Hjælp og motivation søges!

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

re: Hjælp og motivation søges!
- Jeg er ca. 170 cm høj. (En ortopædisk kirurg mener at jeg bliver 176 - 178 cm høj)

- jeg cykler hver dag i skole, hvor der er 1 km hver vej.

- (I min forklaring bliver der taget højde for skolefrikvarterene).
Jeg spiser en lille portion Special K til morgenmad. (Formentlig kun 30 g da jeg føler mig mæt hurtigt om morgenen).
Så får jeg et stykke frugt kl. 10:00, rugbrød med pålæg kl. 12:00, en snack når jeg kommer hjem (usund snack hvis vi har noget, men min søster plejer som regel at have guffet det hele i sig. Hvis det er tilfældet spiser jeg intet).
Imellem klokken 17:00 og 18:00 spiser vi aftensmad, og det er så det.
Jeg drikker slet ikke Cola mere, kun vand og mælk. Jeg elsker mælk!
Jeg har et fitnesskort til et træningssted 4,5 km væk fra hvor jeg bor, men der træner jeg ikke så ofte fordi jeg arbejder rigtig, rigtig meget her i julen.

- Jeg har altid vejet mere end andre. Men min overvægt nu bunder meget i, at jeg har et dårligt selvværd. Siger man noget ondt om mit udseende, så trøstespiser jeg. For så tænker jeg at det hele også bare kan være fuldstændig ligegyldigt.
Hvis jeg keder mig spiser jeg også slik, hvilket er en meget dårlig vane..

Helt konkret sagt, så er jeg overvægtig fordi folk har såret mig, og fordi jeg har en dårlig dømmekraft.. :-(
14 år12. december 2010 kl. 16:49
Hej shizzle.

Du er ikke voldsomt overvægtig, og behøver ikke at smide 14 kg.
Du skriver, at du formentlig vokser 6-8 cm endnu.
Det bliver nok i løbet af et år eller to.
Det fik mig til at regne lidt. Hvis du ender med at blive 176 - 178 cm høj, så er 60 kg altså for lidt.
Jeg syntes, at du skal nøjes med at smide 5 kg. Så har du en fornuftig BMI. (vægt / højde x højde)
Men selvfølgelig skal du sørge for, at få nogle fornuftige kostvaner, som dem de andre nævner.

Hilsen Foss
14 år12. december 2010 kl. 19:06
Med den højde du har er du jo ikke frygtelig overvægtig... og hvis du fortsætter med at vokse i højden samtidig med at du tænker over hvad du spiser, så udligner det sig over tid... jeg stoppede med at vokse i højden da jeg fik menstruation, da jeg var 13 - jeg er ikke vokset en eneste cm siden er 161 cm ;-/ men begyndte også at ryge tidligt (9 år) og det skulle hæmme væksten... hmm sidespring- men det er super at du er opmærksom på dig selv og din krop og vil gøre noget godt for dig selv - hvis der er nogle der siger noget dårligt om dit udseende, skal du prøve og vende det til noget positivt - brug det som brændstof til din motivation - vis dem at du er mere værd end det og hvis der er nogle der sårer dig så løb en tur eller lav noget aktivt som gavner din krop i stedet for at trøste spise - det er lettere sagt end gjort - men for hver gang du vælger det sunde frem for det usunde så er du et skridt tættere på dit mål... de bedste ønsker fra

Tanja
14 år12. december 2010 kl. 19:12
Problemet er bare, at jeg ikke har tålmodighed til at vokse de ekstra centimeter.
Jeg er så ubeskrivelig træt af min krop, og væmmes ved at kigge i spejlet. Derfor vil jeg gerne have et stort vægttab, og så må min krop tilpasse sig når jeg bliver meget høj. :-)

Men grunden til jeg oprettede mig herinde, var fordi jeg håbede på at finde en jeg kunne forpligte mig til. Altså forpligte, mig ved at tabe mig.
Fordi jeg hader at skuffe nogen, det piner mig. Så på den måde kunne jeg jo komme ind i en god rytme med sund kost og motion.

Jeg orker bare ikke at hade det jeg ser i spejlet længere. Haha, jeg orker heller ikke at undre mig over når drenge kigger på mig, om det er fordi jeg er pæn eller fordi jeg ligner en hval;-).
14 år12. december 2010 kl. 19:49
Jep, den med tøjet er egen erfaring. Jeg var dog flyttet hjemmefra, så der var ingen forældre der kunne lokkes. Jeg havde fundet en forretning med jeans i et snit jeg kunne lide, og det var så skønt hver gang man kunne skrue sig ned i en mindre størrelse ;0)

Som Tanja siger er du ikke frygtelig overvægtig med de mål. Mit gæt er at du vil se slank ud omkring de 64 kg. Det giver en BMI på 22. Det kommer selvfølgelig lidt an på hvordan du er bygget, og især også hvor mange kvindelige former du har. 60 er absolut heller ikke et hverken urimeligt eller usundt mål, men det kan være sundt at have nogle gode delmål på vejen. Selv oplevede jeg at mit vægttab gik stort set i stå omkring de 62 kg (BMI 22) selvom jeg stadig havde de samme vaner. Og egentlig var jeg også ganske tilfreds med min krop på det tidspunkt: Slank og kunne gå i stort set hvad jeg ville, men dog ikke helt "babe".

Umiddelbart lyder dine daglige vaner meget fornuftige, men du skriver selv at trøstespiser, og det må jo så komme derudover. Og du vil sikkert blive overrasket over HVOR mange kcal der kan gemme sig i en uskyldig pose slik / chips /småkager mm. Jeg kender der kun alt for godt. I min verden kommer ALT slik i portionsanretninger. Køber jeg en pose slik bliver den spist med det samme. Da jeg i sin tid startede med at tabe mig købte jeg stort set en pakke slik eller småkager hver dag og jeg besluttede mig for at alle disse indkøb af skulle erstattes af frugt. Det vigtigste her er alt vælge de frugter man gider at spise. Appelsiner kan f.eks. være nok så sunde, men jeg får simpelthen ikke taget mig sammen til at skrælle dem.

Du skriver også at du drikker masser af mælk, hvilket er en supergod ide, da det giver dig ekstra proteiner. Men bare undgå sødmælken.

Da du stadig vokser vil jeg nok også råde dig til at tage målebåndet i brug. Der er ingen grund til at vente til du er udvokset med at tabe dig, men det ville da være ærgeligt at overse et reduceret taljemål bare fordi du har lagt en par cm på i højden.
14 år12. december 2010 kl. 21:48
Hejsa Shizzle.

Nu MÅ jeg altså lige tilføje en kommentar...

Jeg kan tilslutte mig de fleste af kostrådene, men er IKKE enig mht. mælken.... Den letteste måde at få kalorier på er ved at drikke dem (mælk, juice m.m.) og det har tilmed et meget lavt mæthedsindeks, så det er måske ikke lige dér man skal bruge sine sparsomme kalorier?!

Citat fra Diætist Charlotte Hartvig, Bogen Skrump dig glad, side 57: "På sygehusene er der mange underernæret patienter og det bedste trick til at få dem OP i vægt er at tilbyde dem flydende kalorier. Kalorier, der kan drikkes stjæler nemlig slet ikke appetitten fra næste hovedmåltid... Det betyder omvendt også, at hvis der er noget, der for alvor er tosset, så er det at drikke kalorier, når vægten skal den anden vej, nemlig ned!".

Det er nu ikke fordi mælk er usundt i sig selv, men man kan altså godt få kalcium på anden vis og mælk indeholder ikke flere proteiner end så meget andet (læs bagpå). Så tyg / spis dine kalorier, så du er mæt og tilfreds og gerne noget med proteiner og sluk så tørsten i vand, som er "gratis" ;o)

Mht. din nuværende kost - Special K er IKKE sundt, selvom pakken påstår andet og der er slanke damer på ;o) Der er rigtig mange sukkerarter i (igen, læs på pakken og sammenlign med andre produkter). Jeg mener faktisk kun der er ét Kellogs produkt, der for alvor er sundt (vist nok All Bran). Brug hellere Skyr, A38 eller havregryn/grød.
Derudover skal du gøre mere ud af dine mellemmåltider (formiddag og eftermiddag), så du holder dit blodsukker stabilt samt forbrændingen oppe.... Man slanker sig IKKE ved ikke at spise noget. Kropper tror derimod, at der er hungersnød og sætter din forbrænding ned og det duer ikke. Når blodsukkeret falder får mange lyst til sødt og nogle tror tilmed, at det falder fordi man mangler sukker - Det er rigtig mad, der skal til! Knækbrød er fx godt for der er mange fibre i (igen læs på pakken) og relativ få kalorier og gerne med kødpålæg (proteiner).

Sidst - Du skriver, at du gerne vil forpligtige dig over for os andre og tabe dig og at du hader at skuffe nogen... Hvad med dit ansvar overfor dig selv??? Er det ok at skuffe dig selv, så længe du ikke skuffer andre??? Du skal reelt ikke stå til regnskab overfor andre end dig selv, det er DIT liv og DIT valg og dig, der skal leve i din krop.

Jeg ved ikke, om du kender til BMI, men med din højde må du ligge mellem alt fra 55-72 kg... og husk at ½ - 1 kg. om ugen er et realistisk vægttab! (ikke højere med mindre du er svært overvægtig).

Mange kærlige hilsner herfra
14 år14. december 2010 kl. 21:39
Hej Du navnløse gæst som har været så sød at svare shizzel... jeg vil give dig ret i alt det du skriver... bortset fra det med mælken - shizzle vokser stadig og har brug for 1/2 liter let eller mini mælk om dagen - med mindre hun spiser - som du selv nævner fedtfattige surmælksprodukter. jeg er selv 31 år - har tabt mig 17 kg på lidt over 3 mdr og jeg drikker ca 1/2 liter mælk dagligt. spiser 3 hoved måltider og 3 mellemmåltider. masser af fibre - protein og grøntsager..

du har ret i at man giver underernærede folk på sygehuse og plejehjem kalorieholdige drikke for ikke at stjæle appetitten fra måltiderne - men kalorieholdige drikke er ikke let eller minimælk - det er sødmælk/proteindrik og juice.

har selv arbejdet på plejehjem i 3 år ;-)

Men derudover synes jeg det er et super indlæg du har skrevet og vil give dig fuldstændig ret i resten af det du skriver...

shizzle... det du kan gøre for at "forpligte" dig over for dig selv er at skrive i denne tråd, hvordan det går fremad med dig.. vi er her til at bakke op og give råd hvis du skulle få brug for det... men det er rigtigt i bund og grund har du ansvar for din egen sundhed og du skal ikke forpligte dig over for andre - som gæst skrev.

men vi er her - og vi vil gerne følge din vej til en sundere livsstil, for din egen skyld...

varme hilsner

Tanja
14 år14. december 2010 kl. 22:28
Tusind tak for de nye svar! Jeg tror jeg er klar til at tage hele projektet seriøst nu, og begynder min nye livsstil. Jeg holder jer opdateret i min medgang og modgang :-)

Knus
Frederikke
14 år30. december 2010 kl. 23:15
Hej Shizzle.
Du kan sende mig en mail på ida@aslar.dk. Jeg vil gerne hjælpe dig med dit vægttab, hvis du har brug for det.
14 år2. januar 2011 kl. 18:12
Lyder fantastisk!
Jeg har allerede sendt en mail. Undskyld den lange ventetid:-)

Kærlig Hilsen
Frederikke
14 år9. januar 2011 kl. 18:21

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...