60 kg - juleaften

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

re: 60 kg - juleaften
Hej Manly

Jeg er helt ening med dig i dine betragtninger om glykogen depoter og om muskelrestitution.

Venlig hilsen Knud
14 år3. november 2010 kl. 20:39
Hej Lovely

Jeg har siddet og hygget mig med på denne regnfulde efterårsaften at læse din tråd igennem. Allerførst et stort tillykke med dit vægttab. Jeg kan se at vi er nået nogenlunde lige langt: Med andre ord der er få kilo tilbage og vi har nået vores mål. Mit mål var oprindeligt 85 kilo til september næste år. Men efter at jeg nu i tre måneder har dyrket superintensiv cardio og vægttræning med frie muskler er mit mål 88 kg, da jeg har taget tre kilo muskler på.

Jeg ved af erfaring fra tidligere at de her sidste 2- 4 kilo er de sværeste. Og den eneste vej jeg kender er bare at hænge i, bevare motivationen og følge sin kost og træningsplan fuldt ud:-). Jeg er overbevist om at vi alle der følger med i denne tråd når vores mål. Og så er det jul og juledage med hvad der tilhører af lækker mad og andre lækkerier. Og så kommer nytårsaften igen med god mad og lækkerrier. Jeg har allerede besluttet mig for at droppe julefrokosterne og vil træne som besat i juledagene. Men så bliver det jo den 1 januar. Vi er alle fitte og stolte og glade over at vi nåede vores mål. Og så var det jeg tænkte at det kunne være "fedt" at fortsætte tråden, for vægttabet er jo ikke færdig. Fra tidligere ved jeg at jeg bare skal passe på og være meget påpasselig med hvad jeg spiser da jeg i løbet af ganske få måneder kan tage rigtig mange kilo på. Og lige præcis det gider jeg altså bare ikke denne gang. Nu skal det bare være slut. Jeg vil ALDRIG tage på igen. Never Never Never....again. For det er squ hårdt at tabe sig. Det kræver bare en jernvilje af den anden verden at tabe sig, og jeg synes det er hårdt denne gang ( er 49 år ) Så det jeg tænker på er at det vil være godt hvis tråden eller en ny tråd kører videre, hvor vi så opmunter hinanden til at holde vores vægt.

Jeg har læst et sted at det tager op til 2-3 år at ændre vaner. Og det vil jo så sige med andre ord at man i realiteten skal holde sin stramme kostplan, måske med lidt flere kalorier i, da man jo ikke skal tabe sig længere, i mindst to år mere. Og det er altså lang tid. Men så skulle trangen til det søde mad altså være ud af kroppen. Og så skulle man faktisk også kunne tillade sig engang imellem at synde lidt.

Håber ikke i bliver demotiverede af mit indlæg. Det er ikke min mening. Men hellere holde en modificeret kostplan i 2 år mere, end de her evindelige rutschetur. Rutscheturen slider ganske enkelt for meget på min psyke. Så nu skal det være slut engang for alle. Spændt på at høre hvad i synes om forslaget:-)

I ønskes alle en god vind og al mulig held og lykke her de næste 7 uger. Jeg er overbevist om at vi alle når vores mål:-)

Knud
14 år3. november 2010 kl. 21:07
Hej Knud.

Jeg er fuldstændig enig med dig. Målet er jo faktisk ikke nået til jul, selvom vi forhåbentlig har nået vores største delmål på det tidspunkt. Jeg er helt med på at fortsætte tråden bagefter. Min største frygt har også været, om dette skrækkelige vægttab skal være en tilbagevendende begivenhed igen igen. Jeg hopper ombord på din vogn. Aldrig mere tage på. Aldrig. Det skal standses i tide.

Med venlig hilsen Pia.
14 år4. november 2010 kl. 09:32
Ja - så kan rutcheturen starte igen. Er atter nede på de 63,3 kg - og så venter weekenden. Skal på tur med min elskede, og regner ikke med det bliver specielt slankeagtigt!! Men nå - intet kan slå skår i min glæde over, at han endelig kommer hjem igen (smiler lige lidt - eller meget!!)

Var til et vigtigt møde idag. Åhhh det var fedt. Iførte mig min superklassiske grå uldhabit - som jeg ikke har kunnet passe siden min universitetstid!! Så TÆSKEGODT ud (hvis jeg selv skal sige det) og jeg STYREDE bare. Fantastisk. Virkelig godt for selvtilliden.

Kære Knus - mange tak for dit svar i min tråd. Det er skønt, at der også er mænd på banen herinde - det giver jo også lidt modspil til den kvindelige "røre-føle-tænke-overveje-mentalitet" Du demotiverer bestemt ikke med dine tanker - i lighed med dig tror jeg det er rystende nødvendigt, at man forholder sig meget konkret til, hvad der skal ske, når vægttabet er en realitet.

Jeg orker heller ikke mere elevatorvægt. Orker ikke at blive ked af det, der møder mig i spejlet - og jeg ved, at det er nødvendigt med en strategi. Jeg tror du har fuldstændig ret i dine betragtninger omkring, hvor længe, det tager at ændre en vane - men det er jo godt at få sagt det højt - gøre det virkeligt - og så (forhåbentlig) forholde sig positivt til det.

Jeg regner også med at fortsætte herinde, når vægttabet er en realitet og ønskevægten er nået. I mine øjne er det langt, langt sværere at holde vægten. Dels kan man ikke sætte en motiverende tidsfrist på (det er jo for evigt) dels kan man ikke længere dyrke det på samme projektbasis.

Så igen; alle kommentarer er velkomne - og jeg håber du hyggede dig med min efterhånden lange tråd.

Ej hvor jeg glæder mig til imorgen. Må lige danse lidt på stuegulvet for at få lidt afløb for forventningens glæde.

God torsdag aften til alle.

Lovely
14 år4. november 2010 kl. 19:18
Jeg mente selvfølgelig kære knuD!! undskyld min slåfejl.
14 år4. november 2010 kl. 19:19
Hej Lovely

Det glæder mig rigtig meget at vi er nogen stykker indtil videre og forhåbentlig mange flere der vil være med til at holde vægten efter at idealvægten er indtrådt.:-)

Jeg er typen der forsøger at finde viden der så skal omsættes til konkret handling. Så lige nu er jeg ved at studere signalstoffer og deres betydning for kroppens fysik og psyke. Det ser ud som om at der er en sammenhæng mellem kost, fysik, psyke og signalstoffer. Eks. dannes der ved moderat cardio træning dvs. ved ca 80% af maxpuls (maxpuls er: 220 - alder, dvs. min maxpuls er 220-49=171) stoffet endorfin. Endorfin er et stof der gør at vi får en lykkefølelse. Jeg har altid dyrket cardio og i de sidste 12 år også styrke. Jeg har det næsten altid dejligt efter træning. Træner mindst 6 dage i ugen og ofte 7.

Andre signalstoffer får vi (inddirekte) gennem den kost vi indtager.

Mangel på de rette signalstoffer kan eks. føre til, stress der så igen kan udvikle sig til en depression.

Det positive er at vi hvis vi spiser den rette mad og dyrker motion, så burde alle signalstofferne være til stede i kroppen og det vil så igen føre til en smuk, slank og let muskuløs krop.

Jeg er som skrevet lige først begyndt at studere emnet. Skal bruge nindst 4-6 uger mere. Og vil da komme med et indlæg om signalstoffer og deres betydning for vores fysik og psyke. Jeg har indtil videre en formodning om at det må være den en mulig vej til en stabil vægt livet ud, altså den rette kost og motion og dermed dannelsen af signalstoffer. Nå nok om det for nu.

Det har været meget spændende at læse din tråd og Tanja tror jeg det er hun kalder sig. Jeg kan se at vi alle har en jernvilje og stor motivation for at ville tabe os og nå idealvægten. Metoden er den samme: Sund og nærende kost og motion. Den store forskel er at i har en samlever og børn. Og dermed skal i tage hensyn til dem. Mine børn er flyttet hjemmefra og jeg er single, og dermed har jeg kun mig selv at tage hensyn til. Jeg går ikke så meget op i hvad jeg vejer fra dag til dag og lægger vist heller ikke så mange følelser i det som i gør. Men kvinder er jo fra Venus og mænd er fra Mars. Tror måske at i kvinder er lidt hårdere ved hinanden end mænd er. Det er jo accepteret hvis en mand har lidt mave. Hvor i kvinder jo helst skal være åleslanke, se godt ud, være en god mor, skabe en karriere og mm. Så der er mange krav til den moderne kvinde, hvor mænd kører lidt mere i en slags frigear. Et frigear som i kvinder måske skaber for manden, således at han kan skabe sig en karierre, så i skal nok passe børnene, lave madplan, handle ind, lave mad osv. Så det er mange opgaver i har. Og derfor tror jeg også at det er enormt vigtigt at i giver jer selv et frirum engang imellem, hvor i kun er jer selv og kan gøre lige præcis det som i har lyst til:-)

Venlig hilsen Knud:-)
14 år4. november 2010 kl. 21:46
JUHUUUU så er det fredag - og jeg vil slippe tankerne om vægt mv. (og bare lade dem lure i baghovedet) der er røget 600g på siden igår, hvilket bare bekræfter mig i, at jeg har ramt muren.

Gider ikke forholde mig til det idag - eller i weekenden. Vil bare nyde at min elskede kommer hjem - og vi skal på weekendtur uden børn. Ej, hvor jeg glæder mig (sidder her på min stol og smiler fjollet ud i luften hele tiden)

Til dig Knud

Det er virkelig sjovt at se, hvordan du vælger en helt anden rute end de fleste kvinder. Du får gang i noget evidensbaseret materiale. Går igang med at regne ud og gøre tingene praktisk brugbare.

Vi kvinder har nok en tendens til at bearbejde følelserne omkring mad noget mere.

Men det er jo dejligt at der er forskel. Personligt synes jeg det er skønt at du kan komme med det mere konkrete, videnskabelige indspark til debatten - også for lige nogle gange at sætte tingene i perspektiv.

Og selvfølgelig har du ret i, at kvinder har mange roller - vi tynger os selv med vilde krav. Jeg betragter det ikke som et krav der kommer fra mændene eller et samfundspres. Vi VIL bare være perfekte. Men mest for at vise andre kvinder - at det er vi så. Vi bærer selv en meget stor del af skylden for det høje stressniveau den "moderne" kvinde oplever.

Min egen mand siger ofte til mig "Hvorfor slapper du ikke bare af" HAN kan se, at der er et behov - det er MIG, der bare har svært ved at slippe opgaverne. Svært ved at tingene ikke bliver gjort på lige nøjagtig den måde jeg synes er den rigtige.

Til gengæld synes jeg, at det der med skønhedsidealer måske mere er historisk/kulturelt betinget. Jeg mener faktisk at mænd/samfund også bærer en del af skylden her. På en måde er det ganske naturligt at mændene umiddelbart falder for de kvinder der lever op til tidens ideal. Mænd er i høj grad visuelle/fysiske væsener - og jeg tror faktisk at kvinders udseende betyder ret meget for dem (skiderikker).

En anden del af skønhedsidealets svøbe er så i forhold til vore medsøstre - vi skal helst se blændende godt ud i den nyeste mode!! (der er mænd mere enkle - de vil bare se HUD ;o))

Jeg har valgt ikke at bekæmpe idealerne - jeg ved at jeg ikke kan overbevise mig selv om, at jeg er attraktiv, smart og har styr på tingene, hvis jeg ikke - til en vis grad - lever op til de idealer der hersker. Gudskelov har jeg læst, at vi er på vej væk fra det supertynde til det lidt mere kurvede (hvilket i modelsprog vil sige str. 34/36) og det gør det jo lidt enklere :o))

Jeg ser frem til at høre mere fra dig. En interessant diskussion om kønsroller, og hvem der presser hvem til hvad er jo også altid spændende (håber bare ikke der er nogen der bliver utilfredse med at min tråd ikke KUN er dedikeret til slankesnak)

Så nu vil jeg sidde her ved min skærm, og smile fjollet ud i luften - lige til han kommer og henter mig, min elskede - og der venter en lang, skøn weekend med storby, hotelsuite, lange karbade og masser af kys og kærlighed....

Meget glade hilsener fra mig- og god fredag og weekend til alle!

Lovely
14 år5. november 2010 kl. 08:59
Hej Lovely..

Jeg håber du får en super fantastisk weekend sammen med din elskede...

til Knud.. jeg synes det er nogle rigtig brugbare indlæg du har lavet - det meste var jeg egentlig godt klar over - men jeg har også styrketrænet og gået op i sundhed i mange år - det hele faldt bare til jorden da jeg kørte galt for snart 4 år siden.. og jeg tog mange kg på. Men jeg er oppe på hesten igen og på vej mod et nyt liv med min gamle stærke og sunde krop igen.

God weekend :-)
14 år5. november 2010 kl. 11:11
Hej Lovely

Interessante betragtninger du kommer med om kønsroller og skønhedsidealer. Jeg vil kommentere på dem senere. Mit kvindeideal: Hun skal se sund og stærk ud både fysisk og psykisk. Have let markerede muskler. Derudover skal hun hvile et 110% i sig selv. Ha ben i næsen og vide havd hun vil. Så sådan en dejlig kvinde leder jeg efter og det er ikke lykkedes mig at finde hende endnu:-) Har godt nok kendt mange kvinder igennem mit liv og har vist ikke lige været den tro mand. Men på trods af mine udskejelser har jeg to super smukke vidunderlige unger, slanke, sunde, bodytonede og med ben i næsen. Den ældste læser til arkitekt og hun er gravid, så jeg skal være morfar og jeg glæder mig bare afsindig meget til igen at skulle trille rundt i Århus med barnevogn. :-) :-) :-)

Kan du nu ha en dejlig afslappende aften og en vidunderlig weekend med din elskede. Det har du fortjent.

Knud:-)
14 år5. november 2010 kl. 17:05
Hej Tanja.

Jeg har læst din historie. Og må sige at jeg er dybt imponeret over dig. Det er bare så superflot af dig at du er steget på hesten igen ovenpå den forfærdelige ulykke og hvad der deraf fulgte.

Mit liv har heller ikke været en dans på roser altid. Er faldet af hesten et par gange, men er kommet op hver gang og kan idag se at jeg da vist har lært lidt af de gange jeg faldt af hesten. :-)

Kan du også ha en super dejlig aften og lækker weekend.

Jeg vil smutte til håndbold her i Viborg. Har scoret mig en VIP Billet. Så den står på super sund mad og en god håndboldkamp.

Knud :-)

PS: Lige et link til et super godt rocknummer fra da jeg var ung.

youtube.com
14 år5. november 2010 kl. 17:15

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...