3-2-1 Slut!

Du læser en tråd i debat > vægttab

3-2-1 Slut!
Sidste år tabte jeg mig 14 kilo ved at taste mad ind på mad-i-tal og skrue op for motionen.

Jeg fik udviklet et smart lille system, hvor jeg brugte motion til at få ekstra kalorier til de ting, jeg nu havde lyst til, og jeg kom ved gud også til at se bedre ud! Min ambition har aldrig været at blive mager, men at blive slank og stærk, og dér hjælper motion jo.

Jeg blev færdig med mit vægttab i januar i år, og har sådan set ikke haft de store problemer med at holde vægten. Med regelmæssig motion kan jeg indtage omk 2000 kcl om dagen, og det er jo godt nok.

Siden sommer er der så sket det at jeg i det store og hele holdt op med at veje mig, og at jeg i virkeligheden også skar ned på motionen. Løbeturene, som i foråret var på 5-10 km et par gange om ugen, blev nu på omkring 3; cykelturene hørte op (cyklen punkterede, og jeg har ikke fået den lappet...); og jeg holdt op med at gøre gymnastik/yoga - sjovt nok fordi jeg meldte mig ind i et fitness center, men bare ikke kom afsted.

Og så begyndte bukserne at stramme. Først tænkte jeg bare, at jeg var oppustet, men så gik jeg på vægten. Og ganske rigtig. Der var en vægtstigning på +3 kg. Ikke meget måske. Men + 3 bliver hurtigt til + 8 og så kører den.

Så nu er det op på hesten igen. De 3 ska af, og det kan kun gå for langsomt.

Så nu har jeg besluttet mig at lave en tråd for at forpligte mig selv, og her vil jeg skrive hvad jeg gør og hvordan det går. Forhåbentlig bliver den ikke lang -Jeg mener: 3 kg! Jeg giver det max en måned!!
14 år31. oktober 2010 kl. 12:06
re: 3-2-1 Slut!
Først og fremmest ros for at være kommet i sving igen - og for at tage dig selv seriøst ;O)

Jeg har selv prøvet at få "top-trænet", få en skade og komme helt væk fra træningen - det tog mere end ½ år før jeg kom i gang igen. Vægten stod rimelig stille, men jeg kunne mærke på tøjet at jeg tog på.

Desværre så taber vi muskler og tager fedt på når vi stopper med at træne - hvis du fx. "kun" har taget 3 kg på, men har skåret meget ned på din træning, så kan du regne med at du har mistet muskelmasse og også taget dette på i fedt - du kan i realiteten have taget flere kg fedt på end du regner med.

Jeg hopper selv på en fedt/muskelvægt af og til - rart at følge med i udsvingene.

Hep hep, håber du kommer godt i gang!
14 år31. oktober 2010 kl. 15:07
Jeg tror min krop gik i chok over den hurtige indsats. I hvert fald viser vægten et kilo mindre end lørdag morgen. Og selv om det selvfølgelig ikke er 1 kilo fedt, der er røget, så er det alligevel opmuntrende.

Mine køkkenskabe var slet ikke gearet til at starte en kur. Der var ligesom masser af ris, mel og smør i dem derinde. Som om den skulle stå på risotto (en af mine livretter), og hjemmebagte boller (en anden af mine livretter - især efter at jeg fik Meyers bagebog. Kan IKKE anbefales til folk, der skal tabe sig!!!! Det brød er bare for lækkert!).

Så jeg måtte gøre det så godt jeg kunne og så må jeg se at få tanket op på grøntsager og kylling og den slags i dag.

I går fik jeg slet ikke lavet noget motion, så jeg startede morgenen med et 20 minutters areobicsprogrami dag - bare for at huske, at jeg er i gang. Så vil jeg løbe en tur efter arbejdet.

Hold da op!

@ Tina: tak for de opmuntrende ord! (bortset fra det med muskeltabet, som jo ikke var så opmuntrende... ;-)).

Det er jo sjovt det der med at træne sig op for at tabe vægt. Hvis det ligesom ikke har et reelt formål, så bliver det kedeligt, når målet er nået.

Jeg tror jeg finde mig et mål med træningen, noget jeg skal opnå eller deltage i.

Men foreløbig skal jeg altså lige tilbage i form igen!
14 år1. november 2010 kl. 08:20
Jeg synes det er super cool at du tager dig selv alvorligt og stopper vægtøgningen inde det bliver uoverskueligt... det er så ærgeligt at tage alle de tabte kg på igen, men de 3 kg du har taget på skal du nok få brændt af i løbet af en måned...

jeg vil følge din tråd og se hvordan det går dig :-)
14 år1. november 2010 kl. 11:30
I går løb jeg 5 km. De to af dem blev løbet på ren viljestyrke, og jeg tror faktisk at der er nogen der ville hævde, at det slet ikke var løb... for hold op hvor er mine ben blevet slatne.

Men der er i det mindste en god ting ved at have været i form før. Man ved, det kan lade sig gøre. Da jeg i sine tid startede med at løbetræne, var jeg helt overbevist om, at jeg aldrig ville komme op på mere end 3 minutter. Men nu ved jeg jo, at jeg faktisk har løbet 10. Det hjælper, når benene bliver gobly, og man har allermest lyst til at holde op.

En eller anden postede et link i et af de andre tråde til en hjemmeside, der hedder sukkerfrikager.dk. Den lagde jeg vejen forbi, og den ser rigtig lovende ud. I mit hus er der børn, så der skal være noget sundt og lækkert, man kan småspise af. Derfor eksperimenterer jeg en del med "sunde" kager. Engang brugte jeg opskrifter fra DDV, men deres bagværk er altså for viderekommende, så opskrifter på ting, der ser normale ud, bliver jeg altid glad for.

Fyren, der har hjemmesiden, har diabetes, men et rigtigt fornuftigt forhold til kager ;-)! Jeg prøvede hans chokolademuffins, og de kan faktisk anbefales. Hvis min kalorieudregning er rigtig, får man en glimrende muffin på lige omkring 100 kcl.

Jeg spiste selv 1, og den var som sagt rigtig god. Min søn spiste 3, så jeg går ud fra at de kan bages igen. Jeg vil se om jeg næste gang kan gøre dem lidt sødere, men ellers får de 4 stjerner herfra.

I dag var vægten 1/2 kg oppe i forhold til i går. Men som sagt går jeg ud fra at udsvingene her i starten skyldes chok og væskefluktuation.

Ifølge madital har jeg tabt omkring 250 gr kropsfedt, så det satser jeg på.

I dag skal jeg med sønnen i biografen for at se fck mod Barcelona. Der ryger popcorn ned, that's for sure. Men jeg har lært at nøjes med en lille. Så jeg håber det går!
14 år2. november 2010 kl. 08:35
Ups! Jeg glemte lige at sige tak for kommentaren, Tanja. Dejligt med opmuntring!
14 år2. november 2010 kl. 08:37
Ind imellem kommer livet altså lidt i vejen. Som i går, hvor vi skulle lave en særlig festdag, fordi Barcelona skulle spille i Parken.

Sønnen er Barcelonafan, så man næsten ikke kan holde det ud, og det lykkedes os desværre ikke at få billetter til stadion (hvilket måske alligevel var meget godt, for som sagt, han er Barcelonafan!!!). I stedet så vi kampen i biografen, men først gik vi ud at spise - sønnen er nemlig også fan af at spise på restaurant!

Og selv om jeg passede på i løbet af dagen - jeg er nu tilbage til min gamle ven, hvidkål!!! - og selv om jeg motionerede, så røg der altså temmelig mange flere kalorier indenbords end jeg forbrændte.

Alligevel var vægten et halvt kg nede i forhold til i går, så der er stadig et kilo mindre end da jeg startede i lørdags!

Det skal jeg nu nok få lavet om på, tror jeg. De næste par dage skal jeg på seminar med arbejdet. Og det betyder som altid lange sessioner, hvor man sidder og går sukkerkold, og kager i alle pauser.

Nåh, jeg gør det så godt jeg kan, og ser om jeg i det mindste kan styre uden om kagerne...
14 år3. november 2010 kl. 08:50
Hvis du har mulighed for at tage en sund madpakke med - så kan du jo spise den mens de andre spiser kager... så går du ´da ikke helt kold og du vil have det
10 x bedre med dig selv når du kommer hjem og ved at du har gjort noget godt for dig selv...

kh Tanja

Ps tillykke med vægttabet :-)
14 år4. november 2010 kl. 08:37
Hej Vil bare lige sige at min mand igår bagte gulerodsbollerne fra Michaels Sukkerfrikager hjemmeside som du nævner og de er bare supergode man smager slet ikke det kæmpe bjerg af gulerødder der er i :o)
Held og lykke med kampen og flot at du gør noget ved det med det samme

Charlotte
14 år4. november 2010 kl. 13:35
Tillykke med, at du har "taget fat om nældens rod" igen :0)

Jeg er selv i en lignende situation efter en lidt mere afslappet periode rent madmæssigt - og en ferie fuld af fantastisk mad - så der er 3 kg, der skal tabes igen, igen ... men en af de gode ting ved de gentagne vægttab er jo, at vi ved, hvad der skal til, og hvor vores svagheder er ... ;0)
14 år4. november 2010 kl. 15:15

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });