De smileys, de smileys.....helt gode venner er vi altså ikke!

Du læser en tråd i debat > vægttab

re: De smileys, de smileys.....helt gode venner er vi altså ikke!
Til Mayflower:
Jeg synes ikke du får meget energi til morgenmad. Men jeg tror du i det eksempel du viser, begår en stor fejl i udelukkende at fokusere på energifordelingen mellem måltiderne.
I dit ekspempel udgør morgenmaden godt nok 47% hvilket teknisk er for meget - men det er jo alene fordi du næsten ikke spiser noget frokost - kun 63 kcal mod over 400 til morgenmad. Hvis du spiste ligeså meget energi til frokost så ville andelen som morgenmad udgør automatisk falde ned i det anbefalede interval.
Jeg var engang på et spinning-instruktørkursus, hvor vi også havde noget om kost, motion og vægttab. Og vores kloge lærer lærte mig et godt ordsprog som rettesnor for hvordan man spiser i løbet af dagen. Han sagde: Spis som en konge om morgenen og til frokost - og som en fattig-mand om aftenen.
Det er nok meget sigende. Det er vigtigt at få startet dagen med et ordentligt boost - stofskiftet skal lige igang efter vi har sovet. Derfor er det vigtigt med et godt måltid, hvor de kulhydrater vi spiser er "langsomme" kulhydrater (stivelse=korn, rugbrød osv), og hvor vi også får en ret stor andel protein. Kroppen forbruger energi i fordøjelses-processen, og proteiner er dem kroppen bruger mest energi på at omsætte, og derfor øger vi stofskiftet om morgenen ved at spise proteiner. Spis derfor rugbrød med mager ost (mange proteiner i ost) eller et stykke magert kødpålæg, der også er godt mht. proteiner. Magre surmælksprodukter UDEN sukker - f.eks. Cheasy er også godt - prøv f.eks. den med vanilie og smid så lige en 10 mandler ned i og evt en anelse havregryn. Det mætter godt, du får gode fedtsyrer og masser af proteiner.

Mht. fisk: Fiskekonserves er ligeså godt - jeg spiser tit en bøtte makrel i tomat - det rækker til to stykker rugbrød, og så har du fået 125 g fisk - vupti - ikke særligt dyrt.

Du skal altså ha noget mere til frokost - grønsager er gode men lidt rugbrød oveni vil være at foretrække. Mht. morgenmaden, så drop cornflakes og müsli - især fordi det sidste har en masse tilsat sukker - nogle müslier har op til 45% sukker - det er altså alt for meget.
Det med kulhydrater og sukker er en hel videnskab for sig - hvis du vil have nogle gode fif angående det, så læs mine indlæg i tråden "Jer på Becks diet solution" i debatforumet vægttab. Der skriver jeg noget om hurtige og langsomme kulhydrater - og det er absolut ikke ligemeget hvilke man indtager.
16 år11. marts 2008 kl. 18:38
Mayflower: Jeg har på fornemmelsen at du er på en noget skrap kur? Din mad tyder på det. Hvis det er rigtigt så kan du godt justere din kost uden at genplanlægge det hele - du skal bare spise lidt mere af hvad du mangler. Hvad er dit mål pr uge? Hvad er dit daglige energiindtag?

Fisk kan sagtens fås billigt. Som pålæg kan man få makrel i tomat, marinerede sild (prøv at putte en skive kogt æg evt med lidt karry-drys ovenpå i stedet for karrysalat), tun i vand (smager godt med lidt hakket rå løg og hakkede kapers), røget og gravad fisk (i den dyrere ende men man kan være heldig og finde noget på tilbud). Som middagsret kan man også bruge tun i vand (f.eks. i pitabrød eller i en tun-pasta-salat) og man kan købe billige friske fisk og frosne fisk. Hvis du har lidt fryserplads så kan du nogen gange få 5-6 frosne lakseportioner til en rimelig pris. Og så er der naturligvis rejer der også egner sig fortrintlig som pynt.

Er der ikke en kantine på dit uddannelsessted - som serverer varm mad? Eller en billig restaurant? Det var måske også muligheder.

Tag også et kik på 2gangeomugen.dk - Du kan downloade et par gode fiske-kogebøger ("Download de to fiskekogebøger") eller købe dem for 45 kroner stykket. Jeg har 2 eksemplarer - begge hentet i en fiskehandel i Hvide Sande da jeg var i sommerhus (dog i to forskellige år). Jeg regner med at hente den anden kogebog til efteråret :-)

Cornflakes er dårlige som morgenmad. Jeg mener at havrefras er bedre - fiberdrys er i hverttilfælde. Brug lidt tid i morgenmadsafdelingen. Du skal ud over energiindhold kikke på kostfibre og sukkerindhold. Men har du prøvet at tage en skive mørk rugbrød (gerne uden kerner) og skære den i miniterninger? Det smager faktisk skønt til surmælksprodukter som drys.

Læs den her korte stykke om morgenmad: altomkost.dk Altomkost er en udemærket side drevet af fødevarestyrrelsen.

Ud over at spise mere sund (umættet) fedt, så bør du nok også spise lidt mere protein. Der skal ikke så meget til fordi der er lidt mere energi i kød end i kulhydrat. Spis magert kødpålæg til frokost (hvis du laver lidt mere aftensmad end du har brug for, så kan du få noget billigt og godt pålæg) og lidt mere kød til aften.

Jeg undrer mig over at du ikke spiser ris, kartofler eller anden stivelsesholdig mad til aften. Det er lidt et faresignal for mig at du ikke gør det (ikke at det nødvendigvis er farligt, men det er en naturlig del af en normal kost). Bulgur, humus, grov brød, kartofler, hvedekerner, parboiled eller vilde ris og grove pasta.. og flere, lidt mere eksotiske ting danner en god bund i en aftensmad.
16 år11. marts 2008 kl. 20:20
Nu er fiskekonserves nævnt som en god kilde til billig fisk. Så skal vi da også huske torskerognen! Jeg får ofte bare et par stykker rugbrød med torskerogn til frokost, når det skal gå stærkt. Det er nemt, billigt og smager godt :-)
16 år11. marts 2008 kl. 20:48
Calle: Det har jeg faktisk slet ikke tænkt over kunne være grunden... Jeg vil helt klart fra i morgen begynde og tænke noget mere over at få noget mere og spise til frokost og se om de ikke hjælper på energifordelingen.. Jeg tror en af mine fejl er at når jeg tænker 200-300g fisk om ugen tænker jeg torsk, rødspætte og andre "friske" fisk.. Jeg havde ikke overvejet at makrel i tomat kunne være et godt alternativ...
Det vil jeg da prøve... måske komme lidt rejer sammen med mine grønsager.. og så tage en grovbolle med noget magert pålæg eller fiskepålæg med til frokost udover mine grønsager..

Iakob: ja jeg er på en meget streng kur da jeg er virkelig desperat efter at tabe de sidste 5 kg... mit mål er at tabe 3,5 kg inden min fødselsdag om 6 uger.. så det svare vil til ca 600 g om ugen.. jeg indtager dagligt ca 1000 kalorier...

Nej der er ingen kantine eller resturant på min uddannelsessted det nærmeste der er er en Mcdonalds, som ikke lige er det bedste alternativ... desværre... det ville ellers være noget nemmere hvis der var en kantine...
Jeg vil helt klart prøve og kigge de sidder igennem....

Grunden til at jeg ikke spiser ris, kartofler og andre stivelsesholdige produkter til aftensmad er fordi jeg i følge smileysne får alt for mange kulhydrater... så tænkte jeg at jeg hellere måtte holde mig fra det om aftenen....

Jeg vil prøve og få noget mere kød og vil helt klart gøre sådan at når jeg laver aftensmad er der kød som jeg kan få med til frokost.... Det er en god ide...

Mange tak for de gode råd... Jeg vil afprøve dem og så håber jeg at jeg opnår vægttab og nogle flere glade smileys....

16 år12. marts 2008 kl. 08:43
Hej Mayflower
Et godt råd er at råkost salat ovenpå sin yoghurt om morgenen.
Jeg laver tit en større portion om aftenen m. hvidkål el. rødkål, æbler, appelsiner, mandler el. valnødder el. haselnødder el. solsikkekerner, evt. rosiner, lidt god olivenolie og evt. lidt hvid balsamico eddike.
Det smager rigtig godt og mætter rigtig godt sammen med yoghurt...også godt i en skål til frokost.
Jeg synes godt nok ikke du får ret meget at spise, når jeg læser din dagsliste ; jeg ville være død af sult !!
Især proteiner synes jeg du har skåret meget ned på ?
Hvor langt har du igen til dit mål ?
16 år12. marts 2008 kl. 09:35
Det lyder rigtig lækkert... Det vil jeg helt klart afprøve...

Lige nu ligger min vægt på 70.9 og jeg ville gerne ned på 67-67,5 inden min fødselsdag om 6 uger. mit enelige mål er en vægt på mellem 62 og 65 inden juni og aldrig mere over 67... Men hvis man skal se på det i en helhed er jeg nået et okay stykke.... for 2 år siden vejede jeg 95... jeg er 167 høj.... så noget er der da røget.... den er bare gået i stå på det sidste, hvilket så får motivation til at dale noget...

Jeg kan godt følge dig i det med sulten, men jeg drikker så 2 liter vand om dagen og det hjælper en lille smule med sulten, men den er der rimelig tit....

Grunden til at jeg har skåret så meget ned på proteiner er fordi jeg løb tør for gode og spændende ideer, for bare 3 uger siden var der slet ingen kød på min madplan så det er blevet bedre... og jeg har fået rigtig mange gode ideer og forslag til mere spændende mad også med kød i... så de er igang med at blive afprøvet...
16 år12. marts 2008 kl. 10:43
Mayflower: Kulhydrater er ikke bare kulhydrater - hvis du synes du får for mange, så skift nogle af dine sukkerkulhydrater ud med stivelseskulhydrater.
Vi skal have kulhydrater - det er vores "benzin" - men som før nævnt så er det vigtigt man får de rigtige. Og du er på vej på et skråplan: Du vil pine dig ned i vægt og spiser alt for lidt. 1000 kcal er vel knap nok nok til at holde dit basal-stofskifte igang (det din krop bruger skal bruge selv om du ikke har nogen aktivitet for at holde gang i de basale livsfunktioner). Det betyder at dit stofskifte nedsættes, og du vil få endnu sværere ved at tabe dig, så vil du måske spise endnu mindre osv osv. Kan du se pointen? Det er en ond cirkel.

Du SKAL spise mere - nogle få råd: Mere frokost, og der er i denne tråd kommet nogle rigtigt gode forslag fra lacob.

Mht. kulhydrater så er de altså nødvendige - bare undgå sukker - du kan roligt spise lidt ris og kartofler og fuldkornspasta - ellers er gode kulhydratkilder fuldkornsrugbrød, bønner, havregryn (drop havrefras - der er for meget sukker - det er for dyrt ift. den mængde mad du reelt får - havregryn er billigst og sundest - spif det lidt op med lidt nødder eller en lille smule rosiner.

Problemet med at spise mindre end basalstofskiftet kræver er at du så vil tære på dine depoter - først tærer du på sukker-depoterne - de tømmes hurtigt. Men så vil du begynde at tære på fedt og PROTEIN - når du går under basal-stofskiftet vil du tære meget mere på dine proteiner - de sidder i dine muskler - og du vil med andre ord tære på dine muskler.
Brug madplanen herinde til at styre dit energiindtag, men lad være med at lave for store energiunderskud.
16 år12. marts 2008 kl. 11:01
Calle: Jeg kan godt se at du har ret i det med at jeg spiser alt for lidt og jeg prøver og vil prøve endnu hårde med at spise mere... Ja Iakob har givet mig rigtig mange gode råd og ideer som jeg prøver at følge.. Det går bare galt hver gang at vægten går op, men jeg kan godt se det er en meget ond cirkel jeg er kommet ind i... Jeg har tænkt mig fra i morgen af simpelthen følge den kostplan hun har skrevet til mig fuldstændig uden at skære ned på nogen af tingene... Jeg holder meget øje med mine smileys og håber at jeg ved at følge alle de gode råd som jeg har fået herinde vil kunne opnå flere smileys og i sidste ende nå mit mål for vægttabet og holde det fremover....

Jeg har virkelig fået meget motivation og gode råd i den tid jeg har været herinde....
16 år12. marts 2008 kl. 11:16
De sidste kilo er langt de sværeste, som man siger. Det har jeg også måttet erkende fordi jeg arbejder også med de sidste kilo - fra ca 61.5 til 58 som er mit mål. Men jeg har altså også tabt mig 20 kilo indtil nu.

Nu har jeg ikke nogen deadline, så jeg går og hygger mig lidt med at prøve at justere min kost så jeg rammer et fornuftigt niveau der vil give permanent vægtstabilitet med lidt underskud så der er plads til en fest engang imellem. Derfor følger jeg ikke selv dette råd:

Sæt dit mål til 1,5 kg over 2 uger. Og spis så sådan at du lige netop får en smiley i energiballance. Så skulle der gerne være lidt at give af mht til mens og den slags.

600 gram om ugen er ikke så slem en kur. Jeg har været permanent på en kur på 500 gram om ugen hele efteråret og det har vist sig at mit gennemsnit var på 600 gram (jeg indtaster så præcists som muligt, men jeg indtastede altid usikkerheder på den måde at jeg skrev lidt mere mad eller valgte den lidt federe udgang og skrev lidt mindre motion på så jeg vidste jeg havde været lidt for skrap ved mig selv på madital) og så havde jeg af og til en dag hvor jeg havde lidt mere underskud end krævet (som regel på mine motionsdage).
16 år12. marts 2008 kl. 13:29
Iakob: Jeg håber også at jeg når mit mål. og jeg vil fra i morgen af prøve nogle af alle de gode råd som blandt andet du har givet mig... og så håber jeg at der er bedre gevinst i næste uge... dog ville kiloerne nok ryge noget nemmere hvis jeg kunne begynde og løbe igen som jeg ellers altid har gjort.... Men jeg satser på at få bare minimum 30 min gang om dagen selv om det måske foregår i et langsomt tempo må det vil også give lidt...

dog går jeg også ind i en måned hvor jeg har 4 fødselsdage men da jeg aldrig spiser kage er det ikke det store problem. en enkelt bolle regner jeg ikke med ødelægger hele energibalancen...

16 år12. marts 2008 kl. 13:52

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });