Onsdagsvejning d. 23/1

Du læser en tråd i debat > vægttab

re: Onsdagsvejning d. 23/1
Hm... Jeg har hele tiden haft 1 kilo over 14 dage som mål - med undtagelse af efterårsferien og juleferien.

Det har betydet at min diet i starten var ikke særlig streng. I stedet har jeg trinvist opgraderet min kur så min mad hele tiden blev lidt sundere - og på samme måde har jeg gradvist indført motion i mit liv.

I starten handlede det meget om at undgå slik, kager og andet usundt guf i mit liv. Så tog jeg fat på mine mest usunde madvaner (f.eks. lun eller varm ret til frokost) og erstattede det med noget sundere - og senere med en mere normal størrelse af mad.

Jeg har brugt en masse tid og energi på at holde motivationen oppe og sætte mig ind i ernæringsrigtig kost - især det som gav anledning til smileys her på siden.

Desuden har jeg også været inde og lave lidt sjælesøgning. Jeg har søgt efter de madvaner som gjorde mig fed: for mig var det mest trøstespisning, autopilot på når der køres guf ind og alt for store portioner. Disse ting har jeg forsøgt at få ud af mit liv dels ved at finde ud af hvad der rent psykisk får mig til at gøre disse ting (traumer i barndommen er faktisk en ret hyppig årsag, har jeg fundet ud af) og hvad jeg kan gøre rent fysisk, praktisk for at stoppe det.

Jeg spiser havregryn til morgenmad med skummetmælk og nødder og kerner. Det ligger en god bund med kostfibre og giver også umættede fedtsyrer som jo er sunde i moderate mængder.

Frokost består oftest af et stykke rugbrød med fisk eller fiskepålæg samt grøntsager af den grove type. Evt et andet halvt stykke rugbrød med mager pålæg.

Mellemmåltid er frugt. Disse måltider har jeg to af: eftermiddag og aften.

Aftensmad består af mellem 100 og 150 gram grønt. Mager kød og kulhydrater i form af ris, pasta, brød eller kartofler. Jeg har gjort en del ud af at lave smagsmæssige interessante retter når nu mættede fedtsyrer i form af fedt i kødet, mælk og ost trækkes ud af kosten.

Håber det hjælper dig.
16 år25. januar 2008 kl. 19:39
mange tak for jeres svar ,jeg må se om jeg kan finde motivationen til også at komme ordentlig i gang, jeg skal lære at lade det søde være for spiser dagligt slik så den er jo helt gal.
16 år26. januar 2008 kl. 15:02
LundHansen: Så er mit råd følgende:

1) Sørg for at spise godt med kostfibre i din morgenmad (havregry, fiberdrys mv) og frokost (f.eks rugbrød). Og også gerne til eftermiddagsmaden (f.eks. grove knækbrød). Grovbrød kan kendes ved at der står en grov meltype som den første ingredient i stedet for f.eks. hvedemel. Speltmel kan snyde for det er kun groft hvis der er kim- og skaldele med i melet. Grahamsmel og rugmel er grove meltyper. Det lægger et låg på sulten - også lækkersulten.

2. Go with the flow. At spise en enkelt stykke slik/mørk chokolade - eller 10 gram - om aftenen er lang, langt bedre end at spise slik hele dage. Spis søde frugter, knækbrød, gulerødder, sukkerfri tyggegummi og drik light funsaft i løbet af dagen for at holde sliksulten stangen - og mind dig selv hele tiden om at der jo er slik om aftenen. Pas på med rosiner - der er faktisk meget energi i. Til gengæld er figner, dadler og andre tørrede frugter gode pga fiberindhold (og sunde) - bare sørg for at holde mængden lidt nede - hold øje med energiindholdet via madital. Bare husk at afmåle aftenens "belønning" og gem resten tilbage i skabet - før du sætter dig ned. Suppler evt med en banan eller æble eller så.

3. Husk at spise lidt nødder og kerner. De sunde fedtsyrer du får med disse dejlige ting er faktisk også med til at nedsætte lækkersulten. Men pas på - man kan ikke ustraffet guffe mandler. Jeg husker ikke mængden men jeg spiser selv mellem 15 og 20 gram nødder og kerner/frø til morgenmad. Igen - hold lidt øje med mængden gennem madital.

Gør dette i dit eget tempo, sæt evt ind for bestemt slik eller på bestemte tidspunker først. Der er ingen grund til at gå så hurtigt frem at man føler det er hårdt og at man lider afsavn.

Når du med succes har erstattet al din slik med disse ting (undtaget det om aftenen) og synes at nu går det godt og du har vænnet dig til det og du savner ikke slik hele tiden (det kan godt tage nogle uger eller måneder) - så kan du begynde at trappe ned på disse ting - eller samle alle disse slik-erstatninger i et mellemmåltid eller hvad du nu har lyst til.

Og husk at nyde aftenens slik. Put lidt penge i det og køb kvalitetsslik/chokolade (der findes en chokolade med chili i som jeg f.eks. kan anbefale). Og NYD det! Uden dårlig samvittighed.
16 år26. januar 2008 kl. 20:53
hej alle
jeg er lidt sent ude med at skrive vægt i denne uge. Jeg vejede 92kg sidste onsdag, og i denne uge nåede jeg det "uopnåelige" 91kg - det vil sige at jeg siden d. 16. okt. 2007 og til nu har tabt 10kg så jeg er vildt glad ;-) og fortsætter kampen mod de næste 5kg - med ½kg om ugen i snit, på den måde håber jeg at klare kiloene lidt af gangen, med en varig kost ændring som det store mål.
Merete
16 år27. januar 2008 kl. 15:42

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });