Min uge på suppekuren

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

re: Konklusion på kuren
Hejsa. Et flot resultat - tillykke:-).
Kan du skrive din version af opskriften her eller et link til den?
13 år18. maj 2011 kl. 11:44
til deternu og andre interesserede
Her er "min" version af kuren

Generelle regler:
Spis kun det der fremgår af de enkelte dage, byt ikke rundt på dagene
Spis suppen mindst 1 gang om dagen og hver gang der føles sult, af de tilladte ting må der spises så meget man kan (på nær hvis der er begrænsning)
Drik mindst 1,5 liter vand pr. dag
Ingen salt, heller ikke i suppen
Ingen kulsyreholdige drikke
Ingen sukker eller lightprodukter
Ingen fedt udover smør på dag 2
Ingen mælk eller mælkeprodukter udover på dag 4
Minimer indtaget af kaffe, drik gerne usødet te
Ingen alkohol

Følgende dagsplan skal følges:

Dag 1: suppe + frugt (minus banan)
Dag 2: suppe + grøntsager (minus ærter, majs) + stor bagt kartoffel med smør
Dag 3: suppe + frugt (minus banan) + grøntsager (minus ærter, majs, kartoffel)
Dag 4: suppe + op til 8 bananer + 3 dl skummetmælk
Dag 5: suppe + 6 tomater + op til 300 g magert kød
Dag 6: suppe + grøntsager (minus ærter, majs, tomat, kartoffel) + magert kød
Dag 7: suppe + grønsager (minus ærter, majs, tomat, kartoffel) + fuldkornsris

Husk at kødet skal være ferskt ikke neutralmarineret el, da marinade ofte indeholder sukker. Da man ikke må indtage fedt andet end smør på dag 2 skal kødet tørsteges (jeg snød lidt og svitsede hvidløg/chilli/karry i lidt citronsaft og stegte i det).

Suppen laves således (giver ca 5 liter blendet)
1 stort hvidkålshoved
1 bundt bladselleri
4 store løg
500 g gulerod
2 peberfrugter
1 squash
5 bouillonterninger (valgfri "smag")
2 dåser flåede tomater (neutrale)
Hvidløg/chilli/krydderier (minus salt) efter behov

Skær alle grøntsagerne i skiver/tern/mindre stykker og put dem i en gryde. Tilsæt flåede tomater og bouillonterninger og krydderier. Dæk med vand og bring i kog. Lad simre 1 times tid. Blend suppen groft (blendning kan undlades).

Suppen kan holde sig 3-4 dage i køleskabet så jeg frøs den ned i portioner og sørgede så for at have et par portioner fremme hver dag.

Held & lykke, hvis du går på kuren og skriv da gerne hvordan det går...
13 år23. maj 2011 kl. 20:23
re: til deternu og andre interesserede
Tak for dit svar.

Jeg er i dag begyndt på suppekuren med en startvægt på 83,4. Så nu må vi se hvordan ugen kommer til at gå. Er dog nødt til at stoppe søndag til frokost - da vi skal på familieudflugt til Djurs Sommerland. Det er ikke helt så nemt at tage suppe med.

Fortsat held og lykke til dig.
13 år24. maj 2011 kl. 11:33
@deternu: Tak og i lige måde.
Det passer da perfekt med søndag i sommerland. Det er jo dag 6 på kuren, hvor du må spise grøntsager og kød. Så hvis du spiser suppe til morgenmad , så må det da kunne lade sig gøre at få kød, salat og grøntsager til frokost og aftensmad, hvis I skal spise på restaurant. Kunsten er selvfølgelig at undgå is og andre fristelser, men lidt skrællede gulerødder kan du vel have med, hvis sulten bliver for stor.
Ser frem til at høre om dine oplevelser med kuren...
13 år25. maj 2011 kl. 12:50
Ja, så er der gået 2 dage og jeg er blevet befriet for 1,6 kg. Så det er dejligt.

Det går egentligt meget godt med den der suppe - men jeg var glad for bagekartoflen i går. Suppen giver nemlig ikke rigtig den der mæthedsfornemmelse. I aften står den på kogte grøntsager.

I går følte jeg mig en lille smule vag efter noget lettere gulvvask - og en smule luft i mave:-). Ellers har jeg det fint, på trods af det lave kcal indtag.

God vind til alle jer andre:-)
13 år26. maj 2011 kl. 09:06
Her er den suppekur jeg har fulgt:

dk-kogebogen.dk

Der er ikke så mange forskelle ud over banan/skummeltmælksdagen og så er der ikke gulerod i suppen! Jeg synes min har været en del mere effektiv end 2,XX kilo på en uge!

Og ifølge denne skal man kun holde pause mellem gentagelse af kuren hvis man har tabt mere end 7-8 kilo!
13 år27. maj 2011 kl. 10:32
Det virker som om man skal sulte sig selv og det syntes jeg ikke virker særlig godt. Har selv for længe siden været på kuren, men fik det rigtig dårlig undervejs. Fik kvalme af at spise suppen, men den gav et godt resultat så vidt jeg husker. Spiste den kun i tre dage, da jeg blev dårlig.

Når man ikke får de kalorier man skal have tror kroppen, at du sulter og vil holde lidt igen med at tabe vægten.
13 år29. maj 2011 kl. 12:51
Hvordan gik kuren deternu?
@ deternu; hvordan blev resultatet?

Jeg er gået i gang igen i torsdags efter en tur til Nepal, der gav 2 kg vægtøgning. Spiser mere suppe denne gang. Det vil sige til alle måltider og mellemmåltider. Dog til morgen og mellemmåltiderne kun en lille smule. I morgen på 4. dagen, hvor jeg kun må få bananer ved siden af suppen, bliver jeg dog nok nødt til at spise noget mere til et af mellemmåltiderne for ikke at blive sulten.
Ved ikke hvor meget jeg har tabt, da jeg vil vente med at veje mig til torsdag. Håber at der med mere suppe indenbords kan ryge flere kilo end sidst og i hvert tilfælde de 2 nepalkilo.

@ justangel. Man behøver ikke sulte, da man må spise alt det suppe man vil plus af de ting man nu må spise (med undtagelse af der hvor der er begrænsning selvfølgelig). Jeg blev sulten sidst da min mave ikke har det godt med sene måltider og det var ved sengetid jeg lige havde et par dage hvor jeg var sulten. Mit kalorieindtag på de 2 første dage har været omkring 1200, så får flere kalorier denne gang, og der er vist ikke fare for at kroppen går i stå pga. en uge med lavt kalorieindtag.
13 år11. juni 2011 kl. 14:22
Har lige læst hele din tråd, og nøj hvor var det god læsning..

Efter at have læst om din uge, sidder jeg og føler mig helt inspireret til selv at følge kuren i de 7 dage og se, hvad resultatet bliver.
Så beslutningern er hermed taget. Har allieret mig med en kollega og vi begynder om en uge, da der ikke er nogen af os, der skal til familiefester eller andre fristelser, hvor det kan være besværligt at være på kur samtidig.

Så vil bare sige dig TUSIND TAK for at have skrevet om din uge. Føler mig helt klar og overbevist om, at jeg nok skal klare ugen.

Håber endelig at have fundet den rigtige kickstarter, så man kan se lidt bevægelse på vægten..
13 år11. juni 2011 kl. 18:30

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...