Hvad fanden bilder hun sig ind !

Du læser en tråd i debat > vægttab

Hvad fanden bilder hun sig ind !
I går kom jeg til at komme med en dum generel kommentar omkring rygning overfor min svigerinde. Lang historie kort handlede det om at hun slet ikke kunne klare de der rygerum hvor der sad en mase rygere samlet på et sted - og så røg der en kommentar ud med at jeg ikke lige kunne sætte mig ind i at man kunne ryge i det hele taget når man havde det sådan med den slags rum, for i bund og grund er det jo det samme som man hælder i lungerne.

DET skulle jeg ALDRIG ha sagt.

Så blev der holdt lidt foredrag om at det overhovedet ikke er det samme og at man jo ikke ryger 40 smøger på EN gang. Allerede nu ville jeg gerne spole tilbage. Okay - glem at jeg sagde noget. Enhver ryger ville nok stejle på den og jeg skal bare lære at holde min fede kæft. MIN fejl.

MEN det der så piser mig af og har gjort mig rigtig ked af det var at min svigerinde begynder at skyde tilbage. I ved angreb er det bedste forsvar. Så blev rygning lige sidestillet med problemer med overvægt og chokoladeafhængighed og overspisning. Jeg var en lille smule uforståene over for den sammenligning, da jeg jo ligesom er inde i en periode med komplimenter for mit vægttab. Men hun blev ved med at sammenligne. Så til sidst måtte jeg sige at jeg altså var lidt træt af at hun sad der og smed argumenter i hovedet på mig om overvægt når jeg faktisk lige har tabt 20 kilo. Men jeg kunne godt se at i hendes øjne var jeg stadig ganske stor. Jeg fortalte hende at jeg ikke havde vejet så lidt som jeg gør nu siden jeg havde galdesten og var meget syg og at jeg i øvrigt VIDSTE at jeg i den periode hun har kendt mig samlet set har tabt mig. Så rystede hun SGU på hovedet sådan som NEJ karina DET har du ikke. DER blev jeg fandme sur. JEG ved hvad jeg vejer nu og JEG ved hvad jeg vejede da jeg mødte hendes bror. Og jeg vejer i dag 7 kilo mindre end dengang.

Hvad fandem bilder hun sig ind. SUK !

Men i bund og grund handler det jo nok om at hun gerne vil stoppe med at ryge og ikke har viljestyrken/motivationen. Og så hjalp det nok rigtig godt med i diskussionen at hun var fuld. Jeg forsøgte virkelig at stoppe den med det samme, men der var trykket på knappen - SUK.

Det der bare er rigtig træls er at hun sikkert i dag er skide ligeglad - det var kun fordi hun var fuld, men jeg derimod er rigtig ked af de dumme kommentarer om overvægt. :-(

Sorry - jeg skulle bare lige ud med det.
16 år10. august 2008 kl. 10:16
re: Hvad fanden bilder hun sig ind !
Argh kender godt det med at nogen virkelig går en på nerverne og har selv haft det sådan, at det forstyrrede mit følelsesliv så meget at "så kan det også være lige meget" efterfulgt at tristhed og overspisning. Men håber det hjalp dig at få det kommunikeret ud her. I hvert fald er det vigtigt, at du er tro mod dig selv og virkelig roser dig selv for at have nået så langt som du har med dit vægttab. Nogle gange så kan andre mennesker bare ikke SE at man har tabt sig så meget, som du ved du har. Man er jo selv meget tættere på sin krop og har måske netop aflagt de bukser, man ikke længere kan passe, og glæder sig over den kjole man nu endelig kan være i igen etc. Ros dig selv og vær glad for at du ikke er ryger!
Stort tillykke med at du har smidt 7 kilo i hvert fald. Håber det fortsat vil gå fremad for dig, så du opnår det vægttab, der er dit mål.
16 år10. august 2008 kl. 11:19
Altså.. allerførst hun var fuld og hun var vred på dig. Man kan overhovedet ikke regne med noget af det hun sagde.

Men ved du hvad - hver gang jeg ser dig i kantinen, så tager det et øjeblik at genkende dig og så tænker jeg: "Damn, hun er en sild. Hun bliver _så_ flot til bryluppet". Og det er altså ikke kun fordi jeg kender dig - det er fordi at sådan ligger landet. Jeg ved ikke hvor tyk eller tynd du har været før (ikke ved selvsyn i hvert tilfælde) men jeg ved at over de sidste 2 år er du helt forvanlet !!

Glem din svigerinde - du sårede hende og så gik hun efter struben Og hun var fuld. Tilgiv ellervær sur, men ikke ked af det. Men hvis du følte det ramte dig - altså hvis du føler det hun sagde havde en sandhedsværdi, så tror jeg også det har mere at gøre med hvad du tænker og frygter end med sandheden at gøre. Prøv at tænk lidt over hvorfor det ramte dig så hårdt når du nu *ved* at det ikke var sandt.
16 år10. august 2008 kl. 11:37
Nu ved jeg ikke hvor meget din svigerinde vejer, men jeg tror at vores fornemmelse af om man er tynd/tyk/midtimellem er ret farvet af vores egen vægt.
Jeg kan i hvertfald se at folk jeg har anset for normalvægtige (godt nok til den tunge side) nu pludselig virker tykke fordi min egen krop nu ligner deres.
Hvis man er meget tynd (og nu gætter jeg ;-) så tror jeg at man synes at andre er overvægtige selvom de måske er helt normale og så bliver det nok også sværere at imponere med sit vægttab.
Kan huske for nogle år siden hvor min svigermor siger til min mand at han da vist har tabt sig. Ja 10Kg siger han stolt. han siger så, at jeg også har tabt 10 Kg, hvortil svigermor kommer med en mellemting imellem et fnys og et fnis, som tydeligt indikerer at den må han længere ud på landet med.........Da det går op for hende at det da er alvor, siger hun: Jamen du har da stadig nogle gode overarme (underforstået at så kunne jeg da ikke forvente at hun kunne se det)

Har nok aldrig helt tilgivet hende den kommentar, men må samtidig anerkende at min svigermor bare ikke kunne se det (hun vejede selv under 50Kg indtil hun kom i overgangsalder) Jeg havde tabt mig fra ca. 100Kg til ca. 90Kg, så jeg var jo heller ikke på nogen måde blevet tynd......

Jeg er selv meget dårlig til at se at andre har tabt sig, før de er blevet nærmest helt tynde (eller har passeret mig på tynd/tyk barometret) Nogen gange kigger jeg på en på arbejde og tænker om hun altid har været så tynd/tyk og tænker så at det har hun nok, jeg kan simpelthen ikke huske det. Det må være noget med at jeg forholder mig til folk lige her og nu, uden at sammenligne med før. Jeg er i øvrigt også vildt dårlig til at se om folk er blevet klippet, fået briller eller har en dårlig dag.....

Det jeg ville sige var vist, at hvordan folk opfatter een, under alle omstændigheder er totalt farvet af deres egen situation, og hvis hun stadig synes du vejer som du plejer er der jo ikke noget at gøre ved det. Men derfor må man gerne blive vred over manglen på takt. Der skal man så bare huske, som iacob skriver, at hun jo var fuld.......
16 år10. august 2008 kl. 14:41
Vejle - jo hun er ganske rigtigt ret tynd selv. Men derfor synes man jo alligevel at hun skulle kunne se et vægttab på 20 kilo. Men det handler nok om at det er den hun kan bruge til de fleste. Synes bare den faldt lidt til jorden her. For et eller andet sted ville hun jo gerne sidestille overvægtsproblemer med rygestop problemer. F.eks sagde hun "Taber du 20 kilo på en måned" - øh nej, men er det ikke også lige meget. Som en af vores venner sagde - det svære er jo ikke at tabe sig, men at fortsætte med at tabe sig. Lige så vel som det svære er ikke at holde med at ryge, men at blive ved med at holde med at ryge. Måske kan man godt sidestille de to, men så duer det jo heller ikke at banke mig i hovedet med den, for så burde jeg jo kunne sige til hende at hvis jeg kan tabe mig kan hun også stoppe med at ryge. Så kan det godt være at hun ikke synes at jeg har tabt mig nok - fred med det.

Nå men hvis jeg skal prøve at få noget godt ud af det her, så skal det da lige være at min motivation har fået et SPARK. Jeg er i DEN grad motiveret for at smide liiiige et par kilo mere inden brylluppet.

Iakob: ved ikke om kommentarer om min vægt fra svigerinden slår lidt hårdt fordi hun i forvejen har skuffet mig ved ikke at dukke op til mit polterabend. Det var den sidste dag i hendes ferie og de skulle pakke campingvognen sammen. Men hmm jeg havde det nok sådan at hvis hun VILLE med kunne hun nok ha fundet ud af at få noget hjælp til at pakke sammen eller bare støde til lidt senere. De var trods alt bare i Ry. Det der gjorde det ekstra skuffende at hun ikke kom er at hun har været primus motor for hendes anden svigerindes polterabend. Så jeg er nok lidt såret over forskelsbehandlingen. Jeg er klar over at jeg nok havde nogle veninder som stod klar til at planlægge, men jeg siger heller ikke at hun skulle stå i spidsen - ville bare gerne have set hende.
16 år10. august 2008 kl. 17:10
Jeg ryger også og kan sikkert takke mange af cigaretterne for det vægttab jeg har opnået. Alligevel kan jeg let blive pirrelig når folk spørger mig om jeg ikke snart skal stoppe med rygningen, når jeg nu er blevet så glad for motion.
Tror de fleste rygere går rundt med en lille dårlig samvittighed i maven og hvis dit forhold til din svigerinde er lidt anstrengt (i mangel på bedre og mindre bombastisk ord) så skulle der sikkert ikke meget til for at få hende til at gå i forsvar. Og det bedste forsvar er jo nu engang angreb. Mon ikke hun er ked af at hun sagde det hun sagde, ligesom du jo også selv har fortrudt din udmelding.

Rygestop er skidesvært. Man skal virkelig ville det for at det kan lykkedes. Lidt ligesom med vægttab, og vil tro at kampen nogenlunde kan sidestilles. Hvis hun så går rundt med en ærgrelse over ikke at kunne standse med at ryge og føler sig "dømt" af en der er igang med en tilsvarende kamp, så kan det jo være ganske rart og nemt at bagatellisere dit vægttab og smide kommentarer om at du slet ikke er så god som du går rundt og siger.

Måske du skulle snakke med hende? Sådan, her lidt efter, når i begge to er faldet lidt ned på jorden og har fået tænkt situationen igennem?

16 år10. august 2008 kl. 17:57
Ja jeg burde snakke med hende, men er på en måde lidt bange for at gøre det for ikke at skabe flere problemer - specielt fordi vi har 2 forestående bryllupper incl mit eget i nær fremtid og jeg gider ikke at der skal være en trykket stemning.

Men det er nok rigtigt til en vis grænse at man kan sidestille de to slags problemer. Jeg mener bare ikke jeg har vægtproblemer mere. Jeg vil gerne tabe mere, men jeg er ikke længer overvægtig, så jeg blev både sur og såret over at hun indikerede det.

Men når det er sagt så kan jeg jo godt se sammenligningen og mindes de gange min kæreste f.eks. har kommet med hentydninger om vægten - altså inden jeg tabte mig. Og det er da vildt irriterende.

Jeg har bare skide svært ved at lade være med at kommentere rygning. Netop fordi det er så skadeligt som det er. Det gør mig ked af det at de mennesker jeg elsker er så ligeglad med deres eget helbred at de bare ryger videre. Men den slags omsorg må jeg bare indse at jeg ikke kommer nogle vegne med. Jeg vil fremover virkelig gøre en indsats for at holde kæft omkring andre folks rygning. Som ikke-ryger har jeg bare mest tænkt at kunne jeg for pokker åbne øjnene på en enkelt ryger ved at smide den rammende kommentar på det rigtige tidspunkt. Men det rigtige tidspunkt findes nok bare ikke. Og jeg må indse at det ikke er min opgave at få rygerne på rette vej.
16 år11. august 2008 kl. 08:54
Ok, Karina, her stod jeg altså lidt af. Kan overvægt og rygning sammenlignes så er det da netop på helbredsomkostningerne (og afvænning) - overvægt er faktisk værre end rygning fordi man taler om en epidemi.

Prøv din sidste sætning, oversat til det din svigerinde ville høre:

"Jeg har bare skide svært ved at lade være med at kommentere fedme. Netop fordi det er så skadeligt som det er. Det gør mig ked af det at de mennesker jeg elsker er så ligeglad med deres eget helbred at de bare spiser videre. Men den slags omsorg må jeg bare indse at jeg ikke kommer nogle vegne med. Jeg vil fremover virkelig gøre en indsats for at holde kæft omkring andre folks spisevaner. Som slank har jeg bare mest tænkt at kunne jeg for pokker åbne øjnene på en enkelt overvægtig ved at smide den rammende kommentar på det rigtige tidspunkt. Men det rigtige tidspunkt findes nok bare ikke. Og jeg må indse at det ikke er min opgave at få de overvægtige på rette vej."

;-)

Det kan da få enhver overvægtig til at se rødt og få lyst til at trøstespise lidt, ikke? Hvis det var med den på, så kan jeg faktisk godt forstå hun blev sur og langede ud efter dig.

Ligesom overvægtige, så skal rygere have en indre drift - motivation - for at kunne droppe deres uvane. Et latent ønske og dårlig samvittighed er slet ikke nok. Og andres uoplyste kommentarer er heller ikke særlig inspirerende.

Eneste forskel jeg kan se mellem rygere og overvægtige, det er faktisk at rygning også er skadelig for rygernes omgivelser - samt lugten. Og det er i den forbindelse at jeg kommer med kommentarer. "Gå venligst ud og ryg" er standard ;-)

Men... drop det. Din svigerinde er netop din svigerinde. Hun er ikke din søster eller din veninde. I behøver ikke kunne lide hinanden og svinge rigtig godt sammen - I skal bare helst kunne være i samme stue uden at lave scener.

Men helt ærligt så har jeg lidt svært ved at se hvad problemet er. Hvis min svigerinde (eller en nær vendinde for den sags skyld) fortalte mig at hun ikke kan se jeg har tabt mig, så vil jeg da anse hende for at være blind eller ret glemsom. Jeg ville da nærmest bare grine af hende. *Du* ved hvor du er og hvad du har tabt dig. Du ved også at hun har lidt ret, fordi du jo ikke er helt ved vejs ende.
16 år11. august 2008 kl. 09:41
Jeg må altså give iakob ret i denne her sammenhæng! På en eller anden måde er det blevet helt legalt at kommentere folks rygning og om de ikke snart skal stoppe, hvorimod det er fuldstændig tabu at nævne overfor en overvægtig person, at de da vist er lidt overvægtige og om de ikke skal tabe sig lidt. Jeg tror, at de fleste rygere har det lige så dårligt med at ryge, som overvægtige har det med at være for tykke, og det er aldrig sjovt at blive mindet om ens fejl og mangler, uanset hvad de er.
16 år11. august 2008 kl. 12:04
Jeg kan godt se hvad I siger og NEJ det var slet ikke med den på. Men jeg er også godt klar over at det bliver totalt overtolket i den anden ende især fordi hun var fuld.

Jeg har indset at jeg skal lade være med at kommentere rygning og vil nok i højere grad prøve at være lige glad undtagen når det er generende som Iakob siger - her vil jeg holde på min RET til at være ikkeryger. Altså også undgå passiv rygning.

Men i bund og grund - det der irriterede og sårede mig var hendes irriterende parallel til overvægt fordi jeg jo ikke opfatter mig selv som overvægtig mere. Men i hendes hoved er grænsen for overvægt nok en anden.

Jeg tager en dyb indånding og gør et forsøg på at grine af at hun ikke kan/vil se at jeg har tabt mig. Og så skal jeg fandme sparke røv på den her kur det sidste stykke tid og vise hende at jeg ikke er overvægtig når hun skal se mig i festkjole og brudekjole snart.

Tak for jeres input.
16 år11. august 2008 kl. 15:02

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });