#1 af Mivsel (slettet)
kj vs. kcal
Du læser en tråd i debat > vægttabMivsel (slettet)
kj vs. kcal
Hvorfor vælge at se ens forbrug/indtag som det ene eller andet - er der fordele og ulemper?
14 år16. januar 2010 kl. 19:35
Bøge (slettet)
re: kj vs. kcal
Jeg vælger kalorier fordi jeg synes det er nemmere at arbejde med mindre talstørrelser, og fordi jeg synes kalorier er det der bliver brugt mest i flest henseender.
Tror det er meget en vanesag.
mvh
Bøge
Tror det er meget en vanesag.
mvh
Bøge
14 år16. januar 2010 kl. 19:50
claus (slettet)
Jeg er ingeniør og vant til at arbejde med SI-enheder, derfor vælger jeg kJ, den er jeg vant til og derfor er den nemmest at regne med i hovedet. For mig er kilokalorier (som kcal er en forkortelse for) en gammeldags enhed på niveau med pund, alen og favne, så det undrer mig, at den stadig er i brug.
Claus
Claus
14 år16. januar 2010 kl. 19:52
bruger slettet
Jeg bruger kJ da jeg er under uddannelse inden for ernæringsverdenen, og det er det man bruger der.
Kcal er som Claus nævner en gammel måde at gøre det på, og læger, diætister og lignende bruger kun kJ betegnelsen....derfor er det nemmest for mig, både fordi jeg bruger det i hverdagen, men også fordi det nu engang er den enhed ernæringseksperter og denne side bl.a. bruger.
Tror ikke der er fordele/ulemper ved brugen af det ene eller det andet, det er som Bøge nævner mest en vanesag.
Vh Karin
Kcal er som Claus nævner en gammel måde at gøre det på, og læger, diætister og lignende bruger kun kJ betegnelsen....derfor er det nemmest for mig, både fordi jeg bruger det i hverdagen, men også fordi det nu engang er den enhed ernæringseksperter og denne side bl.a. bruger.
Tror ikke der er fordele/ulemper ved brugen af det ene eller det andet, det er som Bøge nævner mest en vanesag.
Vh Karin
14 år16. januar 2010 kl. 20:00
Gine (slettet)
Hmmm... jeg er ved at uddanne mig som ingeniør (Fødevareteknologi) og alligevel bruger jeg kcal.. ved ikke lige hvorfor, men tror det er en vanesag.... jeg har meget bedre styr på det små tal og kan bedre regne i hovedet med dem:o)
men sådan er vi jo nu så forskellige... :o)
men sådan er vi jo nu så forskellige... :o)
14 år17. januar 2010 kl. 15:04
ileby (slettet)
jeg bruger kcal, da jeg synesdet er nemmere
14 år17. januar 2010 kl. 18:42
TommyBerg78
kilo Joule eller kilo calorier, er et fedt. Det er det samme som tommer og centimeter, miles og kilometer osv. osv.
På alt mad i varedeklerationen er det opgivet i både joule og calorier.
Jeg kan ikke helt huske hvad en joule kan, jeg mener at det er den mængde energi der skal bruges til at løfte 1 gram 1 meter. dvs. for at løfte 1kg skal der bruges 1000 joule eller 1 kilo joule = 1 KJ da kilo som bekendt er et præfiks der betyder 1000.
Calorier som er den mængde energi der skal bruges for at varme vand op, jeg mener at det er 4,185 joule der skal bruges til at varme 1g vand op med 1g. Vand bruges jo til mange måleenheder. f.eks. 1kg vand = 1 liter (liter er rumfang 10x10x10cm)
Så det er derfra det kommer, jeg ved ikke hvad der er nemmest, men fordele kan kun forekomme via. noget psykologisk, så hvis du er god til at spise mindre end du bør, så kan joule (KJ) måske være lidt bedre at bruge da tallet så bliver større, men vægten vil stadig vise det samme.
Jeg bruger selv Kilo Calorier, hvorfor ved jeg ikke, men jeg kan de fleste madvarer på fingerne med calorier og derfor bruger jeg det.
God fornøjelse.
På alt mad i varedeklerationen er det opgivet i både joule og calorier.
Jeg kan ikke helt huske hvad en joule kan, jeg mener at det er den mængde energi der skal bruges til at løfte 1 gram 1 meter. dvs. for at løfte 1kg skal der bruges 1000 joule eller 1 kilo joule = 1 KJ da kilo som bekendt er et præfiks der betyder 1000.
Calorier som er den mængde energi der skal bruges for at varme vand op, jeg mener at det er 4,185 joule der skal bruges til at varme 1g vand op med 1g. Vand bruges jo til mange måleenheder. f.eks. 1kg vand = 1 liter (liter er rumfang 10x10x10cm)
Så det er derfra det kommer, jeg ved ikke hvad der er nemmest, men fordele kan kun forekomme via. noget psykologisk, så hvis du er god til at spise mindre end du bør, så kan joule (KJ) måske være lidt bedre at bruge da tallet så bliver større, men vægten vil stadig vise det samme.
Jeg bruger selv Kilo Calorier, hvorfor ved jeg ikke, men jeg kan de fleste madvarer på fingerne med calorier og derfor bruger jeg det.
God fornøjelse.
14 år17. januar 2010 kl. 21:52
TommyBerg78
jeg kom til at skrive at:
mener at det er 4,185 joule der skal bruges til at varme 1g vand op med 1g.
jeg mente selvfølgelig
mener at det er 4,185 joule der skal bruges til at varme 1g vand op med 1 grad celsius.
mener at det er 4,185 joule der skal bruges til at varme 1g vand op med 1g.
jeg mente selvfølgelig
mener at det er 4,185 joule der skal bruges til at varme 1g vand op med 1 grad celsius.
14 år17. januar 2010 kl. 21:54
TommyBerg78
Og så lidt fra wikipedia
Kalorie (symbol cal), ældre enhed for energi (især varmeenergi). En kalorie er defineret som den energi der kræves til opvarmning af 1 gram vand 1 grad celsius fra 14,5 °C til 15,5 °C. Faktisk er der andre måder at definere 1 kalorie på.
I dag benyttes almindeligvis SI-enheden joule til at angive energi. Almindeligvis er 1 kalorie lig 4,19 joule.
Der er også en kilokalorie som normalt forkortes kcal. Der gælder
1 kcal = 1000 cal
I den forbindelse kaldes en "almindelig" kalorie også en gramkalorie. Forvirrende nok kaldes kilokalorier ofte blot for kalorier inden for ernæringslære. Dette kan eventuelt misforstås som gramkalorier, altså en enhed der er tusind gange mindre.
Hentet fra "da.wikipedia.org"
i den engelske udgave stod der at der skulle bruges 4,184 joule, så jeg huskede da nogenlunde korrekt :)
Kalorie (symbol cal), ældre enhed for energi (især varmeenergi). En kalorie er defineret som den energi der kræves til opvarmning af 1 gram vand 1 grad celsius fra 14,5 °C til 15,5 °C. Faktisk er der andre måder at definere 1 kalorie på.
I dag benyttes almindeligvis SI-enheden joule til at angive energi. Almindeligvis er 1 kalorie lig 4,19 joule.
Der er også en kilokalorie som normalt forkortes kcal. Der gælder
1 kcal = 1000 cal
I den forbindelse kaldes en "almindelig" kalorie også en gramkalorie. Forvirrende nok kaldes kilokalorier ofte blot for kalorier inden for ernæringslære. Dette kan eventuelt misforstås som gramkalorier, altså en enhed der er tusind gange mindre.
Hentet fra "da.wikipedia.org"
i den engelske udgave stod der at der skulle bruges 4,184 joule, så jeg huskede da nogenlunde korrekt :)
14 år17. januar 2010 kl. 21:56
bruger slettet
Så det du siger er at hvis der står 100kcal pr 100g i en vare så er det i virkeligheden 100.000 kalorier??? xD I am confused
14 år18. januar 2010 kl. 06:51