Hvad spiser i til morgenmad?

Du læser en tråd i debat > vægttab

re: Hvad spiser i til morgenmad?
Morgenmad er vigtigt dels fordi det sparker stofskiftet i gang efter nattens hvile (og det vil vi jo gerne!) og dels så vi ikke overspiser til frokost. Jeg er heller ikke videre sulten lige efter jeg er stået op, men hvis ikke jeg får mad senest kl. 9 (jeg står op kl. 6), ja så river jeg hovedet af det nærmeste uanenede offer!

Men ofte er det svært at nå morgenmaden derhjemme, hvor jeg evt bare tager lidt juice at skylle vitamin-og fiskeoliepillerne ned med umiddelbart før jeg går ud af døren. I stedet laver jeg følgende blanding som jeg tager med på arbejde og spiser mens jeg læser dagens første mails:

I et gammelt hytteostbæger hælder jeg:
1,5 dl 50/50 blanding af græst yoghourt 2% og hytteost (godt med protein der holder mæt og er vigtigt under vægttab samt kalk til knoglerne).
Hertil mindst 100 g frugt, fx. revet æble, pære, udskåret banan, bær fra fryseren etc.(det var så de første 100g ud af dagens 600 og giver mange fibre og antioxidanter, særligt hvis det er små bær)
Ca. 20. havregryn (fibre og langsomme kulhydrater der holder mæt)
Nogle gange tilsætter jeg lidt vanilje eller kanel for smagens skyld. Kanel siges i øvrigt at stabilisere blodsukkeret!

Denne blanding har for mig vist sig at indeholde en fin ballance mellem frisk, salt, sødt, fibre, proteiner etc. Den holder mig mæt og kørende til frokost og den ligger på eller lige under 300 kalorier. Hvis du laver den aftenen inden og stiller i køleskabet er det supernemt at tage med på arbejde (hvis ellers du husker den ;-)
15 år7. januar 2009 kl. 10:38
Jeg spiser cornflakes med lidt havregryn en tsk sukker og minimælk. Det mætter helt enormt og jeg klarer formiddagen med lidt supplerende frugt. Men bruger jeg måltidsfordelingen her på siden er det SLET ikke nok morgenmad. Men jeg vælger altså at prioritere lidt anderledes. Jeg kan ikke spise mere energi til morgenmad på den sunde morgen. (kan jo sagtens spise et rundstykke med nutella og så er den klaret). Til gengæld ved jeg at jeg tit har brug for lidt lækkert om aftenen når ungerne er puttet. Enten chokolade eller noget frugt. Så jeg har bevidst valgt ikke at forsøge at spise "nok" til morgenmad fordi jeg føler at mit morgenmåltid sagtens hjælper mig til næste måltid.
15 år7. januar 2009 kl. 11:21
Lige pt drikker jeg en smoothie af 1 banan og 200 gram bær.
Hvis det skal gå lidt hurtigere så spiser jeg 2 stk. weetabix med 1,5 dl soyamælk eller en hjemmebagt grovbolle.
15 år7. januar 2009 kl. 12:28
Jeg spiser for det meste youghurt naturel med hjemmelavet müsli som både er sundt og mætter godt. nogle enkelte gange spiser jeg havregryn med lidt minimælk men det er ikke så tit da jeg ikke bryder mig om mælk. eller spiser jeg minimum fuldkorns knækbrød med en skive magert ost.

Jeg synes dog at jeg bliver mest mæt af yoghurten og hjemmelavet müsli. det holder mig mæt enten kl 10 hvor jeg enten spiser en skive groft stykke knækbrød eller et stykke frugt. (jeg spiser morgenmad kl 5:00 så det er vigtigt at jeg får en solid morgenmad.)
15 år8. januar 2009 kl. 15:07
cornflakes med 0,1% yoghurt med frugt eller vanille...

"hjemmelavet" koldskål bestående af 2dele vanilleyoughurt0,1% + 1del kærnemælk med en lille sqiz citronsaft, kan spises med ristede solsikkekerner eller ristede havregryn eller banan/æble/pære/rosin.... kan også bare drikkes hvis man ik føler sig sulten

4skiver fuldkornsknækbrød med marmelade eller ost

jeg drikker også meget gerne kaffe m/mælk men har byttet letmælken ud med skummetmælk så kcal'erne ikke løber så hurtigt op
15 år10. januar 2009 kl. 10:48
ville bare lige sige at hvis du ikke kender yoghurt 0,1% så er det cheasy eller eller de fedtfattige fra aldi. selv vil jeg anbefale aldis produkt da du sparet 30% af prisen og den er lige så god som den anden
15 år10. januar 2009 kl. 10:51
Hej alle.

Jeg starter min dag med en smooti det er friskt og ret så sundt samt uden ret meget fedt, jeg blander i min blender:
1 banan
50g frosne usødet jordbær
1 lille æble
1 kiwi
1 dl. mimimælk
1 dl. 0,5% frugtyoghurt.
BLEND hele mulivitten

put 50g groftvalsede havregryn i en dyb tallerken og hæld så meget du orker af smootien over, for at få lidt ekstra bid så tilføj 10-15 rosiner.

Det er en der vil noget mætter og frisker i flere timer.
Velbekommen.
Klavs
15 år10. januar 2009 kl. 19:09
Der er nok ikke mange der bryder sig så meget om det, men havregrød er super fint!
1 dl. havregrød til 2 dl vand + en spiseske sukker giver 158 cal .
Og så giver det altså en lige så stor portion som man normalt ville tage af havregryn, man sparer bare en masse kal.
15 år13. januar 2009 kl. 15:48
jeg bruger altid 3 dl til 1 dl havregryn når jeg laver det, og så 2 tsk sukker. Jeg ved ikke om det er færre kalorier, men med det ekstra vand, kommer grøden til at mætte lidt mere.
15 år14. januar 2009 kl. 14:29
Normalt ville jeg tage et stykke bondebrød (det der der hverken er toast, men heller ikke rugbrød)
MEN nu hvor jeg har besluttet mig for at tabe mig (besluttede jeg mig for i mandags) har jeg skiftet over til havregryn om morgenen. Og ja, jeg synes det er det væreste at spise om morgenen, og da jeg normalt ikke har så meget appetit til gryn om morgenen, eller "blødt" føde (gryn blandet med mælk, toast og andet blødt brød) tager jeg en smule havregryn og en masse mælk på, da jeg på den måde bedre kan synke det. Men lur mig om det ikke bliver for kedeligt med havregryn i længden, så jeg regner med et par gulerødder som plan B ;)
15 år14. januar 2009 kl. 16:39

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });