Nu skal det have en ende

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

re: Nu skal det have en ende
Jeg var på indkøb med min datter i dag. Jeg sørgede for ikke at være sulten. Derudover havde jeg gulerødder og agurker i stave med i en pose til os begge. Datteren fik dog en bolle med rosiner oveni :-)

Normalt ville jeg uden at blinke have købe en latte og en kanelsnegl sammen med bollen. Jeg måtte tvinge mine øjne væk fra bagerens fristende udbud :-) Men det føles bare så godt at lade være. At vide at jeg kan. Og det føles rigtigt godt at gå i seng om aftenen velvidende, at jeg har givet min krop ordentligt brændstof og ikke junk og (for mange) tomme kalorier.

Det, jeg kan mærke, at jeg skal arbejde med, er at mærke efter, hvornår jeg er mæt. Jeg har desværre en grim tendens til at overspise ved alle måltider.... Jeg kan godt lide følelsen af at være liiiige lidt mere end mæt. Især hvis maden smager godt :-)

Jeg prøver at gennemtænke, hvordan jeg bedst kommer igennem julemiddagene d. 23. og 24. december samt den sidste julefrokost som ligger efter jul. Jeg har besluttet, at jeg ikke vil lade mig diktere af, hvordan man PLEJER at gøre det. At jeg partout skal spise risalamande. Jeg er ikke specielt glad for risalamande, men det er jo én af de ting, man er sammen om, og jeg forventer, at der vil blive set skævt til mig, hvis jeg ikke gør det. Men jeg har ærlig talt ikke den store lyst til at fylde mine arterier med piskefløde :-) Så hellere spare kalorierne og bruge dem på noget lækkert hjemmelavet konfekt. Forventer dog bemærkninger. Min familie synes i forvejen, at jeg "spiser som en fugl". Det er standard kommentaren. De tager så ikke i betragning, at jeg spiser 2-3 mellemmåltider hver dag, hvilket de sjældent gør. Dertil kommer, at min mors side af familien har en kanon stofskifte, man ville slå ihjel for! Hvad den lille dame ikke kan putte indenbords af alt muligt sundt og usundt. Vi taler virkelig giga mængder. Og så stadig være et lille benet nips. Har I gættet, at jeg ikke har arvet det gen? ;-)
14 år18. december 2010 kl. 20:10
Godaften twixen
Hvor var det godt gået at du ikke købte latte og kanelsnegl!
Det er de små sejre der bliver til store. Her i julen vil jeg forsøge at spise mindre af det søde som er det jeg har sværest ved efter at ha`taget det første stykke. Held og lykke til dig:-)
knus kis
14 år18. december 2010 kl. 22:04
Flot gået Twixen, det er første skridt på vejen!! Nemlig at vænne sig til at der IKKE lige skal købes en Latte og kanelsnegl!!! Vanens magt er stor...
Og så vigtigt lige at tænke over hvad man putter i hovedet og hvordan man har det bagefter.. Suk!!

Jeg kender godt det der med at spise til man er mere end mæt, det er jeg blevet meget meget bedre til.

Godt hvis du har nogle strategier til julen, og hvis du ikke er vild med risalamande - SÅ ville jeg da springe over :-)
Bemærkninger, jep de kommer.... Vær stærk og stå fast! Jeg vil også hellere tage et par stykker god chokolade eller konfekt, istedet for fløden....

Vi må jo alle bakke hinanden op her inden jul og se om ikke det kan hjælpe på portionerne og hvad der puttes i hovedet hehe.

Som Kis skriver, det første stykke... SÅ er man hooked... Pebernødder/brunkager/vanillekranse osv skal jeg slet ikke bide af, så starter en kædereaktion og jeg kan ikke stoppe - hæsligt!!!

Knus Trif
14 år18. december 2010 kl. 22:16
Hej Twixen

Har lige læst din tråd igennem. Interessant læsning. Og jeg er helt enig med dig i at som du gør via din uddannelse i ernæring, ja så ved langt de fleste udemærket hvad der er sundt at spise og dermed hvad der også er usundt at spise. Så med andre ord er det helt op til det der sidder mellem ørerne. Altså: Vil jeg tabe mig. Rent intellektuelt er det jo en nem beslutning at ta. Men så er der jo lige alle de kære følelser der er i forbindelse med at spise mad og drikke. De er vist lidt sværere for de fleste af os at styre. Min sværeste lyst at styre er at jeg bare er helt vild med en ristet hotdog. Det er faktisk min "yndlingsret" og lige nu kan jeg i Superbest få en hotter til 12 kr. Billigt og den er god. Og sådan tror jeg vi alle har en ret som vi bare skal ha. En anden og ofte tit overset faktor er vanens magt. Vi er stort set alle vanemennesker. Vi står op på nogenlunde samme tidspunkt, spiser stort set det samme hver morgen, tager på arbejde/uddannelse, spiser det samme osv. Det er praktisk for os, vi føler os trygge ved det vi kender og forbinder det med noget der er godt for os og rart/varmt/hyggeligt. Og vores omgivelser er også trygge ved det. Når vi så vil forsøge at ændre en vane, i dette tilfælde at spise anderledes og måske osse motionere, ja så bliver vi følelsesmæssigt en smule utrygge og det gør vores omgivelser også. Derfor er det meget svært for os specielt i selskab med dem vi kender at ændre vanen. Når vi er alene kan vi så nogenlunde kontrollere det. Af en god veninde jeg har der er uddanet i forandringsprocesser har jeg lært at man max. kan ændre på to vaner ad gangen. Hvis vi forsøger at ændre på flere vaner bliver vi stressede og meget utrygge, hvilket så kan udløse en depression. Derfor vil jeg foreslå at du udpeger to områder i din kost du ændrer på. Vænner dig til ændringerne, derefter to nye og så fremdeles.

Og å synes jeg at det er en god ide at belønne sig selv når man f.eks. har tabt det første kilo. Det virker meget motiverende. Min belønning er en Rittersport med Hazelnødder eller en Hotdog.

Du ønskes god vind med dit vægttab og dine ændrede vaner.

vh knud
14 år18. december 2010 kl. 23:48
Kis: Det lyder godt, at du har identificeret, at når først den første lækre bid er taget, følger som regel flere bidder. Jeg tror på, at bevidsthed omkring vaner, situationer, osv. er vejen frem. Det er egentlig rart at vide, at man ikke er alene om at tænke over, hvad der ryger indenbords ved juletid. Jeg er sikker på, at du nok skal klare det :-) Jeg vil selv gøre mit bedste og vælge det, jeg virkelig har lyst til og prøve kun at spise en smule af det.

Trif: Uha, det er så sandt, det du skriver: Vanens magt er stor!!! Jeg er meget nysgerrig efter at høre, hvordan du er blevet bedre til ikke at spise dig overmæt, da det som jeg skrev tidligere, er et af mine problemer. Jeg vil gerne lære og høre, hvad der virkede for dig :-)

Knud: Dit indlæg gav meget stof til eftertanke. Jeg har særligt tænkt over det, du refererer til, som din veninde siger om kun at ændre to vaner ad gangen. Først har jeg prøvet at finde ud af, hvad én vane egentlig vil sige? Er en enkelt vane fx for mig den, at jeg ofte køber en café latte og et stk. wienerbrød, når jeg skal købe ind? Eller er en vane man vil bryde ift. frugt og grønt, at man ønsker at spise 600 g. om dagen? Håber du kan skabe lidt klarhed over det for mig :-)

Derudover taler du om tryghed i forhold til vanens magt. Jeg synes virkelig, det er interessant at få øjnene op for, hvor meget tryghed der er ved de faste vaner. Jeg tænker det sådan, at nogle mennesker lever fint og harmonisk med store udsving i hverdagen. Måske fordi de på den måde, føler sig "levende", frie? Andre, som jeg selv, har det rigtig godt med struktur, kontrol og ja, det er vel det, der hedder vaner.

Super god ide med at belønne sig selv for det første kg.! Jeg har nok tænkt det sådan, at når de første fem er røget, må jeg få noget lækkert til mig selv. Men den version skal jeg da lige have opgraderet til hvert kg! :-) Har du forresten en tråd, jeg kan kigge med i? Og hvad har dine belønninger været undervejs i din proces? Udover chokolade og hottere? :-)
14 år20. december 2010 kl. 20:35
I dag har været streng. Jeg har en datter på to år, som stadig ikke sover igennem om natten. Hun er vågen og skal trøstes, have sin sut og puttes som regel et par gange hver nat, men denne nat var streng, for damen ville slet ikke sove igen! Og moren var meget, meget træt. Føler jeg har gået i en osteklokke i dag pga. træthed, og jeg var godt klar over, at træthed får mig til at træffe dårligere valg mht. kosten.

Morgen: Yoghurt med isis mysli.
Formiddag: En grovbolle med parmaskinke og chorizo.
Frokost: Stor portion gulerødder og peberfrugter + grovbolle med parmaskinke og chorizo.
Sen eftermiddag: (Her gik det galt) Lille yoghurt, tre chokoladekiks, æble, mælk.
Aften: Havde ikke lyst til at mad, derfor et stort glas cola.
14 år20. december 2010 kl. 20:40
Hej twixen

Det med vaner er interessant. Jeg fandt ud af med mig selv at årsagen til at jeg havde svært ved at ændre mine vaner var at jeg ganske enkelt havde gang i at ændre alt for meget på en gang. Med det triste resultat at jeg blev stresset, irritabel, ked af det. Jeg kunne ganske enkelt ikke ændre mange vaner på en gang.

Så derfor tog jeg fat i to vaner først. Den ene var at jeg hver fredag, købte en vaffelis og en pose med chips. Det blev droppet. Efter to uger hvor jeg tabte mig 1 kilo droppede jeg så al hvidt brød. Og sådan har det kørt slag i slag. Små skridt og en til to vaner ad gangen er blevet ændret. Herudover tastede jeg det jeg spiste ind her på siden og kunne se at mit kulhydrat indtag var for stort. Men da jeg har en meget sød tand, indførte jeg en ny vane og det er at starte dagen med friskpresset appelsinjuice. Appelsin har som du ved en meget høj sødmegrad. Jeg har en appelsinpresser fra Bodum og en saftpresser fra Philips den kraftige model. I saftpresseren kan man bare smide al mulig frugt og grøntsager i. Smart. Og ud kommer der altså bare de sundeste drikke.

En vane er for mig noget jeg gentager i forbindelse med en handling, som eks. når du handler ind og lige nupper en cafe latte og et stk wienerbrød. Den vane kan du jo så måske prøve at overveje at ændre til en ny vane hvor du måske nupper en glat kaffe og så putter et kunstigt sødemiddel i og evt. har lidt lækkert chokolade med i din taske og så lige nupper et lille stykke.

Det kan også være fint at indføre en ny vane som eks. de 600 gram frugt/grønt.

Min belønning har været en plade chokolade og en hotter. Har også engang imellem købt en økologisk 70% chokolade. Det er luksus for mig. Og så er jeg lidt forfængelig, så får lidt lækker massage og ansigtspeeling/massage engang imellem, ca. hver trejde måned.

Tror faktisk at selv mennesker der lever det frie/udsvævende liv alligevel gør det baseret på vaner. Umiddelbart er de ikke til at se, vanerne. Men de er der.

Min tråd hedder: 90 kg. Og det er fordi de 90 lissom var magisk for mig. Ville bare så gerne se vægten sige 89,9.

Herudover har jeg lige oprettet en blog der hedder:

levenkelt.blogspot.com

Lev enkelt er et motto jeg har af en meget bestemt årsag, men det kan du læse mere om på bloggen.

Knus Knud

14 år20. december 2010 kl. 21:46
Kære Twixen. Jeg begyndte at øse på min tallerken i køkkenet!!! Vejet af så det passer til et aftensmåltid, godt med grøntsager og så kød.
Og så var det bare NIKS MERE mad, og ikke noget med at sidde og nippe...
Det hjalp mig til at styre overspisningen.
Indimellem når vi er ude/har gæster, da kommer jeg til at spise alt for meget - men kan ikke rumme det samme som før.
Det er altså godt!!!

Jeg har kun spist pasta/ris mm (altid fuldkorn) max en gang om dagen. Og flere dage ikke spist det.
Gav mig et ordentlig boost i vægttabet at droppe det!!

OG da så jeg pludselig måtte finde mindre bukser og folk begyndte at sige wow!!!! Ja det er motiverende i sig selv, big time!!!

Det der med at belønne sig selv, det gør jeg også - men ikke med mad.
Jeg kan ikke administere en chokoladebar - og synes de feder for meget hehe.
Men efter 5 kg - cafebesøg med veninde. Ellers nyt tøj hehe.
Jo og sushi, det belønner jeg (os) med når der har været nogle gode uger!!!

PS: det med ikke at sove om natten, det kender jeg godt!! Og det trækker altså tænder ud i forhold til vægttab. Mine eftermiddage "overleves" med enten træning eller tyggegummi, her snakker vi tyggegummi i stor stil!!!!!!!!! Gnaske gnaske og når smagen ikke er der, nyt i munden.....
14 år20. december 2010 kl. 22:08
Hej Twixen, Velkommen til. Ja, jeg er jo ikke den hurtigste, og tilstøder sværmen af gode velkomster lidt sent..
Er helt enig med Trif.
Mad Ala Carte... Det er vejen frem.
Sørg for at styre køkkenet.. Det er DIT domæne. Brug alm. talerkner, og ikke de dejlige store "fade" som nogle har tendens til at servere på (altså det er jo ikke noget jeg har prøvet, men har en ven som kendte en, som engang købte sådan nogle store talernkner i ikea... fløjte - fløjte..)
Og få så det hele til at ligne en million med pynt og det hele..
Det virker her i huset... Har en Datter med tendenser som faderen.. så det var en af de tidlige vaner vi måtte ty til.
Hjalp jo ikke på faderen, for han visdste jo godt hvor køleskabet var... og skabet med chips, og shokolade...
Har faktisk ikke været for heldig med faderen hvis du spørger mig :o)

Men velkommen til...

de varmeste hilsner
Michael

med tråden "Sømand i Knibe"
14 år21. december 2010 kl. 17:33
Ih sikke mange gode velkvalificerede bud I har :-) Jeg er glad for dem alle :-) Og tak, fordi I læser med.

Knud: Jeg tror, jeg skal ønske mig sådan en saftpresser. Den eneste anke jeg har imod den er, at man bliver mættere af hele stykker frugt og grønt, at maven har noget at arbejde med, i stedet for at forarbejdningen sker i maskinen. Men det lyder altså meget lækkert med friskpresset appelsinjuice.

Trif: Den med at øse op i køkkenet, kan jeg godt bruge! Så må familien tage maden med ind på bordet, mens jeg afholder mig fra at tage mere, end jeg har øst op i køkkenet. Du skriver noget om at træne om eftermiddagen. Er det for at holde tankerne væk fra mad? Og kan du træne, hvis du er småsulten? Jeg selv er nødt til at have noget i maven for at kunne dyrke motion.

Store Michael: JEG HAR DE TALLERKNER FRA IKEA!!!! :-) De helt grande af slagsen! Men jeg har også nogle mindre, som faktisk ser pænere ud at spise af. Den med at pynte maden kan jeg bestemt tage til mig. Det gør man egentlig slet ikke nok, vel? Takker for din velkomst.

Jeg har besluttet, at når det første kg. er tabt, må jeg købe et blad. Det bliver nok Fit Living eller I Form. Jeg er en sucker for blade, men den slags er temmelig dyre i Danmark ihvertfald. Jeg er studerende til daglig (nogle måneder endnu), så blade er en luksus ting for mig.

Jeg har vejedag om torsdagen. Håber på medvind på vægten, selvom jeg ikke har spist helt så fantastisk, som jeg kunne have gjort.
14 år21. december 2010 kl. 20:12

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...