#11 af iakob
Hvad fanden bilder hun sig ind !
Du læser en tråd i debat > vægttabiakob
re: Hvad fanden bilder hun sig ind !
Hævnen er sød ;-)
16 år11. august 2008 kl. 21:35
Anonym
Hej,
Nu har jeg ikke læst alle indlæggene, så jeg undskylder, hvis der kommer gentagelser.
Jeg arbejder som rygekonsulent, og har lige været på et længere kursus omkring sundhed og rygning. Det er faktisk sådan, at hvis du tager alle livsstils sygdommene (kolesterol, diabetes, overvægt, osv dog med undtagelse af alkohol), så svarer det kun til 1/3 af, hvad rygning koster af menneskeliv. Samtidig er 98% af alle med lungekræft rygere (og eks-rygere), de sidste 2% er primært passive-rygere.
Men samtidig så har du ret; hun er sikkert frustreret over, at hun ikke kan holde op med at ryge - langt de fleste rygere (80%) ønsker at holde op, men det er så ufatteligt svært (jeg skal ikke kede dig med en længere redegørelse om dette), og så er der alle de nye rygeregler, som gør, at de føler sig som jaget vildt, der slet ikke formår at passe på sig selv og deres omgivelser.
Tja, det havde sikkert ikke så meget med noget at gøre, men så fik jeg da givet mit ord med på vejen ;-)
Nu har jeg ikke læst alle indlæggene, så jeg undskylder, hvis der kommer gentagelser.
Jeg arbejder som rygekonsulent, og har lige været på et længere kursus omkring sundhed og rygning. Det er faktisk sådan, at hvis du tager alle livsstils sygdommene (kolesterol, diabetes, overvægt, osv dog med undtagelse af alkohol), så svarer det kun til 1/3 af, hvad rygning koster af menneskeliv. Samtidig er 98% af alle med lungekræft rygere (og eks-rygere), de sidste 2% er primært passive-rygere.
Men samtidig så har du ret; hun er sikkert frustreret over, at hun ikke kan holde op med at ryge - langt de fleste rygere (80%) ønsker at holde op, men det er så ufatteligt svært (jeg skal ikke kede dig med en længere redegørelse om dette), og så er der alle de nye rygeregler, som gør, at de føler sig som jaget vildt, der slet ikke formår at passe på sig selv og deres omgivelser.
Tja, det havde sikkert ikke så meget med noget at gøre, men så fik jeg da givet mit ord med på vejen ;-)
15 år29. september 2009 kl. 13:51
KarinaHadsten (slettet)
:-) Tak for input. Jeg var godt nok lidt overrasket over at åbne tråden og finde ud af at det var mig der havde startet den for mere end et år siden ;-) Men jeg kan sagtens huske oplevelsen. Og har lært at jeg ALDRIG skal kommentere min svigerindes rygning. Som f.eks her for et par uger siden hvor hun fortalte om en morgen hvor hun hostede og hakkede og dårligt kunne ryge sin morgensmøg. Tjaaaa - jeg fatter jo ikke at man ikke kan se det. Men jeg bandt en knude på min tunge og holdt min kæft lukket.
15 år29. september 2009 kl. 13:58
dygtig
også jeg arbejder med rygning- og med sygemennesker -, og kan kun sige: at alt det læger kan gøre for syge mennesker, kan ikke hamle op med hvad de selv kan gøre ved at kvitte røgen!! så hæng du bare i med dit mål om at tabe dig - og håb for din svigerinde, at hun finder modet og styrken til at få lyst til at kvite smøgerne.. det er nemlig rigtig svært!
15 år29. september 2009 kl. 23:06
dutti (slettet)
Ej hvor uheldigt med sådan et sammenstød, men det kan jeg virkelig godt sætte mig ind i for jeg har også lige haft et med et familiemedlem af samme art i weekenden. Hvor hun begyndte at stikke til mig og komme med sårende bemærkninger omkring nogle andre ting end lige overvægt, men jeg stak igen og det endte med hun blev gal og fornærmet. Jeg gad bare ikke finde mig i det. Men jeg håber da vi kommer på talefod snarest og hun har lært at hun får igen med samme mønt hvis hun behandler mig på den måde.
Men sådanne situationer er bare så træls, jeg vil bare ikke sidde og tage imod og sådan er det.Og er sikker på du nok skal nå målet Karina, god kamp;)
Men sådanne situationer er bare så træls, jeg vil bare ikke sidde og tage imod og sådan er det.Og er sikker på du nok skal nå målet Karina, god kamp;)
15 år30. september 2009 kl. 10:25
KarinaHadsten (slettet)
Jeg skal nok nå mit mål. Det komiske i mit sammenstød med min svigerinde var jo i virkeligheden at der ikke rigtig var noget hold i det mudder hun kastede mod mig. På det tidspunkt havde jeg jo lige tabt 20 kilo og havde i den tid jeg har kendt hende aldrig vejet så lidt. Der kiggede hun bare mistroisk på mig og rystede på hovedet. Men nu ligger det jo sådan at jeg i LANG tid har holdt log over min vægt, så jeg VED at det er rigtigt med EN eneste undtagelse og det var efter et 3 måneder langt sygdomsforløb, hvor jeg havde været nede og veje 73 og på det tidspunkt hvor hun svindede mig til med overvægtskommentarer vejede jeg 75, så det var jo ikke meget længere nede og det var kun ganske kort pga. faste gennem længere tid.
Jeg forstår ikke rygere. Men har fattet at jeg ikke skal blande mig, så det lader jeg være med selvom jeg jo mener det er til deres eget bedste. Men til gengæld roser jeg i vildskab når jeg har venner og bekendte der holder med at ryge, for jeg ved jo godt at det ikke er nemt.
Jeg forstår ikke rygere. Men har fattet at jeg ikke skal blande mig, så det lader jeg være med selvom jeg jo mener det er til deres eget bedste. Men til gengæld roser jeg i vildskab når jeg har venner og bekendte der holder med at ryge, for jeg ved jo godt at det ikke er nemt.
15 år30. september 2009 kl. 10:55
dutti (slettet)
Nej det er da også træls hun kommer med sådanne bemærkninger det kan jo gå to veje når man skal ligge øre til den slags, enten at man nærmest giver op og trøstespiser en masse eller at man virkelig går ind i kampen for at modbevise.
Men hun lyder også til at have haft det svært omkring sin rygning, så hun har nok følt sig ramt og så ikke andre muligheder end et modangreb?
Men jeg håber da i får det på plads igen eller hvert fald kommer på talefod snarest igen :)
Men hun lyder også til at have haft det svært omkring sin rygning, så hun har nok følt sig ramt og så ikke andre muligheder end et modangreb?
Men jeg håber da i får det på plads igen eller hvert fald kommer på talefod snarest igen :)
15 år1. oktober 2009 kl. 09:23
KarinaHadsten (slettet)
Dutti - hvis det er mig du snakker om er jeg på talefod med min svigerinde - hvis altså vi liiiige holder os fra emner som rygning og overvægt. hihi. Men ellers snakker vi fint sammen. Jeg har ikke behov for at sige mere omkring rygning. Hun kender min holdning.
Men vi kommer nok til at tage en konflikt omkring juleaften. Ikke kun med svigerinden, men hele min mands familie, som er rygere - næsten alle sammen. For to år siden holdt vi jul med dem hvor rygeaftalen var at de ville forsøge at ryge samtidig og rygning var begrænset til spisestuen ... dvs der hvor vi skulle sidde og spise. SUK. Nå men vi havde meddelt at vi ville forlade rummet når det blev røget. Og de havde lovet at lufte ud. Det startede meget fint med at vi spiste og da de så ville ryge kunne vi forlade rummet og få vores børn indrettet med deres legesager i soveværelset. Og så kunne vi spise lidt igen og da de så røg igen kunne vi gå ind og se til ungerne. Men på et tidspunkt blev døren mellem spisestue og stue åbnet da vi skulle om juletræet. Og så var der jo røg i hele hytten.
Dagen blev dog reddet af at der var to frierier, så vi havde pludselig noget andet at tænke på. Men jeg gider det ikke igen. Så jeg ender nok med at foreslå at vi lægger hus til juleaften, men det er jo ikke sikkert at svigermor er med på den.
Men vi kommer nok til at tage en konflikt omkring juleaften. Ikke kun med svigerinden, men hele min mands familie, som er rygere - næsten alle sammen. For to år siden holdt vi jul med dem hvor rygeaftalen var at de ville forsøge at ryge samtidig og rygning var begrænset til spisestuen ... dvs der hvor vi skulle sidde og spise. SUK. Nå men vi havde meddelt at vi ville forlade rummet når det blev røget. Og de havde lovet at lufte ud. Det startede meget fint med at vi spiste og da de så ville ryge kunne vi forlade rummet og få vores børn indrettet med deres legesager i soveværelset. Og så kunne vi spise lidt igen og da de så røg igen kunne vi gå ind og se til ungerne. Men på et tidspunkt blev døren mellem spisestue og stue åbnet da vi skulle om juletræet. Og så var der jo røg i hele hytten.
Dagen blev dog reddet af at der var to frierier, så vi havde pludselig noget andet at tænke på. Men jeg gider det ikke igen. Så jeg ender nok med at foreslå at vi lægger hus til juleaften, men det er jo ikke sikkert at svigermor er med på den.
15 år2. oktober 2009 kl. 08:20
dutti (slettet)
ja okay det kan jeg så godt følge, jeg må også sige jeg nyder at folk ikke længere kan ryge hverken i byen, kantiner og restauranter og at de går udog ryger når de er på besøg!
Det er heldigvis længe siden sidst jeg har været ved at kvæles i røg men der er heller ikke ret mange der ryger i min familie:)
Men jeg har skam intet imod folk der ryger, det er de velkommen til, så længe jeg ikke skal tvinges til at være passiv ryger ;)
Det er heldigvis længe siden sidst jeg har været ved at kvæles i røg men der er heller ikke ret mange der ryger i min familie:)
Men jeg har skam intet imod folk der ryger, det er de velkommen til, så længe jeg ikke skal tvinges til at være passiv ryger ;)
15 år2. oktober 2009 kl. 11:50
karima (slettet)
du skal ik tage dig af hende. hun gik sikkert bare til angreb på dig fordi at du er i gang med at opfylde dit mål og hun har ik selv motivationen til at stoppe med at ryge. hun er sikkert jaloux. glem hvad hun har sagt selvom det kan være svær og glæd dig i stedet over at du har tabt dig, hvilket jeg synes r rigtig flot. blev endelig ved med det, til du når din ønskevægt.
hilsen karima
hilsen karima
15 år7. oktober 2009 kl. 00:55