Folk bliver sure...

Du læser en tråd i debat > vægttab

re: Folk bliver sure...
Hexia de Trick

Jeg synes du er på rette vej ved de forslag til ændringer du har nævnt. Mere salat og grønt til aften, mere frugt og grønt i løbet af dagen og oftere måltider for at undgå blodsukker rutsjetur.

At andre ikke mener du skal tabe dig de 4 kg du vil af med skal du bare ignorere og så fortælle om at du ønsker at leve sundt så du ikke får sygdomme senere hen i livet.
At ville af med 4 kg. eller 30 kg. kommer ud på et....begge ønsker er helt ok da det er overvægt som generer plus ønsket om at have en sund krop og en sund kost som har indflydelse på mange ting her i livet.
Personen med 4 kilo i overskud på vægten kan være lige så generet af det som personen med 30 kg overvægt. De er begget generet af det både psykisk og fysisk. Rent helbredsmæssigt er den mest overvægtige selvfølgelig mere truede end den mindre overvægtige men jeg er sikker på at hvis du via diverse programmer fik testet din levealder så ville den nok stige hvis du tabte de sidste kiloer og det er jo også værd at tage med :-)
17 år15. november 2007 kl. 14:46
jeg har valgt boksning og svømning fordi jeg synes det er sjovt, og det er vigtigt, ellers går jeg nemt i stå med træning. Desuden så er der ikke så meget boksning ved boksetræning, vi laver en masse andre øvelser end at stå og slå på en sæk, vi løber og laver mavebøjninger og meget andet - og svømning kan jeg bare ikke helt slippe, jeg er som sagt gammel elitesvømmer :o)

Men som jeg skrev så kan man ikke punktforbrænde, så når du træner er det kroppen selv, der bestemmer, hvor den vil smide fedtet. Man kan til gengæld godt træne en bestemt del af kroppen, så man får flere muskler der.

Men ellers tusind tak for dit svar, Spacy.

og iakob, jeg kan kun anbefale en gang boksetrænig fx. i fitnessdk, hvor jeg træner, det er bare super sjovt, og super hårdt, jeg troede ikke, det var noget for mig, men jeg er helt bidt af det :o) Der er også utrolig meget konditionstræning i det.
17 år15. november 2007 kl. 17:59
Dejlig Glad

jamen jeg gør det nemlig især for at forbedre min livskvalitet, jeg har det ofte med humørsvingninger og være irritabel, også træthed og hukommelsesbesvær generer mig, og jeg er overbevis om, at ved at omlægge min kost og leve sundere, så vil disse faktorer også forbedres, og så ryger de ekstra kilo jo nok også helt autmatisk, så det hele går op, det er jo bare dejligt.
17 år15. november 2007 kl. 18:02
Hexia.. får du fedt nok?

Humørsvingninger, træthed og hukommelsesbesvær er alle sammen symptomer på at man ikke får nok umættede fedtsyrer. Det kan også være symptomer på mange andre ting, men jeg tvivler altså på at det er tykkelsen der gør det - især fordi du allerede er på normal BMI.

Olie, fisk, nødder, frø og advokado er rigtig gode kilder til umættede fedtsyrer, mens mælk og mælkeprodukter og kød mest giver de usundere mættede fedtsyrer. Så hvis du spiser meget magert så kan det være at det er der, den er gal. Hvis det er tilfældet, så prøv at spise 15-20 gram nødder/frø dagligt (varier dem gerne lidt så du får forskellige slags) og husk at spise fisk mindst een gang om ugen (eller bare en masse fiskepålæg).

Jeg ved godt at det betyder mere energi i maden, men man kan jo heller ikke leve af gulerod og bladselleri ;-) I en god diet skal der også være plads til de sunde fedtsyrer.
17 år16. november 2007 kl. 09:54
jeg tror ikke at alle disse symptomer stammer fra kosten alene, lige nu står jeg op kl. 4 og 5 hver morgen, så jeg er ikke så overrasket over, at jeg er træt, om 2 uger skal jeg starte på job i den by, hvor jeg bor, så jeg kan lige sove 2 timer længere hver dag - spørg lige om jeg glæder mig!! :o)
Tror også humørsvingningerne kan have noget med det at gøre, fordi jeg snes bare ikke længere, det er fedt at skulle så langt hver dag, ved godt der er andre, som gør det, men det er bare ikke lige mig.

Men jeg satser helt klart på at rette mere op på humøret og trætheden igennem bedre kost og motion, og så især det med hukommelsen, ved ikke om det er mig, som bare har gjort det større end det er, men jeg føler ofte, at jeg skal skrive alt ned for at huske det, om så det bare er ting jeg skal 10 min ude i fremtiden, har overvejet lidt at spørge min læge.

Men som du skrev, iakob, så har jeg været ude og købe nogle nødder, som jeg vil prøve at vænne mig til at spise lidt af dagligt. Læste lige nogle artikler om mættet og umættet fedt, så er helt klart allerede nu blevet meget mere opmærksom på, hvor de findes, og hvilken effekt de har.

Skal også til at prøve at lukke den vane med fisk ind, kunne godt tænke mig nogle gode opskrifter på fisk til aftensmad (er ikke så vild med torsk), men skriv endelig til mig, hvis der er nogen, som har en god opskrift på andet fisk :o)
17 år17. november 2007 kl. 12:12
Hej Hexia de Trick.

Et par forslag til fiskeretter:

Ungarsk fiskegratin

2 store løg
1-2 grønne peberfrugter
olivenolie til at stege i
400 g. friske tomater eller 1 ds. flåede
1 tsk. salt
1 spsk. paprika

750 g. kogte, pillede kartofler
600 g. rødspættefileter eller evt. torsk eller hellefisk
1 tsk. salt
1 bæger creme fraiche (lille bæger)
1 dl. vand
½ tsk. paprika

Løg og peberfrugter skæres i tynde skiver, som svitses i lidt olivenolie.
Tomaterne skæres i mindre stykker og tilsættes. Blandingen småkoger 5-10 minutter, til noget af væden er fordampet. Smages til med salt og paprika.
Kartoflerne skæres i skiver. Rødspættefileterne drysses med salt. Kartofler, peberblanding og fisk kommes lagvis i et ildfast fad. Begynd og slut med kartofler og peberblanding, så fisken kommes i midten.
Creme fraiche, vand og paprika piskes sammen og hældes over.
Fadet stilles i ovnen på midterste ribbe 30-40 min. ved 225º.

Server med salat og godt brød.

Fiskekager:

200 g. dampede rødspætter, laks eller anden fisk
6 kogte kartofler
salt og peber
½-1 dl. hakket bredbladet persille eller anden krydderurt
citronsaft
smør/olie til stegning

Mos fiskekødet i en skål. Mos kartoflerne og kom i. Tilsæt persille, citronsaft og krydderier, og rør det godt.
Hvis blandingen er for tør kommes lidt mælk i.
Form fiskekagerne og drys med et let lag mel. Steg dem i olivenolie, indtil de er gyldenbrune og gennemstegte.

17 år17. november 2007 kl. 13:02
tusind tak, lyder lækkert, glæder mig til at prøve dem.
Hvor mange personer er der til?
17 år17. november 2007 kl. 13:04
Den første er til 4-6 personer alt efter tilbehøret og den næste er vel til 2-3 personer også lidt afhængig af tilbehøret, men fiskekagerne er også gode kolde dagen efter og ikke så tunge og smager ikke så meget af fisk, som almindelige fiskefrikadeller.

Opskriften på fiskekager lavede jeg, da jeg havde små børn, der ikke var så glade for for meget fiskesmag ;-), men er stadig et hit efter de er blevet voksne.

Rigtig god fornøjelse.

Hilsen Lene
17 år17. november 2007 kl. 13:09
det er som regel kun mig og kæresten, som spiser, så vil ikke stå og lave alt for meget.
opskrifterne er gemt, og tak igen
17 år17. november 2007 kl. 13:13
Hexia - det kan helt sikkert også være søvnmangel (eller søvn på det forkerte tidspunkt i forhold til om man er A eller B menneske) de symptomer du nævner.

Har selv prøvet at skulle møde alt for tidligt - frygteligt!

Du skriver at du ikke bryder dig om torsk. Sikkert fordi du kun har prøvet kogt torsk? Der findes en masse rigtig gode torskeretter (og mørksej og lyssej kan faktisk erstatte torsk uden problemer og de er noget billigere).

Du kan altid søge efter fiskeretter på fedtfattig.dk eller iform.dk (under kost) eller bare google det. Men jeg kan anbefale at have en kogebog liggende kun med fiskeretter - jeg fik f.eks. en gratis kogebog hos en fiskehandler i Hvide Sande da jeg var derude.

Når jeg kommer forbi min Fisk fra Brugsen, så taster jeg lige "Torsk i Chili" ind.
17 år17. november 2007 kl. 19:13

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });