#262 af Tanjaknoth (slettet)
Minus 10 kg til den 1/1 2011
Du læser en tråd i debat > vægttab 10+Tanjaknoth (slettet)
re: Minus 10 kg til den 1/1 2011
Hej Trif - tak for beskeden - det virker dog som om at heldet er med mig, ihvertfald har jeg da fået det noget bedre i løbet af dagen :-) håber det holder!
Jeg lavede jo småkager sammen med ungerne igår og i dag har jeg så vredet hjernen og omskrevet opskriften og bagt nogle sundere alternativer som faktisk smager godt...
så her følger lige et par opskrifter først den oprindelig og usunde og derefter den sundere...
Chokolade småkager
100 g blødt smør
100 g sukker
50 g farin
1 tsk vanille sukker
1 æg
150 g mel
1/2 tsk bagepulver
1 knsp salt
100 g hakket mørk chokolade evt med nødder
fremgangsmåde
pisk smør, sukker, farin, vanille og æg.
bland mel, bagepulver og salt rør det i
rør chokolade i
kom massen i køleskabet til den er så stiv at man kan rulle den til en pølse og skære den i tynde skiver.
kommes på 2 bageplader med bagepapir og bages ved 200 grader i ca 8 - 10 minutter
tag dem ud og køl dem ned, når de er kolde bliver de stive og er klar til at komme i en tæt sluttende dåse/beholder
Min egen alternative opskrift lyder således:
Chokolade småkager
30 gram kokus olie
1 spsk flydende perfekt sød
50 g farin
1 tsk vanille sukker
1 æg
100 g mel
50 gram finvalsede havregryn
1/2 tsk bagepulver
1 knsp salt
30 g hakket mørk chokolade evt med nødder
fremgangsmåde
pisk olie, sød, farin, vanille og æg.
bland mel, havregryn, bagepulver og salt rør det i
rør chokolade i
kom massen i køleskabet til den er så stiv at man kan rulle den til en pølse og skære den i tynde skiver.
kommes på 2 bageplader med bagepapir og bages ved 200 grader i ca 8 - 10 minutter
tag dem ud og køl dem ned, når de er kolde bliver de stive og er klar til at komme i en tæt sluttende dåse/beholder
de smager super godt og så kan man tillade sig en småkage eller 2 indimellem.
jeg vil lige prøve at tjekke nærings indholdet i kagerne - jeg vender frygteligt tilbage med resultatet.
knus Tanja
Jeg lavede jo småkager sammen med ungerne igår og i dag har jeg så vredet hjernen og omskrevet opskriften og bagt nogle sundere alternativer som faktisk smager godt...
så her følger lige et par opskrifter først den oprindelig og usunde og derefter den sundere...
Chokolade småkager
100 g blødt smør
100 g sukker
50 g farin
1 tsk vanille sukker
1 æg
150 g mel
1/2 tsk bagepulver
1 knsp salt
100 g hakket mørk chokolade evt med nødder
fremgangsmåde
pisk smør, sukker, farin, vanille og æg.
bland mel, bagepulver og salt rør det i
rør chokolade i
Min egen alternative opskrift lyder således:
Chokolade småkager
30 gram kokus olie
1 spsk flydende perfekt sød
50 g farin
1 tsk vanille sukker
1 æg
100 g mel
50 gram finvalsede havregryn
1/2 tsk bagepulver
1 knsp salt
30 g hakket mørk chokolade evt med nødder
fremgangsmåde
pisk olie, sød, farin, vanille og æg.
bland mel, havregryn, bagepulver og salt rør det i
rør chokolade i
de smager super godt og så kan man tillade sig en småkage eller 2 indimellem.
jeg vil lige prøve at tjekke nærings indholdet i kagerne - jeg vender frygteligt tilbage med resultatet.
knus Tanja
14 år8. december 2010 kl. 16:07
Tanjaknoth (slettet)
Hvis man kan få 30 småkager ud af den "sundeste" opskrift - det fik jeg
så indeholder de ca 40 kcal pr stk - jeg har ikke tjekket den oprindelige opskrift men den indeholder ca 3 x så mange kcal vil jeg skyde på.
så indeholder de ca 40 kcal pr stk - jeg har ikke tjekket den oprindelige opskrift men den indeholder ca 3 x så mange kcal vil jeg skyde på.
14 år8. december 2010 kl. 16:16
Tanjaknoth (slettet)
har også lige tjekket den oprindelige opskrift - jeg overdrev lidt i ovenstående indlæg - hver småkage indeholder det dobbelte antal kcal - altså ca 82 kcal pr stk... der er lidt at tænke over og smagen på de "lette" er faktisk lige så god som de oprindelige men dog anderledes fordi de indeholder havregryn, til forskel fra de andre... sikke en masse snak om småkager men man kan jo bruge dem her i julen, som et lille mellemmåltid sammen med kaffen i hyggeligt lag - bare man holder sig under det antal kcal man skal have om dagen... så julen stadig medvirker til vægttab... ;-)
14 år8. december 2010 kl. 16:23
Store_Michael (slettet)
Hej Tanja... Så er jeg tilbage på nettet :o)
Det har da grebet noget om sig det julekagebageri der.. Synes det er lidt smart fundet på med det kokos olie. Og så skal man jo huske at én af kokosoliens store fordele er jo at det ikke kan blive harsk ligesom smør og magarine... Er bland andet derfor det bliver brugt i alle former for langtidsholdbare tørkager...
Jo ser du jeg har sejlet med skidet... Var det der kostede mig min vielsesring... husker du nok... :o)
Ser ud til at jeg bliver nødtil at grave lidt i din opskift-bog når jeg kommer hjem.. Tror du har mange gode på lager.. og skal jo se om ikke jeg kan sælge lidt sundt mad til familien...
Ellers er jeg nu igang med anden portion pencillin herude. Ankommer til Amsterdam i morgen (Torsdag) men kan først komme langs kaj sent fredag aften.. Men med lidt held skulle jeg gerne lande i danmark lørdag...
I morgen er jo så også den store dag, hvor vægten skal testes... Synes jeg har lagt i den "tunge ende" af tilladt kalorier, så er meget spændt på at se hvordan det er gået med vægten, nu hvor der slet ingen motion har været... Men håber på <120kg... for kurven siger at 120 er = BMI 30.... krydser fingre og håber det bedste..
Kan du nu have en rigtig god aften med familien...
Glæder mig til at dele vinteren med jer alle sammen herinde.. :-)
Stort Knus
Michael.
Det har da grebet noget om sig det julekagebageri der.. Synes det er lidt smart fundet på med det kokos olie. Og så skal man jo huske at én af kokosoliens store fordele er jo at det ikke kan blive harsk ligesom smør og magarine... Er bland andet derfor det bliver brugt i alle former for langtidsholdbare tørkager...
Jo ser du jeg har sejlet med skidet... Var det der kostede mig min vielsesring... husker du nok... :o)
Ser ud til at jeg bliver nødtil at grave lidt i din opskift-bog når jeg kommer hjem.. Tror du har mange gode på lager.. og skal jo se om ikke jeg kan sælge lidt sundt mad til familien...
Ellers er jeg nu igang med anden portion pencillin herude. Ankommer til Amsterdam i morgen (Torsdag) men kan først komme langs kaj sent fredag aften.. Men med lidt held skulle jeg gerne lande i danmark lørdag...
I morgen er jo så også den store dag, hvor vægten skal testes... Synes jeg har lagt i den "tunge ende" af tilladt kalorier, så er meget spændt på at se hvordan det er gået med vægten, nu hvor der slet ingen motion har været... Men håber på <120kg... for kurven siger at 120 er = BMI 30.... krydser fingre og håber det bedste..
Kan du nu have en rigtig god aften med familien...
Glæder mig til at dele vinteren med jer alle sammen herinde.. :-)
Stort Knus
Michael.
14 år8. december 2010 kl. 19:59
CharlottePotte (slettet)
Mmmm Tanja - mums det lyder godt med de der chokolade småkager - de skal helst sikkert prøves :o)
Jeg har faktisk også lige lagt en opskrift på havregrynskugler i lightudgave ind på min tråd "Godt på vej...bla bla" - du skulle prøve den :o)
Jeg har faktisk også lige lagt en opskrift på havregrynskugler i lightudgave ind på min tråd "Godt på vej...bla bla" - du skulle prøve den :o)
14 år8. december 2010 kl. 21:20
Tanjaknoth (slettet)
Godmorgen Michael og charlottepotte og alle i andre
Michael godt du har fået forbindelse igen - men nu vare det jo ikke længe før du er tilbage i lille Danmark - håber bagen er i bedring ;-) glæder mig til at hører hvad vægten siger..
Charlotte - din opskrift må jeg da prøve har været inde og tjekke den... mums... !
Vægten i dag sagde 80,5 :-/ hmm... men er stadig ved godt mod - så længe den holder sig under 81 så er der håb for at den snart bevæger sig ned under de 80.
snuden er stoppet hovedet føles som om det er udstoppet med vat - halsen kradser så jeg må nok hellere melde mig under fanen som en af de danskere der er bukket under for en god omgang forkølelse her op til jul... men jeg fik da danset zumba igår - dog kun 1/2 time tilgengæld rendte jeg op og ned af kælkebakken med min søn i en time og fik varmen trod de minus 5 grader de holder sig her nordpå.
I dag vil jeg give mig i kast med endnu en gang zumba men det bliver vist først op af dagen når der er kommet lidt gang i systemet...
ønsker jer en dejlig Torsdag
Knus Tanja
Michael godt du har fået forbindelse igen - men nu vare det jo ikke længe før du er tilbage i lille Danmark - håber bagen er i bedring ;-) glæder mig til at hører hvad vægten siger..
Charlotte - din opskrift må jeg da prøve har været inde og tjekke den... mums... !
Vægten i dag sagde 80,5 :-/ hmm... men er stadig ved godt mod - så længe den holder sig under 81 så er der håb for at den snart bevæger sig ned under de 80.
snuden er stoppet hovedet føles som om det er udstoppet med vat - halsen kradser så jeg må nok hellere melde mig under fanen som en af de danskere der er bukket under for en god omgang forkølelse her op til jul... men jeg fik da danset zumba igår - dog kun 1/2 time tilgengæld rendte jeg op og ned af kælkebakken med min søn i en time og fik varmen trod de minus 5 grader de holder sig her nordpå.
I dag vil jeg give mig i kast med endnu en gang zumba men det bliver vist først op af dagen når der er kommet lidt gang i systemet...
ønsker jer en dejlig Torsdag
Knus Tanja
14 år9. december 2010 kl. 08:23
Trif
Uhm Tanja de småkager lyder lækre, dejligt med fornyelse!!
Charlottes kugler skal da bestemt også afprøves!!
Uh, bliver da helt lækkersulten af at læse om det - godt det snart er frokosttid!
Håber du slipper med forkølelsen, måske kan du danse influenzaen væk med en gang Zumba på stuegulvet :-))
Knus Trif
Charlottes kugler skal da bestemt også afprøves!!
Uh, bliver da helt lækkersulten af at læse om det - godt det snart er frokosttid!
Håber du slipper med forkølelsen, måske kan du danse influenzaen væk med en gang Zumba på stuegulvet :-))
Knus Trif
14 år9. december 2010 kl. 11:23
hls1974 (slettet)
Hej :)
Vægttabet skal nok komme igang igen - det plejer vel gerne at være sådan, at kroppen "passer på sig selv", hvis man er småsløj.
Jeg hepper på, de sidste 600 g ryger over de næste par dage!
Kh Hanne
Vægttabet skal nok komme igang igen - det plejer vel gerne at være sådan, at kroppen "passer på sig selv", hvis man er småsløj.
Jeg hepper på, de sidste 600 g ryger over de næste par dage!
Kh Hanne
14 år9. december 2010 kl. 13:24
Tanjaknoth (slettet)
hej Trif og Hanne(hsl1974) tak for jeres beskeder i skønne kvinder <3
Jeg var ikke på vægten til morgen - tågede rundt og sørgede for at ungerne blev klar og kom afsted.. vandrørene er frosset så min kære mand har taget fri for at få det ordnet.
på trods af mit svigtende helbred er dagen belagt til bristepunktet.. så jeg kigger nok først herinde igen i aften..
håber alle dem der læser med får en dejlig dag
knus Tanja
Jeg var ikke på vægten til morgen - tågede rundt og sørgede for at ungerne blev klar og kom afsted.. vandrørene er frosset så min kære mand har taget fri for at få det ordnet.
på trods af mit svigtende helbred er dagen belagt til bristepunktet.. så jeg kigger nok først herinde igen i aften..
håber alle dem der læser med får en dejlig dag
knus Tanja
14 år10. december 2010 kl. 08:58
Kender godt det med at vågne og være blevet forkølet og utilpas - så ved man bare hvad der måske er i vente.
Vil krydse fingre for dig, pas nu godt på dig selv - det er nok ikke idag der skal motioneres!!!
Knus Trif