Basalstofskiftet?

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

re: re: Basalstofskiftet?
Calle:
Jeg kan simpelthen ikke spise mere. Det er underligt, men det kan jeg ikke. Hvis jeg dyrker kraftig motion, så spiser jeg automastisk mere. Jeg tror grunden til, at jeg ikke kan spise mere er, at jeg ikke laver noget meget fysisk i løbet af dagen. Nogen dage er meget stille dage og andre (når kroppen kan holde til det) mere fysiske, så mit madforbrug svinger :D
13 år4. maj 2011 kl. 18:34
Nej - det kender jeg godt - i disse dage spiser jeg også lidt under mit basalstofskifte og føler egentlig heller ikke sult til mere, men det er kun en overgang - jeg har trappet motionen op, så lige om lidt så kan jeg omsætte lidt mere - kroppen skal lige følge med.

Jeg tænker bare, hvordan du sammensætter din energi i dine måltider. Jeg ved godt at Lone her på siden følger de officielle kostråd, og jeg skal ikke anbefale eller råde andre til ikke også at følge dem. Men når jeg taber mig har jeg altid erstattet noget af fedtet med protein - men jeg motionerer jo også. Dvs. jeg får altid en sur smiley i madoversigten ved energifordelingen, men det overlever jeg nok.

Men når du taler om kalorier, så er det jo ikke ligegyldigt om det er kalorier fra fedt, sukker, andre kulhydrater eller proteiner.

En anden ting: Mange er lidt kulhydrat-forskrækkede (efter at Atkins har bildt dem en masse sludder ind). Det er der efter min mening ingen grund til - kulhydrater er det brændstof vi lever af - og når man dyrker motion - hvilket jeg jo har postuleret er en selvfølgelighed under et væggtab - så skal man altså bruge kulhydrater. Det der til gengæld IKKE er ligemeget mht. kulhydrater, er den hastighed hvormed de optages i kroppen.

Man taler om et "GI"-tal (Glykæmisk Index) - det tal siger noget om hvor hurtigt en fødevares kulhydrater optages i blodet. Jo højere tal, jo hurtigere. Man taler også om hurtige og langsomme.

Cykelryttere indtager masser af hurtige kulhydrater under løb, da de hele tiden skal erstatte den energi de bruger med nyt - og derfor ikke kan vente længe på fordøjelse og optagelse i blodbanen.

Problemet - især under vægttab - er at de varer med et højt GI ikke er særligt gode for os. De gør nemlig det, at de får blodsukkeret til at stige meget højt og meget hurtigt. Kroppen reagerer ved at udskille mere insulin som modsvar - og det betyder at man får en ret kraftig og hurtig sænkning af blodsukkeret efter kort tid. Så er man igen sulten, og stofskiftet går i kuk... Faren for mange med et blodsukker der går op og ned hele tiden, er at de spiser mere end de bør (så ikke et problem for dig, men stofskiftet går også op og ned).

Det bedste er at sikre at man har et stabilt og tilstrækkeligt højt blodsukkerniveau uden de store udsving i løbet af en dag. Og det sikrer man ved at spise fødevarer med et lavt GI og huske at spise mellemmåtider - så holder man blodsukkeret stabil og stofskiftet er generelt højere i løbet af et døgn - og dermed også fedt forbrændingen.

De fødevarer vi skal undgå er bla. HVIDT BRØD (det skaber også problemer med fordøjelsen), hvide ris og hvid pasta. Erstat det med rugbrød (og glem mange af de såkaldt "grove brød", der bare er et hvedebrød i forklædning, med lidt sigtemel eller lidt korn som alibi. DROP alt andet brød end rugbrød!!!!! Erstat ris med brune ris og pasta med fuldkornpasta. Så er der nogen, der siger at fuldkornspasta er noget dyrere end almindeligt. Det er det også, men Fakta har det tit til en overkommelig pris - og så skal man regne med at man faktisk spiser noget mindre end man troede man kunne - det mætter helt fantastisk.

Spis heller ikke bananer eller sharon-frugter - de booster blodsukkeret helt vild - og bananer stopper fordøjelsen - og uden det skal lyde ulækkert, så har kampvægten jo også lidt at sige med hvor meget mad vi gemmer i tarmene og har svært ved at komme af med. Noget hvidt brød kan være mange dage undervejs.... Så er der lidt vægt at hente der, så anbefaler jeg: økologiske abrikoser fra Urte Kram (fås bl.a. i Brugsen) - et par håndfulde af dem smager pragtfuld og det får "gang i sagerne...)
13 år5. maj 2011 kl. 14:41
Calle:
Det var godt nok et langt indlæg, som jeg tror er henvendt mod mig. Der var meget af det jeg tænkte var direkte til mit indlæg :D

Motion:
Jeg er begyndt, at dyrke en del mere motion og kan godt mærke at det kræver mere brændstof på kroppen og det får den skam også. Jeg spiser gennemsnitligt 1500 kcal når jeg motionere meget, ja og nogen gange over. Jeg spiser så meget, at jeg føler mig mæt og så længe det er under det jeg har forbrændt, så syntes jeg det er ok.

Sammensætning af mad:
Her må jeg sgu indrømme, at jeg spiser det jeg har lyst til, så jeg ved ikke helt hvordan energi fordelingen ser ud normalt. Jeg kan fortælle hvordan det ser ud idag og det er nok en meget godt syn på hvordan det ser ud - plejer vist at få lidt flere proteiner, da jeg plejer at spise kød også. Idag ser den sådan her ud:

Protein: 15%
Kulhydrat: 67%
Fedt: 18%

Det ser ud til, at jeg godt kunne bruge noget mere fedt og proteiner - jeg syntes det er svært, at sammesætte den korrekte mad... vil helt klart se mere på det i fremtiden. Jeg har været så fokuseret på, at få kalk nok, at jeg ikke har skænket sammensætningen nogen tanke. Tak fordi du spurgte til det, så jeg blev opmærksom på det :D

Brød og pasta:
Jeg spiser aldrig hvidt brød - ok som regl ikke. For tiden spiser vi flutes der ikke er grove, men det var et fejl indkøb. Vi har ændret alle vores vare til en grove eller fedt fattige - undtagen leverpostejen, som stadig er lidt fed :D Jeg syntes ikke de grove pastaer er så meget dyrere, men det hænger nok også sammen med, at vi også spiser mindre af det. For ikke så lang tid tiden kom jeg til at købe de forkerte pasta'er (de ikke grove) og ingen af os kunne lide dem mere, så vi kan bedst lide grove nu :D

Forstoppelse:
Jeg har konstant forstoppelse i perioder. Lange perioder af gangen. Det er virkelig træls, men motion og den sunde kost hjælper faktisk rigtig meget. Jeg kan se, at de ting jeg spiste før (hvidt brød og bananer) begge giver forstoppelse, så vidt jeg forstår i dit indlæg og det kan jeg godt skrive under på. Jeg har i hvert fald fået det meget bedre siden jeg stoppede med at spise det.

Tak for denne tråd.
13 år5. maj 2011 kl. 20:24
You ve got a good reply, keeo it up dear...
nettraening.dk
13 år5. maj 2011 kl. 21:22
@Justangel: Ja - det var rettet til det du skrev.
Det at du har forstoppelse indikerer netop, at der er et eller andet ved kosten der ikke helt spiller. Får du væske nok? Og kostfibre? Ud fra det du skriver om energifordelingen, så er det rigtigt at du iflg. denne side skal have mere fedt - og det er da også rigtigt at for lidt fedt heller ikke gavner - der er nogle fedtsyrer der er meget vigtige i stofskiftet - så du kunne vt. kigge på hvilken slags fedt du får. Men ellers ville jeg nok prøve at få lidt flere proteiner og skære en smule på fedtet. Din energifordeling ligner min pt, og jeg taber mig meget pt - men dyrker også en del motion....

Og husk så lige de der abrikoser, ikk??? Ingen grund til at kæmpe med forstoppelse - de får virkelig gang i butikken....
13 år6. maj 2011 kl. 08:14
Calle:

Jeg elsker abrikoser, så jeg styrter da lige ned og ser om de ikke har sådan nogen nede i det lokale supermarked. Normalt bruger jeg rosiner til den slags, men det virker ikke mere - åbenbart.

Jeg ligger gennemsnitlig på en liter væske om dagen - en blanding af mælk og vand. Normalt mest vand, da for meget mælk virker som om det slår min mave i stykker. Hvis jeg drikker mere væske end det, så skal jeg bare tisse hele tiden og det er altså virkelig træls.

Kostfibre for jeg nok af - i hvert fald i følge siden her. Jeg spiser jo havregryn om morgen, groft brød til frokost og grove grønsager om aftenen. Jeg har aldrig fået så mange firbre, som jeg gør nu :D

Jeg taber mig også, men ikke i vilde mængder. Jeg taber 1-1½ kilo om ugen så er der sådan set ok. Jeg er blevet god til, at komme ud og motionere eller gøre det hjemme :D Jeg for en indre glæde af det, så det stopper jeg nok ikke med igen :D

13 år8. maj 2011 kl. 10:31
1-1½ kg. om ugen er OK - det skal du ikke kimse ad - men jeg synes, du får for lidt væske!!!!!! Ja - det kan godt være du skal tisse oftere, og selv om det er irriterende så skal vi tisse for at vaske affaldsstoffer ud af kroppen. Men allervigtigst er det at for lidt væske gør din afføring hård - du er simpelthen nødt til at tvinge dig til at drikke mere væske for at få en ordentlig fordøjelse - det er en klassisk brøler.

Mht. abrikoser: husk det skal være dem fra UrteKram - de er økologiske og derfor ikke svovlede - det er dem man får som er så pænt gule - den fra urtekram er brunlige, men det er de fordi de ikke bliver dampet i svovl (som gør at de tørrede abrikoser holder sig gule - en slags konservering - vi vil dog hellere have de andre, da det er dem der hjælper bedst mod hård mave).

Hvis du har problemer med mælk (du kan have laktoseintolerans) så prøv med andre væsker - bare du sørger for at få calcium nok i din kost.
13 år8. maj 2011 kl. 15:02
Det er vigtigt at få min. 1,5 liter væske om dagen. Grunden til du skal tisse når du drikker mere er at du har vænnet din krop til den lave mængde. Kroppen har en tilvænningstid. Efter noget tid vi du gå normalt på toilettet.

Jeg tænker at selvom man kun spiser 1200 kcal om dagen og sit basalstofskifte er på 1800 kcal, så skal kroppen nok overleve.
Kroppen spiser jo af dine reserver for a supplere op på de kalorier den mangler. Det vil sige at den spiser dine fedt reserver osv. Tænk på kroppen som en baby i sin mors mave. Den skal nok sørge for at få det den skal bruge. Det er altså okay at spise mindre så længe man har nogle reserver at tage af.
Man skal dog være opmærksom på at når man taber sig taber man også muskler. Men omvendt tager man også muskler på når man tager på i vægt.
Calles metode med at spise efter basalstofskiftet og så supplere op med motion ville jeg dog sige måske var den sundeste måde at tabe sig på. Så lærer man allerede under vægttabet at spise den mængde som du måske skal blive ved med at spise resten af dit liv.

Ville ønske jeg havde tålmodigheden til den metode:)
13 år9. maj 2011 kl. 10:51
Nixen Bixen - dine muskler vokser kun når du træner - med mindre du regner med den tilvækst du får af at muskerne skal bære mere vægt.

De 1,5 l er et minimum - de fleste har reelt brug for mere væske - især hvis man vejer for meget - og især hvis man døjer med hård mave!!!!

Mht. basalstofskiftet: ja - du overlever - og ja kroppen tærer på fedt - men dit stofskifte sænkes - og det med at have tålmodighed til at tabe sig på den måde jeg anbefaler, er da lidt noget sludder - man skal da have mere tålmodighed til at sidde stille og sulte sig selv og vende hver en kalorie end til at komme ud og gå, løb eller cykle nogle ture - svømme, hoppe eller danse eller hvad man nu trives med - og når man så er færdig har man det meget bedre med sig selv - motion er beviseligt godt mod depressioner fordi man udskiller dopamin i hjernen. Og allervigtigst: det virker appetitregulerende!!
13 år9. maj 2011 kl. 12:35
Selvfølgelig får man flere muskler idet kroppen bliver nød til at slæbe rundt på en masse ekstra vægt(i mit tilfælde 40). Op og ned af trapper med det ekstra vægt vil alt andet lige gøre at dine lårbasser bliver noget stærkere!!

Jeg vil pointere at det ikke er alle der har brug for lige meget væske. Det er meget individuelt. Det er derfor meget vigtigt at lægge mærke til kroppens signaler. Hård mave vil jeg også lige pointere kan være på grund af andre ting feks intolerence overfor visse fødevarer. Men med kun en liter vand om dagen ville jeg nok også skyde på at det er her problemet er.

For mig er det ikke noget sludder. Jeg vil se resultater! Jeg har været på utallige kure og mine erfarringer er at jeg skal have mere tålmodighed til din metode. Men alle er jo forskellige og har derfor brug for forskellige metoder.

I sidste ende skal jeg alligvel lærer at spise som dig Calle...men det er der heldigvis lang tid til!! Så kan jeg arbejde med mit Love/Hate forhold til mad imens!!
13 år9. maj 2011 kl. 15:58

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...