#11 af Livsændring (slettet)
Nødråb til forældre!
Du læser en tråd i debat > vægttab 10+Livsændring (slettet)
re: Nødråb til forældre!
Som sagt det bliver svære jo ældre børnene bliver og ja kan godt se det er en udfodring når det er en 17 året men dine/mine forældre har gjort nok, da opdragelse om mad og livstille skal ske igennem hele livet og man kan da sagtens motiver en 17 året og så længe man ikke er myndig og bor hjemme så er det forældrenes regler der gælder og hvis der sker dig noget så er det os deres ansvar ... Som forældre kan de jo godt sige du ikke må have et hævekort, ikke fordi jeg mener man burde sige det men man kunne..
12 år29. februar 2012 kl. 21:18
Livsændring (slettet)
Men det er heller ikke tit af en 17 året for en overvægt lige over natten så det er lidt hypotetiske at snakke om "ældre børn"
12 år29. februar 2012 kl. 21:20
Livsændring (slettet)
(dine/mine forældre har gjort nok = dine/mine forældre har ikke gjort nok)
12 år29. februar 2012 kl. 21:21
Wolfgirl (slettet)
Man skal også huske på at overvægten/overspisningen kan skyldes mobning/psykiske problemer/traumatiske oplevelser mm og derfor være en spiseforstyrrelse og ikke avlet af dårlige vaner fra opvæksten. Hvis barnet trøstespiser er det ikke altid forældrene kan sætte ind og hermed mener jeg også at skolerne, læger mm skal være bedre til at give støtte/psykologhjælp og lignende til udsatte børn hvis de viser tegn på faresignaler.. For her kan børn der er vokset op med frugt og grønt og sport sagtens komme ind i et madmisbrug, der bygger på noget helt andet end enæringsmæssig uvidenhed.
Jeg har nemlig selv samme problem.
Og til det med penge. Jeg havde også mastercard og et job i netto til at forsyne mig med penge til mine ædeflip igennem hele gymnasiet inden jeg fyldte atten.
Jeg har nemlig selv samme problem.
Og til det med penge. Jeg havde også mastercard og et job i netto til at forsyne mig med penge til mine ædeflip igennem hele gymnasiet inden jeg fyldte atten.
12 år29. februar 2012 kl. 21:36
Livsændring (slettet)
Er helt med på, der burde være mere hjælp og det er synd for dem der bliver mobbet men hele ideen og mulighederne for at spise for at trøste kommer jo ikke bare af sig selv. Så der burde forældrene os gå ind og tag ansvar efter min mening...
Som jeg skrev før så ja så er det svært med en 16-17 året der går på gym og det er selvfølgelig nogen forskellige midler man skal bruge for en 16 året og en 7 året..
Men grundlægende har vores forældre ansvar for vores opvækst.
Men dine forældre kunne godt have sagt du ikke skulle have bemyndigelse over en konto i banken da du er under 18 og igen jeg mener ikke dine forældre burde have gjort det men ens forældre har mulighed for at sætte regler for en, selvom man går på gym.
Som jeg skrev før så ja så er det svært med en 16-17 året der går på gym og det er selvfølgelig nogen forskellige midler man skal bruge for en 16 året og en 7 året..
Men grundlægende har vores forældre ansvar for vores opvækst.
Men dine forældre kunne godt have sagt du ikke skulle have bemyndigelse over en konto i banken da du er under 18 og igen jeg mener ikke dine forældre burde have gjort det men ens forældre har mulighed for at sætte regler for en, selvom man går på gym.
12 år29. februar 2012 kl. 21:46
Wolfgirl (slettet)
Nu er det jo sjældent at den unge ønsker fratagelse af bemyndigelsen over sit kort og derfor skjuler man jo sit misbrug så meget som muligt overfor omgivelserne, det er ikke altid at forældrene kan se at noget er galt. Fx hvis den unge spiser sund aftensmad med dem og de ser den unge løbe ture osv, så tror de måske ikke at der er noget galt. Men så sidder den unge måske i smug og spiser på værelset om aftenen eller lignende. Jeg tror at mange overvægtige er blevet som de er netop af disse årsager, ikke fordi de ikke har fået at vide fra deres forældre at de skal spise sund.
Men jeg e helt enig i at mange forældre giver for let op. De siger 'mit barn er kræsent, han vil ikke spise andet end junk, og han skal jo have NOGET, så vi giver efter og giver ham hvad han vil have'. - jeg har det sådan lidt, så lav dog grønsager, fuldkorn og god protein til ungen og nægt at give den andet, hvis den er sulten nok skal den sgu nok spise det, forældre glemmer at dårlig smag ikke gør ondt.
Og forældre, der kommer med undskyldningen at der ikke er tid osv til at lave sund mad, har jeg heller ingen respekt for. Det tager ikke længere at varme nogle grønsager og stege noget kød end det gør at vente på en pizza og det et så afgjort heller ikke dyrere...
Men jeg e helt enig i at mange forældre giver for let op. De siger 'mit barn er kræsent, han vil ikke spise andet end junk, og han skal jo have NOGET, så vi giver efter og giver ham hvad han vil have'. - jeg har det sådan lidt, så lav dog grønsager, fuldkorn og god protein til ungen og nægt at give den andet, hvis den er sulten nok skal den sgu nok spise det, forældre glemmer at dårlig smag ikke gør ondt.
Og forældre, der kommer med undskyldningen at der ikke er tid osv til at lave sund mad, har jeg heller ingen respekt for. Det tager ikke længere at varme nogle grønsager og stege noget kød end det gør at vente på en pizza og det et så afgjort heller ikke dyrere...
12 år29. februar 2012 kl. 21:54
BMS (slettet)
..
Nu hvor vi snakker om 16-17 årige på gymnasium, er der altså ikke specielt meget forældrene kan gøre. Jeg taler her af egen erfaring.
Vi tjener vores egne penge, og har mulighed for at købe ind til vores ædeflip selv. Det at nogen kunne finde på, at tage vores kreditkort fra os, virker fuldstændig urealistisk.
Jeg holder fast i min holdning om, at det er de unges eget ansvar, for det første at søge hjælp når der er behov for det, og for det andet at spise sundt og varieret.
Jeg siger tak for debatten og god aften :-)
Vi tjener vores egne penge, og har mulighed for at købe ind til vores ædeflip selv. Det at nogen kunne finde på, at tage vores kreditkort fra os, virker fuldstændig urealistisk.
Jeg holder fast i min holdning om, at det er de unges eget ansvar, for det første at søge hjælp når der er behov for det, og for det andet at spise sundt og varieret.
Jeg siger tak for debatten og god aften :-)
12 år29. februar 2012 kl. 22:00
BMS (slettet)
re: ..
Vil også lige tilføje, at jeg er fuldstændig med Silverchairs overstående besked. :-)
12 år29. februar 2012 kl. 22:01
Wolfgirl (slettet)
Ahh endelig nogen der er enige i mine udtalelser, plejer sgu altid at blive disset xD hahaha
12 år29. februar 2012 kl. 22:05
BMS (slettet)
Jeg er fuldstændig enig, og det med at spise i smug osv, det kender jeg fra mit eget liv.. Så jeg kunne ikke være mere enig i, at det ikke er noget forældrene kan styre :-)
12 år29. februar 2012 kl. 22:06