#11 af Calle (slettet)
Jeg er på toppen
Du læser en tråd i debat > vægttabCalle (slettet)
re: Jeg er på toppen
Rent bortset fra mineraler og vitaminer, så er det set ud fra et blodsukkersynspunkt og forbrændingssynspunkt en næsten ligeså dårlig ting som slik - jeg mener det er tæt på at stikke sig selv blår i øjnene at det er et meget bedre alternativ end slik - jeg har det sådan, at så hellere bestemme sig for at man f.eks. spiser en fastsat mængde slik (moderat) f.eks. hver fredag - når ungerne selv har slikkedag.
16 år8. marts 2008 kl. 17:05
iakob
Hvis man kikker på 100 gram Sharon så er der 1 gram protein, 11 gram kulhydrat og 0 gram fedt i frugten.
Vingummi har 7 gram protein, 1 gram fedt og 79 gram kulhydrat heraf 41 gram tilsat sukker.
Sharon har 152 kj mod vingummiets 1.482 kj i 100 gram.
Så jeg synes nu ikke Sharon er næsten lige så slem. Altså forudsat der ikke er fejl i databasen her på madital.
Vingummi har 7 gram protein, 1 gram fedt og 79 gram kulhydrat heraf 41 gram tilsat sukker.
Sharon har 152 kj mod vingummiets 1.482 kj i 100 gram.
Så jeg synes nu ikke Sharon er næsten lige så slem. Altså forudsat der ikke er fejl i databasen her på madital.
16 år8. marts 2008 kl. 18:56
Calle (slettet)
Sådan kan man ikke sammenligne - vingummi er jo et rimeligt raffineret produkt der stort set kun indeholder sukker, lidt gelatine og farve - ikke - som i sharonfrugten en del vand også.
Hvis du pev alt vandet ud af sharonfrugten og herefter samlede 100 g ville du få et væsentligt større energiindtag og en del mere sukker.
Men det er slet ikke min pointe - pointen er at sharonfrugten har et glykemisk indeks der gør at du ligeså godt kan spise 11-12 gram vingummi, og det er ikke godt for blodsukkerniveauet.
Kulhydrater er ikke bare kulhydrater - frugtsukker er mindre at foretrække for stivelse.
Hvis du pev alt vandet ud af sharonfrugten og herefter samlede 100 g ville du få et væsentligt større energiindtag og en del mere sukker.
Men det er slet ikke min pointe - pointen er at sharonfrugten har et glykemisk indeks der gør at du ligeså godt kan spise 11-12 gram vingummi, og det er ikke godt for blodsukkerniveauet.
Kulhydrater er ikke bare kulhydrater - frugtsukker er mindre at foretrække for stivelse.
16 år9. marts 2008 kl. 08:56
iakob
Det kan jeg da godt sammenligne. Hvis man normalt guffer vingummier, så er det bedre at tage en sharon frugt.
Og frugtsukker er bedre end raffineret sukker. Også selvom stivelse er bedre end frugtsukker ;-)
Jeg sagde ikke noget om at sharon er den sundeste frugt der findes. Jeg sagde at hvis man er ved at vænne sig af med at guffe slik og gerne vil guffe æbler eller gulerødder i stedet men ender med at gå rundt i en slags sukkertrang, så er sharon frugten måske et godt trin på vejen til det sundere valg.
Og frugtsukker er bedre end raffineret sukker. Også selvom stivelse er bedre end frugtsukker ;-)
Jeg sagde ikke noget om at sharon er den sundeste frugt der findes. Jeg sagde at hvis man er ved at vænne sig af med at guffe slik og gerne vil guffe æbler eller gulerødder i stedet men ender med at gå rundt i en slags sukkertrang, så er sharon frugten måske et godt trin på vejen til det sundere valg.
16 år10. marts 2008 kl. 09:58
ForBlid (slettet)
Inden I to går helt i selvsing over den der sharon-frugt må jeg lige indskyde et forslag.
Mit problem med aftensnacken er ikke så meget sult, mere at det er en ekstremt indgroet vane at jeg skal have et eller andet at hygge mig med om aftenen. jeg har fundet på at spise en pomelo. Fordelen ved den er at udover at den smager godt, så tager den lang tid at pille og lang tid at spise. Den er også ret fyldig og der er meeeget væske i, så den mætter også ret godt. Jeg kender ikke kalorieindholdet, men jeg tror det ligner en appelsin eller en grapefrugts.
Mit problem med aftensnacken er ikke så meget sult, mere at det er en ekstremt indgroet vane at jeg skal have et eller andet at hygge mig med om aftenen. jeg har fundet på at spise en pomelo. Fordelen ved den er at udover at den smager godt, så tager den lang tid at pille og lang tid at spise. Den er også ret fyldig og der er meeeget væske i, så den mætter også ret godt. Jeg kender ikke kalorieindholdet, men jeg tror det ligner en appelsin eller en grapefrugts.
16 år11. marts 2008 kl. 08:11
iakob
God ide, men jeg kan ikke rigtig se hvordan det løser uenigheden om hvorvidt sharon frugten er en god mellemting mellem slik og sundere frugt (som f.eks. en pomelo) for en periode ;-)
Desuden er dette jo et forum, debat er helt ok så længe det bliver holdt i en sober tone og det synes jeg da nok vi har gjort.
Desuden er dette jo et forum, debat er helt ok så længe det bliver holdt i en sober tone og det synes jeg da nok vi har gjort.
16 år11. marts 2008 kl. 08:49
Frk M (slettet)
synes sammenligningen med frugt og vingummi er ret dårlig, ved godt det her handler om blodsukker og vægttab, men vingummi har farvestoffer og andet som man slipper for ved frugt
16 år15. marts 2008 kl. 22:33
iakob
Jeg prøver ikke at sammenligne de to. Jeg tænke på mig selv som jeg var dengang jeg startede kuren. Jeg åd slik tidligt og silde. Og i en overgangsperiode spiste jeg så al muligt erstatninger for denne slik for at blødgøre overgangen til bedre spisevaner uden at skulle gumle på noget hele tiden.
I den periode spiste jeg sukkerfri tyggegummi, drak funsaft, spiste en masse søde frugter og spiste en masse andre ting med mindre energi end slik - bare for at få lidt styr på mit slikforbrug og tæmme den søde tand bare lidt.
Hvis man er i sådan en fase, i sådan en overgangsperiode, så kan sharon-frugten være en god løsning. En midlertidig løsning, men en løsning der måske kan være med til at få een af slikvognen uden at gå kold tyrker og uden at skulle teste vijlestyrken over evne.
Den er også god i en frugtsalat skulle jeg hilse og sige :-D
I den periode spiste jeg sukkerfri tyggegummi, drak funsaft, spiste en masse søde frugter og spiste en masse andre ting med mindre energi end slik - bare for at få lidt styr på mit slikforbrug og tæmme den søde tand bare lidt.
Hvis man er i sådan en fase, i sådan en overgangsperiode, så kan sharon-frugten være en god løsning. En midlertidig løsning, men en løsning der måske kan være med til at få een af slikvognen uden at gå kold tyrker og uden at skulle teste vijlestyrken over evne.
Den er også god i en frugtsalat skulle jeg hilse og sige :-D
16 år17. marts 2008 kl. 09:28