Morgenmad?

Du læser en tråd i debat > vægttab

re: Morgenmad?
Jeg spiser Kellogs Special K med havregryn og minimælk og sukker.

Jeg har lige vejet her til morgen - jeg vejer ikke hver morgen, men ved ca hvordan min standard portion er. Så laver jeg en kontrol ind imellem. Her til morgen blev jeg overrasket over at jeg spiser mindre Kellogs K end jeg regnede med.

35 g Kelloggs K
20 g havregryn
200 g minimælk
5 g sukker

Det mætter rigtig godt. Nogle gange supplerer jeg med mandler, men ellers tager jeg dem tit til formiddagsmad sammen med frugt.

Kh Karina
16 år26. februar 2008 kl. 09:53
Det var dog nogen volsomme mængder morgenmad i indtager.
Er der en spiciel grund til at morgenmaden skal være så stor en portion.
Jeg laver havregrød ad 35 gram havregryn, som er det der normalt anbefales som en portion, og i den kommer 5g mandler og 10 gram 5 korns blanding.
Det hele står i blød natten over, og giver en fin portion.
Man kan evt når det er kogt hælde en dl mælk over.
MVH Ulla
16 år26. februar 2008 kl. 13:14
Ulla Mc Jeg spiser 1 dl havregryn nu før i tiden spiste jeg 2 dl Grunden til at jeg satte det til 1 dl er at det gør min mor og hun er en lille dame på min højde + 1cm men vejer altid omkring 52 kg så hun må gøre et eller andet rigtigt. mvh Zentu
16 år26. februar 2008 kl. 13:35
Ja og en dl svarer nogen lunde til 35 gram, så det er da den rigtige størrelse, og hvis man tænker på at ens mavesæk sådan cirka er på størrelse med ens knyttede hånd, så skal der ikke så meget til at fylde den, som man går og tror.
Ulla
16 år26. februar 2008 kl. 13:43
Jeg synes da ikke der er tale om voldsomme mængder. Jeg har ikke været god til at bruge måltidsfordelingen, men det har jeg lige forsøgt mig med idag. Så jeg kan lige melde tilbage hvordan det ser ud i forhold til fordelingen af min energi. Tror umiddelbart det er meget passende.

Kh Karina
16 år26. februar 2008 kl. 13:52
Jeg kunne ikke lige vente på at dagen skulle slutte for at få et svar. Jeg kan se på mine indtastninger for igår, hvor min morgenmad er ca den samme som idag at morgenmaden udgør 15 % af mit samlede indtag. Og det er ifølge madital for lidt !!!! Den burde op på 20 %. Så det er altså ikke spor for meget at spise min portion med Kelloggs K, havregryn, mælk og sukker.

Jeg får svært ved at spise mere, men jeg vil da overveje hvad en lille håndfuld mandler kan gøre ved måltidsfordelingen.

Kh Karina

16 år26. februar 2008 kl. 13:59
Havde ikke lige styr på hvormeget en del vejer :-)
16 år26. februar 2008 kl. 14:11
Ja selvfølgelig skal man gøre hvad man har det bedst med, men måske man også skal overveje, at det evt er den knap man skal skrue hvis man om morgenen indtager hvad der svarer til dobbelt morgenmad.
Og mangler et vægttab.
Men det samme gælder for alle dagens måltider.
Jeg spørger tit mig selv når jeg står med noget i hånden om det er godt for mig, og hvis det er usundt, hvor lang tid jeg skal lave aerobic inden det er væk, og om det er det værd.
Ulla
16 år26. februar 2008 kl. 14:16
Her i madital står der at en lille portion er 100 gram :-) Det kan man se hvis man indtaster "havregryn, ikke beriget".

Min morgenmad holder mig mæt gennem hele formiddagen og for det meste til nærheden af frokost. Hvis jeg skruede ned der, så ville jeg da så absolut blive fristet af al muligt andet. Men for mig har det nu heller ikke handlet om at indtage færrest mulige kalorier og om at måle mer-spisning i bodsmotion.

For mig har det handlet om at finde et niveau jeg kan leve med og have det godt med og samtidig tabe mig ½ kilo om ugen. Det kan man sagtens med 50-60-70 gram havregryn om morgenen - men jeg har også valgt at prioritere min morgenmad dels fordi det er et familiemåltid hvor vi er samlet og dels fordi alle gode råd omkring morgenmad og kur lyder: Sørg nu for at få noget ordentlig morgenmad.

Har man problemer med at nå sit undeskud, så skal man naturligvis kikke sine spise- og motionsvaner efter i sømmene og se om man får for lidt, for meget eller forkert. Man bør også gå sit mål efter - især hvis man ønsker at tabe sig 1 kilo eller derover eller har en normal BMI (som man jo sikkert har i slutningen af ens kur).

Jeg vil vove den påstand og sige at hvis en kur vælter så har det ikke så meget at gøre med om man får 35 eller 70 gram havregryn om morgenen - det er vel en forskel på 800 - 900 kj (inklusiv skummetmælk). Det er sjældent morgenmaden folk bliver tykke af med mindre den da ligefrem består af basser og hvidt brød. Faktisk kan et sundt og solidt morgenmåltid redde een fra dårlige formiddagsvaner.
16 år26. februar 2008 kl. 14:48
Jeg synes, at du har fuldstændig ret, iakob.

Venlig hilsen

Maddie
16 år26. februar 2008 kl. 21:33

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });