Nu skal det have en ende

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

re: Nu skal det have en ende
Hej twixen
Hvis du er til urtete kan jeg anbefale universal te som består af 25 urter afstemt efter hinanden, lad gerne tebrevet blive i da smagen af lakridsrod og anis så kommer rigtig frem. Teen kan osse drikkes kold:-)
Knus kis
14 år3. januar 2011 kl. 15:17
Hej Twixen

Du skriver:
Når jeg læser om vægttab, sker det sommetider, at det kommer til at handle om det kulturelle og sociale. For mad er jo, for os danskere som for mange andre folkeslag, noget kulturelt og socialt. Man dukker ikke bare op til fx en påskefrokost med sin egen medbragte mad + siger nej til snapsen uden at man får røg for det, vel? Så er det, jeg tænker: Hvad sker der for de andre? Hvad tænker de? Hvorfor føler de sig så provokerede af, at man fx siger nej tak til dessert? Er det fordi, man som vægttaber er i gang med at underminere limen i fællesskabet?

Jeg er helt enig med dig i at vi forbinder mad med hygge (socialt) og dermed følger der nogen normer (vaner) for hvad der skal indtages af mad og drikke ved forskellige sociale sammenkomster. Og normen for de fleste er som du skriver at der ved eks en jule/påskefrokost indtages snaps. Og at der hurtigt kommer divs. stikpiller/morsomheder/spydigheder og det der kan være grovere hvis man vælger at stå uden for denne norm (vane) og siger nej tak til eks. en snaps

Der sker jo det sociologisk set at gruppen opfatter en som værende anderledes idet man siger nej og gruppen vil derfor naturligvis forsøge at opildne en typisk med en vis venlighed/morsomhed at få en overtalt til at nuppe den her snaps og skål. Og så er det jo fint hvis man så siger ja og skåler i snapsen. Men hvis man insisterer på ikke at ville nuppe snapsen, vil gruppen naturligvis atter forsøge og denne gang med lidt skrappere metoder som allerede nævnt. Og hvis man så stadig siger nej vil gruppen oftest opfatte en som anderledes og der vil dermed i gruppen opstå en utryghed, hvad er nu det for noget, hvad har hun nu gang i.

Men det der er interessant for dig er at hvis du til stadighed insisterer på at du ikke vil drikke snapsen, ja så vil gruppen acceptere det og sikkert tænke, nå hun er nu også god nok hende twixen, hun vil gerne tabe sig, og det er jo egentlig også meget fint hun vil det. Så ok nu drikker twixen ikke snaps i en periode. Og hvis gruppen så oven i købet kan se at du rent faktisk taber dig vil de respekere dig for det og nogen i gruppen vil måske ovenikøbet begynde at tænke på at de måske også burde smide nogen kilo og måske følge dit eksempel.

Ovenstående er de erfaringer jeg selv har gjort mig. Jeg har førhen været typen, der har indtaget ret store mængder alkohol ved festlige lejligheder. Idag drikker jeg meget sjældent og hvis kun en enkelt genstand, og typisk kun vin og kun hvis jeg kan se det er en virkelig god vin. Vil ikke ødelægge min krop med billig vin og dårlig alkohol. I starten kikkede folk lidt skævt til mig, men ved denne jul hvor jeg var til tre julefrokoster drak jeg overhovedet ikke og der kom ikke en eneste bemærkning om det og jeg morede mig udemærket. Jeg smuttede dog efter et par timer, da jeg ikke gider at høre på folks elendigheder og deres mening om andres elendigheder når de har fået for meget at drikke. Det er spild af tid.

Du skriver også om syrebase mad. Jeg ved lidt om emnet, men skal lige ha det læst op igen, og så kommer der en af dagene et indlæg om det på min blog: levenkelt.blogspot.com

Knud Knud

Ps.: Vær tålmodig, vær overbærende både overfor dig selv og andre. Vi er jo nu engang ikke klogere end vi er og oftest er vi faktisk ret uvidende og i vores uvidenhed og manglende evne til at udvise empati, dømmer vi ofte det der er anderledes hårdt, selv om vi jo alle stort set er ens når vi når ind til kernen.
14 år3. januar 2011 kl. 16:09
Hej Twix.. Mandler kan hjælpe på halsbrænd - men ikke for mange da de indeholder mange kcal - men jeg tror på at når du kommer ind i den gode rytme igen - her oven på julen, så skulle halsbrænden gerne aftage - jeg led selv frygteligt af halsbrænd inden jeg lagde kosten om - og det kan virkelig være en grim fornemmelse.

kan du have en dejlig aften

Varme hilsner Tanja
14 år3. januar 2011 kl. 17:41
Kis: Den der universalte, du anbefaler, er den god mod halsbrand? Kan man købe den i et alm. supermarked? Vi har godt nok en helsebutik her i byen. Mon ikke de har sådan en te.

Knud: Tak for dine interessante tanker :-) Jeg kan godt se, at der kan opstå en utryhed i en gruppe, hvis der er én, der insisterer på at være anerledes, som du beskriver det, ved fx at takke nej til alkohol eller store mængder mad.

Jeg er ikke helt enig, i det du skriver om, at gruppen efterhånden vil acceptere denne person, hvis personen står fast fx pga et ønske om vægttab. Jeg har desværre mødt mennesker, som har kaldt mig "svag" eller "en taber", fordi jeg i en mangeårig periode egentlig ikke havde lyst til at drikke alkohol. Jeg tror dog bestemt, at det er langt de fleste, som vil acceptere mit valg :-)

Men så må jeg lige introducere dig for min svigerfamilie. De er meget glade for rødvin. Nogle af dem drikker det, i for store mængder vil jeg mene, hver dag. Jeg er så generelt ikke til alkohol, men jeg kan godt drikke et glas vin nogle gange om året ved festlige lejligheder. Langt de fleste gange takker jeg dog nej. Jeg vil hellere have en cola :-) Jeg har været i denne svigerfamilies liv i 10 år, og de kender mig rigtig godt. Vi har været igennem mange gode og hårde tider sammen, og vi har det faktisk rigtigt godt sammen. Jeg kan dog ikke forstå, at de ved eksempelvis en hyggemiddag kan tilbyde mig vin flere gange i løbet af aftenen, selvom jeg har sagt nej, første gang de spørger! Det kan godt være, at det er ren og skær venlighed, men det generer mig faktisk lidt, fordi jeg føler, at jeg igen og igen skal forklare mit nej tak: At det er mig, der kører hjem. Eller at jeg ikke har lyst. Eller at jeg har lidt hovedpine. Eller noget fjerde. Måske behøver jeg slet ikke forklare. Måske skal jeg prøve bare at sige nej tak og intet andet, når de spørger :-) Hvad tror du?

Jeg har forresten fået at vide, at jeg burde drikke noget mere (ved festlige lejligheder). "For så er du meget sjovere at være sammen med!". Ok så. Er jeg så dødens pølse kedelig at være sammen med til daglig?

Jeg har det faktisk rigtig godt med ikke at have tømmermænd :-) Mit liv er for kort til den slags dårligdomme :-) Og så har jeg lige en datter, som er meget glad for at stå tidligt op. I dag var det kl. 4.40! :-( Så ro, regelmæssighed og søvn er nødvendigt ;-)

Jeg skal have kigget på din blog, når du får skrevet noget om syre-base mad. Tak for det.

Tanja: Var det i starten af din kostomlægning, at du oplevede halsbrand? Den med mandler kender jeg godt, men du skal have tak for tippet :-) Der er vist også noget om, at bananer, kartofler og mælk er godt. Jeg døjede rigtigt meget med halsbrand, da jeg ventede vores datter. Mystisk nok forsvandt den, når jeg indtog en stor vanille milkshake fra MacD.!

Tak fordi I læser med herinde. Det er hyggeligt med jeres kommentarer, og jeg får lidt kampgejst :-)
14 år4. januar 2011 kl. 11:27
Hej Twixen de par gange jeg har haft halsbrand under mit vægttab har henover hele perioden - men da jeg nærmest led af det dagligt da jeg vejede 18 - 19 kg mere så er det i sig selv en bedrift... jeg har ikke umidelbart kunne kæde de få gange halsbrænd sammen med noget jeg har spist under mit vægttab.. men stress kan jo også sætte gang i syren...

Jeg havde også halsbrand under begge mine graviditeter fra 12. uge og frem tid fødslen der var det eneste brugbare tabeletter mod halsbrænd. fra det øjeblik jeg havde født stoppede det som ved et trylleslag.

Du skriver lidt om det der med andres accept af at man prøver at tabe sig og den adfærd folk udviser når man siger nej tak til fedende og usunde ting når man er til festlige eller sociale sammenkomster... jeg er kommet lidt frem til - ihvertfald i min omgangskreds at det generelt er dem der selv er mere eller mindre overvægtige der har det værst med at man prøver at blive slank - jeg har oplevet folk der nærmest har haft dårlig samvittighed over at tage dessert på tallerkenen fordi jeg har takket nej... og folk kan være ihærdige i deres forsøg på at presse en til at spise med... måske fordi det er mere legitimt at indtage orgier af mad når alle er med.. så et eller andet sted kan det måske påvirke folks egen syn på sig selv når en i selskabet springer over det mindre sunde på bordet... men der er selvfølgelig ikke en entydig grund til at forskellige mennesker reagere på at man gerne vil tabe sig - nogle er måske bange for at man forandre sig efter et vægttab.

kan du have en dejlig dag

stort knus Tanja
14 år4. januar 2011 kl. 11:49
Hej Twixen, jeg har også lidt af halsbrand - både under graviditeterne, men også under vægttabet!
Jeg synes mandler og bananer har været gode hjælpere, men har også hørt om en the. Måske den kis skriver om!???
Udover det er det jo godt at ungå alkohol, hehe - og det gør du jo, eller forsøger....
Pyh hvor anstrengende at de ikke kan acceptere du ikke vil drikke, der er jo også den forhøjede risiko for brystkræft når man indtager for meget alkohol....

Jeg drikker ikke særlig meget, ofte hellere en cola :-) Meeeen enkelte gange går det galt (nytår, suk) og der ryger for meget indenbords - men så er det fint med teenagere, de sover alligevel hele dagen hehe.

Håber din dag er god, også madmæssigt .

Knus Trif
14 år4. januar 2011 kl. 12:30
Hej twixen.

Altså jeg siger bare nej tak når jeg bliver spurgt om jeg vil ha alkohol. Og nu har jeg kørt den linie i 2 år så omgivelserne har vænnet sig til at sådan er det. Sidste jeg sagde nej yil alkohol var til julefrokosten 1 juledag. Kender jo de andre udemærket og deres alkoholvaner. Så ved at der vil blive indtaget ret meget, og derfor havde jeg også sagt til værtinden at jeg dampede af efter et par timer. Og det var ok. Så min ponte er at jeg forklarer ikke/undskylder ikke eller stikker en hvid løgn. Jeg siger bare nej tak.

Nu undlod jeg helt bevidst at komme ind på ens egne reaktioner på det at sætte sig uden for en gruppes normer. Meget kort vil jeg bare sige at jeg ikke tager mig specielt meget af hvad andre mener/siger om mig. Og når folk hælder vand ud af ørerne ja så rager det mig langsomt. Og mine bekendte/familie ved jo at jeg reagerer sådan og sikkert derfor kommer der sjældent stikpiller. De ved jeg er den seriøse type, der har en ret stor viden indenfor vise områder og derfor er jeg ofte den der kommer på banen når de største alkoholtåger har lagt sig og folk lissom har modet til at være personlige på den sjove og dybe måde. Sådan er jeg og det har jeg det fint med og det har mine omgivelser også. At jeg så kunne ønske mig at være lidt mere spontan er en anden sag....smiler.....min sag.

Håber du kan se pointen i ovenstående og relatere det til dit liv og måske bruge lidt af det i din version.

Knus Knud
14 år4. januar 2011 kl. 15:17
hej Twixen
Universal teen fås i føtex og helsekost butikker.
Det er ikke en speciel te mod halsbrand, men jeg vil sige at man får ihvertfald ikke halsbrand af den.
Du sover da ikke din tid væk, men hvor er det dejligt at der er gang i din lille datter...smiler
knus kis
14 år4. januar 2011 kl. 16:13
Hej Twixen, synes da lige jeg måtte efterlade et lille indlæg :-)
Også jeg er nu kommet ind i vanlige rytmer. Men ang. halsbrand og graviditet, så har jeg simpelthen ingen idé om hvordan jeg skal hjælpe der.. Ville gerne hvis jeg kunne... :-)
Hustruen min siger søde sager ligmed halsbrand. Men det kan jo ikke være årsagen her i vores sukkerfri verden på madital... Tænk mine 8 kg Skittles-slik fra USA er ikke rørt endnu, af nettop samme årsag.. Så når I siger at halsbrand er ubehagelig, så tror jeg det gerne, ellers var der nok svundet i de Skittles over julen :-)

Knus
Mihcael.
14 år5. januar 2011 kl. 01:55
Datteren er min er syg :-( Hun blev ringet hjem fra vuggestuen. Jeg er så træt at "vuggestuepesten", som jeg ynder at kalde det. Det er synd for hende, og det er synd for os. På sådan en dag trækker de usunde fødevare endnu mere, end de plejer. Her er dagens indtag ind til videre:

Morgenmad: Cheasy yoghurt med isis müsli + ½ grov rundstykke med smør.

Formiddag: Rødkålssalat med clementiner og ristede mandler i dressing blandt andet af æblejuice (rester fra igår).

Frokost: Klapsammen med leverpostej. Barn ville ikke sove, så jeg fik ikke spist mere.

Eftermiddag: Et grovrundstykke med smør, pålægschoko og cacaomælk (jep, der gik det galt).

Aftensmaden er jeg spændt på. Vi får leveret mad udefra fra Retnemt. Kender I det? Vi får aftensmad to to dage leveret hver onsdag, men indtil videre står der ingen måltidskasser udenfor. Jeg håber virkelig, at de kommer, for ellers har vi ingen mad i huset. Dvs. der er nogle frikadeller fra igår, meeeeen....

Det er vejedag imorgen, og jeg er lidt spændt og frygter det lidt. Føler ikke at jeg har tabt noget siden sidste vejning. Andet end lidt nattesøvn pga. barnet :-)

På gensyn herinde imorgen tidlig.
14 år5. januar 2011 kl. 14:48

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...