#2 af bruger slettet
Fedt %
Du læser en tråd i debat > vægttabbruger slettet
re: Fedt %
Ja, det kan godt blive et problem - i forhold til fedtprocent er du faktisk undervægtig.
Fedtprocenten har indvirkning på østrogendannelsen, herunder menustrationstatus og knogledannelse
(et forældet link til gomotion.dk er blevet fjernet)
Hvad ligger din fedtindtagelsesprocent på??
Vh Karin
Fedtprocenten har indvirkning på østrogendannelsen, herunder menustrationstatus og knogledannelse
(et forældet link til gomotion.dk er blevet fjernet)
Hvad ligger din fedtindtagelsesprocent på??
Vh Karin
14 år18. januar 2010 kl. 19:19
bruger slettet
Har kigget under gennemsnit i fire uger og der siger den 19%.. jeg spiser generelt fedtfattigt, spiser mest rugbrød, grønsager, magert kød og masser af yoghurt fordi jeg fik at vide af min læge at jeg manglede kalk.
Bruger ikke smør eller fedtstof til stegning fordi jeg synes det giver en vammel bismag, men jeg kan godt finde på at spise nødder eller lidt mørk chokolade engang imellem...
Bruger ikke smør eller fedtstof til stegning fordi jeg synes det giver en vammel bismag, men jeg kan godt finde på at spise nødder eller lidt mørk chokolade engang imellem...
14 år19. januar 2010 kl. 06:55
Superwoman
Ja en for lav fedtprocent er lige så dårlig som for høj.
Du kan evnt. begynde at supplere din mad med planteolie (dem med det sunde fedt). 7 gram henover din salat eller anden mad vil nok være fint - du kan også sagtens tåle mere. Du kan også lave moothie og putte olien deri - på den måde smager du det ikke.
Jeg kan anbefale tidselolie (kan købes i Netto til ca. 25 kr) da det er en af de olier som er rigtigt sunde - ellers kan du også bruge olivenolie, hvis du bedre kan lide den smag.
Du kan evnt. begynde at supplere din mad med planteolie (dem med det sunde fedt). 7 gram henover din salat eller anden mad vil nok være fint - du kan også sagtens tåle mere. Du kan også lave moothie og putte olien deri - på den måde smager du det ikke.
Jeg kan anbefale tidselolie (kan købes i Netto til ca. 25 kr) da det er en af de olier som er rigtigt sunde - ellers kan du også bruge olivenolie, hvis du bedre kan lide den smag.
14 år19. januar 2010 kl. 08:08
Superwoman
moothie = smoothie
14 år19. januar 2010 kl. 08:09
Gine (slettet)
Jeg vil hellere foreslå hørfrøolie.... synes personligt at tideselolie ikke har den lækreste smag, hvorimod hørføolie smager lidt nøddeagtig... Jeg bruger altid olie i mine smoothies, man smager det ikke og det har den lækre sideeffekt at huden bliver blød og smidig....
PoisonGirl: Vil nu også sige at 19% fedt er lidt lidt at indtage... kroppen skal indtage noget fedt for at kunne fungere ordentligt... hvis du er bange for at tage på så prøv bare at få den op på 23-25% så ligger du stadig i underkandten men får givet kroppen det den har brug for...
PoisonGirl: Vil nu også sige at 19% fedt er lidt lidt at indtage... kroppen skal indtage noget fedt for at kunne fungere ordentligt... hvis du er bange for at tage på så prøv bare at få den op på 23-25% så ligger du stadig i underkandten men får givet kroppen det den har brug for...
14 år19. januar 2010 kl. 09:45
bruger slettet
Ja, din fedtindtagelses-procent skal meget gerne ligge på 25-35 %, så det er jo alt for lidt du indtager.
Fedt skal bl.a bruges til optagelsen af de fedtopløselige vitaminer (A, D og E) og får du får lidt fedt, ja så optager kroppen heller ikke vitaminerne fra din kost, så det er vigtigt at få fedt nok.
Olie kan "gemmes" i mange retter (grød, yoghurt, gryderetter og lign) og hvis det skal være smagsneutral er rapsolien god.
Og så er lidt fedt på brødet også godt.
Held og lykke med det
Vh Karin
Fedt skal bl.a bruges til optagelsen af de fedtopløselige vitaminer (A, D og E) og får du får lidt fedt, ja så optager kroppen heller ikke vitaminerne fra din kost, så det er vigtigt at få fedt nok.
Olie kan "gemmes" i mange retter (grød, yoghurt, gryderetter og lign) og hvis det skal være smagsneutral er rapsolien god.
Og så er lidt fedt på brødet også godt.
Held og lykke med det
Vh Karin
14 år19. januar 2010 kl. 16:23
bruger slettet
Okay, vidste godt nok ikke at det var så vigtigt.. Man hører jo altid at man skal ungdå fedt og spise fedtfattigt osv, så man får jo nærmest den idé at man ikke kan få for lidt af det.. Men har godt hørt om det sunde fedt der skulle være godt.. Er det godt at spise fed fisk f.eks?
og kan man godt få en højere fedtprocent uden at tage på? Hvis man gerne vil bibeholde sin muskelmasse samtidig?
og kan man godt få en højere fedtprocent uden at tage på? Hvis man gerne vil bibeholde sin muskelmasse samtidig?
14 år20. januar 2010 kl. 12:37
Gine (slettet)
Fed fisk er rigtig godt og rigtig sundt... men også andet fisk og f.eks. nødder...
Du kan jo nok ikke undgå at tage lidt på men det er ikke noget man ville se hvis du bare øger fedtprocenten en smule... Du skal jo tænke på at det ikke er vægten der skal definere dig... det er den måde du ser dig selv på. 1 kg på betyder jo ikke at du ser federe ud slet ikke når du er nede i det vægtleje som du er... tværtimod vil det nok få dig til at se sundere ud... måske pænere hud, mere glansfuldt hår og såen...
Du kan jo nok ikke undgå at tage lidt på men det er ikke noget man ville se hvis du bare øger fedtprocenten en smule... Du skal jo tænke på at det ikke er vægten der skal definere dig... det er den måde du ser dig selv på. 1 kg på betyder jo ikke at du ser federe ud slet ikke når du er nede i det vægtleje som du er... tværtimod vil det nok få dig til at se sundere ud... måske pænere hud, mere glansfuldt hår og såen...
14 år20. januar 2010 kl. 12:44
Sannew (slettet)
Det er, som alle siger, vigtigt at få fedt i kosten. Det sørger for en masse ting - optag af vitaminer, forbedring af cirkulation, hud, hormoner mv.
Man behøver ikke at være bange for, at tage på, fordi man spiser fedt. Hvis der er plads i kalorieregnskabet, så feder fedt altså ikke mere end alt muligt andet.
Men så vidt jeg ved er der ingen direkte sammenhæng mellem fedt i kosten og fedtprocent i kroppen. Man kan sagtens skære voldsomt ned på fedt og have en høj fedtprocent - hvis kroppen lagrer det man spiser som fedt.
Fedtprocent hænger mere sammen med træning og med opbygning af muskler. Så måske træner du rigtig meget? Hvis din mentruationscyklus ellers fungerer, og din hud ikke tørrer ud, tror jeg ikke at du behøver at være nervøs.
Man behøver ikke at være bange for, at tage på, fordi man spiser fedt. Hvis der er plads i kalorieregnskabet, så feder fedt altså ikke mere end alt muligt andet.
Men så vidt jeg ved er der ingen direkte sammenhæng mellem fedt i kosten og fedtprocent i kroppen. Man kan sagtens skære voldsomt ned på fedt og have en høj fedtprocent - hvis kroppen lagrer det man spiser som fedt.
Fedtprocent hænger mere sammen med træning og med opbygning af muskler. Så måske træner du rigtig meget? Hvis din mentruationscyklus ellers fungerer, og din hud ikke tørrer ud, tror jeg ikke at du behøver at være nervøs.
14 år22. januar 2010 kl. 09:09
har fundet ud af at min fedt% er ret lav... Hvad betydninger kan det have? Jeg er 18 år og vejer omkring de 60kg, og er 175cm.. er meget muskuløs og har store knogler...
Min fedt% er på 15,6 og har set at den for kvinder på 18-29 år skal være 20-26%
betyder det noget som helst? gør det noget at man ikke har så meget fedt?
Ved ikke om der er nogen der ved noget om det, men kunne være fedt hvis nogen vidste om det er en dårlig ting eller om det er noget man bør gøre noget ved?