Tanja K. rejsen mod det endelige mål

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

re: Tanja K. rejsen mod det endelige mål
Biologi C tusind tak... jeg er alerede fuld af forventning til mit nye og lettere liv som ikke ryger... og der skal helt sikkert bruges penge på nyt tøj i mindre str og om en måned har jeg sparet op til at købe et 3 mdr kort til motions centeret... for de penge jeg ville have brugt til at ryge.

Calcit - Hvis man begynder at erstatte smøgerne med et større kalorie indtag er det klart man tager på... men logisk set skulle jeg ikke tage på når jeg er igang med et vægttab, måske går vægttabet i stå i en periode fordi forbrændingen falder lidt, men fred være med det, det er nu jeg er klar og jeg har indarbejdet mine sunde vaner.. nu er jeg så "heldig " at mit dårlige knæ har holdt mig inaktiv i en periode - naturligt nok er min forbrænding faldet lidt men nu er det blevet godt igen og når jeg holder med at ryge og samtidig sætter aktivitets niveauet op igen - samtidig med at jeg IKKE erstatter smøgerne med noget, andet en et øget aktivitets niveau... så skulle det gerne gå op i en højere enhed og stadig give vægttab - jeg ved godt at det jeg skriver lige nu, er langt fra alt hvad jeg ellers selv har tænkt og troet, i alle de år hvor jeg gerne ville holde op med at ryge, men troede at jeg ikke kunne, men der er ikke nogen grund til at gøre vægtøgning til en selvopfyldende profeti, når man kan gøre en aktiv indsats for at opnå det modsatte..

skal da lige svare på det spørgsmål der...

Der var ingen voksne der opdagede at jeg røg, før jeg var 11 og min lillebror på 9 sladrede til min mor...

jeg fik bare at vide at hvis det var det jeg ville så skulle jeg være velkommen, jeg måtte bare selv finansiere mit forbrug.. min mor håbede nok at jeg ville blive træt af det hvis jeg fik lov... (mange gange er det mere spændende når man ikke må) omvendt psykologi virkede dog ikke for der var jeg jo alerede afhængig..

Kan i have en dejlig aften derude..

knus Tanja
13 år20. januar 2011 kl. 18:59
Hej Tanja

Du har jo allerede vist en viljestyrke uden lige ved at være i stand til at smide en masse kilo så det skal helt sikkert nok gå med projekt ikkeryger også.

Held og lykke med det hele.
13 år20. januar 2011 kl. 21:04
Hej Giota - tusind tak fordi du tror på mig :-)

Oj oj - jeg har ikke røget siden efter aftensmaden hvor jeg besluttede at nyde den sidste smøg - det går helt godt - hver 5. min. får jeg et sug i maven og jeg kan mærke at jeg trænger til en smøg.. men det gør ikke ondt og jeg glemmer det hurtigt - lige til næste gang jeg får sådan et sug i maven.. men bliver det ikke værre end det, så skal jeg nok klare det... :-D

kan i have en dejlig aften <3
13 år20. januar 2011 kl. 22:29
Er ikke et sekund i tvivl om at du nok skal klare den selvom (?) stofskiftet måske går lidt ned.....vil på ingen måde sammenligne......dit drive genkender jeg jo bare ....;-)

Bliver rart at se hvordan det går....
13 år21. januar 2011 kl. 02:23
Hej Calcit... tusindt tak - du er altid så sød.... ! :-) Jeg kan sagtens forstå din bekymring og jeg har selvf. selv en angst for at tage x antal kg på, fordi jeg nu vælger at stoppe med at ryge.. men det vil jeg simpelthen ikke tillade mig, efter alt det arbejde jeg har lagt i at tabe mig... så jeg må jo være ekstra aktiv og tænke lidt ekstra over kcal indtaget i en periode til kroppen lige har stabiliseret sig.

Jeg har endnu ikke røget siden igår ved spisetid.. og nu kan jeg ikke lade være med at have en følelse af sorg over at jeg ikke fik øjnene op for lang tid siden, i stedet for at ødelægge mig selv med de der sure røgstave.. selvf. kan jeg da mærke at jeg mangler smøgerne, men sugene i maven og lysten er til at overhører.. jeg har også bestemt mig for at jeg ikke vil erstatte smøgerne med noget.. det er jo nikotin min krop mangler så nytter det jo ikke at fylde noget andet på tanken, som substitut.. og det er jo at trække pinen ud at erstatte smøgerne med andre nikotin præperater - har prøvet - det virker ikke... så en kold tyrker og en følelse af frihed - fri for at stå og fryse uden for en god restaurant, når man er til selskab og bare må forlade selskabet for at ryge.. fri for sure askebægre, fri for at bruge mine penge på smøger, når jeg kan bruge dem på andre vigtigere ting. end at futte dem af med en lighter.

Jeg har lovet mig selv at jeg vil love jer, at dette bliver mit sidste indlæg om rygestop... for det er ikke det, min tråd skal handle om... jeg ved at jeg aldrig kommer til at ryge igen... nu skal der bare gives gas, med motionen... selvfølgelig skal rygestop ikke være et tabu herinde - så spørg hvis der er noget der trænger sig på... !

Varme hilsner

Tanja

men lad
13 år21. januar 2011 kl. 08:33
Hej Tanja, STORT TILLYKKE MED DIN BESLUTNING OM AT KVITTE RØGEN.. det er flot at du har overskud :o)
nu er rygestop noget der interesserer mig en del - selv ex-ryger ( godt nok 20 år siden) hvor jeg stoppede med at ryge og tabte 26 kilo samtidig. Jeg var godt nok også nyforelsket -og er det stadig i den samme mand. " efternølere gjorde kål på det smukke vægttab ! -( Men Gud ske lov for dem) Idag har jeg et lille konsulentfirma, ved siden af mit job, hvor jeg holder rygestopkurser. i forhold til vægtøgning og rygestop er der det at sige: det er stærk overdrevet det med vægtøgningen .. men der kan blive et llille problem, fordi f.ex 20 smøger om dagen øger frobrændingen med ca 200 kcal. Det har du jo fat på, når du siger at du så må regulere på indtaget og udgiften ;0)
Jeg har også læst Allan Carr, og er enig langt hen af vejen, Han er fantastisk til at lave billeder i hovedet, på et punkt er jeg dog grundlæggende uenig med ham: det der med at man ikke skal bruge substitution: Rygning består af tre dele: den fysiske afhængighed, den psykologiske afhængighed og vanerne. Den fysiske afhængighed topper efter 3-4 dage og er stort set væk efter 3-4 uger - det skulle jo nok være til at holde ud, men de 2 andre varer længere og er lidt mere luskede: derfor kan det være en god strategi at bruge Nikotin erstatning i en periode. Det kan sagtens være at du kan klare dig uden, men alle undersøgelser peger i retning af at man fordobler sine chancer for at blive røgfri, hvis man bruger Nikotinerstatning. Nikotin er et fantastisk stof - det kan snyde hjernen til at tro at det er livsnødvendigt! Men Tanja, klø på... det er et GODT projekt - og rigtig smart at koble det på dit vægtabsprojekt, fordi du er igang med at lægge dig gode vaner til, du er igang med at tænke på hvad der er godt for dig og din krop, fordi du spiller på flere heste - og dermed tager brodden af begge projekter. Fysisk aktivitet er i øvrigt noget af det bedste man kan focusere på i forbindelse med rygestop : det hjælper på abstinenserne, det frigiver endorfiner ( når det er intensiv motion) det frigiver Serotonin ( "Lykke hormonet") det øger forbrændingen, det holder gang i maven( mange rygestoppere oplever lidt forstoppelse i den første tid) Motion er også rigtig godt for folk med nedsat lungefunktion - da det øger iltoptagelsen i musklerne , og dermed giver mindre symptomer fra de påvirkede lunger -
Puha - det blev vist en lang smøre... men jeg blev så glad da du skrev at du ville kvitte røgen - og fakta - det er noget man kan forholde sig til ;O)
Rigtig god vind med dit projekt !
13 år21. januar 2011 kl. 10:07
Selvfølgelig er det det rigtige tidspunkt at gøre det nu tænker bare på om familien kan holde til det haha.......jeg vil godt høre hvordan det går...jeg har aldrig røget for har aldrig kunnet tåle røg...alle omkring mig har røget og i mit job var det en uundgåligt idet målgruppen er storrygere.....Det er lykkedes mig for det kan et drive bruges til......at mine børn direkte hader røg og aldrig bliver rygere....Heldigvis har du nu chancen oveni at du selv stopper og sparer en masse penge ,så ser dine børn dig og ikke mindst på sigt......dig som en vinder. En som handler og reagerer i livet. Det kan betyde de ikke selv starter.......................
13 år21. januar 2011 kl. 10:42
Hej dygtig og calcit tak for jeres beskeder...

Dygtig - det går fint uden nikotin erstatning - jeg er gået i "power mode" jeg ønsker det rygestop så meget - jeg har i vågen tilstand ikke oplevet at gå i mere end 2 timer uden en smøg i mere end 12 år.. og som regel ryger der et par stykker i timen... (har røget op til 60 om dagen i perioder) jeg har hele tiden vidst at hvis jeg kunne gå i et helt døgn uden at ryge, af egen fri vilje og ikke fordi jeg eks. var indlagt, så ville jeg kunne holde helt op - der er snart gået et døgn... og calcit - jeg er sku så glad for at det er lykkedes at gå så længe uden røg at jeg ville ønske jeg havde gjort det for længe siden, inden lungerne tog skade.

Det der med at blive irritabel og uudholdelig er bare en rygers undskyldning for at begynde at ryge igen, for er man uudholdelig nok, så beder omgivelserne en om at starte igen og så har man ikke tabt ansigt fordi "man ikke selv opgav at stoppe" jeg vil få det bedste ud af det, og glæde mig over at min krop har mulighed for at blive sundere og jeg har mulighed for at få det bedre og undgå tilbagevendende lungebetændelse og blødning fra lungerne...

Så selvom jeg altså mangler nikotin og savner hyggen ved at ryge og føler mig helt forkert uden en pakke smøger i tasken så er jeg bare glad for at jeg endelig har fundet den rigtige indstilling til at tage ansvar for mit liv og helbred.

- har lige danset 50 minutters zumba

Resten af dagen står på afslappende familie hygge.

God weekend.

knus Tanja
13 år21. januar 2011 kl. 15:22
Hej Tanja

Tillykke med beslutningen om endnu en gang at sætte sundheden i højsædet. Jeg synes, det er så imponerende, at du har mod på at kaste dig over rygestop oveni dit vægttab. Godt gået - det bliver et helt nyt liv for dig!

Rigtig god weekend!
13 år21. januar 2011 kl. 15:36
Hej pigekbh - Tak for skulderklappet - :-)

Kan i have en dejlig weekend derude..

Knus Tanja

13 år21. januar 2011 kl. 16:52

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...