#62 af twixen (slettet)
Nu skal det have en ende
Du læser en tråd i debat > vægttab 10+twixen (slettet)
re: Nu skal det have en ende
Jeg må dele nedenstående lækre opskrift med jer! Det var aftensmaden fra RetNemt igår. Ifølge opskriften, som i øvrigt er til to personer, får man 2.576 kj i én portion. Vi spiste ikke det hele, og i dag har resterne været nok til frokost til mig, dvs. en portion må have været et stykke under de 2.576 kj.
Indonesiske frikadeller med tabouleh
Ingredienser:
250 g hakket svinekød
½ tsk salt
1½ spsk soja sauce
¼ tsk peber
2 knsp Tabasco
¼ tsk stødt koriander
¼ tsk stødt spidskommen
½ æg
1½ spsk mel
½ løg
½ dl sesamfrø
½ spsk olie
Tabouleh salat
1 dl bulgur
300 g tomater
½ rød peberfrugt
½ bundt persille
½ dl frisk mynte
2 forårsløg
½ spsk olivenolie
1½ spsk citronsaft
Tilberedningstid: ca. 40 min.
1. Rør kødet med salt. Tilsæt soja, peber, Tabasco, koriander, spidskommen æg, mel og finthakket løg. Rør farsen godt.
2, Kog bulguren 10-12 min. i 2 dl vand tilsat ½ tsk salt. Hæld bulguren i en si og afkøl den. Skær tomater og peberfrugt i små tern, og bland dem i bulguren. Tilsæt hakket persille, finthakket mynte, fintsnittet forårsløg, olie og citronsaft. Smag til med salt og peber.
3. Form farsen til valnøddestore boller med hænderne. Tryk sesamfrøene godt fast. Steg frikadellerne i olie på en pande, til de er gyldne og gennemstegte, 8-10 minutter i alt. Vend dem jævnligt, så faconen bevares.
Indonesiske frikadeller med tabouleh
Ingredienser:
250 g hakket svinekød
½ tsk salt
1½ spsk soja sauce
¼ tsk peber
2 knsp Tabasco
¼ tsk stødt koriander
¼ tsk stødt spidskommen
½ æg
1½ spsk mel
½ løg
½ dl sesamfrø
½ spsk olie
Tabouleh salat
1 dl bulgur
300 g tomater
½ rød peberfrugt
½ bundt persille
½ dl frisk mynte
2 forårsløg
½ spsk olivenolie
1½ spsk citronsaft
Tilberedningstid: ca. 40 min.
1. Rør kødet med salt. Tilsæt soja, peber, Tabasco, koriander, spidskommen æg, mel og finthakket løg. Rør farsen godt.
2, Kog bulguren 10-12 min. i 2 dl vand tilsat ½ tsk salt. Hæld bulguren i en si og afkøl den. Skær tomater og peberfrugt i små tern, og bland dem i bulguren. Tilsæt hakket persille, finthakket mynte, fintsnittet forårsløg, olie og citronsaft. Smag til med salt og peber.
3. Form farsen til valnøddestore boller med hænderne. Tryk sesamfrøene godt fast. Steg frikadellerne i olie på en pande, til de er gyldne og gennemstegte, 8-10 minutter i alt. Vend dem jævnligt, så faconen bevares.
14 år7. januar 2011 kl. 12:31
Tanjaknoth (slettet)
Mumenum... ! bliver a helt lækkersulten af at kigge herind... :-)
14 år7. januar 2011 kl. 13:27
twixen (slettet)
Weekenden står på sociale sammenkomster med familie og venner. Læs: Madorgier + desserter. Min strategi er, at spise med måde. Nyde hvad jeg spiser. Og stoppe når jeg er mæt. Dertil drikker jeg vand. Ikke alkohol. Ikke sodavand. Ikke light sodavand.
Det gik ok i dag. Frokostbord med passende madindtag, inkl. fisk. Ingen dessert. Så kom småkagerne på bordet, og de passede desværre djævelsk godt til teen.... Overvejer hvordan jeg skal kompensere for det her til aften. Overvejer om løsningen er at indtage halv mængde aftensmad.
Imorgen: Endnu en frokost i godt selskab. Skal have stramme bukser, så mit indtag får en naturlig begrænsning :-) Det er faktisk et trick, jeg sommetider bruger, når jeg skal spise ude. At tage bukser på som strammer om maven. Så har jeg slet ikke lyst til at fylde for meget mad i mig.
På gensyn på mandag :-)
Det gik ok i dag. Frokostbord med passende madindtag, inkl. fisk. Ingen dessert. Så kom småkagerne på bordet, og de passede desværre djævelsk godt til teen.... Overvejer hvordan jeg skal kompensere for det her til aften. Overvejer om løsningen er at indtage halv mængde aftensmad.
Imorgen: Endnu en frokost i godt selskab. Skal have stramme bukser, så mit indtag får en naturlig begrænsning :-) Det er faktisk et trick, jeg sommetider bruger, når jeg skal spise ude. At tage bukser på som strammer om maven. Så har jeg slet ikke lyst til at fylde for meget mad i mig.
På gensyn på mandag :-)
14 år8. januar 2011 kl. 18:41
kis (slettet)
Godaften twixen:-)
Dejligt med socialt samvær ja og det er der vi bliver sat på prøve.
Jeg gør gerne det at jeg ikke er den der tar`først, jeg spiser MEGET langsomt, lægger bestik imellem bidderne.
Altså så godt jeg kan...smiler.
Og som du siger mindre el måske kun frugt el grønt til aftensmad.
Jeg synes du klarer det flot med en lille pige og så studere samtidig... klap dig selv på skulderen fra mig:-)
God weekend
Knus kis
Dejligt med socialt samvær ja og det er der vi bliver sat på prøve.
Jeg gør gerne det at jeg ikke er den der tar`først, jeg spiser MEGET langsomt, lægger bestik imellem bidderne.
Altså så godt jeg kan...smiler.
Og som du siger mindre el måske kun frugt el grønt til aftensmad.
Jeg synes du klarer det flot med en lille pige og så studere samtidig... klap dig selv på skulderen fra mig:-)
God weekend
Knus kis
14 år8. januar 2011 kl. 19:01
kbla (slettet)
Hej Twixen
Ja du får os lige et skulderklap fra mig. Du klarer det rigtig super flot. Stort arbejde at være studerende og ha et lille barn. Har selv prøvet med to så ved hvad jeg taler om. Når man er studerende er der jo altid et eller man lige kan læse på. Men det synes barnet jo ikke altid.
God Søndag til dig og din familie
Knus Knud
Ja du får os lige et skulderklap fra mig. Du klarer det rigtig super flot. Stort arbejde at være studerende og ha et lille barn. Har selv prøvet med to så ved hvad jeg taler om. Når man er studerende er der jo altid et eller man lige kan læse på. Men det synes barnet jo ikke altid.
God Søndag til dig og din familie
Knus Knud
14 år9. januar 2011 kl. 10:06
twixen (slettet)
Kære alle
Jeg er i dyb, dyb, dyb chok. Min mand sagde i aftes, at han vil skilles!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Han er forelsket i en anden. Jeg har slet ikke set det komme. Der har ingen ændringer været i vores forhold. Jeg forstår det slet ikke. Jeg har ikke sovet hele natten, og har været til lægen efter sovepiller.
Jeg regner ikke med at komme mere på madital. Jeg kan slet ikke finde ud af mig selv, og vi har jo en lille pige på to år :-( Jeg er så ulykkelig og chokeret.
Tak fordi I er nogle søde mennesker herinde. Tak for den omsorg I har vist mig herinde i dette forum.
Stine
Jeg er i dyb, dyb, dyb chok. Min mand sagde i aftes, at han vil skilles!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Han er forelsket i en anden. Jeg har slet ikke set det komme. Der har ingen ændringer været i vores forhold. Jeg forstår det slet ikke. Jeg har ikke sovet hele natten, og har været til lægen efter sovepiller.
Jeg regner ikke med at komme mere på madital. Jeg kan slet ikke finde ud af mig selv, og vi har jo en lille pige på to år :-( Jeg er så ulykkelig og chokeret.
Tak fordi I er nogle søde mennesker herinde. Tak for den omsorg I har vist mig herinde i dette forum.
Stine
14 år10. januar 2011 kl. 11:16
kis (slettet)
Kære twixen
Jeg mangler ord. Du har ikke set det komme.
Jeg kan godt forstå du er i chok. Jeg føler med dig
Det har været godt at lære dig at kende - altid en kvik bemærkning fra dig.
Håber at høre fra dig igen.
Et kæmpe knus fra kis
Jeg mangler ord. Du har ikke set det komme.
Jeg kan godt forstå du er i chok. Jeg føler med dig
Det har været godt at lære dig at kende - altid en kvik bemærkning fra dig.
Håber at høre fra dig igen.
Et kæmpe knus fra kis
14 år10. januar 2011 kl. 11:25
Tanjaknoth (slettet)
Åh Twixen - det gør mig ondt.. jeg håber du vil holde modet oppe og fortsætte den gode stil.
Du vil være savnet her på madital hvis du vælger at stoppe med at kigge herind.... men håber du får overskud til at kigge herind, når chokket har lagt sig og du har fået styr på alt det praktiske som du skal til at finde ud af nu.
pas nu på dig selv søde Stine.
Knus Tanja
Du vil være savnet her på madital hvis du vælger at stoppe med at kigge herind.... men håber du får overskud til at kigge herind, når chokket har lagt sig og du har fået styr på alt det praktiske som du skal til at finde ud af nu.
pas nu på dig selv søde Stine.
Knus Tanja
14 år10. januar 2011 kl. 11:29
PigeKbh (slettet)
Åh, hvor er jeg ked af at høre den dårlige nyhed!
Jeg ønsker dig alt det bedste for dig og din lille pige! Det må være en ubeskrivelig svær situation at stå i.
Jeg er dog sikker på, at du nok skal komme igennem det. Du har vist sådan et positivt livssyn og en kæmpe kampgejst herinde - jeg er sikker på, det nok skal hjælpe det videre i tilværelsen, når chokket lige har lagt sig.
Jeg vil personligt også savne din entutiasme og positive indspark herinde. Jeg håber, du vender tilbage engang, når du har fået lidt styr på dit liv igen.
Held og lykke med det hele - og pas godt på dig selv!
Kram herfra
Jeg ønsker dig alt det bedste for dig og din lille pige! Det må være en ubeskrivelig svær situation at stå i.
Jeg er dog sikker på, at du nok skal komme igennem det. Du har vist sådan et positivt livssyn og en kæmpe kampgejst herinde - jeg er sikker på, det nok skal hjælpe det videre i tilværelsen, når chokket lige har lagt sig.
Jeg vil personligt også savne din entutiasme og positive indspark herinde. Jeg håber, du vender tilbage engang, når du har fået lidt styr på dit liv igen.
Held og lykke med det hele - og pas godt på dig selv!
Kram herfra
14 år10. januar 2011 kl. 12:40
Jeg har taget Knuds kloge ord til efterretning om at ændre et par vaner ad gangen. Indtil videre har det fx betydet, at jeg er holdt op med at spise om aftenen efter aftensmaden. Før jeg startede på det her, var jeg ret hurtigt til at tage en bid brød med smør eller andet kulhydratholdigt som en sen aftensnack. Det gør jeg ikke længere. Jeg prøver også at kontrollere mængderne og mærke efter, hvornår jeg er mæt. Men jeg er jo meget glad for mad, så den med at holde sig helt fra "det gode", har jeg meget svært ved. Så hellere spise lidt af det og blive tilfredsstillet, men indenfor kalorierammen. Det er min filosofi pt.
Michael: Pandekager var lavet på økologisk mælk og æg. Køber i det hele taget meget økologisk og også gerne fra mindre steder, fx mælk som ikke er fra Arla. Der er ingen rigtig sukker i mine pandekager. Der er øko skummetmælk, øko æg, lidt vanillesukker/vanillekorn og hvedemel (sommetider øko mel). Isen var en triple chocolate fra CarteDor..... Kunne have valgt en sundere is, men..... :-) Og så synes den lille pige, at det er vildt sjovt at være med til at lave pandekager! Lillemusen er rask igen. Havde kun feber den dag, hun blev ringet hjem. Hun var ok igår, men vi beholdt hende hjemme. I dag er hun i vuggestue igen. Og jeg har tid til studierne.
Undskyld, nu skal jeg holde op med at gøre jer lækkersultne! Kål, gulerødder, bønnespirer, rødbeder, bønner, osv. osv. Væk med de "urene tanker" :-)
Amen fra Twixen!