hvorfor tager på hele tiden??

Du læser en tråd i debat > vægttab

hvorfor tager på hele tiden??
hej alle.
hvordan kan det være, at jeg bliver ved med at ta på, når jeg kun indtager omkring 1000 kalorier om dagen og dyrker mindst en times motion hver dag?!
det er virkelig frustrende! vejer musklerne virkelig SÅ meget, så jeg har taget på selv om der er tæret på fedtdepoterne?
vh ditte
13 år24. januar 2011 kl. 09:33
re: hvorfor tager på hele tiden??
Kroppen kan (som jeg har forstået det) kompensere for et alt for lavt kalorieindtag, som 100 kalorier altså er, ved at holde ekstra godt fat på fedtet/musklerne/whatever. Du taber dig ikke ved at skære alt fedt ud af kosten eller kun spise 100 kalorier - jeg er selv 1.65 og vejer 54 kg, og mit MINIMUMS indtag er 1300 kalorier. Den her energi ville min krop skulle bruge på mine indre organer, opretholdelse af min kropstemperatur og generel almentilstand, så det er ikke smart at spise under. Jeg spiser gennemsnitligt 1800-2000 kalorier om dagen, og jeg har tabt mig langsomt og stille fra 58, så det er 4 kg, uden at sulte, over de sidste 5-6 måneder. Vægttab kommer langsomt, men bliver så også væk. Hvis du begynder at spise normalt igen, efter at have på sådan en kalorieunderskudskur, vil kroppen slet ikke kunne følge med. Tror ikke løsningen er at sulte sig, men spise godt til, dyrke motion med masser af energi, og se vægten gå langsomt ned. Held og lykke med det :) Du kan forresten læse meget om for lidt kalorieindtag på nettet. Det kan nok forklare det bedre, end jeg kan.
13 år24. januar 2011 kl. 11:39
Kan ikke helt gennemskue om du kun har været på kur siden d. 19 hvor du begynder at skrive i dagbogen. Men du kan altså ikke regne med at vægten falder hver dag fordi du spiser fornuftigt.

Min vægt svinger op og ned uden nogen grund. Men set over nogle uger falder den altid. Du må væbne dig med tålmodighed, så tror jeg helt sikkert den giver et kæmpe ryk lige pludselig :-)
Jeg mente selvfølgelig 1000 kalorier, og ikke 100 som jeg har skrevet flere gange.
En forklaring på udsvingene kan være nøjagtigheden af den vægt man bruger. For nyligt slog jeg for sjovs skyld data op på min egen badevægt på nettet, og de lover +/- 1% nøjagtighed. Det vil sige at hvis jeg vejer ca 80 kg, så er det bedste producenten kan garantere at vægten viser mellem 79,2kg og 80,8kg.

Jeg startede med at undre mig over det da jeg vejede mig en morgen og konstaterede jeg vejede næsten et halvt kilo mere end aftenen før, og jeg er ret sikker på jeg ikke havde spist i søvne :o)
13 år24. januar 2011 kl. 11:51
Hvis du har tendens til forstoppelse kan det også være derfor. Jeg kan godt tage et par kg på af den grund.
13 år24. januar 2011 kl. 12:52
tak for svarene alle sammen.
storm - jeg vidste ikke det med for lidt kalorieindtag. så det vil jeg lige undersøge. tak for det.

vejle - jeg har startet vægttabet i november. og har tabt seks kg siden da. jeg vejede 88 dengang og er 173 cm høj. nu vejer jeg 83.9. 82.9 igår morges...! jeg har kickstartet vægttabet lidt mere målrettet her efter nytår. og tre af kiloene er røget på den tid. så det er da ikke helt galt. jeg var bare super frustreret imorges. men har bestemt mig for kun at veje mig en gang om ugen. det må ikke ha sådan et udfald som idag.

rune - tja..jeg tror ikke min vægt er af den bedste kaliber hehe. så måske jeg ikke sku vade så meget i detaljen.

aeritz - jeg har ikke forstoppelse hehe. men tak for rådet. man kan jo aldrig vide om det kommer.

jeg har nyt mod og vil spise god middag i aften med en stor salat med kylling og avocado og cashewnødder, pesto og alt muligt så hehe.

kram fra ditte
13 år24. januar 2011 kl. 15:54
Hvis dit dagbog passer... og din daglige forbrænding passer... så er det rigtigt, at du spiser ALT for LIDT.... for er nemlig helt rigtig hvad der bliver sagt. Sparer vi alt for meget på fedt og/eller indtager alt for få kcal, så gå kroppen i spare mode, en overlevelsestilstand. Den tror vi sulter og ikke har mulighed for føde, hvilket gør at den bruger af de energi depoter som er MINDST nødvendige, sådan som muskler... og GEMMER på fedtdepoterne.... så din forbrænding går ikke bare i stå, den bliver også meget dårligere end inden du begyndte det lave kcal indtag. Samtidig vil du faktisk have en større fedt % hvilket faktisk gør dig federe. Derudover over skader det kroppen på mange andre områder, og kan bla føre til knogleskørhed osv... så det er yderst vigtigt at man ikke lade sig sulte i den tro om at man taber sig!! for det gør man IKKE!!

Og lige til sidst... for at undgå at man taber sig for hurtigt til at kroppen kan følge med, og samtidig undgå at miste alt for meget muskelmasse samtidig, så må du ikke få mere end 500 kcal under din ligevægtsindtag/samlede forbrændte kcal pr døgn. I dit tilfælde ser det ud til at du nogle dage får 2000 kcal under ligevægtsindtaget, hvilket så vil være 1500 kcal FOR LIDT!!
Så hvis jeg var dig ville jeg skynde mig at få reguleret din kostplan... men øg daglig kcal langsomt, så du ikke stiger 1500 kcal fra dag til dag...
Men held og lykke med det :)
13 år24. januar 2011 kl. 16:08
Det er fordi du spiser for lidt, tro det eller lad være. Hvis du skal tabe dig og samtidig dyrker meget motion skal du optimalt ligge på omkring 1200-1500 kalorier, ellers tror kroppen at du sulter og så holder den på alt hvad den har. Så prøv at spise lidt mere, gerne protein, så er jeg næsten sikker på at du begynder at se resultater :0)

Men udover det, ja, muskler vejer virkelig så meget, og hvis du er startet med at træne for nyligt øges din blodvolumen også, det vejer også...

Held og lykke
Hilsen frkrubin
13 år24. januar 2011 kl. 19:17
tak skal i have! j
eg var slet ikke klar over det. og er "begyndt" at spise igen. det har også pint mig ikke at ha spist så meget. jeg er VIRKELIG et madøre :) og kunne aldrig trives uden at spise. det fandt jeg jo hurtigt ud af. jeg har bare altid kæmpet med vægten! og har altid bare ladet stå til og aldrig rigtig fået kæmpet mig hele vejen ned på mit mål.
det har altid syntes som en uopnåelig drøm. så nu hvor jeg er fast besluttet på at gøre det uopnåelige så måtte der jo ske noget mere drastisk end det jeg plejer at gøre. når det jo sjovt nok ikke virker!

men de sidste par dage har jeg fået mine kalorier som i kan se. har fået mine grøntsager, frugt, fisk, kød, mælkeprodukter og gode kulhydrater osv. og selvom jeg får det, jeg skal ha, er jeg stadig sulten.....det er en kronisk lidelse jeg har hehe (ikke rigtig). mad styrer mit liv fuldstændigt. jeg er først rigtig lykkelig når jeg er proppet til renden! når jeg er færdig med et måltid tænker jeg straks på det næste! igår da jeg var i mødregruppe brugte jeg al tiden på at tænke på at jeg bare havde lyst til at spise uhæmmet. og hvorfor gør de andre tynde ikke det? én af de andre sagde endda til sig selv - gad vide om jeg kan spise en hel romkugle?? og skar den over!! whaaaaat! jeg ku æde alle otte der lå på fadet hvis jeg turde. nok derfor de sjovt nok er tynde med den indstilling.
men så noget får også bare mig til at tænke, gad vide om det overhoved kan lykkes for mig at holde vægten når jeg når mit mål??
jeg bliver jo nødt til at kæmpe med den dæmon resten af mit liv så! :( det sucks!

jeg er virkelig i en selverkendelsesprocess lige nu som i kan høre hehe.
tak fordi i lytter og råder
13 år26. januar 2011 kl. 10:16

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });