Hvor ofte vejer I jer?

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

re: Hvor ofte vejer I jer?
Bliver du aldrig demotiveret, når hvis du så har taget på. Min vægt kan sagtens svinge et kilo eller 2 - det ved jeg, for jeg har vejet mig stort set hver dag det sidste år.

Jeg forstår ikke helt det du siger med aktivitetsniveau. Hvor kan jeg se, hvad jeg har sat det til? Da jeg lavede profilen, trykkede jeg på den der var "Studerende - mest stillesiddende", fordi jeg arbejder på kontor. Derudover har jeg ikke tastet noget ind. Jeg gør det manuelt, hvis jeg har løbet en tur eller andet i den stil.
12 år12. juli 2012 kl. 20:27
Jo da... jeg bliver demotiveret fra tid til anden, men ikke pga vægtstigninger ;-) Vægtstigningerne er jo en naturlig del af hverdagen og som jeg skrev før, så har de daglige vejninger gjort, at jeg har lært kroppens reaktioner at kende. Derfor ved jeg også sådan ca. hvorfor vægten er steget, hvis det er. Eller faldet for den sags skyld.

Det med aktivitetsniveau....
Hvordan ved du, at lige netop din dagligdag passer til det du har tastet ind på profilen?

Jeg er f.eks. også "mest stillesiddende" i min dagligdag, men hvis jeg taster det ind i min profil, så kommer den ud med at jeg må spise flere kalorier end jeg reelt må. Fordi at det som jeg kalder "mest stillesiddende" ikke er programmets definition at "mest stillesiddende".

Så fordi det er så ekstremt unøjagtigt (for mig) at taste aktivitetsniveauet ind i profilen og så bare gå ud fra det - plus at det svinger fra dag til dag, hvor aktiv jeg er, så taster jeg hellere selv ind hver dag og får et mere præcist bud på, hvor mange kalorier jeg må spise. Jeg ved så godt at det ikke er alle der gider det, og så er det, at jeg foreslår at du kan tage et par dage eller tre i træk fra tid til anden, hvor du taster al aktivitet ind (selv) for at sikre dig, at dit aktivitetsniveau reelt passer med dit niveau i profilen. Ved at taste alting ind selv et par dage, kan du se om aktivitetsniveau reelt passer med 1.3 eller 1.4 eller hvad dit aktivitetsniveau i profilen er sat til som gennemsnit.

Nogle er ligeglade med hvor præcist det er - men så kan du heller ikke helt regne med dit underskud/overskud eftersom det er et sådan ca. tal og du ikke helt reelt ved, om dit faktisk aktivitetsniveau passer med programmets definition af "mest stillesiddende".

Håber det gav mere mening denne gang ;-)

12 år12. juli 2012 kl. 20:56
Jeg kan sagtens følge dig. Men nu arbejder jeg for eksempel på kontor. Skal jeg så taste ind for hver gang jeg render ned til printeren, eller ned til kantinen og den slags. Det må da være enormt tidskrævende?
12 år12. juli 2012 kl. 21:24
He he...Joh, det kunne du vel godt, hvis du gad, men jeg ville nok mere lave et ca. skøn. Hvis du nu ved at du render rundt ca. halvdelen af din arbejdsdag eller hvad ved jeg...eller du ved at 3/4 af dagen består af indtastningsarbejde eller en dag mest består af møder osv. Men...og det er en helt anden ting...alting tæller jo, så sådan en dag hvor du er nede ved printeren en del gange, giver en del mere end en dag, hvor du mest er på din pind.

Jeg ved ikke...man skal jo gøre som det passer en bedst. Ved bare at der er nogen, der er kommet lidt i klemme, fordi de tror de må spise flere kalorier end de reelt må, hvis de vil tabe sig. Hvad der passer mest til dig, det ved du bedst ;-)
12 år12. juli 2012 kl. 22:07
Det lyder meget rigtigt. Det vil jeg klart være opmærksom på. Tak for tippet :)
12 år12. juli 2012 kl. 22:43
Jeg vejer mig desværre flere gange om dagen.. Før morgenmad, efter morgenmad, efter frokost og efter aftensmad og inden jeg går i seng.. Jeg arbejder dog på at lave en fast vejedag, eller ja smide vægten ud.
Jeg forstår dig helt ud. Når jeg har taget på, er min selvtillid lig med 0 og jeg har så dårlig samvittighed :(
Heldigvis skal jeg på ferie i en uge, så det kan måske fjerne trangen til ikke at veje mig selv så meget, og lade mit vægttab komme naturligt :)))
12 år12. juli 2012 kl. 22:48
Det lyder godt nok af meget. Men faktisk kan jeg sagtens følge dig og kan vist heller ikke sige mig fri for, at det er sket for mig ind imellem... Men det skulle jeg helst lade være med, synes jeg. Mon ikke det kommer hen ad vejen, hvor jeg begynder at tro mere på det virker og jeg ikke får et chok lige pludseligt :)
12 år15. juli 2012 kl. 16:49
Jeg vejer mig cirka hver anden dag maks. da jeg netop vil undgå den der demotiverende følelse, fordi vægten kan svinge fra dag til dag. Derudover er jeg nervøs for at jeg vil blive for fokuseret på kun vægten.
12 år16. juli 2012 kl. 09:32
For mig er det yderst motiverende at se vægten rykke....det giver mig det jeg har brug for. Jeg bliver ikke slået ud hvis den ikke er rykket eller endda steget...Så jeg vejer mig som regel næsten dagligt.
Man kan tage en uge hvor man vejer sig morgen og sen aften. Og der kan man se om der er vægttab næste morgen.....
Jeg skrev om det sidste år hvor jeg blev haglet ned og fik at vide det var sygeligt.....da havde jeg kørt 11 mdr. med vægttab men vi må gøre det der skal til for at holde gejsten oppe.
12 år16. juli 2012 kl. 09:51
Jeg er enig med dig, Calcit.
Men det var jeg vist også for 11 måneder siden ;-)

Jeg kan ikke se noget skævt i at veje mig dagligt og til tider om aftenen, hvis det er med til at gøre, at jeg kender min krop bedre og ved hvordan og hvorfor (ikke altid, men tit) at den reagerer som den gør.

Men igen: man skal gøre det, man har det bedst med. Og det behøver ikke være det samme for alle.
12 år16. juli 2012 kl. 10:27

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...