#22 af bruger slettet
komme igang med vægttab
Du læser en tråd i debat > vægttabbruger slettet
re: komme igang med vægttab
cyk: jeg er lidt på opfedningskur, så det derfor jeg får kage og æbleskiver. ved godt det ikke er godt for et vægttab :) ..
17 år10. november 2007 kl. 11:53
bruger slettet
Jeg vil give cyk ret. Det er også en sund måde at bygge din krpop op på. Men dejligt du siger fedes op. Men det passer bare ikk til "komme igang med vægttab" som tråden hedder.
17 år10. november 2007 kl. 17:58
bruger slettet
ja.. ne jdet passer nok ikke helt sammen. men det nok fordi jeg modarbejder det lidt. ved godt det er forkert, men jeg er lidt splittet i to og så det lidt forskelligt hvilken side der vinder.. hvis i forstår hvad jeg mener..
17 år10. november 2007 kl. 18:02
iakob
Sivsiv - det er det klogeste du har sagt endnu. Du gjorde mig glad ved at sige at der foregår en kamp i dig - og at den kamp også kommer til udtryk i din kost.
Men en usund opfedningskur er nok ikke det bedste for dig - for så er resultatet faktisk i een enkelt retning det samme som ved underernæring: din krop får ikke noget af det, der skal til for at den kan fungere.
Ud over grøntsager - som man faktisk ikke kan spise for mange af (især hvis man ikke spiser majs og ærter) så er grovbrød - specielt rugbrød - rigtig godt for kroppen og fordøjelsen.
Bager du selv? Det kan være ren terapi at bruge 1 - 1½ time på at bage. Især når man har prøvet det nogle gange og især hvis man bager noget godt brød som bare lugter *så* godt. Din familie vil også elske det - og man kan jo fryse brød ned så man kan gå helt amok en eftermiddag og lave 3-4 slags brød uden at noget går til spilde.
Men det bedste du kan gøre, er faktisk at få en aftale med din læge og sige til vedkommende at du gerne vil i kontakt med en diatisk - sådan een kan nemlig hjælpe dig med en sund kost, der er tilpasset netop dine behov. Og man får det bare bedre når man spiser sundt!
Det næstbedste du kan gøre, er at sætte dig ind i hvad sund mad er og hvordan man laver det. Vidste du f.eks. at man ikke skal hælde al melet i brødet? Man skal holde cirka en fjerdedel tilbage og så ælte det i langsomt fordi det er slet ikke sikkert at brødet behøver det. Vidste du at mange brød skal man ælte 200 gange, så er det færdigæltet? Vidste du at visse olier mister deres gode egenskaber ved at blive opvarmet - at f.eks. rapsolie kan tåle højere temperaturer end olivenolie? Vidste du at man kan blive præmenestruel af for lidt at den rigtige fedt i kosten? At vide noget om kosten og hvad kroppen bruger den til kan være en god idé. Det har været en rigtig god idé for mig.
Men en usund opfedningskur er nok ikke det bedste for dig - for så er resultatet faktisk i een enkelt retning det samme som ved underernæring: din krop får ikke noget af det, der skal til for at den kan fungere.
Ud over grøntsager - som man faktisk ikke kan spise for mange af (især hvis man ikke spiser majs og ærter) så er grovbrød - specielt rugbrød - rigtig godt for kroppen og fordøjelsen.
Bager du selv? Det kan være ren terapi at bruge 1 - 1½ time på at bage. Især når man har prøvet det nogle gange og især hvis man bager noget godt brød som bare lugter *så* godt. Din familie vil også elske det - og man kan jo fryse brød ned så man kan gå helt amok en eftermiddag og lave 3-4 slags brød uden at noget går til spilde.
Men det bedste du kan gøre, er faktisk at få en aftale med din læge og sige til vedkommende at du gerne vil i kontakt med en diatisk - sådan een kan nemlig hjælpe dig med en sund kost, der er tilpasset netop dine behov. Og man får det bare bedre når man spiser sundt!
Det næstbedste du kan gøre, er at sætte dig ind i hvad sund mad er og hvordan man laver det. Vidste du f.eks. at man ikke skal hælde al melet i brødet? Man skal holde cirka en fjerdedel tilbage og så ælte det i langsomt fordi det er slet ikke sikkert at brødet behøver det. Vidste du at mange brød skal man ælte 200 gange, så er det færdigæltet? Vidste du at visse olier mister deres gode egenskaber ved at blive opvarmet - at f.eks. rapsolie kan tåle højere temperaturer end olivenolie? Vidste du at man kan blive præmenestruel af for lidt at den rigtige fedt i kosten? At vide noget om kosten og hvad kroppen bruger den til kan være en god idé. Det har været en rigtig god idé for mig.
17 år10. november 2007 kl. 21:31
bruger slettet
jeg går ikke op i mad på den måde. jeg går op i hvor mange kalorier der er i det, og ikke andet. skal ingen diætisk snakke med, for jeg kan ikke leve op til nogen madplaner. jeg kan og vil ikke spise mere end jeg gør. det er umuligt. min mave er slet ikke bygget til det.. g heller ikke min psyke. jeg har det fint nok som det er, og hvis jeg bliver barnløs er det trist, men det må man tage med. jeg kan ikke gøre tingene bedre end jeg gør. jeg er håbløs i forvejen så hvorfor sku jeg pludselig kunne gøre noget rigtigt. jeg er i en krop jeg ikke kan slippe ud af, hvor meget jeg end ville. jeg er ikke god nok, og heller ikke til det her så. fandt trøst i min livsstil, så den er ikke nem at komme af med.
17 år11. november 2007 kl. 03:23
bruger slettet
Dejligt, du beskriver dit problem, fordi ja, der er to sider. Du vil gerne være "normal" på den ene side, men på den anden side ønske du samtidig at have kontrol, og ikke spise flere KALORIER" en du selv kan acceptere og som dit hoved fortæller dig er rigtigt. Jeg tror på du nok skal komme ud af det, når du erkender du har et problem, og forklare hvordan du har det. Det hjælper at sætte ord på. Jeg gør min profil offentlig igen, jeg blev bare skuffet da jeg så det her, fordi så følte jeg ligesom min tid var spildt.
17 år11. november 2007 kl. 08:23
bruger slettet
jeg sidder og kigger rundt i andres dagbøger.. ser hvor mange kalorier de spiser.. ser de glædeligt spiser en del (for mig), og virkelig får noget godt ud af det.
alle spiser minimum 1700 kcal efter hvad jeg ser, og misunder det. det gør jeg virkelig. men ville aldrig selv kunne gøre det..
og så ved jeg godt hvad folk så siger, og hvad jeg selv som tider også tror er grunden. men jeg er altså ikke syg. jeg kan godt spise en is og sådan hvis det passer ind i mit kalorie indtag. så derfor syns jeg godt vi lige må give mig lidt råd alligevel, for når jeg altid får banket i hovedet at vægttab er ikke noget for mig, så bliver det bare mere interessant.. hvis i forstår? .. så er det først jeg vil, hvis andre sætter sig imod.. :)
alle spiser minimum 1700 kcal efter hvad jeg ser, og misunder det. det gør jeg virkelig. men ville aldrig selv kunne gøre det..
og så ved jeg godt hvad folk så siger, og hvad jeg selv som tider også tror er grunden. men jeg er altså ikke syg. jeg kan godt spise en is og sådan hvis det passer ind i mit kalorie indtag. så derfor syns jeg godt vi lige må give mig lidt råd alligevel, for når jeg altid får banket i hovedet at vægttab er ikke noget for mig, så bliver det bare mere interessant.. hvis i forstår? .. så er det først jeg vil, hvis andre sætter sig imod.. :)
17 år11. november 2007 kl. 15:14
bruger slettet
Ja, men anoreksi handler jo ikke kun om at du kan spise en is. Jeg havde det selv på samme måde som dig. Jeg kunne spise en plade chokolade, og så ikke mere den dag. Fordi det passede i mit "kalorie indtag". Så det er et problem. Fordi du SKAL have kontrol over hvor meget du indtager, derfor kan du ikke have et afslappet forhold til mad.
17 år11. november 2007 kl. 15:59
bruger slettet
men jeg har ikke anoeksi :) .. har klemt min psykolog til at sige jeg ikke er.
hvis det er, så har jeg et problem med mad ja.. men jeg er ikke syg, så vil jeg gerne frabedes at blive kaldt :) men jo, du har ret, jeg har kontrol over hvad jeg spiser, det indrømmer jeg gern
hvis det er, så har jeg et problem med mad ja.. men jeg er ikke syg, så vil jeg gerne frabedes at blive kaldt :) men jo, du har ret, jeg har kontrol over hvad jeg spiser, det indrømmer jeg gern
17 år11. november 2007 kl. 16:17
Jeg har lige kigget i din kostnoter fra igår.
Hvis du vil tabe dig, så skal du IKKE spise hvidt brød, skærekage og æbleskiver - Lige meget hvor LIDT du spiser af det. Det er der ingen næringsstoffer i, og så kommer din krop til at mangle "byggesten".
For mig er vejen til et vægttab gået gennem at spise mad med mange kostfibre - Det vil sige MANGE grønsager hver dag, helst 600-700 gram. Og så protein fra kylling og tun. Kroppen kan ikke fungere uden fedt (Der er fedt i alle celler og i hjernen især), så spis lidt nødder, advokado og MØRK chokolade - Du skal have de der 25-30% fedt i kosten hver dag - i hvert fald 20% skal du gerne op på.
Men kostfibrene - Det er et godt sted at starte: Gulerødder og andre rodfrugter, grønærter, rugbrød, hvregryn og kakifrugter er hvad jeg lige kan komme i tanke om er godt at spise.
:-)