#2 af Livsændring (slettet)
Nødråb til forældre!
Du læser en tråd i debat > vægttab 10+Livsændring (slettet)
re: Nødråb til forældre!
Over 100 der har læst men ingen har positiv eller negativ respons eller noget at sige om emnet selv ? :)
12 år29. februar 2012 kl. 16:22
BMS (slettet)
Jeg er enig i en stor del af det der bliver skrevet, men jeg synes alligevel ikke, at mine forældre skal have skylden for min svingende vægt. Det ville være ondt at give dem skylden for, at jeg i perioder overspiser af den mad jeg selv køber.
Herhjemme serveres der altid sund mad, men alligevel har jeg svinget mellem at være normalvægtig og overvægtig siden jeg var 13-14 år. Trods utallige forsøg fra min mors side, med at få mig til at stoppe med at købe møg med hjem, er jeg alligevel blevet ved... Det ene kilo tog det andet, og jeg endte med at tage 18 kg på. At give mine forældre skylden for det, synes jeg ikke er rigtigt...
Det er selvfølgelig noget helt andet med mindre børn, men jeg mener at teenagere må tage ansvar for deres eget liv selv.
Herhjemme serveres der altid sund mad, men alligevel har jeg svinget mellem at være normalvægtig og overvægtig siden jeg var 13-14 år. Trods utallige forsøg fra min mors side, med at få mig til at stoppe med at købe møg med hjem, er jeg alligevel blevet ved... Det ene kilo tog det andet, og jeg endte med at tage 18 kg på. At give mine forældre skylden for det, synes jeg ikke er rigtigt...
Det er selvfølgelig noget helt andet med mindre børn, men jeg mener at teenagere må tage ansvar for deres eget liv selv.
12 år29. februar 2012 kl. 17:44
kk1001 (slettet)
Jeg synes, at det er et fantastisk indlæg du har skrevet og jeg håber, at der er nogle forældre, som får lyst til at ændre deres barns liv.
Mine søstre var meget overvægtige som børn og unge, og jeg kan love jer for, at det gav skrammer på sjælen.
Tak for opsangen...:-)
Mine søstre var meget overvægtige som børn og unge, og jeg kan love jer for, at det gav skrammer på sjælen.
Tak for opsangen...:-)
12 år29. februar 2012 kl. 17:49
Livsændring (slettet)
BMS: der er vi luenige, forældre har et ansvar for deres børn opdragelse og deres ve og vel til de bliver voksene og man er ikke voksen som 15 året eksempelvis, jeg er 22 år og jeg er stadig ikke "voksen" Jeg har stadig behov for mine forældres råd og vejledning.. Selvfølgelige jo ældre børnene bliver jo svære bliver det at opdrage på samme måde som med en 5 året eksempelvis Men forklare da os sine børn når de bliver teenager... derfor er det vigtigt fra små af at fortælle dem om hvad overspisning kan gøre ved dig psykisk som fysisk - selvfølgelige på en måde som et barn forstår ..
Jeg har selv været overvægtig da jeg var ung og jeg elsker mine forældre over alt på jorden men de gjorde ikke nok, for at jeg kunne være normal vægtig og det har selvfølgelig os en blanding med tiden var en anden og man ikke råbte lige så meget vagt i gevær dengang. Jeg vil på ingen måde anklage mine forældre men jeg vil hjælpe nye forældre !
KK1001:
Jeg takker og håber det dine søskende har det godt den dag i dag :)
Jeg har selv været overvægtig da jeg var ung og jeg elsker mine forældre over alt på jorden men de gjorde ikke nok, for at jeg kunne være normal vægtig og det har selvfølgelig os en blanding med tiden var en anden og man ikke råbte lige så meget vagt i gevær dengang. Jeg vil på ingen måde anklage mine forældre men jeg vil hjælpe nye forældre !
KK1001:
Jeg takker og håber det dine søskende har det godt den dag i dag :)
12 år29. februar 2012 kl. 20:31
BMS (slettet)
Jeg er ikke helt med på, hvad du mener at f.eks. mine forældre kan gøre for mig?
Min mor kan fortælle mig, at jeg skal lade være med at spise chips, eller lade være med at spise chokolade når jeg er ked af det for eksempel.. Men hun kan da ikke låse mig inde, og tage mit dankort fra mig.
Jeg synes bestemt, at det er unge menneskers eget ansvar at tage kampen op mod de ekstra kilo, selvfølgelig med støtte på hjemmefronten.. Men at give forældrene skylden for at jeg eksempelvis ikke spiser som jeg skal, synes jeg er virkelig forkert på alle mulige måder..
Mine forældre handler sundt ind, er selv slanke og dyrker begge to motion, så jeg ved ikke hvad de ellers kan gøre for at hjælpe MIG?
Min mor kan fortælle mig, at jeg skal lade være med at spise chips, eller lade være med at spise chokolade når jeg er ked af det for eksempel.. Men hun kan da ikke låse mig inde, og tage mit dankort fra mig.
Jeg synes bestemt, at det er unge menneskers eget ansvar at tage kampen op mod de ekstra kilo, selvfølgelig med støtte på hjemmefronten.. Men at give forældrene skylden for at jeg eksempelvis ikke spiser som jeg skal, synes jeg er virkelig forkert på alle mulige måder..
Mine forældre handler sundt ind, er selv slanke og dyrker begge to motion, så jeg ved ikke hvad de ellers kan gøre for at hjælpe MIG?
12 år29. februar 2012 kl. 20:44
Livsændring (slettet)
Så længe du er under 18 år så kan de sagtens efter min mening giver dig nogen regler for at hjælpe dig men et vægttab er ikke muligt hos teenager hvis han eller hun ikke er med på den .. men du skal ikke fortælle mig at nogen teenager er glade for at være fede, så rollen os forældrene er at motivere og være deltagende - Mener helt klar det er forældrenes ansvar når man ikke er 18 år. Ligesom det os forældrenes ansvar at sørger for deres 16 året piger går ud og drikker, tag stoffer hverdag.
Der ligger et ansvar i at være forældre og jeg er helt med på det er letter sagt end gjort..
Ps. hvis du er under 18 år så har du højst sandsynligt ikke et dankort og du spiser næsten alle dagen måltider i hjemmet.
Der ligger et ansvar i at være forældre og jeg er helt med på det er letter sagt end gjort..
Ps. hvis du er under 18 år så har du højst sandsynligt ikke et dankort og du spiser næsten alle dagen måltider i hjemmet.
12 år29. februar 2012 kl. 20:55
Wolfgirl (slettet)
Jeg vil sige at skolerne skal blive bedre til at lære børn og unge om ordentlig kost og ernæring og motion og hvad konsekvenserne er af en usund, inaktiv livsstil. Forældrene har også en central rolle men kan alene ikke stilles til ansvar for deres større børns valg. Selvfølgelig er det vigtigt at børnene bliver præsenteret for sund kost i tidlig alder og at forældrene fra start vænner børnene til at slik og junk ikke er en naturlig del af hverdagen, men giver dem sunde alternativer og lærer dem at træffe rigtige valg.
Derfra bør undervisningen følge op og lære elever i skolerne om livsstilssygdomme OG også om konsekvenserne ved underspisning og spiseforstyrret adfærd, da mange unge lider af lavt selvværd, urealistiske, negative kropsbilleder og dermed sulter sig eller presser deres unge, ikke-færdigt-udviklede kroppe uhensigtsmæssigt og dermed ødelægger vigtige processer i forbindelse med puberteten. Man skal gennemgående blive bedre til at tage hånd om de unge og guide dem på vej.
Men det vil altid i sidste ende være den unge selv, der træffer de endelige valg og man bliver nødt til også at tage ansvar for sit eget liv, også selvom man selv er et barn/ung. De unge ER også selvstændigt tænkende individer.
Derfra bør undervisningen følge op og lære elever i skolerne om livsstilssygdomme OG også om konsekvenserne ved underspisning og spiseforstyrret adfærd, da mange unge lider af lavt selvværd, urealistiske, negative kropsbilleder og dermed sulter sig eller presser deres unge, ikke-færdigt-udviklede kroppe uhensigtsmæssigt og dermed ødelægger vigtige processer i forbindelse med puberteten. Man skal gennemgående blive bedre til at tage hånd om de unge og guide dem på vej.
Men det vil altid i sidste ende være den unge selv, der træffer de endelige valg og man bliver nødt til også at tage ansvar for sit eget liv, også selvom man selv er et barn/ung. De unge ER også selvstændigt tænkende individer.
12 år29. februar 2012 kl. 20:56
Livsændring (slettet)
Silverchair:
Er meget enige i hvad angår hjælp til de overvægtige i samfundet. Nuvel, er det selvfølgelig ens eget ansvar – men et rigtsamfund som dk burde være bedre ...
Og ja barnet skal da være med på den men så er det da bare at motivere barnet til at komme med på ideen så skal barnet da nok os tag ansvar hvis du viser vejen.
Ansvaret ligger grundlæggende hos forældrene når det ikke myndige vi snakker om. Fedme er en afhængig og ligesom når et barn for et alkohol problem så skal forældrene os stå til ansvar der
Er meget enige i hvad angår hjælp til de overvægtige i samfundet. Nuvel, er det selvfølgelig ens eget ansvar – men et rigtsamfund som dk burde være bedre ...
Og ja barnet skal da være med på den men så er det da bare at motivere barnet til at komme med på ideen så skal barnet da nok os tag ansvar hvis du viser vejen.
Ansvaret ligger grundlæggende hos forældrene når det ikke myndige vi snakker om. Fedme er en afhængig og ligesom når et barn for et alkohol problem så skal forældrene os stå til ansvar der
12 år29. februar 2012 kl. 21:06
BMS (slettet)
Jeg er helt enig med dig i, at børn skal have hjælp af deres forældre hvis de er overvægtige, og at forældrene skal servere sund og nærende kost for dem.
Jeg er ikke enig med dig i, at mine forældre f.eks. kunne have hjulpet mig da jeg var 15-16-17 år med at tabe mig. De gjorde hvad de kunne, og handlede altid sund mad ind... JEG tog bare valget om at spise usundt, og det kan mine forældre vel ikke gøre for? De kan kun have styr på hvad jeg spiser ved aftenbordet, men de kan da ikke styre hvad jeg spiser i skolen, på arbejdet og når jeg er ude med vennerne...
Mht til dankort, så nej. Man har ikke et dankort når man er under 18 år, men man kan sagtens have et mastercard eller VISAelectron, hvilket jeg selv havde..
Jeg er ikke enig med dig i, at mine forældre f.eks. kunne have hjulpet mig da jeg var 15-16-17 år med at tabe mig. De gjorde hvad de kunne, og handlede altid sund mad ind... JEG tog bare valget om at spise usundt, og det kan mine forældre vel ikke gøre for? De kan kun have styr på hvad jeg spiser ved aftenbordet, men de kan da ikke styre hvad jeg spiser i skolen, på arbejdet og når jeg er ude med vennerne...
Mht til dankort, så nej. Man har ikke et dankort når man er under 18 år, men man kan sagtens have et mastercard eller VISAelectron, hvilket jeg selv havde..
12 år29. februar 2012 kl. 21:11
Det er dit ansvar som mor eller far, at dit barn lever sundt.! Du har også ansvar for at sørge for, at dit barn spiser varieret og får tilstrækkelig motion – I en verden der er mere og mere præget af fastfood og tv. Det her mit nødråb til alle jer forældre derude, der tror, at ”det hele nok skal gå”, eller undervurderer konsekvenserne af fedme – fordi I er fra en generation, hvor daglig motion og hjemmelavet mad var normalen!
Overvægtige børn og unge har det svært psykisk, de bliver ofte mobbet og ydmyget i skolen. Mange bliver ensomme og søger tryghed samt fred hjemme ved computeren eller tv’et – oftest med fastfood, slik og sodavand som trøstespise eller underholdning. Undersøgelser viser deres selvværd og selvtillid er så dårlig, at man kan sætte deres livskvalitet på højde med børn med kræft. Undersøgelser viser ligeledes, at det kan være enormt svært at forbedre selvværdet på personer, der igennem deres barndom har haft lavt selvværd. Med andre ord, hvis du ikke tager ansvar for dit barn nu, kan du risikere, at dit barn kommer til at leve med lavt selvværd resten af livet.
Det er tit svært at erkende, at ens barn er overvægtigt, mange forældre ser det som hvalpefedt, som let kan tabes. Andre er så bange for at gøre sine børn kede af det (mere kede af det end, at de er det i forvejen), at i stedet for at adressere deres problemer med overvægt – ignorer de, eller ligefrem købe fastfood, slik og sodavand til børnene, for at gøre dem glade – hvilket jo – desværre – er en katastrofal misforståelse! Det gælder om at være ærlig over for sig, og tænke i det lange seje træk, i stedet for kortvarig glæde. Et højt kalorieindtag kan gøre dig afhængig – Akkurat på samme måde, som man bliver afhængig af nikotin og kokain.
Jeg er ikke en Danmarkskendt fitnesss instruktør eller diætist, men alligevel har fedme præget mit liv. Jeg har været overvægtig næste hele mit liv – og det har bestemt ikke altid været en dans på roser. Budskabet i denne tekst ligger mig derfor meget på sinde – og hvis jeg bare er trængt ind til 1 person, har det været dét hele værd. Jeg har selv prøvet hele denne onde ”fedme”cirkel. Man bliver mobbet – så mister man sit selvværd, så falder ens karakterer, og så mister man tiltroen til både sin personlige og faglige evner, hvilket resulterer i, at man trøstespiser. En ond cirkel der kan være meget svært at komme ud af.
Hvad kan du gøre for dit barn:
Det er meget vigtigt at kigge på jeres kost derhjemme Indeholder den meget fedt og sukker? Er det varieret, hvad I får at spise? Hvis I lader kosten blive et familieprojekt, og sammen laver en god, varieret og nærende aftensmad (og eventuelt sammen smøre madpakke om aftenen også), vil det skabe fokus på sundhed, samtidigt med, at det forhåbentlig vil give jeres familie mulighed for at samles et andet sted end foran tv’et. I bør ligeledes deltage i fysiske aktiviteter sammen. Sørg for at det er underholdning og ikke konkurrence. Kan man more sig samtidigt med, at man taber sig, er chancen for et varigt vægttab væsentligt større.
Hvad kan andre gøre for dit barn:
Først og fremmest, vil jeg tydeligt understrege, at Danmark er et elendigt land, hvad angår hjælp til de overvægtige i samfundet. Nuvel, det er selvfølgelig ens eget ansvar – Men i et stærkt og rigt land som Danmark, bør vi alt andet lige, kunne tilbyde langt bedre hjælp til overvægtige. Min anbefaling til dig, vil dog være, at du tager en snak med din skolesundsplejerske eller din lokale læge, hvis du føler, at du har behov for hjælp fra andre.
Husk, når det kommer til vægttab, er der ikke noget quick fix. Det gælder om en varig kostændring og at motionere ofte. Derfor skal du som forældre tage ansvaret på dine skuldre – Du vil ikke kun få et sundere barn, men helt sikkert også et meget gladere og mere livligt barn!