Normalvægtig BMI, men høj fedtprocent.

Du læser en tråd i debat > vægttab

Normalvægtig BMI, men høj fedtprocent.
Hej Alle.
Jeg har nu været herinde i 2 uger og det har været super spændende at lære noget om hvor meget protein/kulhydrat/fedt der er i det mad jeg spiser, samt at læse diverse indlæg her.
Jeg er kvinde, 30 år,166 cm høj og vejede da jeg startede 60,5kg, hvilket vil sige en BMI på 21, 8. Altså ganske fint! Problemet er bare at jeg ikke så 'fin' ud og det helt store chok kom da jeg fik målt min fedtprocent; 36,4%!
Jeg har valgt at forsøge mig med South Beach Kuren hvilket jeg indtil videre har været glad for. Vægttab på 2,6 kg på de første to uger. Kilomæssigt vil jeg gerne ned på 55 kg og en fedtprocent som normalvægtig (23-24%). Om 10 dage skal jeg igen have målt fedtprocent og glæder mig til at se om der er sket noget der (det burde der for har skruet gevaldigt op for træningen)
Mit indlæg her, er egentlig for at få lidt inspiration fra andre der har/har haft samme problem som mig. Nemlig at det største fokus ikke er på at få vægten ned, men mere at få omdannet noget af fedtet til muskler. Jeg har ikke en ambition om at se pumpet ud. Bare mere tight :-)
Gode råd til kost, motion mm er meget velkomne -eller gi' lyd hvis du som jeg har levet højt på at du var BMI-normalvægtig, men egentlig med en helt forkert fordeling af muskler/fedt.
14 år25. januar 2010 kl. 16:18
re: Normalvægtig BMI, men høj fedtprocent.
Hej Siliks :).

hvis jeg skulle komme med et par råd til at tabe fedt, men ikke nødvendigvis vægt ville det være:

1: Styrketræning og en masse af det, det øger din muskelmasse som så sætter din forbrændning i vejret.
Som kvinde skal der virkeligt meget til for at du bliver pumpet og 3 gange styrkertræning om ugen ville kun gøre dig mere fast at se på.

2: Protien hjælper dine muskler til at udvikle sig og søgere for at de bliver på når du taber dig.
så masser at rejer, kylling, æg og fisk eller bønner og deslige.
Protien pulver før og efter træning, har vidst sig at være rigtig effektiv til muskel opbygning.

I det hele taget gælder det om, bevare så meget muskel så muligt under vægttabet hvis man ville se stram og lækker ud.

NB: husk at muskler vejer mere end fedt så din BMI ville måske stige en smule i forløbet.

Håber du kunne bruge det til noget :)
14 år25. januar 2010 kl. 17:33
Hej Noire.
Tak for dit svar. Den proteinholdige kost passer godt sammen med South Beach som jeg spiser efter pt. Mht. styrketræning, så er jeg ikke så begejstret for at sidde i træningslokalerne på maskiner. Kan bedre finde motivationen på fitness hold (stram op/ Mave-balle-lår/ mave-ryg/Yoga mm) men da de også beskæftiger sig med at styrke musklerne, går jeg ud fra at det også hjælper med at omdanne fedtet til muskler?
Tak for dine råd - jeg tager gerne imod flere forslag til træningsformer mm.
14 år25. januar 2010 kl. 18:03
Jeg er lidt i samme situation som dig - jeg har et helt normalt BMI, men en fedtprocent på omkring 27% hvilket jeg også blev helt vildt chokeret over, eftersom jeg virkelig har trænet meget det sidste 1½ år. Så måske har den været meget højere oppe uden jeg har vist det...

Men i hvert fald... Jeg spiser omkring dobbelt så meget protein i forhold til det "anbefalede" og omkring halvt så meget fedt, men jeg må indrømme, at jeg stadig synes, det går virkelig langsomt med at få omdannet fedt til muskler. Det er dog begyndt at gå fremad i takt med at jeg finder ud af mere og mere om min træning og er begyndt at kunne målrette den noget mere.

Jeg har en masse venner, som træner enormt meget, og de gode råd, jeg har fået af dem, har virket:

Sørg for at have god energi, når du skal ned og træne. Spis en del kulhydrater 2-3 timer før, så du ikke går død. Hvis du føler, at du er ved at løbe tør for energi under træningen kan du også snuppe en lille smoothie eller en lille kakao (200-250 ml). (men husk - hvis du ønsker et vægttab - ikke at proppe dig med alt for meget, for så virker træningen jo selvfølgelig heller ikke)

Og jeg er ked af det, men du kommer altså nok ikke helt uden om egentlig styrketræning... Du skal løfte nogle vægte, og de skal være tunge. Det der med at løfte 5 kg 300 gange.... :s Hvis du spørger mig, så holder det altså ikke så langt. Selvfølgelig toner det, men du bliver altså ikke bare sådan pludselig stor af at løfte 50 kg. 3x6 gange 3 gange om ugen, og det går bare virkelig meget hurtigere at tone musklerne, når du træner med flere kilo.
14 år25. januar 2010 kl. 19:24
Hej Sattre
Tak for input og rart at høre jeg ikke er den eneste der helt har misforstået det med at vægten er ok, hvis bare BMI'en er (selvom det for dig ikke er så slemt)
Det kan være at du har ret i, at jeg bare skal tage mig sammen og komme i gang med de tunge vægte. I første omgang er jeg gået fra slet ingen træning/motion til at træne på hold eller svømme næsten hver dag. Så jeg håber det kan ses lidt når fedtprocenten måles igen. Hvis det ikke giver nok, må jeg springe ud i det med rigtig styrketræning. (Æv!)
Vil gerne høre mere hvis det lykkes for dig, at få din fedtprocent længere ned gennem din træning/kost -held og lykke med det!
I øvrigt, imponerede at du kan dobble op på protein og halvere fedtet. Synes mange af de proteinholdige produkter jeg spiser indeholder forholdsvis meget fedt. Kan du anbefale madvarer?
14 år25. januar 2010 kl. 22:19
Træningscentrene har altså også styrketræning på hold. Er lidt forskelligt hvad de hedder alt efter hvilket center man kommer i. så behøver man ikke selv holde gejsten oppe i maskinerne :)
14 år25. januar 2010 kl. 22:34
Frandsen - med styrketræning på hold, mener du så sådan noget som Pump/BodyFit/muskeltræning? Men der er vægtene vel heller ikke så tunge som Sattre beskriver (50kg)?
På de hold jeg går på nu, er det vægte på max 10kg eller udelukkende 'belastning' i form af egen kropsvægt.
14 år25. januar 2010 kl. 23:25
Hej Siliks :)
Svømning er også virkelig godt for musklerne, da du ikke belaster én muskel væsentligt mere end de andre, men belaster alle muskler i kroppen på samme tid. Det er virkelig fantastisk helkropstræning, og det giver en smuk figur.

Jeg spiser virkelig meget kylling, dåsetun (i vand) og æggehvider. Æggeblommer indeholder meget kolesterol, så jeg plejer at spise max 2 æggeblommer om dagen, men helst kun 1. Men æggehvider spiser jeg mange af... Man kan fx sagtens lave en omelet af 5 æg, men så kun bruge 2 af blommerne og smide de sidste 3 blommer væk og kun bruge hviderne... :)

Men ellers er du da også velkommen til at kigge forbi min dagbog - der står jo, hvad jeg spiser. :)

(og når jeg siger 50 kg på vægtene, så husk - overdrivelse fremmer forståelse :p Jeg bænker fx kun lige omkring 30 kg selv, men det giver mig helt sikkert meget mere end at ligge med et par dumbbells på hver 4 kg og løfte armene op og ned 100 gange)
14 år26. januar 2010 kl. 06:41
Siliks - Jeg mener Bodyfit og muskeltræning, det er jo nærmest et niveau over "stram op" hvor man kun bruger de helt små vægte.

Det er nok rigtigt, at du ikke kommer op på helt lige så mange kilo, som hvis du træner i maskinerne, men omvendt kan en instruktør og et hold jo være med til at man får mere ud af træningen når man er i gang, og alt andet lige er det ihvertfald bedre styrketræning end stram op :)
14 år26. januar 2010 kl. 13:08
Tippet med æggehvider er super og jeg vil prøve at hoppe på et par hold med Bodyfit i næste uge. Jeg har søgt lidt op på kombinationen 'lav BMI'/'høj fedtprocent' på nettet og kan se at jeg placerer mig solidt i gruppen tyndfed. Efter jeg nu har læst mig til, af at det er lige så usundt og giver mig lige så stor risiko for livsstilssygdomme som at være overvægtig, er jeg rigtig glad for at være kommet i gang herinde og er endnu mere motiveret for at lave om på det! Tænk sig, at jeg har rendt rundt og troet at min vægt var helt fin fordi min BMI var og så viser det sig at mine organer er pakket ind i alt for meget fedt -hvilket uden tvivl er meget usundt!
Jeg vil også fortsat gerne høre fra flere med samme problem -det kunne være sjovt at motivere hinanden med fokus på fedtprocent/muskelmasse og ikke blot at tabe kilo på vægten.
14 år26. januar 2010 kl. 17:56

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });