#12 af bruger slettet
De ord vi bruger...
Du læser en tråd i debat > vægttabbruger slettet
re: De ord vi bruger...
Hej jeg er helt ny herinde, og må sige det her er en rigtig dejlig tråd.
Det med at være positiv er helt klart noget jeg vil forsøge at bruge meget mere. Og jeg kan lide ideen om en tråd hvor man roser sig selv.
I den forbindelse kom jeg til at tænke på en positiv ting jeg selv har brugt i en anden forbindelse end vægttab. Men faktisk mener jeg det passer rigtig godt ind i snakken om positiv syn, formulering overfor sig selv osv.
Mit råd er så simpelt som : Tal HØJT til dig selv. Altså sig det du tænker med ord i stedet.
Jeg bruger det meget til at beskrive mine føelser, fx hvis jeg er nervøs så siger jeg : Jeg er nervøs fordi og min begrundelse. Det gør det tit nemmere at slappe af og vende sit syn.
Mon ikke denne taktik kan bruges når man står foran spejlet eller roder rundt i køkkenet efter noget man godt ved man fortryder.
Jeg tror på at det er nemmere at sige nej til sig selv hvis man siger det højt og ikke tænker det.
Det var lige min tanke her :)
Ty for en god tråd.
Det med at være positiv er helt klart noget jeg vil forsøge at bruge meget mere. Og jeg kan lide ideen om en tråd hvor man roser sig selv.
I den forbindelse kom jeg til at tænke på en positiv ting jeg selv har brugt i en anden forbindelse end vægttab. Men faktisk mener jeg det passer rigtig godt ind i snakken om positiv syn, formulering overfor sig selv osv.
Mit råd er så simpelt som : Tal HØJT til dig selv. Altså sig det du tænker med ord i stedet.
Jeg bruger det meget til at beskrive mine føelser, fx hvis jeg er nervøs så siger jeg : Jeg er nervøs fordi og min begrundelse. Det gør det tit nemmere at slappe af og vende sit syn.
Mon ikke denne taktik kan bruges når man står foran spejlet eller roder rundt i køkkenet efter noget man godt ved man fortryder.
Jeg tror på at det er nemmere at sige nej til sig selv hvis man siger det højt og ikke tænker det.
Det var lige min tanke her :)
Ty for en god tråd.
15 år11. august 2009 kl. 13:43
Jeg hørte en udsendelse i radioen om hvordan man glemmer sine tidlige barndomsminder - grunden kunne være at børn tænker i billeder mens voksne tænker i ord. De sammenlignede det med gamle datafiler i et gammelt format som en ny computer ikke kunne læse mere - og dermed gik informationerne i de gamle datafi
Det viser da at ord betyder rigtig meget for hvordan voksne opfatter omverden og sig selv - gennem de ord der bruges. Hvis man bruger positive ord, så tænker man positivt. Hvis man bruger negative ord, så tænker man negativt.
Det var her Dr Beck kom ind: man opdrager ikke et barn til at blive en god, selvstændig, ansvarlig voksen ved kun at give det dårlig kritik. Det ved alle og enhver. Den slags vil bare gøre barnet usikker og give det dårlig selvtillid. Så hvorfor behandler mange overvægtige mennesker sig selv sådan? Det er meget bedre at rose.. og bruge positive ord om sig selv.
Det er også meget nemmere at udføre de ting man planlægger, fremfor at følge en plan som består af ting man IKKE vil gøre. Fordi planer som beskriver hvordan man IKKE vil gøre, jo ikke giver input til hvad man så skal gøre :-)