Tankekuren

Du læser en tråd i debat > vægttab

re: Tankekuren
Jeg er stadig ikke nået helt gennem det indledende... Så vælger at springe resten over og starter i morgen.
Kan kun give Iakob ret; det er en slagstale på den amerikanske måde, når det er værdst! :(

I morgen er der ingen tv hele dage, og har valgt at gøre bilen ren. - det er SÅ sjældent at jeg gør det, oftest er det min mand der gør det på sit arbejde, og jeg gør det ALDRIG en hverdag. :)
Jeg overvejer også at droppe computeren efter arbejde, det er n stor udfordring at undvære begge dele, men kun den ene er en smal sag - forstår i??? Hvad synes i jeg skal???

Så det er 1. vanebryderdag i morgen! :)

I dag går det a h til... Jeg har kun lyst til grønt og müsli - underligt - og eftersom jeg først fik grønt i huset for 1 time siden, er der røget for meget müsli ned. Ved ikke hvad der er med mig, men forstår nu hvordan det må være at være gravid?!?! HI HI

Knus :)
16 år21. januar 2008 kl. 14:15
re: Tankekurent
Jamen tillykke med det, Helle ;-)

Jeg så ikke TV den første aften og blev så enig med mig selv om at det jo ikke var specielt vanedannende for mig (især ikke på en søndag hvor jeg sjældent ser TV alligevel). I stedet valgte jeg en god dag i ugen (tirsdag, for om mandagen går jeg til step om aftenen) for følgende øvelse: "Ingen TV eller Computer" den aften. Jeg skrev min kost op i madital i løbet af dagen, men var ikke inde på forummet. Og aftensmaden blev skrevet på på et stykke papir, så jeg kunne taste det ind dagen efter.

I stedet fik jeg så ryddet op i mit klædeskab, fik prøvet en masse af mit gamle tøj af og lagt det jeg ikke kunne passe mere til genbrug. Så fik jeg og min mand te og snakkede lidt sammen før vi gik i seng - hvor jeg såmænd læste i en bog! :)

Det var en god oplevelse og noget som man bør gøre engang imellem.
16 år21. januar 2008 kl. 15:29
Hm... glemte at læse hvor jeg er kommet til i No-diet bogen. Vistnok fleksibel - den lige efter assertiv i hvert tilfælde.

Hm.... jeg plejer at være fleksibel, men samtidigt så ved jeg jo godt hvor mine grænser går og agerer derefter. Jeg har vist lidt brug for hjælp til denne her - altså fra folk som kender mig :-)
16 år22. januar 2008 kl. 09:09
Hov det er jo nok mig. Hmm jeg havde selv svært ved den, men jeg holdt på min ret til barnets første sygedag, så den var god nok. Uden at jeg følte at jeg nødvendigvis var ubehøvlet, for det er jo lidt den ballance man skal finde.

Problemet er jo netop hvis man aggerer på begge måder i forskellige situationer, så kan man ved hver udfordring sige - jamen det gør jeg jo alligevel ind imellem. Hvis du normalt er flexibel er mulighederne:

Find et fast standpunkt og se fordelene ved at stå fast på det. Det var her jeg valgte at sige barnets første sygedag - og jeg arbejder IKKE. Hvor jeg nok normalt mindst ville ha sagt - I kan bare ringe hvis der er noget. Jeg regner med at arbejde så vidt det er muligt osv.

Lad være med at være så imødekommende i forhold til andre menneskers synspunkter og handlinger - sig din mening.

Læg en strategisk plan og føld den i stedet for at lade dig flyde med af den øjeblikkelige situation. Eks. Bestem dig for et fast beløb at købe tøj for el.l.

Læg vægt på de store linier og lad dig ikke distrahere af småting.

Hmmm ved ikke om du kan bruge det til noget. Jeg sidder og tænker som en gal. Strategisk plan overholder du jo hver eneste dag - du har jo en plan for hvordan din tallerken skal fyldes i kantinen :-) Synes bestemt også du holder på dine synspunkter og siger din mening. Store linier. Lad dig ikke slå ud af meningsløs bureaukrati og miste overblikket pga. en overfyldt inbox. Hmmm det problem har du heller ikke vel? Så tilbage er der at finde ud af din egen måde at være mere fastlåst. Hvis det altså er mere fastlåst du har brug for at være ?????

Suk - nu mistede jeg overblikket - og mig som skulle være systematisk idag. :-(

Iakob - jeg har bogen med på arbejde idag. Du kan komme og kigge i den og se om du er mest det ene eller det andet og finde den opgave som kan udfordre dig mest.

Kh Karina
16 år22. januar 2008 kl. 09:48
Nå ja min opgave idag er at være mere systematisk. Det er jeg sådanset også tit, men sat overfor spontan, så aggerer jeg vist mere spontant. Så min plan idag er at planlægge en begivenhed som skal ske i fremtiden. Jeg skal holde min søns fødselsdag for klassen på fredag fra 18-22, så jeg kunne uden tvivl ha glæde af at planlægge den i detaljer. Så idag vil jeg lave indkøbsseddel, tidsplan for forberedelserne, tidsplan for selve aftenen, hmmm måske skulle jeg samtidig få noteret hvad jeg forventer af min kæreste. Han deltager nemlig ikke så tit i planlægningen og afviklingen af børnefødselsdagene. Så det kunne være helt fint med en lille forventningsafstemning. Der skal serveres burgere, så jeg skal helt klart have stegt nogle bøffer på forhånd, så der er helt sikkert behov for lidt planlægning.

Ud over det, så overvejer jeg endnu en opgave. Bring orden inden for et område af dit liv, der har flydt for meget. Hvis jeg kan finde et område, som det er realistisk at få ryddet op i i løbet af en aften vil jeg gøre det også. :-)

Kh Karina
16 år22. januar 2008 kl. 09:54
Måske skal jeg bare give min mand ret idag, og så være fleksibel på den måde. Det er jeg måske ikke så tit. Bare han ikke vænner sig til det ;-)
16 år22. januar 2008 kl. 12:52
Ak ja... Kunne ikke holde det i dag!
Jeg SKAL til computeren - jeg nemlig noget vigtigt for
JOBSAMTALE på torsdag, så i dag er eneste dag inden, at jeg kan få styr på mit portfolie og andre forberedelser. Derfor er ingen TV og Computer rykket til i morgen! - det starter godt! :(
Lige nu er det vigtigere at jeg får et andet job, og det kræver forberedelse... :)

Nå så Karina og Iakob arbejder sammen? HI HI Det vidste jeg ikke... :)
16 år22. januar 2008 kl. 20:11
Helle: Jo jo vi arbejder sammen :-) Vi har ikke holdt det hemmeligt - der er faldet små hints om det ind imellem.

Skidt med om der går en dag ekstra før du får startet tankekuren. Det er da meget vigtigere at få forberedt sig godt til jobsamtale. Det er hårdt arbejde, så det forstår jeg ganske godt.

Mht. min egen tankekur, så går denne her uge bedre end forventet. Det sværeste er at finde ud af hvor man skal placere sig selv og hvilken opgave der kan udfordre. I går skulle jeg være systematisk. Jeg opfatter egentlig i forvejen mig selv som systematisk, men sat overfor spontan må jeg indrømme at jeg nok er mere spontan. Så jeg har planlagt en begivenhed ud i fremtiden. Meget nærliggende har jeg en søn som skal holde fødselsdag for klassen på fredag. Så jeg har skrevet en indkøbsseddel over det jeg mangler, lavet en plan for hvad jeg skal forberede de forskellige dage og hvad der skal ske på selve dagen. Hvilke ting jeg skal bruge til borddækning og hvad det er der skal på bordet af tilbehør til deres burgere. Og da jeg var igang begyndte jeg på indkøbssedlen til lillebrorens fødselsdag, som vi holder i næste uge. Pyh. Men jeg tror det var godt at jeg fik det gjort - systematisk.

Idag er det straks værre - jeg skal vurdere mig selv på en indadvendt - udadvendt skala. Jeg kan altså være særdeles genert i fremmede omgivelser med fremmede mennesker, men i de fleste tilfælde vil jeg nok alligevel være udadvendt, så jeg skal opføre mig mere indadvendt. Jeg er lidt spændt på at læse udfordringerne og se om jeg kan finde en der er til at gennemføre. :-)

Kh Karina
16 år23. januar 2008 kl. 08:10
Helle: Jeg flyttede også tv/pc udfordringen til en anden dag, fordi den dag som det faldt på var en dag hvor jeg slet ikke havde tid til at tænde hverken det ene eller det andet. Skal man have noget ud af Tankekuren, så skal det jo være en udfordring, men det skal være forsvarligt. Så ved at flytte det, så har du faktisk gjort det rigtige.

Jeg skal være enten gruppeorienteret eller individuel idag. Så idag tror jeg øvelsen bliver - og det er svært, men ikke umuligt - at lytte til hvad andre siger uden ganske udopfordret at komme med mine egne anekdoter og fortælle om mig selv. Istedet skal jeg spørge ind til den anden. Jeg har lavet den øvelse før af egen kraft, men det er for mig en god øvelse og kan faktisk godt være ganske svær.
16 år23. januar 2008 kl. 08:24
Hihi der kan blive ganske stille på arbejde idag kan jeg fornemme. Jeg har vurderet at jeg nok hælder mest mod at være udadvendt normalt, så jeg har valgt at skulle klare nogle udfordringer hvor jeg skal være med indadvendt. Jeg skal lytte mere og tale mindre. Og så skal jeg tale mere afdæmpet. Lige den gav faktisk stof til eftertanke. Pludselig synes jeg at jeg plejer at tale MEGET højt. Så det bliver dagens største udfordring - NÅR jeg taler vil jeg gøre det afdæmpet.

Og så var der en anden udfordring i at være alene. Når man normalt ville besøge nogle eller ringe til nogle. Det er tit jeg ikke gør det fordi børnene er der. Men en udfordring for mig kunne være at lægge min mobiltelefon væk. Jeg har tendens til hvis jeg keder mig lidt så sender jeg en sms til en veninde - får også tit sms'er den anden vej. Men idag vil jeg lægge telefonen væk, så jeg ikke sender sms'er og på den måde være "alene", men helt alene bliver jeg jo ikke, da mand og børn er hjemme. Men måske jeg alligevel finder lidt tid til at være HELT alene.

Kh Karina
16 år23. januar 2008 kl. 08:47

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });