Motivationstråd:-)

Du læser en tråd i debat > vægttab

re: Motivationstråd:-)
TommoT:
For mig er forskellen på at lytte til noget interessant eller ej forskellen på og jeg faktisk får motioneret eller ej. Set i det store billede vil jeg tro at motion med distraherende elementer stadig er bedre end ingen ;-)

I morges tog jeg lige 20 min styrketræning på stuegulvet mens jeg lyttede til et interessant foredrag på ted.com. Jeg svedte og blev forpustet, så det var bestemt ikke helt forgæves, men jeg fik også samtidig noget på "den kloge", som jeg havde set frem til. Pludselig er min motivation for at motionere meget større, fordi det betyder at jeg tager mig tid til at lytte til noget interessant og få intellektuelt input SAMTIDIG med at jeg gør noget godt for mig selv :-)
15 år19. februar 2009 kl. 08:53
Jeg har det helt som Muumin: Jeg kan ikke motionere uden noget at lytte til samtidig e.l. - for mig er motion bare noget, der skal være plads til i min hverdag, det vil aldrig for alvor blive noget jeg nyder eller noget jeg går specielt meget op i. Derfor er jeg mere interesseret i at komme smertefrit igennem motionen end at "øge effektiviteten". Det er ikke for at være effektiv, jeg motionerer...
15 år19. februar 2009 kl. 18:24
Ja, der hopper kæden så helt af for mig Claus. Hvorfor i alverden ikke forsøge at få mest muligt ud af den tid man motionerer? Når det tilsyneladende er så stort et offer, både mht. tid og interesse, så er det da at spilde sin egen tid, ikke at give den max gas? Men det er nok bare sådan jeg er skruet sammen. Når jeg har besluttet mig for at gøre et eller andet, det være sig for mig selv eller for andre, så er det aldrig bare noget der skal overstås, for så spilder jeg jo både min og andres tid! Jeg gennemfører mit daglige styrketræningsprogram, på 2 x 7 minutter effektiv træning. Dertil kommer så pauser og udstrækning. Det giver maks. 35 minutter. I de 35 minutter har jeg så til gengæld ikke nogen pauser over 1 minut og når jeg er færdig, så er jeg bare helt færdig. På den samme tid har en tilfældig medmotionist, trænet i maks 5 minutter effektivt, holdt pauser i 15 minutter, sms'et, snakket i mobil og gloet på andre i 10 minutter! Og i øvrigt knapt nok fået sved på panden. Gæt selv hvem der får mest ud af sin træning !? Vi har brugt den samme kostbare tid, som vi alle har for lidt af, men der er stor forskel på hvad vi har fået ud af det.

Alt dette ikke for at nedgøre andres måde at træne på, det viser i virkeligheden bare, hvor broget en skare vi er og hvor forskellige tilgange vi har til træning og motion! Go' motion!
15 år19. februar 2009 kl. 21:43
Nu siger jeg jo ikke, at jeg kun træner 5 minutter på en halv time. Jeg cykler som oftest, så det er mindst en time for fulde drøn ad gangen. Men jeg kan ikke sidde i stilhed i en time på en cykel. Så bliver det i stedet for til en halv time max. Hører jeg radio imens kan jeg abstrahere fra cyklingen og dermed kan jeg cykle i længere tid, inden jeg keder mig og må videre til noget nyt. Så hvad er bedst en halv time på 100% eller en hel time på 95%? Jeg ved, hvad jeg foretrækker.

Jeg kan generelt ikke koncentrere mig om én enkelt ting i ret lang tid ad gangen, der skal ske noget hele tiden. Og hvis jeg bare bruger min krop og hjernen står stille, så bruger min hjerne en masse energi på at finde på noget andet at lave...
15 år19. februar 2009 kl. 21:57
@TommoT

Jeg kan langt hen ad vejen give dig ret i, at det at tale i mobil, sms' o.a. ikke er godt for træningen, men jeg vil gerne vide hvad lidt musik el et foredrag kan gøre af skade.
Har du nogen videnskabelige beviser for at det hænger sådan sammen som du påstår.

Jeg kan godt se at hvis motionisterne, der hvor du træner, opfører sig som du beskriver, så er de vist ikke meget interesseret i træning i det hele taget.
15 år20. februar 2009 kl. 00:11
Kan ikke gengkende mig selv som en af sms-motionisterne...

Kørte 20 min effektivt morgenprogram igennem i morges - og hørte et foredrag om hvordan forbrugerforventninger havde udviklet sig gennem tiden og hvad de var i dag. Jeg fik altså både motioneret mine muskler (som er ømme nu, så jeg har absolut givet den gas) OG mine hjerneceller.

Se DET er da den ultimative opskrift på "Work smarter, not harder" ;-)
15 år20. februar 2009 kl. 09:00
Der er flere( skal nok lede efter et link) der beviser at musik faktisk øger udholdenheden i forbindelse med motion. Det er jo netop også derfor musik altid bliver brugt i motionscentre - og så fordi det self er sjovere med.
15 år20. februar 2009 kl. 11:13
Læg lige mærke til, at mit indlæg ikke er en kritik af den måde hver enkelt træner på. Jeg undrer mig bare over, hvordan man kan påstå, at der ikke er sammenhæng mellem hjerneaktivitet og fysisk aktivitet.

Mange undersøgelser, endda indenfor sundhedssektoren viser, at hvis man kobler fysisk aktivitet sammen med mental fokus, så opnår man meget bedre resultater. Har i nogensinde set en person, der eks. skal genoptræne brugen af sine ben efter uheld eller operation, samtidig lytte til et foredrag om nationaløkonomi? Nej vel? Begge dele bliver en halvhjertet indsats, som man ikke får fuldt udbytte af. Hvordan træner en atlet til en konkurrence? Lytter han samtidig til et spansk kursus? Næppe!

Hvis man ikke hele tiden lytter til sin krop og holder fokus på aktiviteten, så falder udbyttet. Det kan man naturligvis sagtens gøre, det er jo ens eget valg, man skal bare vide hvad det er man har gang i.

Mht. om man får mest ud af en halv time på cyklen med 100% opmærksomhed eller en time med 50%, så kan du nok regne ud hvad jeg vil svare. Jeg vil til hver en tid foretrække den halve time og jeg vil med garanti få mere ud af det end du gør. Du spilder simpelthen den sidste halve time, hvor du i stedet for kunne gøre noget andet, eks. lidt styrkestræning, som er ekstremt vigtigt for opnå et varigt vægttab. Eller være sammen med din familie eller kæreste, eller tilberede at sundt og nærende måltid mad!

Jeg har efthånden besøgt nogle motionscentre og tro mig sms-motionisterne (godt udtryk i øvrigt, det vil jeg huske!) findes alle steder. Jeg kunne godt tænke mig at se det sted, hvor de ikke findes!

Men det er i og for sig heller ikke noget problem, slet ikke for mig, jeg forstår bare ikke deres indstilling. Det er en observation fra min side og jeg kan naturligvis gøre det jeg har lyst til! Sidst, men ikke mindst, har jeg ikke anklaget nogen herinde for at være sms-motionist, men blot beskrevet typen. Hvis det så samtidig gav en eller anden lidt at tænke over, ville det da kun være dejligt.

Go' weekend til alle!

Mvh.
TommoT
15 år20. februar 2009 kl. 11:31
Du fordrejer mine ord, Tommot - jeg skrev, at jeg kan vælge mellem en halv time på 100% og en hel time på 95% - ikke 50%!

Og så sammenligner du med atleter, der træner frem mod et mål og folk, der skal genoptrænes. For dem er træningen jo et mål i sig selv. De fleste herinde er motionister og motion er ikke et mål i sig selv, det er kun et middel til at nå det egentlige mål: Forbrænding af kalorier.

Og for at sætte tal på: Jeg kan mens jeg lytter til radio, forbrænde ca. 2500 kj på en time på cyklen, selv om jeg så slukker for radioen skal du ikke bilde mig ind, at jeg kommer meget over det halve på en halv time. Ergo giver det mest resultat for mig at tænde for radioen, så jeg kan motivere mig til at blive siddende længere.

Du blander metoder til elite-sport sammen med motion. Det er en fejl. Og jeg synes, det er en helt forkert holdning til det at motionere, for det, du siger er, at hvis man ikke kan motionere som en elite-atlet, så kan det da også være lige meget. For mange herinde er det en success overhovedet at lave noget andet end at sidde ned...
15 år20. februar 2009 kl. 12:26
Claus desværre opfatter du mit indlæg som et angreb på dig, hvad det slet ikke er. Jeg vil derfor godt sige undskyld til dig, hvis jeg har udtrykt mig for firkantet og fornærmet dig.

Det ændrer dog ikke min opfattelse af, at man lige så godt kan få mest muligt ud af sin træning, når nu man alligevel er kommet afsted:-)

Jeg har hermed givet udtryk for min opfattelse og indstilling til træning og kan ikke bidrage med mere i denne omgang.

Mvh.
TommoT
15 år20. februar 2009 kl. 13:30

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });