At synde med vilje og fornøjelse....:-)

Du læser en tråd i debat > vægttab

re: At synde med vilje og fornøjelse....:-)
Jeg tror helt sikkert, at det gør mit liv meget nemmere, at det er en familie-beslutning, at det ikke er et spørgsmål om kur, men sunde madvaner. Det er jo ikke sultekur og børnene spiser jo bare sundt, men de er på INGEN måder på kur! Vi tænker så bare meget over hvad vi spiser. Og jeg føler at mine smagsløg har ændret sig meget.

Men jeg har nu også lavet meget lækker sund mad til gæster - og jeg tror ikke, at de føler, at der har manglet noget. Og jeg har ikke følt, at jeg har skulle undgå noget, måske lige flødeskummen til frugtsalaten og den lyse chokolade - men jeg fik da frugtsalat, ristede nødde og mandel-splitter og mørk chokolade... har også lavet vanille-creme af græsk fedtfattig yoghurt.
Det er faktisk rigtig lækkert...
Jeg gør dog altid noget ud af maden - også den fedtfattige - så det ser lækkert ud og smager af noget.

Susan
16 år29. april 2008 kl. 20:06
Det har også været en familiebeslutning her at maden skulle være sundere - med fokus på aftensmaden og morgenmaden. Frokost og mellemmåltider i weekenderne, der er jeg lidt meget på egne ben.

Men det har nu heller ikke hjulpet at min mand er dyb, dyb skeptisk overfor de fleste light mælkeprodukter og jeg selv synes de smager ret dårlig i forhold til den ægte vare. Undtaget er skummetmælk, men creme fine (den der kan piskes), kvarg og de magre creme fraishe produkter, de sælger ikke rigtig her i huset. Det gør mager mayonaise og remoulade heller ikke.

Jeg har brugt en del 0,1% A38 i bagning, men min mand siger at mit brød er tørt - og det er det jo i forhold til hvis jeg havde brugt fuldfedt A38 eller creme fraishe. Hehe.. men det kan naturligvis også skyldes mine begrænsede evner som bager.

Jeg er ostespiser af de store, men kan ikke nyde magre oste - de bliver let gummi-agtige.

Derfor kan jeg slet ikke spise en mad der ligner den jeg spiste før hvor de fede mælkeprodukter er erstattet af magre. Jeg har stort set fjernet mælkeprodukter fra madlavningen - før var vi dybt afhængig af creme fraishe og madlavningsfløde.

Ligesom dig gør jeg altid noget ud af maden - nå ja for det meste. Med 2 små børn og 2 voksne med fuldtidsjob er der jo hverdage hvor ting bliver lidt hårde og maden fikses sammen i en ruf. Det er dog helt fantastisk som lidt grøntsager faktisk kan spiffe en aftensmad op, sådan rent visuelt. Her til aften fik vi en tre retters menu: blomkålssuppe med varmet coop flute til forret, kogte nye kartofler med kold skinke og en sennepssovs (mager) til hovedret og så æble og banan til desert til børnene.

Lyder det af meget? Jeg har brugt mere tid på gryderetter :-D. Skinken var nemlig rester fra igår og det meste af resten kunne jeg ordne mellem lur og hosteanfalt idag.

Så alt i alt har vi god styr på selve maden. Især hverdagsmaden. Men det ændrer jo ikke på at jeg er en slikmund - jeg kan stadig rigtig godt lide al slags slik, chips, kage og al det usunde ikke-mad.

Min livsstilsændring kommer ikke til at betyde at jeg har ændret mine mine preferencer - selvom det har da ændret min mave-kapacitet (men som jeg skrev før kan den jo opøves igen). Jeg skal lære at navigere en verden hvis skodmad, syntetiske slik, fedtdryppende standard saltchips og tørkager fra brugsen faktisk frister mig. I varierende grad.
16 år29. april 2008 kl. 21:12
3 retter mad!!! Jeg er imponeret og jeg fortæller IKKE min familie at der er nogen der får tre retter mad på en hverdag.
Her i huset er jeg for stor, min min mand er undervægtig, min søn er kun 1½ og skal helst lære at spise alt og min datter er 6½ og inde i en dyb kræsenhedsperiode.....jeg er blev god til at blende grønt i alt og vi køber fuldkornspasta.
Men jeg gør nogengange lidt som da jeg holdt op med at ryge - jeg tænker at der fandtes en periode i menneskehedens historie hvor smøger / estrella / x / x / x ikke fandtes og folk fik sund mad alligevel.
Så det grove og grønne og hjemmelavede kommer mere og mere ind her.
Jeg har stor fornøjelse af denne debat og YEZZ jeg er med på et kaffe & chipsmøde :-)
KH Lene
16 år30. april 2008 kl. 07:10
Jamen - det er god idé det med flere små retter. Jeg har f.eks. ofte lavet en lille forret, hvis der ikke var så meget til hovedret. Eller lavet små tapas-lignende retter - for at får flere forskellige smags-retninger. Jeg holder dog så også en lille smule tilbage på kulhydraterne, så det eneste brød, som bliver spist her til hverdag er fedtfattigt rugbrød og grov-pita en sjælden gang.
Dessert til hverdag, gør vi ikke så tit, men det kan da blive til en smoothie eller en kop roi bus-te til mig og kaffe til kæresten.

Men i aften kan vi forhåbentligt fejre, at min kæreste har fået nyt job... så der ryger nok et par glas vin ned - men så skal jeg også både til motionsboksning til formiddag - og spinning sen eftermiddag... Så det går nok...

Susan
16 år30. april 2008 kl. 09:02
Jeg har læst i forbindelse med enten de 8 kostråd eller tallerkenmodellen at man meget gerne må spise et stykke groft brød til sin aftensmad. Det er faktisk sundt.

Coops hvedebagetter kommer dog vist ikke helt under den definition :-) Til gengæld koster en pakke med 2 cirka 6 kroner og børnene donger brødet i suppen og guffer på den måde en masse blomkålssuppe frivilligt som man ellers ikke kunne tvinge i dem. Det samme gældes i øvrigt nok i een eller anden grad manden ;-)

Det er en god ting at lave en grøntsagssuppe som forret - fordi det er koncentreret grøntsager og så får man da dem. I dette tilfælde var det et blomkål som i høj grad trængte til at blive spist og hvis man koger og blender den, så er der ingen som opdager den var lidt slatten til at starte med.

16 år30. april 2008 kl. 09:47
Jamen - jeg spiser også brød til ;-) - dvs. en gang imellem spiser jeg ristet rugbrød til min mad - og jeg er blevet vild med rugbrød - især i den ristede form.

Og nu spiser min datter mere eller mindre alle grøntsager - og kæresten er ligeså motiveret end mig. Hvilket er kommet som en STOR overraskelse, da han har været sukker-afhængig og i perioder trøstespiser!

Og mums... jeg har faktisk fået lyst til blomkålssuppe - lyder rigtig lækkert!

Susan

Susan
16 år30. april 2008 kl. 09:58
Blomkålssuppe........den skønneste suppe får du når du gemmer de der stilkdele du nok skærer fra når du laver salat med rå blomkål - og den tykke stok i midten. Kog det med når du laver kartoffelsuppe. Jeg plejer at salte og pebre og så blende og med kål i bliver det så lækkert cremet at jeg godt kunne undvære det lille skvæt fløde - men det vil jeg ikke!!!!!!
KH Lene
16 år30. april 2008 kl. 13:25

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });