NU er jeg motiveret ...

Du læser en tråd i debat > vægttab

re: NU er jeg motiveret ...
Det med manglende planlægning af aftensmaden kender jeg alt for godt - de sidste 3 uger hvor den har stået på flytning, komme på plads det nye sted og ryghelvede der er planlægningen gået fløjten.

Vi plejer ellers at være gode - hver søndag efter aftensmaden sætter vi og og planlægger hele næste uges aftensmåltider. Når man lige har indtaget et sundt måltid og egentligt er glad og tilfreds, så har man ikke de samme usunde lyster - og når først der står på planen, at vi skal have grøntsagssuppe onsdag, så er det svært at overtale sig selv til at foreslå at vi skal ændre det til købepizza eller hvad det nu kunne være man pludselig har lyst til onsdag eftermiddag. Det virker i hvert fald for mig! :)
15 år20. juni 2009 kl. 07:34
Hej Karina..

Nu kender jeg jo den kantine ret godt - og det kan hjælpe gevaldigt at undgå de lune retter helt. Så fristes man aldrig. Selv gjorde jeg det at jeg kun tog lune retter når den stod på fisk, men jeg havde også en lang periode hvor jeg simpelthen stormede forbi de lune retter med et fast blik op mod kassen :-D

Havregryn er stadigvæk den sundeste morgenmad - der er umættede fedtsyrer og kostfibre nok i til at få en rigtig god start på dagen. Jeg spæder normalt op med lidt frugt i tern og 10-20 gram nødder/mandler/frø. Cornflakes, derimod, er slet ikke så gode. Hvis du har lyst til noget andet end havregryn en dag, så findes der bedre ting end cornflakes (selv supplerer jeg nogen gange med 0,5% A38 med et stykke smuldret rugbrød ovenpå).

Ang. aftensmad (og frokost) kan det være en rigtig god idé altid at øse grøntsager op først. Husk at bruge en passende lille tallerken.

Jeg har selv lidt motivationsproblemer, så jeg rider lidt i kølvandet på din oppetur her :-D
15 år23. juni 2009 kl. 09:12
Jeg er glad for at du omtaler det som en oppetur, for det har jeg slet ikke selv opfattet den som før i dag faktisk, hvor resultatet har vist sig på vægten. MEN det er jo noget fis. Hvis jeg har overholdt mine regler burde jeg jo være tilfreds med mig selv. Hvis det så ikke ses på vægten er det jo ikke min modvilje, men derimod reglerne der bør sættes skrappere op. Nå men ingen grund til panik.

Her til morgen sagde vægten 84,2 !!!!!!! og jeg har faktisk været oppe at vende på 86,5, så jeg kan se at der sker noget nu.

Dine råd om maden fejler ikke noget, men selvom jeg normalt ikke opfatter mig selv som kræsen er der altså alligevel noget. Jeg synes generelt at rugbrød er gabende kedeligt, så jeg får svært ved at vælge det frem for de lune retter i kantinen. MEN jeg er blevet bedre til at prioritere hvad jeg tager på min tallerken. Jeg fylder ALTID grønt på først, så vi nærmer os 1/3 af tallerkenen til kød mm.

Desværre bryder jeg mig heller ikke om havregryn sådan rent. Bruger det dog tit på mine cornflakes. Jeg bryder mig heller ikke om A38, tykmælk og den slags - kun med alt for meget sukker, så den løsning bør jeg heller ikke vælge. Så jeg tror bare jeg holder mig til corn flakes og så måske mere og mere havregryn - hvem ved om jeg pludselig kan li det.

15 år23. juni 2009 kl. 13:16
Hmmm Iakob har lige kommenteret i en anden tråd at jeg har opstillet mine råd meget på den form at det er HVAD jeg skal gøre, men ikke hvordan, så det vil jeg lige prøve at reflektere over.

1. Ved frokosten tager jeg som jeg altid gør grøntsager først og sørger for at de fylder MINDST halvdelen af tallerkenen. Jeg har så tidligere været meget fristet af nogle ikke så heldige lune retter i kantinen, men her vil jeg stoppe op og tænke mig om en ekstra gang, så der ikke havner junk på min tallerken. Hmmm måske ikke så meget med hvordan, men det går faktisk okay med at gå udenom, så så længe det går godt vil jeg ikke gøre det til et problem.

2. Undgå lakridsstænger. Dem har jeg tit købt lige efter frokost og nogle gange senere på eftermiddagen. Nogle gange køber jeg nu frugt lige efter frokosten eller lidt senere på eftermiddagen. Tror faktisk det er den ting som er nemmest at overholde, for det er meget målbart. Enten så overholder jeg denne her eller også gør jeg ikke. Selvom jeg en periode købte to stænger og man kan sige at det var succes bare at købe en enkelt er det ikke sådan det hænger sammen. Siden jeg tog beslutningen har jeg slet ingen købt. Jeg har en aftale med mig selv om at jeg kan få noget chokolade hver aften, så den ser jeg frem til i stedet.

3. Planlægning af aftensmaden - det går ikke for godt med det og nu har vi snart ferie, så der vil jeg ikke planlægge på forhånd. MEN jeg er blevet bedre igen til at sørge for at få grønt hver dag. I dag skal vi grille hos naboen og jeg har planlagt at købe asparges og forårsløb, som jeg har fundet ud af er fantastiske på grill. Når jeg er hjemme fra sommerferie skal jeg igang med langtidsplanlægning. Jeg har en veninde, som har givet mig hendes madplan for januar, februar og marts. Så det skal jeg lade mig inspirere af.

4. Fokus på motion. Jamen jeg er blevet rigtig glad for at motionere. I mit hoved er det som regel sådan at jeg helst skal dyrke en eller anden form for motion dagligt. Og hvis jeg ikke var afsted i går, så SKAL jeg afsted i dag. Nu kommer der pause fra karate og så bliver det min egen viljestyrke. Til gengæld bliver der også mere ro til det. Jeg vil gå efter enten at løbe, cykle eller træne på wii fit HVER dag. Jeg ved simpelthen ikke HVORDAN jeg vil gøre for at det bliver gennemført. Tror måske jeg går efter at træne hver dag, men mit succes-kriterie er lidt anderledes - hmmm 4 gange om ugen. Ved at gå efter daglig træning føler jeg mig overbevist om at jeg nok skal komme afsted 4 gange på den ene eller den anden måde.

Min store udfordring er at klare det også i ferien, men jeg skal gøre et seriøst forsøg.

Jeg ved egentlig ikke om jeg kom så meget nærmere et "hvordan", men det var godt for mig selv at få gjort status. Det går jo egentlig okay med mine punkter.
15 år23. juni 2009 kl. 13:48
Du har helt ret i at hvis der ikke er et problem, så skal man ikke optænke én. Hvis du kan lade være med at tage en lakridsstang bare ved at tænke at det skal du ikke gøre - så er den jo ikke længere.

Men du er jo også efterhånden garvet taber :-) Jeg ved med mig selv at jeg også kan gøre sådan meget af tiden. Men i perioder har jeg bare ondt af mig selv - og hvis jeg stiller tingene op på den måde, så får jeg bare mere ondt af mig selv og spiser mere. Der skal så lidt bedre udtænkte planer til.

Og så er der jo den der med hvis man kører noget ind på automatpilot. Hvordan får man så slået automaten fra og begynder at tænke FØR man putter i munden. Det kan man faktisk også godt planlægge sig bedre fra end at sige: Det må jeg ikke.

Men som sagt - det lyder som om du har helt styr på både hvad og hvordan. Jeg er i hvert tilfælde imponeret.
15 år23. juni 2009 kl. 14:26
Tak :-) Jeg føler mig også meget motiveret efterhånden. Men den har også været længe undervejs - motivationen.

Jeg kan såmænd sagtens forstå det du mener med automatpiloten og jeg kan også sagtens komme til at spise for meget chokolade især. Men pt synes jeg det går okay.
15 år23. juni 2009 kl. 14:40
VIl bare sige, at jeres debat er inspirerende og vi er flere som læser med, med interesse :) Især jeg snak om hvordan man lader være. Jeg kan godt have svært ved at lade være, bare fordi jeg har taget beslutningen, så skal der noget mere til. Fx hver gang jeg har lyst til sødt, skal jeg drikke en kop te med lidt sukker eller sådan noget.
15 år24. juni 2009 kl. 23:40
Jeg har været igang med mit vægttab i 4 uger, og har tabt 7 kg... har dog lang vej endnu. Men hvor er det dejligt at læse, at folk herinde støtter hinanden og giver gode råd.... Jeg tager en dag af gangen, og da jeg pt. går hjemme på barsel har jeg en fast regel der hedder, at jeg skal ud og trille med barnevognen 2-3 timer hver dag.... Mhs til chokolade som også er mit svageste punkt, prøver jeg at bilde mig ind at jeg ikke kan lide det..... hmm det virker dog ikke altid, men så køber jeg mørkt chokolade og spiser ca 10-20 g, også kan jeg klarer et par dage til. Heldigvis er der så meget lækkert frugt lige pt. at vælge imellem, så jeg starter altid i frugtafdelingen, før jeg køber andet ind. God weekend :-)
15 år26. juni 2009 kl. 09:09
Haha, at bilde sig selv ind at man ikke kan lide det! Den kan jeg godt lide. Det kunne man jo prøve. Bare med at starte med at sige til folk at man ikke kan lide det. :)
15 år26. juni 2009 kl. 11:06
Det værste er, når folk prøver at presse på for at man tager noget. hvis man siger nej tak, jeg har ikke lyst/bryder mig ikke om chokolade... Og folk så begynder: Hvorfor, ej tag da et lille stykke! ARGH... Det er irriterende.
15 år26. juni 2009 kl. 15:08

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });