Basalstofskiftet?

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

Basalstofskiftet?
Hej alle. Har et lille spørgsmål som jeg håber nogen kan hjælpe mig med. Har lidt svært ved at forstå det der med basalstofskiftet. Nogle siger herinde at man ikke må spise færre kcal end basalstofskiftet er, men mit basalstofskifte er altså omkring 1800 kcal om dagen og det synes jeg jo umiddelbart er mange kcal at spise hver dag når man gerne vil tabe sig....hva tænker i om det? Jeg spiser normalt 1400-1500 kcal om dagen og det synes jeg er meget passende rent vægttabsmæssigt.
13 år2. maj 2011 kl. 11:21
re: Basalstofskiftet?
Nu ved jeg ikke helt hvad det der basalstofskifte er, men jeg køre efter en regel der siger, at jeg skal forbrænde mere end jeg indtager. Det vil sige at jeg normalt indtager mellem 1200 og 1400 kcals om dagen, men jeg forbrænder ca. 2000 kcals.
13 år2. maj 2011 kl. 11:30
Basalstofskiftet er så vidt jeg har forstået den mængde energi (altså kcal) som kroppen har brug for, for at holde vægten hvis man ligger helt stille hele dagen. Altså energien til de helt basale ting som at trække vejret og at forbrænde maden osv osv. Så det giver jo egentlig meget god mening at man helst skal have energi nok til det men diætisker osv anbefaler jo som oftest også et indtag på 1200-1400, så forstår ikke helt om man må indtage færre kcal end basalstofskiftet eller om det ikke er så godt. :(
13 år2. maj 2011 kl. 11:35
Det er nok mig du har hørt det fra.

Problemet er at selve stofskiftet (som er den proces hvorved maden omdannes til energi som så frobrændes af musklerne) i sig selv er en proces, der kræver energi. Du kan ikke køre selv den mest energibesparende bil uden benzin på tanken - så står den stille. Jeg skal ikke kloge mig henover diætisterne, men hvis du ikke spiser de kalorier, der skal til for at holde dine normale livsprocesser igang, så får du et problem på sigt - for at tabe sig er det vigtigt at man har en god energiomsætning - den energi, der ikke omsættes oplagres jo som fedtdepoter. Det der sker hvis du spiser for lidt er at stofskiftet nedsættes. Stofskiftet skal bruge energi for at foregå - og hvis den skal hente det i depoterne går det langsommere - kroppen tror den er i sulttilstand og "drosler ned" - du vil sagtens tabe dig, men når du begynder at spise flere kalorier, at stofskiftet lavt - og bum - du lagrer fedt (kroppen siger "til magre tider" ). Det er rigtigt at vi skal spise mindre end vi forbrænder - men vi må ikke helt holde op. Basalstofskiftet skal tilgodeses og det er nok dernede omkring de 1400 - 1600 kcal for kvinder - men der er individuelle forskelle.

Vi siger at 1 g fedt har 9 kcal - så kan man (teoritisk) regne sig frem til hvor stort et underskud der skal til for at tabe x antal gram/kilo. Den funktion er jo bla. her på siden, når I taster jeres kost ind.

Hvis man ved, at man skal have et dagligt underskud på f.eks. 1000 kcal, så er der 2 måder:

Hvis vi går ud fra et basalstofskifte på 1500 kcal - så har man forskellige aktiviteter i løbet af en dag (børste tænder, gå på arbejde, gå, stå osv.) Det giver jo også noget forbrænding - lad os for nemheds skyld sige 1000 kcal på en dag (det er lavt sat).

Nu har vi 2 valg:

1. Spise 1500 kcal og opnå det ønskede overskud, eller

2. øge vores aktivitetsniveau (motion). Hvis man f.eks. motionere 1 time vil man nemt kunne forbrænde 500 kcal - eller mere). Vi holder os til 500 kcal. Nu er den samlede forbrænding på 3000 kcal. og vi kan tillade os at spise 2000 kcal for at opretholde underskudet på 1.000 kcal - got the point????

Især for dem, der vælger at vægtabet skal ske ved indblanding af motion, er det vigtigt ikke at underspise - fordi vi jo skal forbrænde noget mere og har brug for energi til den del - og her er proteiner meget vigtige, fordi vi nedbryder muskelvæv når vi motionerer og bygger det op igen vha. proteiner når vi hviler - vel at mærke hvis vi har proteiner at bygge op med og energi til at processen kan køre - vi kan ikke selv danne proteiner, og skal således have det ind i kosten.
13 år2. maj 2011 kl. 12:19
Hej Calle. Tak for svaret lyder meget fornuftigt...Kan godt være jeg er nødt til at acceptere at jeg nok har bedst af at tabe mig lidt langsommere og så spise de ca 1800 kcal som mit basalstofskifte ligger på lige nu. Virker bare som mange kcal når nu man får tudet ørene fulde af at man ikke skal spise mere end 1400 kcal ellers taber man sig ikke.
13 år2. maj 2011 kl. 13:27
Hørt. Jeg tror klart der er større chance for varig succes, hvis man taber sig langsomt. Hvor tit har man ikke prøvet en hurtig kur, tabt 5 kg og taget 8 på bagefter.
Mit mål lige nu er 20 kg på et år. Jeg skal i gennemsnit tabe 52 g om dagen, for at opnå det. P.t ligger jeg på 80 g.genms. pr dag, det går lidt op og ned.
Men det er et overkommeligt mål, som jeg tror bliver meget nemmere at holde. Måske snupper jeg 5 kg mere, når de 20 er nået. :-)
13 år2. maj 2011 kl. 13:48
re: re: Basalstofskiftet?
Ja - eller at øge tabet ved mere motion.....

Der skete det for mig sidst jeg skulle lave mit store vægttab (det kan I læse om i min egen tråd "Badevægten der ville mig det godt" i dette forum) var at det i starten var det at tabe sig der var fokus på. Her var vægtabet målet - motionen var midlet. Men som jeg tabte mig og blev bedre til at dyrke motion, så vendte det om, så det blev motionen der blev målet - og vægttabet bare en rar sidegevinst.

Pointen i den betragtning er, at det er meget befriende at flytte fokus - det var det for mig. Jeg føler mig lidt som "i et fængsel" når jeg hele tiden skal måle og veje og tælle, og man må ingenting. Det at få fokus over på motionen som det man gerne ville opnå gjorde, at jeg ikke længere tænkte over at jeg skulle spise sundt - jeg gjorde det bare - fordi jeg kunne mærke hvad min krop havde det bedst ved - det gav sig selv - man fungerede ikke på dårlig kost.

Det var altså en lettelse - og den tilstand synes jeg man skal gå efter.

Min filosofi har været at leve sundt og varieret i det daglie og med motionen som det bærende element. Og så give sig selv lov til at drikke et øl en 10 til de familiefester man nu en gang havner i - jeg har også - selv da jeg lå meget langt nede - givet mig selv lov til at drikke en fredagsøl (jeg kan godt lide specialøl...) - det giver lige lidt motivation at der er plads til den slags også - så det hele ikke bare er en sur lang jammerdal....
13 år2. maj 2011 kl. 14:26
Jeg spiser sjældent mere end 1400 kcal og jeg kan simpelthen ikke spise mere end det... jeg kan ca. forbrænde 2000 kcal på en dag, så jeg spiser bare mindre end det :D
13 år2. maj 2011 kl. 14:44
@justangel: men hvis du dyrker motion forbrænder du mere - også i hvile...... tænkt på det??? Jeg ville dø hvis jeg skulle klare mig for 1400 kcal i døgnet - og kunne da slet ikke lave noget....
13 år2. maj 2011 kl. 14:57
Tak for din beskrivelse af basalstofskiftet. Hvad enten den er korrekt eller ej - giver den da god mening.
Jag var ellers ved at overveje om jeg skulle skrue lidt ned for indtaget.
Det er den sidste måned lykkedes mig at holde et underskud på ca. 680kcal selv om jeg spiser 1550 i gennemsnit (jeg forbrænder kun 1850 på en normal dag) men nu var vægttabet gået lidt i stå igen, så jeg har tabt mindre den sidste måned hvor jeg har haft ekstra underskud.....

Nå det var bare for at gøre en kort historie lang - jeg vælger at se det som en naturlig pause, og fortsætter med det høje indtag, som er ca. 100 over mit basale behov. Det er jo heller ikke fedt at mangle energi til løbeturen....
13 år2. maj 2011 kl. 15:56

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...