Morgenmaden :)

Du læser en tråd i debat > vægttab

re: Morgenmaden :)
Vil mene at du godt kan tilsætte en tsk sukker (5g) uden at det på nogen måde kan sammenlignes med f.eks. guldkorn. Måske du så langsomt kan trappe ned til en halv tsk.

Jeg spiser et stk. knækbrød med sukkerfri marmelade og 10 mandler tidlig morgen og desuden 100g nybagt rugbrødsbolle med en skive ost. kl. 9.00

Jeg kan godt lide havregryn, men får sure opstød hvis jeg spiser mælk om morgenen.
16 år10. september 2008 kl. 15:16
Jeg starter dagen med 50g havregryn - den grove, 5g sukker og 1½dl skummetmælk. Det giver en god start, og jeg taber mig fint.
16 år10. september 2008 kl. 17:18
Jeg går lige mod strømmen ved at sige følgende: Havregryn er IKKE godt hvis du vil tabe dig. Vældig sundt, men ikke godt hvis du vil tabe dig. Der er ALT for mange kalorier i til at holde en lavkalorie kost. Prøv f.eks. at hælde en skål med havregryn op, som du typisk ville spise, tast den ind og tjek antallet af kalorier. Det er enormt i forhold til den portion du får ud af det.
Man skal i hvert fald være meget bevidst om portionsstørrelsen, hvis havregryn skal vælges som en del af slankekost.

En portion havregryn - som jeg selv skulle kunne blive mæt af - svarer til ca. 83g og alene i den portion er der 300 kcal - så kommer mælk og evt. rosiner, sukker eller frugt oven i. Den løber lynhurtigt op på 500 kcal, hvilket er en meget stor andel hvis der også skal være plads til diverse ordentlige mellemmåltider, frokost og aftensmad.

Jeg plejer at spise 30 g rugfras med skummetmælk (130g) og en smoothie bestående af banan, jordbær og juice.

Banan er også kritisk, men går i passende mængder - det samme gælder juice.

Til sammenligning med havregrynene svarer de 30g rugfras, skummetmælken og smoothien (banan, jordbær og juice) til ca. samme antal kcal som havregrynene alene.

Så husk at undersøge kcal inden du bare spiser løs af det sunde. Meget er sundt, men ikke specielt egenet som slankekost.
16 år10. september 2008 kl. 18:34
re: re: Morgenmaden :)
bliver lige nødt til at blande mig i havregrynsdebatten

For du har ret i at hvis man bare spiser løs, så kommer man hurtigt op på for mange kalorier. Men samtidig skal man huske at havregryn er super sunde - god kilde til fibre og i sig selv helt uden tilsat sukker, hvilket er en sjældenhed i morgenmadsprodukter. (kender ikke dine rugfras)

Jeg kan anbefale at lave en portion havregrød af 40 gr. (1 dl) grovvalsede havregryn og 2 ½ dl. vand - ovenpå putter jeg kanelpulver og en anelse birkesød - og hvis det går højt en lille klat smør. Det er utrolig mættende og for et accetabelt antal kalorier. Men nu kan det godt være at havregrød er lige voldssomt nok til en der ikke er sulten om morgenen :-)
16 år10. september 2008 kl. 18:43
Det er vigtigt at man indtager ret mange kalorier om morgenen. Et nyere forsøg har faktisk vist at man nok taber sig langsommere, men vægttabet er mere holdbart. Det anbefales at man spiser helt op til halvdelen af sine kalorier til morgenmad !

Min morgenmad (kl. 7 + kl 9) løber i dag op i 380kcal.

I øvrigt indeholder den portion havregrød jeg kan spise kun 25g havregryn, men så kommer der altså også en 5g smørklat og 3g sukker på :-) (week end morgenmad)
16 år11. september 2008 kl. 09:02
Man skal også huske at sådan en portion havregryn mætter enormt godt. Jeg spiser cirka 50-60 gram om morgenen og 100-150 gram frugt samt 10-20 gram nødder og frø og 160-190 gram skummetmælk.

Mine portioner var lidt mindre en overgang (40 gram havregryn og resten på nær frø og nødder). Men jeg synes altså jeg har haft et fint vægttab på omkring 600 gram om ugen og den mæthed man får fra havregrynene varer næsten helt til frokost (morgenmad ved 7-tiden, frokost ved 11.45-tiden). Det er sjældent jeg spiser et mellemmåltid om formiddagen fordi jeg er simpelthen ikke sulten.

Angående sukker, så kan man snildt drysse lidt sukker på. Man kan altid regulere mængden af sukker når man har vænnet sig til morgenmaden. Eller kunstige sødemidler hvis man har det ok med dem. Det er også muligt at brugen anden tørret frugt end rosiner (man kan vist købe tørrede jordbær i Bazar Vest i Århus, tørrede ananas, figner, abrikoser, sågar figenpålæg). Husk også at frugt som banan, blommer, melon mv er meget søde så de kan også snildt bruges.

Man kan endda komme et drys cacaopulver i mælken :-)
16 år11. september 2008 kl. 10:09
Morgenmaden :)
Jeg spiser altid havregryn med skummet el. mini mælk og nogle dråber sødemiddel. Jeg synes det mætter super godt og er samtidig rigtig billigt (hvis man ikke køber solgryn) og det er rart når man er på SU :-)
16 år11. september 2008 kl. 21:03
Prøv at få een af de daglige seks stykker frugt ovenpå havregrynene (skær den i tern). Det smager rigtigt godt og er også sundt. Og når man har vænnet sig til det, kan det erstatte sødemidlet til en vis grad, især hvis man vælger søde eller tørrede frugter.
16 år12. september 2008 kl. 08:28

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });