Tanja K. rejsen mod det endelige mål

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

re: Tanja K. rejsen mod det endelige mål
Hej Tanja

Jeg kunne godt tænke mig at se en typisk dagsplan for dig, fordi jeg synes, du er så dygtig til at få dyrket en masse motion (gåture med hunden, zumba, spinning, styrketræning). Du har mand, børn, hus og sikkert et socialt liv, som skal passes oveni. Hvordan får du timer nok i døgnet? :-) Måske har du nogle praktiske tips til at få hverdagen til at hænge sammen med vægttab og sunde vaner?
14 år3. januar 2011 kl. 09:37
Mål og delmål er fine...men om de opnås kan være en ny erfaring. Selvom man knokler for det...Det kræver reflektioner og accept af at det ikke må vælte læsset fordi man bliver skuffet. Man lærer at stille lempeligere mål. Tror det er vigtig læring.
Netop i går blev der i BT skrevet om det som vi også oplever ; nemlig at vægten stiger.......det er kroppens forsøg på at regulere tilbage ; "reparere"..
Citat; Det sker første gang efter 5-10 kilo alt efter hvor meget man skal tabe.Den gør det ved at give dig ekstra sult og ekstra lyst til søde og fedende ting, da den ved at dette giver vægtøgning. Kroppen ønsker at komme tilbage til sit udgangspunkt. Det er lige præcis på dette tidspunkt, du skal være standhaftig og kæmpe igennem. det kan tage en uge eller mere.....Kroppen forsøger igen efter nogle måneder. I de perioder skal du stå fast."!

Personligt har jeg nu igen oplevet 21 dage uden vægttab tværtimod....det er åbenbart almindeligt for mig...som netop har tabt 10 kilo med forlavt stofskifte.

Tanja hatten af du fortjener et skulderklap fordi du øser af dine iagtagelser og ikke kun skriver de dage hvor vægten går ned....at tabe sig foregår mellem ørerne også..........i et hav af reflektioner....og valg eller fravalg.......god solskins dag fra Calcit.
14 år3. januar 2011 kl. 10:25
Hej twixen og Calsit

Calsit tak for skulderklappet og citatet fra BT det kan være rart at skrive sig det bag øret når man føler at vægttabet går i stå i en periode.

Twixen - Jamen jeg har jo fået sådan et smart stativ til at sætte min egen cykel i herhjemme - så her i vinterperioden kan jeg spinne herhjemme når jeg lige har en halv eller en hel time. da jeg startede mit vægttab og begyndte at cykle - fik min mand lov at hygge sig med ungerne en time mens jeg var ude og cykle - på de små 10 - 12 km ture tog jeg indimellem min store datter med.

Jeg har også været så heldig at jeg har Zumba på wii - så jeg danser på livets lyst enten om formiddagen når alle er ude af huset eller sammen med ungerne om eftermiddagen når vi har været ude og handle og inden vi skal igang med at lave aftensmad.

vi har en have som hunden kommer ud i flere gange om dagen men han kommer ud og gå en eller to ture om dagen morgen og aften - efter spisetid.

Jeg går jo hjemme da jeg er sygemeldt på 4. år

et dagsprogram kan se sådan ud - 06.50 ud af kassen og have ungerne op - jeg plejer på dette tidspunkt lige at hoppe på vægten - jeg sørger for at finde tøj og smøre madpakker, deres far sætter sig ned og spiser morgenmad med dem - når de har fået børstet tænder og er kommet i tøjet skal de afsted. de går i skole lige ovre på den anden side af vejen så det kan ikke være nemmere. kl 08.00 er min mand og ungerne taget afsted og jeg kan så sætte mig ned og spise morgenmad.

fra 8.30 - 10-00 tjekke madital og fb - plus ordne noget vasketøj og andre huslige pligter.

10.00 - 11.00 zumba foran tv eller spinning og afslutte med en gang styrketræning - jeg har masser af remedier til hjemmetræning - bla håndvægte oll. men også almindelige øvelser uden udstyr -

lille Mellemmåltid efter træning

Evt en lang tur med hunden som nedkøling ;-)

EN tur under bruseren

ca kl 13 er ungerne hjemme og vi spiser frokost sammen.

lektielæsning med ungerne.

eftermiddag

til byen og handle evt forbi hos en veninde og få en kop the eller kaffe og en sluder for en slader - jeg sørger for at huske at tage et stykke frugt eller noget der er let at medbringe til eftermiddag (mellemmåltid) hvis ikke jeg er hjemme på det tidspunkt. dem jeg kender har børn på mine børns alder så de bliver også underholdt, med mindre de er blevet læsset af hos nogle andre venner.

kl 16.30 - 17.00 hjem og lave aftensmad - spise kl 18.00 rydde op i køkkenet efter maden.

gå en tur med hunden - plus træning af ham.

ved 20.30 tiden bliver ungerne puttet med en godnat historie

og jeg har slået så meget mave at jeg kan snuppe 1/2 til 1 times træning af den ene eller anden art inden jeg smider mig foran pc.en og tjekker om der er sket noget spændende.

weekenderne ser noget anderledes ud - der er ikke fastlagt program der flyder det hele mere ud - nogle dage får jeg ikke motioneret ud over at gå en tur.

Da jeg var selvstændig og arbejdede fra kl 8.00 om morgenen til kl 18 om aftenen - så det således ud - (jeg havde forretningslokaler og værksted op af min bopæl. og jeg havde middags lukket en time om dagen hvor jeg gik med hunden - jeg havde mulighed for at ordne de huslige pligter indimellem at der var kunder - (jeg havde en klokke der ringede i butikken når folk gik ind og så kunne jeg være der på et halvt minut.) når ungerne kom hjem fra fritter tog deres far sig af dem når han havde fri fra arbejde og de kunne komme ud i forretningen når der var tid. vi spiste kl 19 derefter var der aftenbad og putning af ungerne. når de var puttet tog jeg i motions center i et part timer og derefter hjem og gå med hunden - lave regnskab og så i seng - jeg havde mange venner der kom forbi og fik en kop kaffe i forretningen i løbet af dagen - jeg havde åben både lørdag og søndag men en dag i løbet af ugen var der lukket, så kunne jeg bruge den fridag til hvad der nu måtte være af hygge med vennerne, ekstra omsorg for børnene, huslige pligter som var bagud osv....

Det kan altid lade sig gøre at få presset motion ind i løbet af dagen - jeg har næsten valgt tv kiggeri fra i mit liv, for de timer man bruger foran tvét kan man ligeså godt bruge på at motionere...

ellers kan man i det mindste skære en halv time af tvet om dagen og skifte ud med motion - gåture ell. mine unger nyder at komme med ud og gå og så får man samtidig snakket og pjattet på turen og fået lukket lidt op for overtryks ventilerne hvis der har været noget der skulle ud...

håber du kunne bruge det til noget..

Stort knus Tanja
14 år3. januar 2011 kl. 11:23
Først tak fordi du tog dig tid til den lange beskrivelses af din hverdag! Jeg synes sgu, at du er ret sej :-) Selvom du går hjemme/er sygemeldt, så finder du flere gange dagligt tid til motion. Jeg forestiller mig, at mange måske ville gå lidt i sumpe-mode og være inaktive.

Den der med tv-kiggeri, der har du helt sikkert fat i noget, jeg kan bruge til noget. For hvor er der meget ligegyldigt i tv, som man har glemt bagefter. Jeg bilder nok mig selv ind, at det skal til for at koble af, men man kunne jo koble af med en gå- eller cykeltur i stedet :-) Det er nok noget mentaltræning, der skal til hos mig for at få ændret vanerne.

Jeg synes, det lyder superhyggeligt med ungerne tidligt hjemme og få klaret lektierne om eftermiddagen :-)

Er der egentlig udsigt til, at du bliver rask? Jeg spørger måske dumt, men jeg kender ikke din historie godt nok til at vide det. Er du i noget behandling af en slags?

Da jeg var i kantinen og spise frokost, tænkte jeg faktisk på blandt andre dig og et par af de andre fra forummet :-) Jeg kom til at se lidt for længe på kager og brød, men gik med faste skridt videre - havde en fornemmelse af, at I kiggede mig over skulderen! - så jeg gik hen til salatbaren, hældte pesto-olie over + tilsatte stegt kylling (spiste ikke skindet) + 1/4 l. skummet mælk .

Hilsen fra den hellige Twix :-)
14 år3. januar 2011 kl. 12:33
Hej Twixen - Jeg vil lige starte med at gøre dig glad - kyllingeskind må man gerne spise - bare man fjerner det der blævrede fedt som man aligevel ikke har lyst til at komme i munden ;-) jeg læste det i en bog af Charlotte Hartvig som er diætist - skindet på kylling og sværet på en gris er simpelthen protein og det feder ikke - man skal selvfølgelig skære fedtet af sværen men spiser man det skind/svær der hører til det kød man spiser sker der ingen verdens ting ved det....

Hvad angår min proognose for fremtiden - Tjaah det kan være jeg finder et arbejde jeg kan holde til i nogle få timer om dagen - men det hvirvelskred jeg har i nakken kan og vil lægerne ikke røre ved - den ene nakkehvirvel og to af mine discus er skredet til siden og sørger for at jeg aldrig er i tvivl om at jeg lever - jeg har lært at leve med smerterne men de er der konstant - både kronisk hovedpine (som indimellem udvikler sig til voldsomme migræne anfald), svimmelhed, nakke smerter og smerter ned igennem begge arme som om jeg får sendt strøm ned igennem armene :-( den hjerneskade jeg omtalte i min forhenværende tråd - Postkommotionelt syndrom - kan muligvis bedres men der er ikke de store forventninger fra Neurologisk ambulatorium om at det bliver meget bedre efter så lang tid...

Men jeg har valgt at det ikke skal ødelægge mit liv og jeg får det bedste ud af hver dag så godt jeg kan og egentlig er jeg på en måde lykkelig - selvom jeg også kan have nogle rigtig nedtursdage hvor jeg bander det hele af pommeren til, fordi jeg synes det er uretfærdigt at jeg skal være ramt på så mange måder - det er jo både fysisk, psykisk og økonomisk jeg har fået en ordentlig en på kassen.. men det at jeg har fået mere tid til at være der for mine børn og leve i nuet - det vejer det lidt op, for da jeg var selvstændig levede jeg hele tiden fremad og mistede noget af nærværet med mine børn fordi jeg ofte enten var optaget af en telefonsamtale, en kunde, et møde eller andet arbejdsrelateret når de var hjemme. så man kan sige at jeg fik et vink af en vognstang da jeg blev ramt frontalt af en varebil på 4 ton med 75 kmt... og jeg havde ikke sele på så det var bare afsted lige op i forruden... airbagen ramte mig i brystet og sørgede for at jeg ikke fortsatte igennem ruden... hele forenden af min bil (en ny wv Bora) var vredet om på siden af bilen... begge forhjul var vredet i stykker og dørene ligeså. bilen var skadet for over 200.000 så jeg har været utrolig heldig alt taget i betragtning.

Kan i have en dejlig dag derude stort knus Tanja
14 år3. januar 2011 kl. 16:03
Kære Tanja, imponerende livsmod du besidder og flot du har valgt at se positivt på livet og ikke focusere på det negative!!!
Jeg ved det er svært de dage der er smerter!!!! Selvom mine er i anden målestok end dine!!!! Og der er det godt at have lyst til børn, liv, sig selv, mand!!!! Her er træningen essentiel for mig, mærke sin krop på den gode måde og føle man bliver stærkere!

Endnu en gang tak for din ærlighed og kampgejst!!!

Knus Trif
14 år4. januar 2011 kl. 07:23
Tanja ville have sendt dig en privat besked hvis jeg havde muligheden....tror dit sidste indlæg er godt idet janteloven tit viser sit grimme ansigt....god dag til dig...Calcit.
14 år4. januar 2011 kl. 08:20
Hej Calcit hvis der er noget du har lyst til at dele privat så er min mail her - luchow979@msn.com Du er også velkommen til at kontakte mig på facebook - vi er kun to der hedder Tanja Knoth - den ene er tysker og den anden er mig ;-) på mit profil billede er mit hår farvet mørkt og jeg har blå øjne.

Kære Trif - selv tak :-)

Jeg Jublede ellers her til morgen vægten sagde 77,9 med 4 dages forsinkelse kom 77 frem - Wuuhuu - i forhold til det jeg har tabt, er der jo ikke langt ned til 60.erne - det er en rar tanke. Kan i have en dejlig dag.

Varme hilsner Tanja
14 år4. januar 2011 kl. 08:36
Jeg kunne ikke være mere enig i det Trif skriver om dit ukuelige livsmod og valget om at se lyst tilværelsen til trods for smerter, modgang, m.m. :-) Jeg får sådan lyst til at give dig et kram :-) Det er godt nok en voldsom ulykke, du har været ude for, men du slap heldigvis med livet i behold. Det må have været en svær tid, i tiden efter ulykken for dig og din familie. Det forestiller jeg mig ihvertfald.

Tillykke med din flotte vægt :-) Ja, nu er 60´erne ikke langt væk! Godt kæmpet :-)

Calcit: Det du skriver med janteloven er røget over hovedet på mig? Jeg håber ikke, at det er møntet på mig, for jeg forstår det ikke? :-)
14 år4. januar 2011 kl. 10:48
Kære twixen tusind tak for dit indlæg - og krammet det varmede ;-D

Jeg tror ikke calcits kommentar var møntet på dig - hun skrev jo at mit sidste indlæg var godt fordi janteloven tit viser sit grimme ansigt... jeg forstod det heller ikke helt men tror ikke det var negativt ment ;-D

Stort knus herfra
14 år4. januar 2011 kl. 11:24

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...