Motivationsboard

Du læser en tråd i debat > vægttab

re: Motivationsboard
Hm... jeg synes at man med sådan et margarinebjerg kommer til at fokussere lidt for meget på hvor meget der er tilbage. Jeg tror det giver mere rent motivationsmæssigt at illustrere hvor meget man har tabt sig.

Hm... man kan f.eks. sætte en streg med en whiteboard tusch hver gang man har tabt sig et halv kilo. Eller klikke en pap-figur ud som ligner et menneske i silhuet, hænge den op, og så klistre en perle på for hver halve kilo (eller bruge kappenåle >:-).

Eller købe en pakke margarine (eller halv-liters dansk vand som man jo kan drikke med god samvittighed) hver gang man har tabt sig et halvt kilo og lægge den der hjemme i en bunke. Så ligger der ikke en bunke potentiel dårlig samvittighed derhjemme, men en bunke opnået arbejde.

Når man så engang er færdig med sin kur, så kan man passende få taget et billede af sig selv sammen med margarine-bunken og hænge det op på køleskabet med påskriften: "Aldrig mere!". Man kan prøve at løfte det op - putte det i en stor rygsæk og tage det på ryggen.

:-)
16 år17. januar 2008 kl. 09:43
Jeg så engang en tv-udsendelse om en pige der var i gang med at tabe sig. Hun samlede farvede papirclips i en lang kæde, som symbol på sit vægttab. En papirclips for hvert halve kilo, og hver gang hun rundede 5 kilo skiftede hun farve. Det var blevet til en fin lang kæde, som hun havde med sig overalt som reminder om det store projekt hun var i gang med.

Jeg synes det var en god enkel og billig ide.
16 år17. januar 2008 kl. 10:06
iakob: ja det er der også mange der gør. Det kommer an på hvad der er mest motiverende for den enkelte. For mig er det mere motiverende at glæde mig over at smide endnu et halvt kilo ud når vægten går ned og se bjerget blive mindre og mindre. Jeg stod faktisk i morges og tænkte på hvor mange kilo der er tale om og hvor meget det egentlig fylder. Jeg syntes det er ret ulækert at tænke på at det fedt har jeg i overskud på min krop.

Måske skulle jeg lave efterligninger i kasseform og stille på en bakke på køkkenbordet ved siden af køleskabet. Hvis man stiller rigtig margarine ude kommer det så ikke til at lugte forfærdeligt?

Og så fik jeg at vide jeg er tyk. Og jeg som har tabt 2½ kg siden nytår.
16 år17. januar 2008 kl. 10:08
Razz ja det er også en god ide. I det hele taget er det sikkert godt at kunne se det på en anden måde end kun på vægten.
16 år17. januar 2008 kl. 10:09
Ja det kan klart være en god ide at gøre et eller andet for at gøre sit vægttab synligt - også på en anden måde end at stå på vægten eller se sig i spejlet. Jeg kan jo godt se på vægten at jeg har tabt 7 kilo og måske også lidt i spejlet - på de gode dage. Men der er jo lang vej endnu og det kan godt være svært at blive ved med at sige - nøj jeg kan se jeg har tabt x kilo nu.

Så det er da sjovt at se det vægttab på en anden måde. Den med margarine tror jeg ikke jeg vil bruge - så skal det være når jeg er færdig. Så kunne man købe 40-50 pakker margarine og invitere en masse venner og lave lidt sjov med at tage nogle billeder af det meget fedt. Og så kan vennerne i øvrigt alle sammen få margarine med hjem til køleskabet :-)

Men indtil videre symboliserer jeg hver 5 kilos vægttab med en spinning ring. Og det fortæller jeg til gud og hver mand, så jeg er spændt på om der er nogle som holder øje med mig og hvornår der kommer en ring mere på. Men måske jeg er hurtigere til at fortælle det selv end folk er til at opdage den ekstra ring :-) Man er jo herre stolt når sådan en milepæl nås.

Kh Karina
16 år17. januar 2008 kl. 10:47
Hej

I kunne næste gang i er ude at handle stort ind, prøve at veje de fyldte bæreposer, og prøve at gør det op på den måde i kilo i har tabt, og prøv at mærke efter hvor meget 5 - 7-10 kg eller hvad nu i har tabt, hvor meget i har båret rundt på inden i tabte jer.
Der kunne også købes mange poser fuglefrø ,og gøre det op sådan, og fuglene elsker at blive fodret her i vinter, så er der intet der går til spilde.
Mvh beta
16 år17. januar 2008 kl. 15:16
Jeg tænker oss på det hver gang jeg bærer på min lille søn som vejer 8 kg :-)
16 år17. januar 2008 kl. 15:29
Den med fuglefrøene synes jeg er en super god ide.

Vi var på fastlandet forleden netop for at købe stort ind og der blev bl.a. købt 15 kg fuglefrø :-)

Desuden købte vi kattemad 3 x 10 kg. Det var mig der tømte bilen og jeg skal love for at jeg skulle slæbe (jeg plejer at bruge trillebøren men ikke igår).
Det er en fantastisk øjenåbner for hvormeget jeg "frivilligt" har slæbt rundt på i mange år.

Det er egentligt utroligt hvad ens ben kan holde til, man forstår godt, når man ser det på den måde, at kroppen belastes enormt.

Når det gælder sammenlignings ting, går jeg 110 % ind for fuglefrøene. Jeg bruger ikke margarine (troede faktisk heller ikke at ret mange "moderne" mennesker brugte det) så at skulle købe og smide så meget af det ud, synes jeg helt ærligt er noget svineri, selvom det bare er for sjov. Det kan jo ikke gives til genbrug og det nedbrydes garanteret ikke nemt.
16 år17. januar 2008 kl. 17:34
Hej allesammen
Der var et tv-program på TV2 om nogle som skulle tabe sig. Der deltog en hel familie og de limede tomme mælkekartoner sammen for at illustrere hvor meget de havde tabt sig. Det så ret motiverende ud, men man skal selvfølgelig have plads til alle de mælkekartoner som det efterhånden bliver til.
:-) Buffy
16 år18. januar 2008 kl. 07:32
Man kunne bygge en borg af mælkekartonnerne ude i haven eller carporten og male den grå og evt give den skibslak. Hvis man ikke selv har børn, kan man give den til en børnehave eller så.

;-)

Når man er færdig med sin kur, kunnee man købe træ nok til at modsvare den tabte vægt og lave en kunstting deraf, hvis man har evnerne til det. Eller man kunne gå til en kunst-stenhugger og sige: Jeg vil gerne have en sten på x antal kilo når den er færdig. Den kan man så sætte ude i haven eller på fortrappen så man for altid bliver mindet om at man har tabt sig x antal kilo og helst skal holde vægten.

Gad vide hvad 20 kilo kunstværk i sten koster?

Bare brainstorming ;-)
16 år18. januar 2008 kl. 09:11

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });