Juleguf - en test for viljestyrken

Du læser en tråd i debat > vægttab

re: Juleguf - en test for viljestyrken
EJ HVOR ER I DYGTIGE! jeg kæmper med mig selv for ikke at pakke de 3 pakkelegsgaver op der er slik i, vi skal nemlig til to pakkelege i år og vi skal have to gaver med pr mand til hver, så det er 12 gaver, så der skulle jo være lidt lækkert imellem, men det hjælper lidt at jeg har pakket det ind, ellers var det endnu mere fristende!

jeg bagte æbleskiver i weekenden og der røg aaalt for mange ned, men mmmmmm de var gode... der er nu intet som hjemmelavede æbleskiver
16 år18. december 2007 kl. 08:53
Lige med æbleskiverne - der plejer jeg også at kunne guffe en hel del, men jeg har virkelig behersket mig i år. Men det betyder også at jeg ikke får kvalme ved tanken om æbleskiver, som man ellers godt kan på denne tid. Når man har 4 børn i forskellige institutioner, som alle gerne vil julehygge med æbleskiver kan det godt blive for meget :-) Men det er da godt. Og det hører sig julen til. Så skal vi ikke lade være med at have dårlig samvittighed over det.
16 år18. december 2007 kl. 09:14
Sjovt... jeg har gået den sidste stykke tid og haft det skidt med hvad jeg spiste. Jeg har haft et forrygende efterår, hvor jeg virkeligt har overholdt min kur og lidt til. Og nu pludseligt, så spiste jeg for meget. De fleste dage spiser jeg mellem det jeg skal spise for at overholde min kur og så det jeg skal have for at holde min vægt. Men nogen dage overspiser jeg ligefrem.

Jeg havde en omgang slem forkølelse i starten af december og nu har jeg een mere. Det hjælper jo ikke ligefremt.

Men noget slog mig mens jeg læste denne tråd. For nogle måneder siden ville jeg også have været glad og givet mig selv ros, hvis jeg begrænsede mit forbrug af slik, guf og brun sovs. Men for at have et vægttab på 500 gram om ugen når man har normal BMI (jeg vil gerne lige lidt under normal BMI - altså helt ned i den grønne zone) så er der ikke meget plads til et stykke chokolade om formiddagen, et tyndt stykke sylte med sennep til frokost, et stykke marcipan til eftermiddag og 20 gram glaserede løg til aften.

Men faktum er jo at jeg nu spiser langt, langt mindre end jeg gjorde sidste år. Da ville jeg have spist chokoladen om formiddagen, sylte og en god portion af den lune ret til frokost (medister, steg etc etc), marcipan OG kage til eftermiddage samt cirka 1½-2 gang så meget aftensmad. Hvorfor er jeg så ikke glad for det? Fordi jeg skal spise endnu mindre for at tabe mig og det har jeg ikke lyst til og er ikke motiveret for, her i juletiden.

Så... altså bortset fra når nogen stiller chips foran mig, så har jeg også her gennem efteråret oparbejdet en vis evne til at sige stop efter nogle få stykker. Men jeg har lige glemt at sætte pris på det, fordi jeg jo slet ikke burde tage noget, hvis jeg vil veje lidt mindre. Hvilket jeg vil, men samtidigt har jeg ikke lyst til at tabe mig lige nu.

Giver det mening?
16 år18. december 2007 kl. 21:21
Delvist ja - og jeg kan da godt se at jeg får nogle problemer når jeg kommer længere hen hvor min forbrænding ikke er så høj fordi vægten bliver lavere. Hmmm men den tager jeg lige når jeg kommer dertil.

Jeg synes stadig du har al mulig grund til at være stolt og også glæde dig over nye gode vaner hvor du har et naturligt forhold til snolder (ikke chips endnu, men det skal nok komme ;-)). Det er jo gode vaner af den slags som skal sørge for at vi kan fortsætte den slanke linie efter et vægttab. At skåle, fade og poser ikke skal TØMMES bare fordi de er der.

Tag du en slapper hel over juleferien og så gå igang igen med de få kilo du mangler - måske i et langsommere tempo, så du får den smule luft der gir dig plads til et stykke chokolade el.l.

God bedring.
Håber at du plejer dig selv, så du er frisk inden ferien.
16 år19. december 2007 kl. 10:01
Tak for det Karina. Jeg og Søren går og hygger os herhjemme med hver vores forkølelse. Var lige inde og få en middagslur i sengen sammen med Søren (han er jo 2 år og det er efterhånden sjælden at han kan ligge stille og hygge, så det nyder jeg når chancen er der).
16 år19. december 2007 kl. 12:57
Så er det derfor nogle forældre har "smitte-kæder" *LOL*
Måske en dårlig joke, men kunne ikke lade være ;-) Har også læst adskillige undersøgelser, som påviser at et godt grin giver forhøjede værdier i immunforsvaret - God bedring til jer begge herfra ;-)
16 år19. december 2007 kl. 13:11
Ja ok.. nu er det jo nok den samme forkølelse - bare i forskellige næser!

Jeg hørte om en børnehave som lavede en indsats for at vaske børnenes hænder regelmæssigt. Deres sygdom blandt børn (og sikkert også personale og forældre) faldt markant. Tankevækkende!

I øvrigt fandt jeg denne her (altså i forhold til trådens emne): (et forældet link er blevet fjernet)

Måske nogen kan få fornøjelse af den - den hedder "Kom sund igennem julemåneden".
16 år19. december 2007 kl. 20:49

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });