For at finde GI giver man testpersoner en afmålt mængde kulhydrat i forskellige fødevarer og måler hvor hurtigt blodsukkeret stiger.
Det betyder at f.eks. gulerødder har en ret høj GI - MEN - da man skal spise helt vild mange gulerødder for at få så stor mængde kulhydrat som indgår i disse forsøg taler man om GL som også tager højde for hvor store mængder man skal indtage for at få den målte GI
Håber det forklarer lidt. Det er ikke noget jeg følger helt vildt hårdt op på, men har dog en ret god ide /fornemmelse af hvor de fleste fødevarer ligger fordi jeg tidligere har forsøgt at styre benhårdt efter det.
Kan bare at huske at lige dadler er specielt slemme :-)
Det er sikkert en glimrende ide at trappe sukkeret stille ned - hvis man da ikke er afhængig.... i hvertfald lykkedes det aldrig mig at trappe ud af noget som helst, før jeg tog en kold tyrker, men der er helt sikkert stor forskel på hvordan man reagerer.
Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ",
"dismiss": "OK",
"allow": "Det er fint",
"deny": "Afvis",
"link": " cookiepolitik.",
"href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/"
},
onInitialise: function(status) {
if(status == cookieconsent.status.allow) {
runScriptsRequiringConsent();
}
},
onStatusChange: function(status) {
if (this.hasConsented()) {
runScriptsRequiringConsent();
}
/*else {
document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/";
document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/";
document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/";
}*/
createCookie("cookieconsent_time","now",365);
}
})
}
}, 1000);
});
For at finde GI giver man testpersoner en afmålt mængde kulhydrat i forskellige fødevarer og måler hvor hurtigt blodsukkeret stiger.
Det betyder at f.eks. gulerødder har en ret høj GI - MEN - da man skal spise helt vild mange gulerødder for at få så stor mængde kulhydrat som indgår i disse forsøg taler man om GL som også tager højde for hvor store mængder man skal indtage for at få den målte GI
Håber det forklarer lidt. Det er ikke noget jeg følger helt vildt hårdt op på, men har dog en ret god ide /fornemmelse af hvor de fleste fødevarer ligger fordi jeg tidligere har forsøgt at styre benhårdt efter det.
Kan bare at huske at lige dadler er specielt slemme :-)
Det er sikkert en glimrende ide at trappe sukkeret stille ned - hvis man da ikke er afhængig.... i hvertfald lykkedes det aldrig mig at trappe ud af noget som helst, før jeg tog en kold tyrker, men der er helt sikkert stor forskel på hvordan man reagerer.