Jeg er på toppen

Du læser en tråd i debat > vægttab

Jeg er på toppen
har hver dag gulerødder i stk. med, så det er bare at tag en godbid.. så køre det ned,, det køre rigtig godt uden chokoladen,, så drøner blodsukkeret ikke op og ned,,,og jeg har også fået fat i min natmadsdæmon,, nu går jeg tit i seng,, hvor min mave egentlig begynder at knurre.,...arbejdsmæssigt køre det for fulde udrykning - dejlig når man er iværksætter....
Håber også at tingene køre på skinne for jer andre...
16 år6. marts 2008 kl. 17:20
re: Jeg er på toppen
Tillykke - sikke dog et glad og muntert indlæg.
KH Lene
16 år6. marts 2008 kl. 18:50
Natmadsdæmonen .. derfor har jeg i den første lange periode af min kur faktisk nok haft en ret sur måltidssmiley hvis altså den var opfundet dengang. For aftensmaden var det sidste måltid som jeg rettede ned fra større normalportion til lille-lille normalportion, bare for at undgå natmadsdæmonen.

Det er godt at høre at du er oppe.. et godt råd for dig vil være at bogmærke denne side og så tage den frem engang hvis du skulle have en nedtur.
16 år6. marts 2008 kl. 19:20
Natmads-dæmon ...... he he.
Der er ikke noget der decideret tyder på at det skulle være skadeligt at spise efter aftensmåltidet - meeeeeen, det kommer selvfølgelig an på HVAD man spiser - og her har jeg også en dæmon som er svær at kæmpe med: Når jeg begynder at sidde og hænge, så har jeg meget svært ved bare at gå i seng - derimod får jeg ubændig lyst til nutella-madder, ostemadder, kage slik osv. SÅ taler vi om dæmon.
Godt at høre at du har sluppet fra din og det er godt set at gå i seng på det tidspunkt - det skal jeg lige lære - en god nats søvn er jo også med til at styrke forbrændingen.
Jeg arbejder med dæmonen ved at spise et æble, lidt mandler eller et par gulerødder - det er ikke så slemt som det andet.
16 år6. marts 2008 kl. 20:26
Jeg forstod det som at fabiola stod op om natten og spiste, men jeg kan godt se at det nok skal forståes som et aftensmellemmåltid hun snakker om.

Jeg spiser sådan et aftensmellemmåltid (aftenskaffe uden kaffe) hver aften - et stykke frugt eller en sjælden gang en lille bolle eller cirka 10 gr mørk chokolade. Det er også en del af min kamp mod min personlige natmadsdæmon - den som gør at jeg enten slet ikke kan falde i søvn når jeg går i seng eller som gør at jeg vågner igen efter en time - og er skrupsulten. Så kan jeg lille i timevis og plirre med øjenene og til sidst står jeg op.

Under min kur har jeg været meget opmærksom på ikke at komme i den situation - og kun een gang er det sket. Der havde jeg heldigvis overskud nok til at rive et æble og spise det.
16 år6. marts 2008 kl. 20:32
netop problemet er aftenskaffen.. hvor der har meldt sig en sukkerdæmon,, med hang til søde sager,,, allerhelst ville jeg have en gang frugtsalat med..gider bare ikke at stå i køkkenet mere,, så derfor er jeg nu bare glad for at jeg ikke gufler mig i små søde sager...men ja jeg får næsten aftenskaffe hver aften.. men på en sundere måde,, og en mindre portion...
16 år6. marts 2008 kl. 21:41
Kender du sharon (kaki) frugten? Sådan en orange/rød sag der minder i udseende lidt om en tomat?

Karina herinde fra lod mig smage een og den smagte godt. Så købte jeg selv 2 og har spist den ene. Den var ret moden - og meget, meget sød.

Jeg tænkte på at den måske kan bruges som en slags mellemting på vejen mellem slik-guf om aftenen og så det lidt mere fornuftige æble?

Ellers kan man jo overveje at spise en skive knækbrød eller lille grovbolle med lidt magert kød på. Det kan også nogen gange tage sliksulten.

Nå, men det lyder jo til at du har styr på det :-)
16 år7. marts 2008 kl. 12:48
Sharon er fantastiske - meget lækker og sød frugt. For mig handler det nogle gange om at finde andet end æbler, pærer, bananer og appelsiner.

For mig er melon og ananas også næsten slik ;-)
16 år7. marts 2008 kl. 14:51
Ved I godt at sharon-frugten er den der øger blodsukkeret mest af alle frugter? Når vi cykler spiser vi bananer for at få en hurtig energi-tilførsel - og sharon-frugten giver endnu mere sukker end bananer. Under hård fysisk aktivitet er det godt at spise noget der får blodsukkeret hurtigt op, for dér har man brug for en hurtig energiomsætning. Derimod er det ikke smart at spise noget der øger blodsukkeret hurtigt og kraftigt om aftenen (man siger om disse madvarer, at de har et højt "glykemisk indeks" - også kaldet GI). Det er ikke smart at spise madvarer med et højt GI ligefør man skal sove - altså om aftenen. Der sker nemlig det, at når man hæver blodsukkeret kraftigt på kort tid, så svarer kroppen igen ved at hæve insulin-udskillelsen (det samme som når man spiser slik). Insulinet har den funktion at det nedsætter blodsukkeret (ifm. energi-omsætningen). Problemet er jo bare at varer med et højt GI skaber en meget kraftig insulin-respons, der har den kedelige virkning, at ca efter en time så dalerr blodsukker-niveauet til et niveau, der ligger lavere end da man indtog madvaren. Det er derfor i vågner og er skrupsultne om natten, og desværre betyder det også at stofskiftet nedsættes - ikke lige det vi ønsker, vel. Derfor: hvis I skal have "aften-kaffen" med så spis noget med et lavt GI - nogen kalder det langsomme kulhydrater - de mætter i længere tid og man får ikke så drastiske udsving i blodsukkeret.
Pointen er at man kun skal spise ting med højt GI ifm. idrætspræstationer af en vis længde og intensitet, og ellers lade dem være i den almindelige kost. Læs mere om dette på (et forældet link til alun.dk er blevet fjernet)
I kan også finde en tabel med madvarers GI på: (et forældet link til sundfo.dk er blevet fjernet) eller på netfyssen.dk

16 år7. marts 2008 kl. 20:15
Jeg vidste det ikke, men det overrasker mig ikke. Den frugt er al for sød til kun at være godt ;-)

Men som sagt, som en slags mellemting mellem en omgang slik og så et mere fornuftigt æble, så kan det være den fungerer i en periode.
16 år8. marts 2008 kl. 15:12

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });