Atkins

Du læser en tråd i debat > vægttab

re: Atkins
Hej Iakob

Du må få ca. 20 kulhydrater om dagen de første 14 dage for at kigstarte vægttabet. så er der kun plads til salat. Derefter må du stille og roligt spise flere kulhydrater, du skal finde det niveau hvor du stadig kan tabe dig på. F.eks. 40 kulhydrater. Prøv at kigge på en pakke rugbrød og se hvor mange kulhydrater der er i en skive. Hvis man motionere meget, må man spise flere kulhydrater.

Jeg selv spiste de helt flade knækbrød med meget ost eller kød og grønt på.

Min mand kunne godt spise en skive rugbrød om dagen og så stadig tabe sig.

Det jeg synes var bedst ved kuren, var at den totalt fjernede min lyst til hvidt brød og sukker. Bagefter var det meget nemmere at følge en normal sund kost.

Hilsen Kaso
16 år1. februar 2008 kl. 11:07
Atkins kuren kan ikke anbefales i ret lang tid. Den "skrækkelige" lugt kommer fordi man kommer i en tilstand, der hedder ketose eller ketoacidose - kroppens reaktion på mangel på insulin. Lugten kommer fra overproduktion af ketonstoffer, nærmere bestemt acetone. For diabetikere kan den være livstruende, men også farlig for "normale", selv om Atkins undviger problemet ved at kalde det noget andet.
Stofskiftet og hormonproduktionen kommer ud af balance når der ændres for meget på forholdet mellem protein, fedt og kulhydrat, i dette tilfælde alt for lidt kulhydrat og alt for meget protein.
En god tilnærmelse til selve ideen om mindre kulhydrat og mere protein giver et mere afbalanceret og mindre problematisk vægttab.
Elsebeth
16 år1. februar 2008 kl. 11:17
Jeg tror simpelthen ikke på at det kan være sundt at skære så meget ned på kulhydrater. Kulhydrater er det eneste brændstof hjernen og nervesystemet kan arbejde med.
16 år1. februar 2008 kl. 12:26
Jeg mener at tyggegummi mod dårlig ånde der skyldes ændrede kostvaner er at ignorer et signal fra kroppen om at det er forkert kost for en. Men det er din krop og dit valg og desuden er det ikke sikkert det sker for dig. Det sker ikke for alle.
16 år1. februar 2008 kl. 21:46
trods delte meninger er jeg godt tilfreds med kuren minus 2 kg på 4 dage og har bestemt ikke lidt nød, så jeg fortsætter så længe vægten rykker sig og bagefter vil jeg da spise lidt mere kulhydrat
16 år2. februar 2008 kl. 13:31
Okay, her er årsagen til at man taber sig MEGET på få dage:
Når kroppen får færre kulhydrater end den dagligt har behov for - vil den benytte de kulhydratdepoter kroppen har, nemlig glykogen lagrene i muskler og lever. Disse depoter udgør i alt ca. 800 g kulhydrater, MEN til hvert gram kulhydrat binder der sig 3 g vand. Nu er det meget sjældent at depoterne tømmes totalt i muskerne med mindre man virkelig brænder noget energi af, og når det sker er det at løbere, cykelryttere m.m. går såkaldt sukkerkold. Men hvis nu leveren tømmes for glykogen, = 500 g kulhyrdrat, følger der lige 1500 g vand med (og det ryger altså ud med urinen) dvs vægt tab på 2000 g. Dette kan sagtens ske på 2 dage hvis man kun indtager 20 g kulhydrat pr dag! MEN så snart kroppen over en periode igen får nok kulhydrater, vil den fylde glykogen depoterne op igen (hvilket jo i den grad er smart da det jo netop er depoter der skal være der så man ikke får for lavt blodsukker, kan lave noget fysisk uden at dejse om osv, for som det blev nævnt kører hjernen kun på kulhydrater)
Synes man at atkins er en god kick start på et vægttab, rent mentalt, er det jo bare super, og kan måske være brugbar i at vænne sig af med hvidt brød og sukker, men husk bare på at de 2 kilo, de er altså ikke kommet fra fedt på kroppen og de vil komme igen så snart man spiser normalt igen.
16 år2. februar 2008 kl. 20:51
på andre kure er de første kg også vand jeg tror denne kur er rigtig for mig har mange kg at tabe så orker ikke 6 mdr hvor jeg er sulten og tænker på slik hele tiden .har prøvet vægtkonsulenterne.. vægevogterne.. pulver.. kalorietælling osv men synes jeg altid har været små sulten og har hungret efter sukker så jeg var ved at blive vanvittig.
16 år3. februar 2008 kl. 11:04
er der slet ikke nogle der følger atkins herinde??? ku godt bruge en makker til at udveksle gode ideer med???
16 år13. februar 2008 kl. 15:44
Hej Lundhansen!

Kender du South Beach kuren, Aschehoug 2004 ?
Det er en kur/livsstil lavet at en amerikansk hjertelæge : Arthur Agatston.
Den bygger på nogle af de samme principper som Atkins bruger, dog siger dr. Agatston om Atkins - jeg citerer : "Problemet med Atkins-kuren ligger for mig i at den tillader store mængder af mættede fedtstoffer".
"South Beach kuren vil lære dig at spise de gode kulhydrater og de gode fedtstoffer".
Jeg købte bogen i 2004 og fulgte den i nogen tid og var egentlig glad for den. Men da jeg ikke duer til at følge fastlagte kostplaner, så droppede jeg den. Jeg spiser dog efter princippet om så få kulhydrater som muligt. Jeg synes det passer udemærket til de anbefalede værdier af fordelingen af fedtstoffer og energi som er her på Madital.
Jeg klare for det meste at få glade smilys, med det sker en sjælden gang at mit kulhydratindtag er under de anbefalede 50 % (dog højes med 1 el.2 %). Læs hvad epm skriver.
Det er det så bare er så super godt ved Madital, man kan bruge alt sin samlede erfaring om vægttab og så blive vejledt mht den helt rigtige fordeling. (Ja det er ikke godt formuleret, jeg ved det, håer du forstår hvad jeg mener :-)
16 år13. februar 2008 kl. 17:00
hejsa spacy. jeg har en bog der hedder lev fedt og bliv slank eller sådan noget. hvis jeg bliver for træt af atkins kan jeg altid slå over på en anden kur synes bare ikke det er nok for mig at tælle kalorier for får slet ikke styr på min sukkertrang og så går det galt, så lige nu fortsætter jeg nok på atkins lidt endnu.
16 år13. februar 2008 kl. 19:08

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });