Gode råd mod træthed søges

Du læser en tråd i debat > vægttab

Gode råd mod træthed søges
Hej med jer,

Jeg har den seneste måned siddet med et projekt hver aften efter mit fuldtidsarbejde og hele weekenden. Det er gået fint indtil denne uge. Jeg er konstant træt. Jeg er endnu engang faldet i søvn ved skrivebordet og er derfor ikke særlig produktiv.

Jeg sover i gennemsnit 7 timer, hvilket vel burde være nok...?

I denne uge har jeg løbet 9,5 km 4 gange. Om morgenen spiser jeg enten ylette med ymerdrys eller havregryn m rosiner. Frokost plejer at blive noget salat, rugbrød og eller kød af en art, det samme til aftensmad. Jeg spiser frugt eller rosiner mellem måltiderne. Jeg har ikke spist slik, kager, chips eller chokolade de sidste to måneder og de seneste to uger har jeg desuden heller ikke drukket alkohol, spist ris eller pasta eller andet brød end rugbrød.

Lige nu har jeg har virkelig lyst til gå i krig med en ordentlig omgang sukker, for at holde mig vågen (og da også af bare ren og skær lyst).

Jeg plejer at drikke grønt the, men for det seneste synes jeg ikke det har hjulpet meget. Jeg prøver at begrænse mit kaffe-indtag, da det gør mig skidt tilpas i for store mængder. Jeg er lige faldet i og har drukket to store kopper mellem-stærk kaffe med sukker og mælk og lige nu har jeg det enormt skidt. Jeg ryster lidt og har det varmt, næsten som om jeg har tømmermænd el. lign.

Jeg har en deadline med mit projekt om halvanden uge og jeg har brug for at være frisk og klar i hovedet, så jeg kan give den gas indtl da. Mit vægttab har jeg nedprioteret indtil da, bare jeg ikke tager på.

Nogle gode råd, til hvordan jeg kan holde mig vågen?

Ellers tak for megen god inspiration i de forskellig fora.

De bedste hilsner

D
18 år19. marts 2006 kl. 17:21
re: Gode råd mod træthed søges
Det kunne godt lyde som om at du har et for lavt blodsukker? Det lyder ikke som du får ret meget mad, når man også tænker på dine ugentlige løb? Og det er velkendt, at uden mad og drikke duer helten ikke :-)

Måske du skulle sørge for at få lidt flere hurtige kulhydrater ind imellem?

Håber du finder ud af hvad du kan godt :-) Og god bedre med dig D2200.
18 år19. marts 2006 kl. 18:26
re: re: Gode råd mod træthed søges
Hej Jørgensen,

Tak for dit hurtige svar. Jeg har fået det bedre nu. Det hjalp med masser af vand, en kop varm hyldeblomst og en stor portion linsesuppe (jeg har den bedste opskift, der smager fantastisk og mætter helt enormt meget, hvis der er nogen der er interesseret). Det burde holde mig kørende for i aften.

Det skal lige siges, at det er meget store potioner jeg spiser, det er ikke fordi jeg går rundt og er sulten, langtfra. Selvom det kan nu godt være jeg skulle spise flere kulhydrater. Når jeg indtaster min mad, plejer jeg også at få en sur smiley, pga for få kulhydrater i forhold til fedt og protein.

Jeg kan bare ikke finde ud af, hvor jeg skal hente kulhydraterne. Lige for tiden har jeg ikke lyst til pasta ris og hvidt brød, men det kommer nok snart igen, hvis jeg kender mig ret...
18 år19. marts 2006 kl. 19:21
re: re: re: Gode råd mod træthed søges
Hej. Det kan også være, at 7 timer er lige i underkanten. Det varierer selvfølgelig fra menneske til menneske. Men jeg har behov for 8 timers søvn hver nat for at fungere ordentligt.

Bare en tanke...

Anna
18 år19. marts 2006 kl. 20:08
re: re: re: re: Gode råd mod træthed søges
Hej Anna,

Det er da et forsøg værd. Hellere sætte en time mere af til søvn og nøjes med 5 timers produktivt arbejde i mod at prøve og arbejde 6 timer, hvor jeg rent faktisk sammenlagt, kun er produktiv i 2 af dem.

D
18 år19. marts 2006 kl. 20:38
Hej D2200

Jeg tror din træthed skyldes det at du får for få kulhydrater. Det du byder din krop i form af løb og hårdt koncentreret arbejde kræver lidt kulhydrater. Har selv prøvet at droppe disse - ingen brød, ingen pasta, ris eller kartofler - mit vægttab gik også i stå - så prøv at presse lidt kulhydrater ind i din madplan så tror jeg du får mere energi.
Held og lykke
18 år19. marts 2006 kl. 23:01
Hej D

Jeg er ikke enig i de øvrige besvarelser - jeg tror nemlig ikke på, at man kan spise sig til mere energi. Når du spiser frugt og rosiner som mellemmåltider er det sikkert heller ikke et lavt blodsukker, du døjer med.

Jeg målte mit blodsukker syv gange dagligt mens jeg var gravid, og der fandt jeg ud af at jeg blev sulten af lavt blodukker - og kvalm og træt af højt blodsukker. For at holde kroppen kørende optimalt er det vigtigt, at blodsukkeret er stabilt og det betyder små fiberrige måltider jævnt fordelt over dagen.

Fibrene i måltidet gør at maden kommer langsommere igennem fordøjelsessystemet. Dit blodsukker stiger ikke så kraftigt og du producerer ikke så meget insulin.

Jeg vil foreslå dig at spise havregryn/ grød om morgenen - her er flere fibre end ylette

I stedet for at spise frugt og rosiner i løbet af dagen, kan det være at det hjælper at samle det til nogle mellemmåltider - gerne med lidt grøntsager i stave og lidt rugbrød med kødpålæg. Sørg for at psie nok før klokken 14 - så har du energi til resten af dagen.

Din kost ser ellers fornuftigt ud - hvis du ikke spiser så store portioner, at du bliver træt efter maden. (Her ville jeg gerne indsætte et lille smil, men jeg ved ikke hvordan man laver det..)

Andre årsager til træthed:

Psykisk
Du savner sjov og fest i dit liv. Måske kunne du tage ud og spise med din kæreste eller veninde en lørdag aften. (Hvis du nogensinde spiller Sims, ved du, at de slet ikke klarer sig godt, hvis de ikke får lov at more sig jævnligt)

Hormonalt
Har du tænkt over hvor du befinder dig i din cyklus?

Søvnunderskud
Måske har du brug for mere end syv timer. Du er jo ikke så gammel og teenagere har brug for mere søvn. Vind tid ved ikke at lave andet end opgaven - ikke noget tv, hyggesurfing eller andre tidsrøvere.

Forår
Sæt et par grene ind ved arbejdsbordet - eller nogle påskeliljer. Hold orden omkring dig, så det er hyggeligt at gå igang med opgaven hver dag.

Måske hjælper det på trætheden alene at fortælle andre, hvordan du har det - måske har du det bedre allerede nu, hvor andre har forsøgt at hjælpe dig? Hvis det er tilfældet, synes jeg du skal fortsætte som du har gjort. Held og lykke med opgaven!

Hilsen Asta Elise
18 år20. marts 2006 kl. 08:40
Ang. om det er lavt blodsukker eller ej, mener jeg kan være svært at sige.
Grunden til at jeg skriver, at det kunne være, er at du ryster og beskriver det som tømmermænd el. lign. Oveni det beskrives der træthed og koncentrationsbesvær, som også kunne være symptom på et lavt blodsukker.

Men igen - det afhænger selvfølgelig af, hvornår du sidst har spist mad inden du fik det dårligt og hvad det er du har spist og hvor stor en mængde.

Det kan selvfølgelig være svært at sige hvad det præcist er, der gør at D2200 har det som hun har det. En helt anden faktor, som slet ikke er nævnt, kunne være stress.

Igen, der kan være mange grunde til træthed. Det bedste ville helt sikkert være, at kontakt din læge og få en faglig vurdering fra ham.

:-) Håber har det bedre.
18 år20. marts 2006 kl. 09:46
Kvinder og træthed
Jeg kunne sikkert have indledt mit svar lidt mere diplomatisk, men jeg kan virkelig ikke lide kvindebladenes teorier om træthed og lavt blodsukker. Det handler slet ikke om det aktuelle spørgsmål, men om den måde vi lever vores liv.

Mange kvinder knokler dagen igennem for deres familie og med urimelige vilkår i den offentlige sektor, og forsøger at få mere energi ved at spise nogle hurtige kulhydrater, hvor de i stedet burde kunne sige fra, og få den nødvendige hvile.

Mad er ikke opkvikkende medicin, og i det hele taget burde man kunne klare dagen uden stimulanser.
18 år20. marts 2006 kl. 11:45
re: Kvinder og træthed
Det er ikke så meget det at lavt blodsukker i kvindeblade - hvilket jeg nu ikke har set :-)

Jeg gav et bud ud fra en faglig vurdering og ved at se på de kliniske symptomer der blev beskrevet.

Men igen - det er jo bare et bud på hvad der kan være galt og ikke hvad der :-)
18 år20. marts 2006 kl. 15:44

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });