Morgenmad - hvad skal jeg spise?

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

re: Morgenmad - hvad skal jeg spise?
Grunden til jeg spiser fibersund i de fleste tilfælde er at min stofskifte medicin stopper maven......fibersund smager, synes jeg godt, i forhold til så meget andet. Jeg blander hørfrø og en anelse kanel i. Det er vigtigt maven fungerer under et forløb. Æg mætner godt...jeg har lært under mit forløb at mere vil have mere en enkelt skive hvidt brød eller en bolle får lysten til at stige.....det samme gælder med søde ting......og det har ændret sig. Kroppen ter sig helt tåbeligt.
12 år8. august 2012 kl. 10:32
endnu et forslag er at lave nogle pandekager (sådan nogle madpandekage-agtige nogen uden for meget sukker i). Så kan du købe noget flødeost, hvis du spiser sådan noget (proteinrig). Så kan man købe nogle babyspinatblade i grøntafdleingen(rig på jern), og så nogle skiver laks (dem der mange spiser på en franskbrød med sennepsdressing) - fisken er rig på fiskeolie og omega-fedtsyre, og skære ud i små tern, og rulle små madpandekager på den måde. Det smager supergodt med noget citronsaft til og en klat 6% cremefraiche fra cheasy.
Det er jo ikke meningen du skal æde til du trimler, men bare så maven har noget at arbejde med :) Det smager virkelig supergodt.
12 år8. august 2012 kl. 10:34
Elwinn - du spørger, om det er sundt at spise varm mad til morgen. Jeg tror at mange af os er vokset op med kold mad morgen og middag, simpelthen fordi det har været praktisk, at man "bare" kunne smide en pakke conrflakes på bordet og en liter mælk, og så var vi unger beskæftiget.

Hvis det er sundt for dig om aftenen, hvorfor skulle det så være usundt om morgenen? :)

Det vigtigste er, som nogle af de andre også er inde på, at du holder øje med hvor store mængder du spiser. Du skal jo ikke vælte hele dagens madration ind til morgenbordet, men nærmere 20-30%. Om det så er koldt eller varmt - det bestemmer du selv. Og hvis varm mad til morgenmad giver dig lyst til at spise, så er det da bare helt i top. Man skal jo helst spise forbi man har lyst, ikke fordi man skal, og egentligt ikke bryder sig om det man spiser.

Held og lykke med at udforske morgenbordets glæder. Dagen bliver bare bedre, når man får noget lækkert morgenmad :)
12 år8. august 2012 kl. 11:30
Je g er sådan indrettet at for min skyld kunne alle dagens måltider være varme. Og jeg kan også spise alt om morgenen, men tiden gør at det er nemmest med noget koldt. Lige nu er jeg uden arbejde så jeg tro da jeg vil afprøve nogle af de gode forslag der er kommet frem herinde.
Mht. til mysli så har jeg købt noget i fakta uden sukker og uden frugt i, for det bryder jeg mig ikke om. Men det er klart at mysli indeholder mange kalorier uanst hvad du vælger, og ja, chokolademysli smager godt.
Men ellers laver jeg selv min mysli og kommer det i jeg kan lide. Jeg blander havregryn, nødder og frø og hvis jeg gider så rister jeg det på panden med honning. det kan sagtens holde sig længe.
Nogen gange smuldrer jeg også bare et stykke rugbrød og tilsætter lidt brun farin og spiser det ovenpå yoghurten.
Jeg har faktisk også en ret god opskrift på nogen morgenmadspandekager med æble og kanel, de kan fryses og så lige lunes i mikroen og hvis nogen er interesseret smider jeg da gerne opskriften ind.
12 år8. august 2012 kl. 11:47
Jeg spiser knækbrød med en skive cheasy ost og 1-2 skiver hamburgerryg. Det kan jeg holde mig mæt på i 2-3 timer indtil frokost, og det giver ikke ret mange kalorier.
12 år8. august 2012 kl. 13:15
Havregrød med skummetmælk er jo som sådan fint nok - især hvis man ikke vælter sukker på :-)

Når du har meget at tabe kan de være gavnligt for dig at skære ned på kulhydraterne. Prøv at starte dagen med noget fedtfattig yoghurt eller skyr (sidstnævnte har mange gode proteiner) med frisk frugt. Lav en omgang røræg med æggehvider (og en enkelt blomme), grøntsagsstave, fedtfattig ost/hytteost, mager skinke og frugt. Det er noget der mætter godt og ikke fylder for meget i kalorieregnskabet. Müsli skal du se dig godt for når du køber - de kan ofte indeholde enorme mængder sukker.
12 år8. august 2012 kl. 13:20
Der er rigtig mange gode råd - jeg har selv taget 40 kg på på de sidste 5 år, og er også rigtg træt af de ekstra kilo.
Jeg gjorde det, at jeg sagde "NUL SUKKER". Alene på dén konto tabte jeg 10 kg. Jeg synes du skal unde dig selv at få de ting som måske ikke bliver betragtet som de sundeste, men helt nægte dig selv de hurtige kulhydrater som der er i bolcher, vingummi, chokolade, juice, is, sodavand osv., og så måske give dig selv lov til at spise pommesfrites, burgere og pizza i nogenlunde modereret grad. Du skal selvfølgelig stadig tænke på dit daglige energiindtag og fordelingen, men jeg tror du får det bedste og den mest hurra-agtige fornemmelse ud af det, hvis det ikke føles som en decideret slankekur. Jeg synes godt man ofte kan få tudet ørene fulde af fedtfattig mig her, og fedtfattig mig der. Og jeg tror i virkeligheden ikke det har et klap med fedtet at gøre. Det har at gøre med at vi er blevet en nation der drikker sodavand som hverdagsdrik, juice til morgenmad - fordi vi har hørt det er sundt - vi spiser bolcher som overspringshandling, og kører den ene pose haribomix ind i hovedet efter den anden. Der er ikke noget som helst der længere er forbeholdt fødselsdage, familiekomsamner og fester. Det er hverdag, og det er dårlige vaner. Ikke en skid andet.
Behold det, man kalder MAD, og skær lidt ned på forbruget. Skift din sødmælksyoghurt ud med en fra cheasy, men vær mere opmærksom på om det kan svare sig, hvis du kigger på sukker indholdet. Vi ødelægger vores evne til at fremstille naturlig insulin ved konstant at spise sukker. Vi ødelægger hinandens humør, fordi vores eget humør kører op og ned som en anden yoyo; så har vi fået en snikers, så kører vi oppe under loftet, forstyrrer og er glade og nærmest euforiske. Så forsvinder sukkeret fra blodet og så bliver vi i dårligt humør, for så er vores fix ved at være ovre, og så spiser vi da lige en portion vingummibamser, eller drikker en halv liter cola. Jeg ved ikke hvad det ligner, altså.

Ud med sukker, og nyd de mindre fedtfattige dagligvarer som f.eks. hvidt brød, pasta eller en grillkylling med pommes og remoulade. Men der er jo ikke nogen der siger, at du skal spise til du segner. Du kan jo stoppe igen når du ikke længere er sulten. Du har jo betalt for det uanset om du spiser rub og stub, eller om halvdelen ligger i skraldespanden. Det eneste du skal huske er, at hvis du æder det hele, så kommer du til at betale for det to gange; én gang med penge, en anden gang når du skal svede de overflødige kalorier af.
Og er det så dét værd....?
12 år8. august 2012 kl. 14:03
Jamen som du beskriver etable så er det klart man bliver tyk....sodavand og juice.....vingummier.....jeg har dog ikke som tyk spist de ting....

Det betyder at selvfølgelig er det slut hvis man vil tabe sig 40 kilo - også hvis man bagefter vil holde vægten....for har man en gang vejet så meget så flyver det på igen......bedre at indse det end at det sker.
Dem jeg kender som altid har været slanke spiser meget til morgen mad......det har jeg aldrig gjort. For mig kan det ødelægge dagen hvis jeg fra starten får for mange kalorier....for så kan jeg gribe tanken om at så kan det være ligemeget....personligt vil jeg ikke kalde et spejlæg på en skive rugbrød for varm mad.....kender flere det fungerer for.
12 år8. august 2012 kl. 15:11
eatable - Nej, jeg m ener ikke, at jeg har ikke været på prednison/prednisolon [: Derimod har jeg været på en masse andet medicin, der har vægtøgning som bivirkning ):

Mange tak alle sammen for alle de gode råd! Jeg vil helt klart tage dem til mig og tænke over det, og så må jeg prøve at stoppe med at se "varmt" mad som æg osv om morgenen som noget dårligt. Jeg er bare vant til corn flakes, havregryn, boller og sådan til morgenmad, så det virker helt underligt, at man kan spise varme æg og brød til morgenmad. Men jeg prøver mig frem med nogle af alle jeres forslag [:
12 år8. august 2012 kl. 15:36
ja, det er nye vaner men det er vel sundt nok. Cornflakes smager skønt men indeholder meget salt mere end chips...
12 år8. august 2012 kl. 22:04

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...