Minus 10 kg til den 1/1 2011

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

re: Minus 10 kg til den 1/1 2011
Hej Calcit.

Jeg er helt enig med dig i det du skriver. En ting er at man får styr på sig selv, omlægger sin kost og taber sig. Det tror jeg faktisk de fleste kan klare. Men det værste er helt sikkert omgivelserne. Ikke en på mit arbejde har kommneteret at jeg har tabt mig 12 kilo siden August, skønt det er nemt at se. Jeg havde nu heller ikke forventet det, men det kunne da ha været rart.
Tværtom får jeg kommentarer om at jeg også er så stædig, skønt jeg faktisk er en ret så flink fyr, der bare passer mit arbejde. Har jo været der i fjorten år nu og er en af dem der har været der længst. En ting har jeg lært og det er at holde mig udenfor bagtalelse og deslige. Der er jo dem der kan gøre en fjer til fem høns. Men vi er altså nogen sjove nogen os danskere, landet hvor janteloven hersker. Nå fred være med det. Dem om det.

Vh Knud
14 år20. december 2010 kl. 16:39
Hej calcit - du har nok ret i din teori om at folk helst ser at alt omkring dem er som det plejer - vi er jo vane dyr tag bare et eksempel hvis et par i omgangs kredsen går fra hinanden - det kan jo ryste en i ens grundvold og man skal lige vænne sig til at se dem med en ny partner... De fleste af dem jeg kender ved at jeg altid har gjort meget ud af mig selv og har været slank og set godt ud (har altid fået at vide at jeg var smuk - hvilket jeg har lidt svært ved at se selv - men nok om det) jeg tror ikke det er et bevidst angreb på min nye figur - men ubevidst spejler folk sig i dem der omgiver dem og efter min voldsomme vægtøgning er jeg pludselig igen blevet mindre end mange i mine omgangskreds og det kan måske give noget ubevidst jalouxi - faktisk har jeg oplevet en enkelt direkte spydig bemærkning fra min kærestes søster som også er en stor pige - men det "lod jeg sive igennem, fordi jeg ved hun ikke mener det så alvorligt som hun sagde det"

Det der hændte den dag var at vi var på besøg dernede og så siger min datter stolt til hende - nu har min mor tabt X antal kg - husker ikke lige hvor meget det var - Min svigerinde lod som om hun ikke hørte det, så min datter gentog sig selv - så fløj det spydigt ud af hende - ser jeg ikke ligeglad ud !!! hun er kun 20 år og jeg har ellers et godt forhold til hende men den der - den kom lige fra leveren.

Jeg er heldigvis ikke så let at slå ud ;-)

kan i have en dejlig aften

knus Tanja
14 år20. december 2010 kl. 16:47
hej Tanja
Godt gået med vægten! Super flot at du sir`nej til det søde på en venlig måde. Når jeg tænker på dig ser jeg en flot pige for mig med en god portion humor:-) Jeg er bare så stolt på dine vegne! God aften til dig alle I andre i er osse seje
Knus kis
14 år20. december 2010 kl. 18:03
hej Kis tusind tak for din søde besked ;-)

Sidder og lytter til vandhanens dryppen nede i køkkenet - men det er en tvunget foranstaltning da vandrørene fryser, hvis ikke der er lidt gennemløb i vandhanen ;-/

Igår brugte jeg over en time på at tø skidtet op - så lærer man at huske at sætte den til at dryppe :-D en ting ligger fast efter 2 hårde vintre i træk skal rørene dælme isoleres ordentligt engang til foråret

I dag har den stået på zumba - og hygge med ungerne - og en tur nede ved olde.

jeg er blevet banket i kalaha et utal af gange i dag - min datter fik spillet i advendts gave igår og nyhedens interesse er stor..

Nu vil jeg snart hoppe i putkassen

nat nat derude

knus Tanja

14 år20. december 2010 kl. 23:53
hej igen Knud og Tanja......det er faktisk ret spændende vi burde lave en tråd om andres reaktioner....det er ret lærerigt...for der er mange facetter. Enig Knud, jeg er også ret stædig hvilket i forhold til vægttab er en nødvendighed. Har været på en arb. plads med vanvittig sladder og nogen gange så ondsindet at det løb løbsk. Specielt på nattevagter var man ved at kaste op over alt det gylle.
Det som jeg har undret mig over er at vildt fremmede har stoppet mig på gaden og kommenteret hvorimod nogen rimeligt tæt på intet har sagt.....det er da mærkværdigt
Jeg havde faktisk glemt det.... men sad forleden og kikkede i gamle årsdagbøger fra sidst jeg var på kur i 2006. Og da skrev jeg at jeg undrede mig over en kusine som ikke havde set mig undervejs i kuren, før jeg havde tabt 20 kg....Ikke sagde et eneste ord. Kun målte hun mig med øjene op og ned ( det er faktisk væmmeligt)......det talte jeg med en bekendt om og vedkommende svarede: "Nå, hvordan ser hun ud selv." Ja det sagde bare alt. Hun er ikke den smalleste...men derfor kan man vel godt glæde sig på andres vegne ....nå ikke....
Omvendt blev jeg stoppet på gaden af fremmede som spurgte ind....hvilket også er specielt jeg har jo en stofskiftesygdom og kan derfor ikke følge pille kur eller andre metoder.
Men tilbage til kommentarerne er det da lærerigt selvom det chokker lige i nuet........faktisk ret underholdende...man er jo den samme indeni uanset hvad man vejer.

Hehe var så til fest her i august hvor jeg sad i samtale en meget kraftig kvinde. På et tidspunkt skulle der tages billeder hen over bordet og jeg kunne ikke undgå at høre konen til "fotografen" hviske:..."de to der skal ikke med på billederne,".......det valgte jeg at holde for mig selv. Men den var led og jeg følte ikke der var grundlag for yderligere ......til den side.
Jeg laver clairvoyance derfor ved jeg at det er et generelt problem det der med omgivelserne når man vil forandre eller vælge nye veje. Men det er de andres problem. Modstanden er deres egen. Det kan både være misundelse og frygt for at miste.....
14 år21. december 2010 kl. 00:08
ovenstående skrevet af Calcit var ikke logget ind sorry.
14 år21. december 2010 kl. 00:12
Det er interessant med omgivelsernes reaktion på ens vægttab. Under min graviditet var jeg ved at udvikle svangerskabsdiabetes, hvilket er skidt for såvel mor som barn. Jeg blev holdt godt øje med af læge og hospitalet, fordi jeg havde en vanskelig graviditet. En god veninde af mig (normalvægtig) var italesat irriteret og uforstående overfor, at jeg ikke bare kunne spise den mad, hun serverede. Jeg synes nu ikke, at jeg gjorde et problem ud af maden. Jeg spiser jo bare udenom det, jeg skal holde mig fra. Selvom jeg forklarede med procenter, hvor stor en risiko, man har for at udvikle egentlig diabetes efter en graviditet, hvis man i graviditen har fået svangerskabsdiabtes, var der ingen forståelse af finde hos hende. I dag, nogle år efter, ser jeg hende stort set aldrig. Det er ligesom bare gledet ud, og det er ok med mig.

Jeg kan slet ikke forstå, når de eks. I skriver, hvor omgivelserne ikke reagerer på, at I har smidt fx 20 kg! Er det misundelse? Eller angsten for at miste, som en skrev? Og hvad mister man? Er det fordi, den der taber sig, ændrer sig? Bliver en anden? Det lyder ubehageligt, at folk bare ignorerer det.
14 år21. december 2010 kl. 09:27
Det er underlige måder folk reagerer på, jeg har gransket mig selv og kan ærligt sige at sådan er jeg IKKE!!! Måske også indimellem en kende for "sød og venlig" hehe.
Tanja, hvor var det tarveligt af din svigerinde - både overfor dig, men bestemt overfor din datter. Føj!!! Godt du er stærk og et langt bedre menneske!!

Jeg oplever også folk der nærmest prøver at tvangsfodre mig.... Med bemærkninger om at, nu kan du da godt tillade dig at tage lidt ekstra... Øh, nej det var det der gjorde jeg fik 15 kg overvægt!!!!
Og desuden er jeg ikke der hvor jeg vil være endnu...

Så kommer bemærkningerne, ej du må da ikke smide mere. Det er slet ikke pænt at blive for tynd (som om det nogensinde sker...)
Eller - nu kan du da æde igennem i julen og så lige nappe de kg til januar....
Jeg kan blive helt chokeret over hvad mine omgivelser siger!!! Og hvad de prøver at proppe i mig...
Det har været sådan at min mand nogen gange har spurgt, hvad de har gang i - det er både venner og familie...
Så bliver folk lidt flove og nåååh jo men det er jo farligt at blive for tynd... Ja så griner vi lidt af dem!!!

Men nogen positive er der også!! Mødte en venindes veninde (i et prøverum hehe) og hun blev helt paf!! Vi har ikke set hinanden nogle måneder. Ej hvor er du flot, ej du er jo ved at være dig selv igen. Ih hvor er det fedt, hold op hvor godt. Hun var bare så sød og sluttede af med at NU gik hun sgu lige køkkenskabene igennem.
Det var dejligt!!!

Knus Trif
14 år21. december 2010 kl. 13:16
Hejsa, Sukkersyge... Det er løsningen..
Hvis familie og venner ikke forstår beskeden, så siger man bare at man har fået Diabetes II. Så er folk straks med på hvad det betyder.. Og så længe man kan overbevise dem om at det er derfor man er på "ny livsstil".. Så synes det at være nemmere for dem at sluge.. Så er det jo nærmest "lægens ord".
Jeg har ikke selv været nødtil at bruge den undskyldning, men har da haft nogle stykker i familien/vennekredsen som fik diagnosen, og her var der straks opbakning om den nye livsstil. Med rette naturligvis..

Bare en idé her nordenfjords fra :o)
Ikke at jeg kan forestille mig at Tanja har brug for at kalde sig Diabetiker.. - Men til jer der nu må kigge med og har brug for en nem lille hvid løgn..

Knus
Michael.
14 år21. december 2010 kl. 14:59
Godmorgen derude - tak for jeres beskeder - man kan virkelig blive overrasket over folks reaktioner - Michael - du har nok ret i at jeg ikke har brug for den der med sukkersyge - men det er da skrækkeligt hvis det skulle være nødvendigt at bruge den.... i yderste konsekvens ville jeg være villig til at lade folk blive fornærmet på mig over mit - nej tak - det er mit liv og min sundhed... og hvis en af mine venner eller familiemedlemmer ikke kan acceptere det, så kan jeg godt begynde at tvivle på om de har fortjent mit venskab... og hvis man føler at man er nødsaget til at lyve for at få fred - så er det venskab ikke meget værd.. jeg er kendt for min bramfri ærlighed og jeg har fundet ud af at det giver positiv respekt blandt dem der elsker en, for så ved de hvor de har mig... der er heldigvis ikke nogle der er flygtet af den grund...

dagens vægt stod på 78,5 så det går langsomt men sikkert den rigtige vej...

jeg har lige en sund opskrift jeg vil dele - chilli con carne

1 tsk oliven olie til stegning
1 ds kidney bønner i chillisauce
1 stort løg
400 g hakket oksekød 3 - 6 %
2 - 3 fed hvidløg
frisk hakket basilikum
1 hønse boullion opløst i ca 3 dl varmt vand
salt pebber
tørret chilli

tilbehør

råkost salat lavet af:
fint strimlet hvidkål
revet gulerod
lidt citron saft
jumbo eller alm rosiner
solsikkefrø

fremgangsmåde

svits hakket løg i olien i en gryde
tilsæt den knuste hvidløg
svits kødet med
kryder med salt og pebber

når kødet er gennemstegt

tilsæt dåsen med bønner og boullion vandet

tilsæt basilikum og chilli efter smag

lad det stå og koge lidt ind så man slipper for at jævne det.

spis en ordentlig bunke råkost til retten...

(godt råd - bind dynen fast til sengen så den ikke letter om natten he he )

kan i have en dejlig dag derude

Knus Tanja

14 år22. december 2010 kl. 09:09

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...