Dyrere slik/usunde vare på hylderne - hvordan ville jeres indkøbsmønster ændre sig?

Du læser en tråd i debat > vægttab

re: Dyrere slik/usunde vare på hylderne - hvordan ville jeres indkøbsmønster ændre sig?
.. og så bør man gøre det til en vane.. et krav.. at man læser varedeklarationen på slik inden man køber det. Det kan tit også tage den værste lyst til at spise det :-D

Men Heidi har ret. Basisvarer som frugt og grønt bør være billigere. Jeg forestiller mig en momsnedsættelse (momsfrihed) på fødevarer som indeholder en max mængde sukker og fedt - og som samtidig med heller ikke indeholder erstatning på sukker og fedt (så sukkerfri sodavand ikke bliver billigere end sukkerholdig sodavand, men skummetmælk bliver billigere end sødmælk, rugbrød bliver billigere end franskbrød og så videre). Men det vil sikkert blive for dyrt at administrere. Så er billigere ubehandlede rå, vegetabilske fødevarer alligevel nemmere (frisk frugt og grønt).

Var der ikke en politiker for nyligt som ville have højere afgift på sukker? Sukker er bare så billigt at det sikkert ikke kommer til at betyde ret meget.Det vil ikke betyde meget for mit slikforbrug om 150 gram slik koster 5 kroner mere. Det var måske bedre at forbyde salg af større mængder af slik (mængderabat) så man ikke fristes af tilbudene. Men det er måske lidt formynderisk. Det bedste ville nok være at forbyde salg af slik og chips på samme niveau som alkohol og tobak (dvs unge må ikke selv købe det, det kan ikke købes på skoler etc etc).
15 år22. april 2009 kl. 13:32
re: Dyrere slik/usunde vare på hylderne - hvordan ville jeres indkøbsmønster ændre sig?
Jeg ved ikke hvor meget det ville ændre for mig.. Jeg kan tit sagtens sige nej oppe i Fakta, hvor chipsene koster 10 kr, men så får jeg alligevel lyst og stormer i kiosken hvor de koster 25..
Men mængderabatter er onde.. Man spiser jo bare så meget mere.. Handler heldigvis næsten altid i Rema, og der har de afskaffet det, så det er bare super. Så køber man ikke så meget.. ;-)
15 år22. april 2009 kl. 15:28

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });