Sådan noget hø - jeg gør da noget forkert.......

Du læser en tråd i debat > vægttab

re: Sådan noget hø - jeg gør da noget forkert.......
Meget groft rugbrød uden mælkeprodukter

---------------------------------------------------------------------------

Det her er lidt besværligt men det smager så godt at jeg laver det alligevel! Det kan godt blive lidt tørt / tungt efter nogle dage, men det smager også godt ristet!

2 rugbrød.
1 dag - surdej: 5 gram gær ( skal have ligget lidt ude så den ikke er for kold) røres ud i
2 dl vand 40 grader varmt. Så tilsættes
2 dl rugmel og
1 teskefuld groft salt
Dette blandes og stilles lunt i 48 - 60 timer. Surdejen skal skifte farve til lys gylden.
Det fungerer bedst i en høj slank beholder. Hos mig passer det fint med to døgn.

3 dag - 1 portion surdej røres ud i
1½liter vand ( 40 grader) i en stor skål ( jeg bruger en salatskål fra stelton og
den er stor, synes jeg, men skålen må ikke være mindre).
1 kilo rugmel og
½ kilo knækkede rugkerner
1 spiseske sirup
2 spiseskefulde groft salt røres i.
Det står tildækket ved stuetemperatur i et døgn

4 dag - ½ kilo knækkede rugkerne røres sammen med
½ liter kogende vand. lad det står til kernene har opsuget vandet. Når det
er køet af røres blandingen i dejen.

20 gram gær røres ud i
1 spiseskefuld vand. og dette røres også i dejen. Så tilsættes
½ kilo rugmel

Dejen skal enten røres grundigt eller namses mellem fingrene, smuttes / knipses til det er virkelig godt blandet ( da jeg er taktilt- alt-mulig-problematisk er jeg kun til røremaskinen).
Dejen hældes i to forme og her passer det rigtig godt med de store firkantede "rigtige" rugbrødsforme. Det skal hæve i to timer med en form over eller en anden form for låg.
Det bages nederst i ovnen stadig med lågene på i den færste 1½ time. Bagetemperatur 200 grader. Samlet bagetid 2 timer.

Man kan erstatte rugmelet med rugkerner på 4 dagen. Så er det da rigtig RUGbrød.

Nøj hvor det lyder besværligt men der er jo kun få minuters arbejde i det hver gang man er i gang på nær sammenrøringen på 4. dagen.
Det er verden skønneste rugbrød når det er lunkent og så med koldt smør på.....mums.

Boller - gosh, der er jeg bare nået til at 10 gram gær, 4 dl vædske og så noget mel :-) honning, lidt salt blandes og hæver natten over i køleskabet, dejen må ikke være for fast. Det er OK at skulle bruge skeer til at forme boller med, så blød må den gerne være. Efterhæve lidt, bage, bage, bage og mundvandet løber....Kom lidt kerner i, lidt rugmel, havremel, måske

KH Lene Gammelmor
16 år17. februar 2008 kl. 09:20
Hej !
Der kører en serie på DR2: "Boller af stål", hvor Camilla Plum øser af sin viden.
Nr. 2 har været sent her søndag aften, men genudsendes torsdag.
Jeg har godt nok ikke set programmet, men på billedet i Se og Hør står hun med en plade med de flotteste boller :-)

Nu vi er ved TV-udsendelser, så kommer der tirsdag på Kanal 4 en udsendelse "Q-TV tester 10 slankekure". Det er noget med at de har sat 10 kvinder på 10 forskellige slankekure. Det kan måske nok være interessant at se.
16 år18. februar 2008 kl. 00:42
Tak for opskrifterne.

Jeg gør lige gengæld når jeg kommer i nærheden af mine kogebøger.
16 år18. februar 2008 kl. 09:17

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });