ISIS -is der er ok sundt???

Du læser en tråd i debat > vægttab

ISIS -is der er ok sundt???
Hej alle sammen.

Efter nogle 4 flotte slankedage på streg, fik jeg i dag inderligt lyst til is. Så gik jagten jo i gang for at finde noget is, hvoraf det kunne være acceptabel og spise en portion.
Så fandt jeg denne: Isis. 40 kalorier pr. 100 gr.
isisfoods.dk

Jeg købte chokolade isen, og den er selvfølgelig ikke så god som normal-is, men i forhold til slet ikke at spise is, så synes jeg den er ok. Og 40 kalorier pr. 100 gr taler næsten for sig selv.

Er jeg blind, er der noget jeg overser med denne is - jeg mener bare om det måske er usund, eller feder meget alligevel? Det ville jeg lige høre jer om?
Hilsen Anja
18 år16. maj 2006 kl. 19:11
re: ISIS -is der er ok sundt???
FEJL: det er 80 kalorier pr. 100 gr... Men det er stadig lidt i forhold til andre is.
18 år16. maj 2006 kl. 19:18
re: re: ISIS -is der er ok sundt???
Jeg har ikke forstand på indholdsstofferne, men jeg synes de fleste is er fulde af ting, man ikke aner hvad er. Kaloriendholdet er meget lavt og en portion på to dl svarer til et æble. Jeg kunne godt forestille mig at man får luft i maven af for meget isis is - pga sukkererstatningen.

Jeg har købt dream is - her er kalorieindholdet 180g pr 100g. Det er noget mere, men til gengæld smager det som almindelig is. Den er sikkert også fremstillet af en sukkererstatning. Jeg har ikke stavet mig igennem deklarationen.

I kogebogen Karolines Køkken fra midt i firserne er der en yoghurtsorbet med jordbær som er lavet med yoghurt og pasteuriserede æggehvider. Det var måske et lidt billigere alternativ. Jeg vil prøve at lave den en af de nærmeste dage og melde tilbage hvis den er god som is. Måske kunne man lave den på ismaskine med cheasy vanille yoghurt.

Under alle omstændigheder er det nok en god ide at besinde sig i sommerens iskiosker og bestille den mindste softice eller endnu bedre - en fiks lille grøn champagnebrus.

Hilsen Asta Elise
18 år17. maj 2006 kl. 09:42
re: re: re: ISIS -is der er ok sundt???
Hej Anja

Jeg har lige været inde på cheasy.dk. Her er en meget enkel opskrift på cheasy is med et kalorieindhold på ca 65 kcal pr 100 g. Man kan sikkert ikke lave den lige så luftig som en industrifremstillet is, men den må da være et lettere alternativ til almindelig is.

Hilsen Asta Elise
18 år17. maj 2006 kl. 10:16
re: re: re: re: ISIS -is der er ok sundt???
Hej,

Ideen bag isis is er faktisk ikke så tosset, da konsistensen primært er opnået med nogle store stivelsesarter som fx inulin, der ikke fordøjes så det øger blodsukkeret. Det passerer populært sagt "lige igennem". Det er ikke specielt usundt, da det er det stof, planterne bruger til oplagring i rodknolde, som fx kartofler.
De sødestoffer, der er anvendt, giver måske lidt luft i maven, men ikke diarre, som sukkeralkoholerne sorbitol og xylitol.
Noget helt andet er så smagen!!

Så vidt jeg ved, kan man fryse yoghurt, også de lavkalorieholdige, men jeg har ikke prøvet. Det lyder ellers som en lækker lille sag at have i fryseren til sommeren....:o)

Hilsen
Elsebeth
18 år17. maj 2006 kl. 10:36
re: re: re: re: re: ISIS -is der er ok sundt???
Jeg har prøvet at fryse cheasy vanilleyoghurt, og det synes jeg ikke er godt. Den krystallisere.

Til gengæld har jeg serveret isis-isen til gæster. Først lod jeg som ingenting men så fik jeg dårlig samvittighed og fortalte at det var en kalorielet is ( der blev ved samme lejlighed og serveret alm. is) så kunne de selv vælge.
Deres reaktion var at hvis jeg ikke havde sagt noget havde de ikke opdaget det.

Jeg har dog ikke sat mig ind i tilsætningstofferne, men det er jo heller ikke meningen at vi skal grovæde af den, men lidt til den søde tand og det gode vejr ville ikke være af vejen.

Jeg har også prøvet ddv is, men så hellere undvære.
18 år17. maj 2006 kl. 12:21
re: ISIS -is der er ok sundt???
Hej alle sammen.

Ok, jeg kom til at spise 650 ml. af isen i løbet af i går aftes. Jeg overskred ikke mit kalorieindtag, og mente derfor det var ok.
Havde lige fået 10 til eksamen - det skulle jo fejres:) Jeg fik dog en lille smule oppustet mave, men det gik hurtigt væk.
Så var jeg jo lidt nervøs mht. vægten her i morges, men havde faktisk tabt 0,5 kg fra dagen før, så helt slem tror jeg ikke isen er. Især ikke hvis man kun spiser en gang imellem. Jeg dryssede lidt mandler over, så var den faktisk meget lækker...

Det med hjemmelavet is er også en rigtig god ide. Jeg blender nogle gange frosne jordbær eller hindbær med lidt skummetmælk og lille spids vaniliesukker. Så har man en helt frisk "sorbet"-is, der smager rigtig lækker.

God sommer derude :)
18 år17. maj 2006 kl. 16:19
re: re: ISIS -is der er ok sundt???
anjaa - husk lige på at man jo ik tager på dagen efter man har spist noget usundt.... det sætter sig først efter ca. en uges tid. det eneste du kan se på vægten dagen efter er vidst du har spist et robust tungt måltid da det jo så ligger i maven og vejer..
18 år17. maj 2006 kl. 23:31
re: re: re: ISIS -is der er ok sundt???
Ok, er mad virkelig i kroppen så længe? Men trods det, kom jeg ikke over 1500 kalorier den dag, og for mig er det fint. Det er alligevl så sjældent jeg spiser is.
Ville også bare give rådet videre, hvis nogen andre trængte til noget fedt- og kalorie fattig is.
18 år18. maj 2006 kl. 00:29
Inulin
Hej Elsebeth

Mange tak for dit kloge svar. Det er fantastiks hvor eget man kan få at vide ved at spørge her på madital, selvom der ikke er nogle lønnede diætister på siden.
Hvordan kan det være at du ved så meget om mad? Har du en særlig uddannelse inden for mad - eller er du bare meget god til at samle viden til dig?
Jeg kan huske at den grønne slagter engang lavede nogle pølser, hvor de havde brugt planter i stedet for fedt - Kan det mon også have været inulin?

Hilsen Asta Elise
18 år18. maj 2006 kl. 08:04

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });