#2 af beyondswish (slettet)
Hvor ofte vejer I jer?
Du læser en tråd i debat > vægttab 10+beyondswish (slettet)
re: Hvor ofte vejer I jer?
Det er meget forskelligt hvor ofte folk vejer sig herinde, og det kommer meget anpå hvem man er som person, hvad der passer bedst til lige en selv og vægttabsprojektet.
Jeg vejer mig fast 2 gange i ugen, men jeg har også en tendens til at veje mig engang imellem på ugedage hvor det egentlig ikke er vejedag... For mig er det ikke demotiverende at se vægten stige nogle gram, da jeg jo ved at vægten svinger, og samtidig også er opmærksom på at jeg jo har gang i et maraton hvor jeg skal tabe mig meget på sigt.. Det er ikke en sprint!
Samtidig bliver jeg bare så glad hvis der er uventet fremgang at spore sp for mig virker de metode bedst :)
Hvis du spiser det samme som du har planlagt at spise (herinde eller hvis du evt. selv følger en form for madplan) så burde der jo ikke være forskel på resultatet uanset om du ser vægten eller ej. Det handler mere om hvad der personligt føles rigtigt for dig!
Jeg vejer mig fast 2 gange i ugen, men jeg har også en tendens til at veje mig engang imellem på ugedage hvor det egentlig ikke er vejedag... For mig er det ikke demotiverende at se vægten stige nogle gram, da jeg jo ved at vægten svinger, og samtidig også er opmærksom på at jeg jo har gang i et maraton hvor jeg skal tabe mig meget på sigt.. Det er ikke en sprint!
Samtidig bliver jeg bare så glad hvis der er uventet fremgang at spore sp for mig virker de metode bedst :)
Hvis du spiser det samme som du har planlagt at spise (herinde eller hvis du evt. selv følger en form for madplan) så burde der jo ikke være forskel på resultatet uanset om du ser vægten eller ej. Det handler mere om hvad der personligt føles rigtigt for dig!
12 år11. juli 2012 kl. 15:48
_A_ (slettet)
Lyder smart med at veje sig et par gange ugentligt... Kan være jeg skal prøve det. Jeg prøver hovedesagligt at prøve Maditals præmisser.. Det tager dog lige noget indkøring. Jeg får på ingen måde de kcal jeg burde ifølge siden. Men jeg spiser mere end jeg plejer. Mit problem er bare, når jeg har levet af for lidt mad - kan det så være, at jeg tager på, når jeg pludseligt spiser det jeg skal? Jeg vil nemlig under ingen omstændigheder tage de 20 kilo på igen.
12 år11. juli 2012 kl. 17:55
beyondswish (slettet)
Det kan godt være at vægten stiger en lille smule en overgang, men så længe de spiser mindre end dit daglige kalorieforbrug så tror jeg på ingen måde du vil komme i nærheden af de 20kg. Eller 10 for den sags skyld!!
Faktisk er det lang mere sandsynligt at når din krop vænner sig til at få den næring den har brug for - og dit stofskifte kører normalt igen - så vil du tabe dig mere i den lange ende - og på en langt sundere måde...
Vil dog lige sige at jeg heller ikke altid når op på det kalorieindtag siden her sætter som minimum. Men at gå under 1200 kcal er direkte usundt og meget skadeligt, så nu ved jeg jo ikke hvad dit kalorieindtag har været hidtil, men grundreglen jeg har lært er at jo længere et vægttab du siger efter - jo flere kalorier skal man sørge for at indtage for at kroppen kan følge med. Derfor satser jeg personligt på 14-1500 kalorier dagligt som mit minimum da jeg skal tabe mig 28-30kg i alt! (har 16kg tilbage nu ca. :) )
Uanset hvad der sker så synes jeg det er utroligt flot at du har tabt 20kg allerede - og samtidig også utroligt flot at du tænker på din sundhed, og er villig til at gøre indsatsen for at din krop skal komme godt igennem! Så godt gået herfra... Og held og lykke!
Faktisk er det lang mere sandsynligt at når din krop vænner sig til at få den næring den har brug for - og dit stofskifte kører normalt igen - så vil du tabe dig mere i den lange ende - og på en langt sundere måde...
Vil dog lige sige at jeg heller ikke altid når op på det kalorieindtag siden her sætter som minimum. Men at gå under 1200 kcal er direkte usundt og meget skadeligt, så nu ved jeg jo ikke hvad dit kalorieindtag har været hidtil, men grundreglen jeg har lært er at jo længere et vægttab du siger efter - jo flere kalorier skal man sørge for at indtage for at kroppen kan følge med. Derfor satser jeg personligt på 14-1500 kalorier dagligt som mit minimum da jeg skal tabe mig 28-30kg i alt! (har 16kg tilbage nu ca. :) )
Uanset hvad der sker så synes jeg det er utroligt flot at du har tabt 20kg allerede - og samtidig også utroligt flot at du tænker på din sundhed, og er villig til at gøre indsatsen for at din krop skal komme godt igennem! Så godt gået herfra... Og held og lykke!
12 år11. juli 2012 kl. 18:44
AnneCathrine (slettet)
Nu er det lige ikke til det præcis indlæg, men hvor ser i hvor mange kalorier i præcist har indtaget? Jeg synes kun jeg kan finde det på grafen under mine grafer, og der er det ikke særlig præcist. :-)
12 år11. juli 2012 kl. 18:57
_A_ (slettet)
Det lyder meget rigtigt, hvad du siger... Det er sgu bare så svært at overbevise sin hjerne om, at det er godt at spise meget :) Men det skal nok komme... Det er heller ikke fordi jeg nogensinde har sultet mig. Synes bare, at det bør gøres på den rigtige måde nu!
Tak for komplimentet! Og vildt sejt gået af dig også!
Tak for komplimentet! Og vildt sejt gået af dig også!
12 år11. juli 2012 kl. 19:04
_A_ (slettet)
Du kan se dit daglige kcal behov under NNA-Oversigten (Under den store gule smiley). Jeg er også ny, men det er der jeg finder det. Hvis du taster et mål ind, regner den også ud, hvad du skal spise for at nå det - yderst smart! Held og lykke.
12 år11. juli 2012 kl. 19:06
fedania
Jeg forsøger at huske kun at veje mig hver fredag, og eventuelt også om mandagen. Jeg synes ofte jeg har svært ved at holde mine madplaner i weekenden, så det er rart at have i baghovedet, at vægten siger til allerede mandag, hvis jeg har været for meget på afveje. Men det er altså fristende hele tiden at følge med i, om man er på rette kurs.
Samtidig er jeg opmærksom på, at min vægt naturligt svinger lidt op omkring ægløsning og menstruation, så jeg forsøger ikke at tage det alt for tungt, hvis det er på de tider af måneden, at vægten ta'r et hop :)
Samtidig er jeg opmærksom på, at min vægt naturligt svinger lidt op omkring ægløsning og menstruation, så jeg forsøger ikke at tage det alt for tungt, hvis det er på de tider af måneden, at vægten ta'r et hop :)
12 år11. juli 2012 kl. 19:55
_A_ (slettet)
2 gange om ugen virker som noget der er optimalt for flere af jer.. Det tror jeg nok jeg vil prøve. Men åh, det bliver svært. Måske skal jeg bare prøve hver 2. dag til en start :)
12 år11. juli 2012 kl. 21:28
Girl next door
Jeg vejer mig hver dag på godt og ondt.
Det gør, at jeg kender min krops reaktioner ret godt efterhånden. Ved hvornår vægten typisk stiger og falder i forhold til det månedlige, hvis jeg har spist meget mad, hvis jeg er syg i en periode osv osv.
Hvis jeg kun vejer mig 1 gang i ugen, så falder jeg af på den og bilder mig selv ind, at jeg bare kan nå at tabe det, jeg har taget på inden jeg har vejedag igen.
Som Beyondswish skriver, så kommer det meget an på, hvordan man er skruet sammen og hvad der virker for en selv.
Jeg vil lige sige til det der med, at du nu spiser mere end tidligere.... HUSK at være sikker på, at dit aktivitetsniveau er skrevet rigtigt ind på din profil. Uanset hvad, så er det en rigtig god idé, at hvis du ikke taster al aktivitet ind hver dag, at du så laver et par kontroller engang i mellem og taster f.eks tre dage i træk ind, så du ved, at det passer. Ellers vil du "have lov" at spise flere kalorier end du reelt har. Ved at der er flere, der efter en periode med vægtstigning, har opdaget, at der var en fejlvurdering fra egen side i forhold til hvor aktive de er til daglig og så passer det teoretiske regnskab i hvert fald ikke sammen med praksis ;-)
Det gør, at jeg kender min krops reaktioner ret godt efterhånden. Ved hvornår vægten typisk stiger og falder i forhold til det månedlige, hvis jeg har spist meget mad, hvis jeg er syg i en periode osv osv.
Hvis jeg kun vejer mig 1 gang i ugen, så falder jeg af på den og bilder mig selv ind, at jeg bare kan nå at tabe det, jeg har taget på inden jeg har vejedag igen.
Som Beyondswish skriver, så kommer det meget an på, hvordan man er skruet sammen og hvad der virker for en selv.
Jeg vil lige sige til det der med, at du nu spiser mere end tidligere.... HUSK at være sikker på, at dit aktivitetsniveau er skrevet rigtigt ind på din profil. Uanset hvad, så er det en rigtig god idé, at hvis du ikke taster al aktivitet ind hver dag, at du så laver et par kontroller engang i mellem og taster f.eks tre dage i træk ind, så du ved, at det passer. Ellers vil du "have lov" at spise flere kalorier end du reelt har. Ved at der er flere, der efter en periode med vægtstigning, har opdaget, at der var en fejlvurdering fra egen side i forhold til hvor aktive de er til daglig og så passer det teoretiske regnskab i hvert fald ikke sammen med praksis ;-)
12 år12. juli 2012 kl. 18:25
Jeg er meget ny på dette sted (startede i søndags). Jeg har (af vane) i meget lang tid vejet mig hver dag og har det sidste år tabt 20 kilo - nok desværre ved at spise for lidt. Så det synes jeg der skulle laves om på, efter jeg har kigget mig lidt rundt her.
Så vejer jeg mig hver dag og efter første dag har jeg tabt et kilo - Lækkert! Efter dag 2 står vægten stille - helt iorden. Efter igår, har jeg taget 400 gram på... Det sidste er ekstremt demotiverende for mig.
Hvad gør i andre? Vejer I jer en gang ugentligt eller hvordan? Har overvejet at tvinge mig til at lade vægten stå i en uge... Er bare virkelig bange for hvad der resultatet så er.