Kan man tabe sig for hurtigt?

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

re: 500 kcal
Mange af dem der i en længere periode lever af 500 kcal om dagen får en masse symptomer, som skyldes underernæring.

Som kvinde kan det påvirke din evne til at få børn, du kan begynde at danne små dun i ansigtet fordi kroppen ikke har næring til at holde varmen, huden kan blive grå, tænder, knogler og negle kan blive skøre og have et ved at gå i stykker eller bliver i bedste fald skrøbelige...

Ja, alt hvad der hører sig til, når kroppen ikke får det antal kalorier den har brug for.

Ingen kan tvinge dig til at spise mere end de 500 kcal om dagen. Men det er lidt trist - og tragisk - efter min mening, at hurtigt vægttab kommer til at gå forud for at passe på sig selv på en hensigtsmæssig måde.

12 år21. april 2012 kl. 15:06
Fandt det her. det handler om konsekvenserne af at spise for lidt:

"Ophør af menstruationen. Stofskiftet falder i udtalte tilfælde. Det medfører lav legemstemperatur, langsom puls, tør hud og forstoppelse.
Langvarig underernæring svækker musklerne, skader hjernen og kan hæmme væksten. Der kan opstå muskelkramper, hjerterytmeforstyrrelser, knogleskørhed og hormonelle forstyrrelser. Overdreven motion kan give ledskader.
Tristhed, lav selvtillid, irritabilitet og social isolation ses hyppigt. Der er indlærings- og koncentrationsbesvær, og til trods for træthed kan den syge være hyperaktiv og i stadig bevægelse. "

(et forældet link til sst.dk er blevet fjernet)
12 år21. april 2012 kl. 15:11
Alt det Girl Next Door nævner er netop symptomer på næringstofmangel. De nordiske næringstofsanbefalinger er lavet netop for at undgå de symptomer og sygdomme. Det nytter selvfølgelig ikke noget, at man indtager 1200 kcal om dagen ved kun at spise bananer, eller brød eller hvad ved jeg. Idéen er at du skal få alle de næringsstoffer, som din krop behøver, og det får du bedst med varieret kost.

For at give eksempler på specifikke sygdomme:
tør hud, øjentørsot og natteblindhed, osteomalaci og osteoporose, hypertension (forhøjet blodtryk), infektionssygdomme, psykiske sygdomme, anæmi, blødninger i tand, hud og organer, cancer og helt ekstremt kan det føre til døden.
12 år21. april 2012 kl. 15:27
men.....Den energi organerne har brug for, er det ikke lige meget om den kommer fra det mad jeg indtager eller fra mine fedtdepoter?
12 år21. april 2012 kl. 16:13
Alle de symptomer i nævner er hvis man spiser så lidt i længere perioder men jeg har kun tænkt mig at gøre det i 2 måneder, derefter skal jeg jo bare holde vægten så jeg kommer automatisk til at spise mere igen.
12 år21. april 2012 kl. 16:18
Det er ikke kun energien der snakkes om, det er også vitaminer og mineraler.
Desuden er to måneder for meget. Tænk på f.eks. Nupo, selv den skrappeste af deres kure giver over 500 kcal (og endda vitaminer og mineraler oveni), og selv der skal man ikke være på det i to måneder..
Du tvinger din krop i dvale, når muligvis din ønskevægt, men dit stofskifte falder og du risikerer mange af de sygdomme der tidligere er nævnt herinde.
12 år21. april 2012 kl. 16:51
Helt enig med Ablanu. Havde dine organer kunnet leve kun af dine fedtdepoter, ja så havde det hele været meget mere simpelt. Og selvom du måske ikke når så langt som de sygdomme der er nævnt, så kan du stadig risikere at få længerevarige men.
I daglig basis så kan din krop heller ikke fungere optimalt, selvom du lige nu føler at du har det godt.
Du er stadig selv uden om det, hvis det er det du ønsker.
12 år21. april 2012 kl. 22:27
Det er meget typisk også, at hvis du spiser så lidt i længere tid (og 2 måneder er længere tid), så når du spiser normalt igen så lagrer kroppen alt det den overhovedet kan få fat i fordi alle depoterne skal fyldes op indtil kroppen ikke længere er i tvivl om, at der ikke længere er hungersnød.

Måske det er en ide at læse noget mere om det inden du udsætter kroppen for noget så ekstremt? Så tager du i det mindste et bevidst valg ud fra en viden om, hvad det gør ved din krop og ikke fordi du absolut skal tabe dig et vist antal kilo inden en bestemt dato.
12 år21. april 2012 kl. 23:09
2 måneder er laaaaaang tid. I øvrigt er knogleskørhed også noget man udsætter sig for ved udsultning. Men det viser sig først om nogle år.
12 år21. april 2012 kl. 23:34
i tilfælde kan du udvikle spiseforstyrelse. man kan blive besat af tanken om at tabe sig når du gør det på den måde. har personligt selv 2 personer i mit liv som startede sådan og den ene har nu haft anoreksi i 6 år og den anden i lidt over et år. jeg ved godt at du sikkert tænker " jeg får ikke anoreksi" men det kan jeg så fortælle dig at det tænkte de her piger også.... du har brug for MINIMUM 1200 kcal om dagen. Færdig. og hvis du dyrker meget motion har du brug for MERE! håber du kan indse det. held og lykke med dit vægttab.
12 år22. april 2012 kl. 08:22

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...