Søde sager

Du læser en tråd i debat > vægttab

re: Søde sager
Tjah... Jeg spiser f.eks. 200g bland selv slik, eller et par snickers eller mars is eller et stykke lagkage eller noget i den stil.

Det betyder selvfølgelig at en del af dagens kalorier er indtaget i søde sager, men at droppe det helt kan slet ikke lade sig gøre for mig - så ryger jeg i den modsatte grøft og ender med at råæde slik og andre søde sager og det er jeg heller ikke interesseret i.

Så man skal vel i bund og grund vælge det der passer én selv bedst og trods alt er det sundeste alternativ (i forhold til hvordan man er skruet sammen og hvad man kan leve med og op til)
15 år20. juli 2009 kl. 16:18
Jeg har det som girl next door, selvom jeg ikke spiser helt så store mængder, men vil hellere tabe mig langsommere, spise flere grøntsager mm og så have plads i mit kcal indtag til noget sødt.
15 år20. juli 2009 kl. 22:23
Hvis du sørger for at spise dig mæt ved måltiderne, og ikke for mange hurtige kulhydrater, skulle trangen til sødt mindskes efterhånden. Hver gang du spiser sukker, får du lyst til mere.
Jeg spiste næsten slik hver dag inden jeg gik på kur, men har luret, at det altid er når jeg 'hygger', dvs typisk når familien ser film sent om aftenen. ubevidst slikspiseri går over gevind for mig. Jeg prøver at finde nogen alternativer, som kan mætte min trang til at putte noget i munden, frugt, agurkestave, snackpeber o.lign., og det virker på samme måde som ubevidst slikspiseri for mig.
Jeg har hørt, at en flødebolle er en god ting at synde med, fordi den indeholder færre kalorier end en kage, men giver samme signal til hjernen.
En anden ting: Vær bevidst om at 'nu spiser jeg slik'. Lad være med at dunke dig i hovedet med det, men vær i stedet undersøgende: Hvorfor har jeg lyst til slik nu? Er jeg lidt trist, er det en overspringshandling, er jeg i tvivl om noget, keder jeg mig. Impulser som disse, kan jeg mærke styrer mine skridt ud i skabet, hvor der så heldigvis kun p.t. er solsikkefrø og rosiner, der evt kunne friste. Tyggegummi, et glas vand eller en tandbørstning kan også dulme eller udskyde trangen, eller prøv at skubbe et billede af din drømmekrop ind i tankerne, når lysten til sødt kommer over dig.
Held og lykke!
15 år22. juli 2009 kl. 16:45
For mig handler det meget om, at "intet er synd" - der er bare noget, jeg ved, ikke er smart.

Jeg spiser indimellem 3 piratos. Det tager sukkertrangen - og så har jeg også fået så jeg føler, jeg har fået nok, fordi de er så stærke.

Desuden slikker jeg i mandler. Pas dog godt på, for de er fulde af fedt! Så kun nogle stykker.
15 år22. juli 2009 kl. 17:47
Jeg er også begyndt at blive bedre til at tage mig sammen... nu har jeg ikke en drømmekrop at forestille mig, for jeg skal ikke tabe mig, jeg vil bare gerne opnå at være så sund som muligt... Jeg er begyndt at købe tørrede bananchips, nødder, rosiner og mørk chokolade til når jeg skal synde i stedet for slik og chips...

Til gengæld kan jeg let kværne en hel pose nødder eller en hel plade mørk chokolade... Men jeg tager tilsyneladende ikke på af det...

Gør det så noget at man spiser en hel pose? Hvis det er sundt og man ikke ser noget til det på vægten?
15 år22. juli 2009 kl. 17:56
Om det gør noget skal du selv vurdere.
Gør noget i forhold til hvad?

Jeg kendte engang én, der tit sagde: Fordi noget af noget er godt, er det ikke sikkert at meget mere af det er endnu bedre.

Kort sagt: balance er kodeordet.
15 år22. juli 2009 kl. 19:39
Jeg også gerne hellere spise nødder og rosiner og tørrede frugter som der er blevet nævnt men ofte er 'rigtigt' slik mere kalorielet.

Nødder er rundt regnet 600kcal per 100g, hvorimod vingummier er ca. 350.
15 år25. juli 2009 kl. 12:16
Jeg synes ikke det er noget problem at holde mig fra de søde sager ....indtil videre i hvert tilfælde. Oplever vist det samme som Siri S beskriver at trangen er forsvundet efter sukker nærmest ikke eksisterer i min kost. Jeg havde et døgn med knaldende hovedpine under "afvænningen" og de første dage tænkte jeg meget på det.
NU dukker den søde tand kun op engang imellem, måske en enkelt gang om ugen, og den kan klares med et glas cola light eller et par ISISbolcher.
ISIS produkterne er MEGET energifattige og deres bolcher er hårde så de "holder" længe. En anden skøn ting er at sukkeret er skiftet ud med kostfibre....men hvis man har svært ved at styre sig så er de knap så gode, da de kan have en laksativ virkning..... og som I ved

SELVOM MAN ER TYK KAN MAN GODT HAVE TYND MAVE. ;o)

God weekend
15 år25. juli 2009 kl. 14:14
Jeg spiser også sødt HVER dag. Når jeg ikke er på "kur" tager det tit overhånd og jeg kan spise mellem 100 og 200 g chokolade i løbet af dagen.

Det jeg gør nu hvor jeg er kommet igang med vægttabet igen er at jeg forsøger at minimere antallet af gange jeg indtager søde sager. Og jeg forsøger at finde erstatninger for chokoladen, som er mit foretrukne slik. Pt. bliver det til lidt bolcher om eftermiddagen på arbejde - det skal jeg ha minimeret eller erstattet med mere frugt. Og så planlægger jeg at jeg om aftenen kan få noget chokolade (eller noget andet) hvis jeg har holdt mig fra søde sager ellers hele dagen (bolcherne undtaget).
15 år28. juli 2009 kl. 08:41
Hej,

Jeg er helt ny bruger og vil da også lige dele mit problem med søde sager.

Jeg går hjemme på barsel og har simpelthen så svært ved at holde mig fra de søde sager & Chips. Så det bliver ofte til noget om formiddagen, eftermiddagen og igen om aftenen. Har en fornemmelse af at det også hænger sammen med at jeg mere eller mindre altid er lidt træt - og har brug for noget "opkvikkende". Drikker ikke kaffe - men det ku da være jeg burde gøre det istedet;-)
Jeg har totalt dårlig samvittighed og er så træt af at jeg har den regnorm af en rygrad. Og så tager jeg lige et bolsche mere. ÆV.

Har før mine 2 børn aldrig skulle tænke på hvad og hvor meget jeg spiste - men graviditeterne har fuldstændigt ændret mit stofskifte - så nu tager jeg bare på af det jeg før kunne grovæde af. Det er sku svært at vænne sig til. Trods mine største datter er 4 år.

Vi har altid guf mi huset, mn mand kan sagtens holde sig fra det - men det kan jeg bare ikke. Har overvejet hvad jeg skal gøre - men ikke fundet løsningen.

Min største datter får fredags slik og sådan vil jeg også gerne have det.

Mht af spise nødder, frugt mm. Jeg har alverdens allergier - så det er sku ikke nemt at udskifte det søde med noget frugt osv. Og det tager for langt tid at skulle skrælle, skære mm. til at jeg får det gjort. Tsk tsk. Igen dårlig undskyldning.....

Hvad gør man dog ??

KH Trine
15 år4. august 2009 kl. 22:27

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });