60 kg - juleaften

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

re: 60 kg - juleaften
Vi kunne da vist ikke følges mere ad! Jeg har også haft en lorte weekend! :-( Men vi kommer op på hesten igen, det ved jeg!
14 år5. september 2010 kl. 20:41
Op på hesten igen...og det ER jeg.

Er meget imponeret over, at jeg efter en rædselsfuld weekend og 1,5 kg (!!) vægtforøgelse, har formået at samle mig selv op og bare se det som et "mindre set-back" DET plejer jeg ikke at kunne.

Er stadig (lidt) under min kurve, og bearbejder alle de ubehagelige minder som weekendens hændelse betød. En lille ting, der startede en flodbølge af hengemte følelser - og hvordan tackler sunde jeg så det - Jeg SPISER - GRÆDER - SOVER.

En lille sejr midt i alt det sorte var dog, at da jeg fik startet på det rigtige (sukkerholdige) slik, fik jeg stoppet igen efter kun 5-6 stykker små chokolade. Det betød dog, at jeg ikke helt mistede selvrespekten. Det lyder måske ikke som en sejr - men for MIG er det kæmpestort, at kunne stoppe et begyndende flip.

Til gengæld spiste jeg så lidt kartofler - lidt brød og saltholdig suppe (som garanteret kan forklare en del af den store vægtstigning)

Jeg knokler på. Idag står den på Zumba. På mad uden sidespring og små "jeg skal lige smage" tanker. Den står på benhård viljestyrke, fordi sukkeret nu igen trækker lidt mere i mig (dog ikke helt så meget som ved et full-blown sukkerchok)

Jeg har mit mål for øje. Jeg er glad for min krop, ønsker den kun godt. Idag skal jeg give den ultimativ gas til dans og være ligeglad med, om andre tænker over, at jeg ryster rumpetten lidt for meget - lidt for længe.

Jeg ved af erfaring at de næste par dage er meget farlige, fordi jeg efter et slip har nemmere ved at ryge helt ud af kadance - så jeg holder ved nogle meget stramme regler her mandag, tirsdag og onsdag - foreløbig. Perioden kan forlænges hvis det ikke er nok.

Regler:

INTET metadon-slik eller hyggemad
KUN mad til måltiderne - dvs. morgen, formiddag, middag og aften. 5 mandler når jeg kommer hjem fra dans
INTET sukkerfri sodavand - og kun sukkerfri saft til aftensmad
UNDER INGEN OMSTÆNDIGHEDER over 1200 kcal pr. dag
INTET brød, med undtagelse af KLIDKIKS og et enkelt stykke rugbrød til aftensmad, hvis jeg ikke kan lide det, de andre skal have

Det vil jeg love mig selv. En streng uge som svar på de 1,5 kg!!

Lovely
14 år6. september 2010 kl. 13:24
Jeg blev der...oppe på hesten.

Første krise er et skridt (en dag) væk, og jeg må forsøge at se fremad. Har overholdt de ultimative regler idag - og spekuleret på om dét at straffe mig selv er den heeelt rigtige vej.

På den anden side - hvis det virker, kan jeg jo lige så godt fortsætte. Måske handler det ikke om straf, men om at understrege overfor mig selv, at det her - det er ikke for sjov. At jeg bliver nødt til at samle mig selv op, når jeg falder. At det er vigtigt at fastholde mig selv på det ultimative mål - 60 kg på selveste juleaften.
Det er hårdt det her. Hårdt at vide, at mit liv skal være underlagt så voldsom en kontrol for at holde min krop på et acceptabelt niveau.

Hvorfor er jeg så forfængelig....det handler jo mere om forfængelighed end sundhed, det her. Vil tro at en diæt med 1500 kcal og varieret kost i realiteten er sundere end det jeg gør nu. Men altså.... jeg VIL bare ikke være træt af det syn, der møder mig i spejlet. Ikke længere.

Jeg vil tage kontrollen. Men jeg ved stadig ikke helt hvordan?

Imorgen skal jeg så leve endnu en dag af den selvpålagte "straf" på en maschokistisk måde giver det mig et kick at leve efter så strenge regler. Jeg er simpelthen for syg.

Er her nogen der har erfaring med psykologhjælp i forhold til spiseproblemer. Når jeg læser mine egne indlæg, må jeg jo gang på gang konstatere, at mit forhold til mad er alt andet end sundt. Fornemmer klart nogle underliggende problemstillinger, som jeg ikke helt forstår.
14 år6. september 2010 kl. 19:56
Så er der kun 110 dage tilbage til juleaften. GLÆDER mig til at veje 60,0 kg - om 9,2 kg.

Har foreløbig smidt de 800g af de 1.500g jeg tog på hen over weekenden, så min hårde kurs har allerede haft virkning.

Allerede idag var jeg dog nødt til at slække lidt.. Var til møde og vidste jeg ikke ville kunne få noget at spise før frokost - så jeg tog en af de grove rundstykker og spiste det og så 2 skiver hamburgerryg. Jeg er nødt til at prioritere således at jeg ikke er alt for dvask, træt og maveknurrende når jeg skal arbejde.

Faktisk tog jeg også et stk. rustent søm igår aftes, da jeg fandt ud af, at mit kalorieindtag lå pænt under 1.000 for hele dagen. Det er trods alt for lidt. Men det føltes også rigtigt, netop fordi der ingen slinger havde været i valsen. Overhovedet.

Motivationen er næsten helt i top igen. Er selvfølgelig noget træt af at bruge krudt på at smide de samme kg en gang til - men så kan jeg jo lære det.

Tankerne begynder så småt at kredse om juletiden. Dels er det nu, der skal shoppes til 3 x søndagsgaver - dels skal jeg selv holde en stor juleaften med masser af deltagere. Dels er jeg nødt til mentalt og praktisk at forberede mig på en tid fyldt med fristelser og fed mad. Det er jo selvfølgelig også hyggeligt at beskæftige sig med.

Jeg bliver ofte lidt trist når efteråret uafvendeligt nærmer sig. Mange blade begynder at få røde og gyldne kanter. Der ligger allerede visne blade rundt omkring - de suser og danser i den vind, der er taget til siden igår.

Selv i solskin mærker man, at luften har fået mere bid. Kniber lidt i huden - selv når man ikke fryser.

Rent praktisk betyder det også det store - og dyre - indkøbsshow. Der skal investeres i vinterjakker, flyverdragter, støvler, vanter, huer - og så bare almindeligt vintertøj - efter ungerne jo har levet i deres shorts siden juni. Nu er de vokset og gardarober skal sorteres og omfordeles - hvad kan bruges, hvad skal smides ud? Hvem kan overtage hvad?

Min egen gardarobe trænger også kraftigt til et eftersyn. Sommertøjet skal hænges væk. Det gamle efterårstøj findes frem og vurderes.

Håber da, at noget er blevet for stort til mit nye (lidt) slankere jeg.

Jo - efteråret er oprydnings- og shoppetid.

Må jo ikke drikke varm kakao - eller jo, indimellem tillader jeg mig selv en kop opvarmet, sukkerfri kakao fra Hirtshals mejeriet. Fantastisk. Smager bedre end Mathilde og alle de andre, og er efterhånden den eneste slags kakao vi drikker hos os. Så er der jo chokoladeteen, der er en gammel favorit - og endelig varm Ribena Light med kanel-drys. Den er ikke HELT sukkerfri, men til gengæld kaloriefattig og super-velsmagende. (TIP: Hvis du skal lave hjemmelavet rødkål, så brug Ribena Light...MUMS)

Måske skal jeg alligevel glæde mig. Til aftnerne med blæsevejr i sommerhuset og ild i brændeovnen. Eller de mørke aftener, der giver anledning til at krybe sammen under et fælles tæppe med familien - lejet film på DVDen og (fedtfri) popcorn ad libitum.

En gåtur ved Vesterhavet i rusk og blæst....Det voldsomme Vesterhav, der viser tænder og er både tiltrækkende og farligt på en gang.

Der er jo også gode sider ved efteråret - nu har jeg helt fået skrevet mig varm og glad igen. Det er da fantastisk, at et forum som dette kan skubbe de negative tanker væk, og hjælpe med humøret.

Ved godt mine tanker om efterår ikke er decideret om vægt. Men mit humør er alfa og omega, når det handler om at bevare motivationen intakt!

14 år7. september 2010 kl. 11:44
hej lovely.
det er en lille måned siden jeg kommenterede her inde sidst, og nu er jeg tilbage, jeg har nu i næsten en uge levet efter south beach principperne, og jeg er top motiveret, jeg elsker din julekalender og det er også selv den jeg bruger, jeg har lidt problemer med at sætte mig selv realistiske mål, fordi egentligt vil jeg gerne tabe mig ned til 55-58 kg inden jul, men det er lige omkring 16 kg, og der kan jeg jo godt se jeg ikke har en chance for at nå, så skal jeg jo tabe mig et kg i ugen og det gør man jo ikke hele tiden, jeg er bare ikke så tålmodig så jeg vil gerne se resultater nu og her, men jeg har bare prøvet det her vægttabs halløj så mange gange så jeg ved jeg kan gøre det, jeg mangler bare lidt opbakning for ikke at falde i, og jeg håber det er okay jeg skriver her inde, så kan vi evt. støtte hinanden i vores kamp mod de sidste kg. håber lidt på at her i starten vil det gå stærkt så kan det ske jeg ikke får så meget "stress" over vægten og jeg er også slem til at dunke mig selv i hovdet når jeg gør noget forkert (falder i) men det hjælper jo bare heller ikke noget fordi så får jeg det jo bare endnu dårligere, men tror det hele det skyldes lidt den manglende opbakning fra min roomie/søster hun er ikke til det der med at følge nogen bestemt kur, men jeg kan ikke uden fordi jeg har brug for nogle helt klare retningslinier for hva jeg må spise og ikke må spise, ellers så falder jeg i det gamle mønster igen.

nå men det var lige lidt fra mig, sådan lidt øvl om løst og fast.
jeg skal forresten også begynde til zumba næste weekend.
14 år8. september 2010 kl. 22:09
Idag siger kalenderen 108 dage tilbage til juleaften!!

Og så lige 8 kg.. huraaaaa - ikke alene formåede jeg at få smidt de 1,5 kg jeg tog på i weekenden. Jeg har smidt yderligere 0,5 kg.

Så; det er tid til lidt talgymnastik:
BMI - idag 25,6
1,5 kg til normal BMI
Mangler 8 kg for at nå mit mål
Mangler 0,5 kg før jeg er halvvejs i mit projekt
Vægttab totalt fra 2. august til 9. september: 7,0 kg

Det GÅR da bare godt. Motivationen er i top - og Zumbaen medvirker. Var til en fantastisk time igår aftes med en super-inspirerende instruktør - og idag skal jeg så til ugens sidste time, også hos en yndlingsinstruktør.

Imorgen holder jeg fri og skal powershoppe, så det gælder om at træde varsomt, når der skal spises ude i forbindelse med shoppingen. Jeg TROR dog ikke det bliver det store problem, men lad os nu se.

Belært af sidste weekend må jeg også udtænke en weekendstrategi. Det volder mig dog lidt hovedpine - fordi jeg egentlig synes, at det er ok at skeje lidt ud i weekenden (altså ingen sukker, intet hvidt brød osv - men måske lidt mere inspirerende mad)

Da det ser ud til regn hele weekenden har vi droppet at tage i sommerhuset og bliver hjemme. Faktisk synes jeg også at jeg trænger til at få gennemgået både egen og børnenes gardarober - og så skal jeg have ryddet op i børnenes legetøj. Aktiv weekend ;o))

Mit humør sprudler idag. Overskud over hele linien. Min begyndende efterårsdepression er udskiftet med syndige tanker om hvor afsindigt mange penge jeg skal smide i min nye - slankere - efterårsgardarobe.

Iøvrigt er mine omgivelser for alvor begyndt at lægge mærke til, at jeg taber mig. Komplimenter og ros fra alle sider - det er altså også supermotiverende. Flere kolleger er selv gået igang - inspireret af mig, og det er jo bare skønt (også fordi vi så er flere, der sidder og gnasker uendelige mængder grøntsager i frokostpausen!!)

Jeg har regnet ud, at jeg skal smide lidt mere end et halvt kg om ugen for at nå mit mål. Umiddelbart virker det jo overskueligt.

uhhhmm en dejlig september-torsdag
14 år9. september 2010 kl. 07:46
kære Louise89

Du er meget velkommen til at kommentere alt det du orker. Kender godt det der med familien, der ikke helt bakker op om projektet - min mand mener fx ikke han kan leve uden chokolade HVER AFTEN. Suk. Hårdt.

Klø på. Gør ting, der motiverer dig. Som du kan se, er Zumba en af mine helt store motivatorer. Er fuldstændig hooked!! Glæd dig.

Knus Lovely
14 år9. september 2010 kl. 08:35
super, takker.
glæder mig også vildt til zumba.
hvordan er din dag gået?
jeg har egentligt holdt mig fint til maden, håber snart der sker bare lidt på vægten. :D
14 år9. september 2010 kl. 13:39
JUHUUUU HALVVEJS
Fantastisk. Vægten stod på 67,5 imorges - og jeg kunne slet ikke få armene ned igen.....SÅDAN!! Det hårde arbejde og den store opmærksomhed på kosten har virkelig virket.

Så har jeg 107 dage til at tabe den næste halvdel. I betragtning af at første halvdel er røget i perioden 2. august til 10. september, virker det umiddelbart som en overkommelig opgave. Jeg VED dog godt, at det hele tiden bliver sværere - men jeg er bare SÅ optimistisk. OG STOLT.

Glæder mig endnu mere til jul.

Idag skal jeg så ud at shoppe - og har sørget for at få et kraftigt måltid med masser af protein, for at forebygge eventuelle fristelser på min vej. Spejlæg af 1 helt æg og 2 ekstra æggehvider - ovenpå rugbrød med et par skiver skinke, og så et par tomater. Så skal det nok gå. Er stopmæt.

Endnu en fantastisk Zumbatime igår, hvor jeg endelig fik styr på merengue-walken, så jeg nu vrikker som en professionel (eller næsten da)!

Weekenden truer - og jeg har stadig ikke udtænkt en brugbar strategi. Har overvejet at køre videre med de skrappe hverdagsregler - men er bange for at jeg dels ikke kan overholde det, når musikken spiller - dels at det bare bliver lidt for surt.

Regner med at komme igennem en masse oprydning i huset i løbet af lørdag og søndag - det giver jo også lidt på forbrændingsregnskabet. Når sommerhussæsonen er helt slut, vil jeg sørge for også at få mig meldt på søndagsholdet i Zumba. Så vil jeg være oppe på 5 timer om ugen. Dette kan vel nærmest betegnes som personlig motions-rekord!! Men der er lige nogle uger til endnu. Desuden kan jeg også godt mærke, at jeg presser min krop ret hårdt ved at gå fra ingen motion til 4 timer om ugen.

Imorges så min mand på mig, da jeg stod nøgen i badeværelset. "Hold da kæft hvor er du egentlig lækker" var kommentaren. Wauuu DEN SAD. Så jeg snurrede jo lige lidt ekstra rundt, så han rigtig kunne nyde synet fra alle vinkler.

Herefter sagde han, at han måske mener det er overkill at få lavet den der tummy-tuck jeg drømmer om, fordi min krop faktisk har fået en helt anderledes facon hen over de uger, hvor jeg har knoklet med min juleplan. Så jeg vil da overveje, om jeg måske bare skal få fedtsuget topmaven? Nu må vi se, når jeg når målet.

Til dig Louise89.

Glæder mig til at høre, om du bliver lige så hooked som jeg på Zumba. Det kan virke svært første gang, men det går lynhurtigt med at lære det.

Som du kan se af min kommentar her idag, går det jo aldeles strygende for mig. Jeg samler godt humør til jeg igen rammer et plateau - eller ryger ind i næste krise. De kommer jo - det ved jeg. Og det kan være ganske uventet.

Klø på med maden. Jeg håber South Beach virker for dig.

Knus

Lovely

14 år10. september 2010 kl. 08:39
re: JUHUUUU HALVVEJS
Hej Lovely

Jeg har fulgt med her på din tråd og fik lyst til at skrive. Jer er selv meget grøn her på siden, men synes det er sjovt at surfe rundt og blive inspireret.
Fik lyst til at give dig et lille fif som du kan benytte dig af eller lade være. Har du prøvet at måle dig selv med et målebånd? Tit når vægten går i stå sker der stadig noget med kroppen, hvilket kan ses på ens mål og ikke nødvendigvis på vægten. Det er et fif jeg selv har haft glæde af :O)

Desuden lyder 1200 kcal ikke af meget, nu du også er begyndt på Zumba.... meeeen du må jo mærke efter hvad kroppen fortæller er det rigtige.

Jeg følger fortsat med på din tråd og er sikker på du er smækker lækker til Jul og har nået dit mål. Du er i hvert fald godt på vej :O) Keep up the good work.

mange hilsner herfra

14 år10. september 2010 kl. 16:12

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...