60 kg - juleaften

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

re: 60 kg - juleaften
53 dage tilbage - og 4,8 kg. Med et vægttab på 700g fra igår har jeg liiige nøjagtig sneget mig under kurven igen. Det ændrer dog ikke på, at mit vægttab er kørt fast.

Har svært ved at finde kampgejsten. Savner min elskede. Med lidenskab. Har MEGET ondt af mig selv - men trøstespiser dog ikke! Holder mig pænt på slanke-måtten. Men det kræver uhyrligt meget af min viljestyrke.

Tanja: Tak for din besked. Jeg har forsøgt at analysere mine madvaner i weekenden.

Jeg rører mig ikke så meget, men er dog til en hård omgang toning/zumba om søndagen, hvilket helt sikkert binder meget væske i mine værkende muskler (har SÅ ondt i mine lår efter den omgang i søndags) - herudover er jeg kommet frem til, at jeg slet, slet ikke drikker så meget vand som jeg gør i dagligdagen, hvor jeg som minimum skyller 2L rent vand ned om dagen - mere når jeg træner hårdt/sveder meget.

Endelig får jeg ikke så fibertung kost fra morgenen af, som jeg gør i hverdagen. Det spiller nok også ind - på fordøjelsen.

Endelig tillader jeg mig selv en smule sukkerholdig kost - tror ikke det er så godt for fordøjelsen heller. Oplever ofte at blive oppustet og forstoppet når jeg spiser for meget sukker.

Regner med at få masser af motion næste weekend, når jeg skal vandre rundt i storbyen med min elskede i hånden (sukker lige og stirrer blindt ud i luften). Til gengæld står den temmeligt sikkert på alt for god mad - og vel også lidt vin. Men jeg må tage det, som det kommer - der er ikke anet for. Ihvertfald kan jeg medbringe min vandflaske.

Men, men.. det er som sagt svært lige nu. Kæmper både med motivation og viljestyrke. Indtil videre har jeg vundet - men det er ikke helt sikkert det bliver ved - så jeg må ty til min sædvanlige nødplan - dedikere aftenen til mine yndlings-livsstils bøger, min inspirationsmappe samt et godt og langvarigt fodbad (symboliserer alt det gode jeg ønsker at gøre for min krop!)

Og så skal jeg jo lige til zumba. Iaften med en ihærdig instruktør, der virkelig forstår at give den gas (avs..mine plagede lår!!) Det er SÅ sjovt. Bare trist at komme hjem til et stille mørkt hjem - børnene sover og barnepigen er jo heller ikke meget selskab - ØV altså. Godt han snart kommer hjem. Det er jo i virkeligheden en meget fin ting, sådan at blive mindet om, at jeg mangler en vigtig brik i min tilværelse, når han ikke er hjemme.

Kostmæssigt står ugen på "børne-ønske-mad" når faderen ikke er hjemme. Det er ting som tortilla-pizza. Fuldkornspasta med Dolmio (jeps - det vil de hellere have end mors fantastiske pastasauce MØGUNGER) og andet ikke-grøntsags-tung mad.

Jeg er derfor nødt til at være ekstra opmærksom på mine grøntsager, men finder det indimellem vanskeligt at finde inspiration til nye og lækre grøntsagsretter. Laver altid det samme - mine yndlingsretter - og synes måske jeg er lidt for ensporet - så jeg må nok også surfe lidt på nettet efter spændende grøntsagsretter - for at banke ny inspiration og madlyst ind i min kostplan.

God tirsdag til alle - her regner det, og det grå - kolde og blæsende vejr passer uendeligt godt til min (drama-queen) sindsstemning.

Lovely
14 år2. november 2010 kl. 10:46
Hej Lovely.

Vil blot minde dig om at lytte til din krop, hvis du er syg. Det er rent faktisk usundt at træne for hårdt og presse kroppen for meget hvis man er syg. man kan ende med at gøre mere skade end gavn. Bare en lille reminder for du ved det sikkert allerede godt i forvejen :O)

Der udover har jeg et forslag til børnevenlig aftensmad. Har du afprøvet Shrek frikadeller? Det er kyllingedeller der er meget grønne fordi de er lavet af blendet spinat, basilikum og persille blandet i farsen. Har ikke selv børn endnu (ville dog ønske jeg havde) men de er en succes hjemme hos os :O)

Go dag
14 år2. november 2010 kl. 11:30
Hej Lovely... Se nu er du jo alerede på ret kurs igen.. mhs til vægten..

Et eller andet sted kan det være super godt at analysere kost og vaner for at se hvor problemerne er..

Når jeg engang er færdig med at tabe mig, forestiller jeg mig at jeg skal leve og spise som jeg gør nu og så spise lidt ekstra lækkert i weekenden, eller nyde et glas vin eller et godt stykke chokolade.. så kan det godt ske man tager lidt på i weekenderne men taber det i løbet af ugen og derved får en rimelig stabil vægt... jeg har ret svært ved at få kcal nok i løbet af dagen med alle de grøntsager - så overvejer måske at skære lidt ned på dem og lidt op for kulhydraterne til den tid...
'
har du en ide om hvad du vil gøre når du skal til at stabilisere og holde vægten?

Hov skal da også lige svare på dit spørgsmål til det wii spil... du skal ikke bruge ekstra udstyr, udover et par gode træningssko og et ligge underlag - men det er ikke absolut nødvendigt... det er et fitness spil hvor du får trænet hele kroppen... spillet har en helt masse gode funktioner også madplan, yoga, opvarmning, fif osv dog er det på engelsk - men prøv at søg på biggest looser til wii på google der må det være beskrevet mere fyldestgørende..

Rigtig god tirsdag til dig :-)
14 år2. november 2010 kl. 11:31
Hej hej
Nu giver jeg mig som regel ikke til kende herinde, men jeg følger denne tråd hver eneste dag, den er så super god inspiration og motivation. Jeg har fundet mange svar på mine egne grublerier her. Og det er rart at se at man ikke er et enestående sært tilfælde altid :-P

Mht. til det med vægtswtigningen, så har jeg den senere tid gået og brygget en teori sammen, og jo mere jeg sammenligner med mine og andres vægttabserfaringer, jo mere giver den mening.

Vi har jo alle nogle glykogendepoter i muskler og lever, jeg er næsten sikker på at de depoter vejer pænt til, et kilo eller to måske endda, hvem ved. Mens man er på stram kur tømmer man de depoter, og først herefter begynder kroppen for alvor at brænde andre ting af. Men samtidig vil kroppen også altid som det allerførste, fylde de depoter op igen, de er jo sådan set nødt til at være der i fald vi pludselig skulle bruge dem til at løbe fra et rovdyr el. lign. Når vi slapper lidt af i en weekend eller efter endt vægttab, også selvom vi ikke engang spiser flere kalorier, men blot indtager lidt flere kulhydrater der er let tilgængelige for kroppen,vupti, så har vi fyldt de depoter op igen. Det tager så lige nogle dage med den "stramme linje" igen, inden de er tømt og man er tilbage på rette kurs.

Hvis den teori holder, så giver det også mening at man ikke taber sig ret meget ved bare at motionere. For der bruger kroppen bare de lettilgængelige depoter, og er lynhurtig til at fylde dem op igen. Man strammer op og med tiden vil man have et større basisbehov, men noget vildt vægttab bliver det ikke til.

Min plan er at blive ved med at observere om der kan være noget om mine tanker omkring dette, og måske få nogle input fra andre der kan kan pejle os mere ind på sandheden i forhold til hvad vi i realiteten oplever i vores kroppe, og ikke bare hvad der står i bøgerne. Og så har jeg tænkt mig at tabe mig til jeg er 1-2 kg under den vægt jeg ønsker at have resten af mit liv, og så TILLADE min krop at fylde depoterne op uden at være ked af at jeg har "taget på".

Giver det mening, eller vrøvler jeg bare?
14 år2. november 2010 kl. 12:10
Hej Manly - tak for din søde kommentar, det betyder altid meget når man også kan inspirere andre.

Jeg synes din teori lyder gangbar - har aldrig tænkt over det før - men det giver jo fuldstændig mening det du siger. Jeg håber du holder mig opdateret om dine tanker og observationer i den retning. Jeg har jo godt været klar over at de findes - glykogenreserverne - men har aldrig overvejet hvordan de i praksis spiller ind i vægttabet.

Det er da næsten synd, at du kun sjældent giver dig til kende, når du nu tænker tanker der kan inspirere andre - men ok, vi har jo alle en personlig stil, og det er jo SÅ vigtigt at man er tro mod sig selv og den man er (jeg får jo altid blandet lidt lommepsykologiske betragtninger ind i mine vægttabsholdninger!!)

God eftermiddag til dig.

Lovely

14 år2. november 2010 kl. 13:17
Nu har jeg lige undersøgt det lidt nærmere, og jeg er kommet frem til, at kroppe kan holde et sted mellem 400 og 800 gram kulhydrat, det er jo ikke meget, men for at gemme kulhydrat som glykogen, skal det blandes med vand. For hvert gram glykogen, gemmer vi altså også på 3-4 gram vand!!!

Så altså, når vi giver kroppen lidt flere kulhydrater, så fylder den depoterne op, med kulhydraterne og vand. Så en vægtstigning på 1-2 kg på en weekend er altså slet ikke utænkeligt. Det er også derfor vi ofte oplever et voldsomt vægttab i den første uge, for så derefter at tabe mindre af angen. vi dræner vores glykogenlagre, og DERFOR siger man at man taber væske, for det ryger jo ud sammen med det andet.

Lidt mere research og jeg kom frem til, at en maratonløber kan løbe i hvert fald de første 30 km på depoterne. Der skal altså en del sved til at tømme depoterne igen efter en god weekend. Så må man gøre op med sig selv om det er det værd eller ej, at spise lidt brød eller hvad det nu er man gør anderledes. Jeg vil næsten vove at påstå, at ind imellem så ER det. Det er jo ikke ren fedt man tager på. Man må så bare forberede sig psykisk på de højere tal.

14 år2. november 2010 kl. 17:21
Jeg kan slet ikke lade dig være nu, lover det er sidste gang.

Jeg faldt lige over en ting mere som jeg egentlig havde feåt at vide, men som jeg lykkelig havde glemt.

Når vi træner særligt hårdt, du ved, når vi VIRKELIG har ømmem uskler dagen efter, så er det fordi de små proteintråde i musklerne er blevet slidte og skadede. Det er helt normalt, kroppen superkompenserer dvs. reparerer musklerne så de er endnu stærkere, det er sådan vi får mere muskelmasse. MEN, mens musklerne er ømme, altså i den periode hvor kroppen reparerer, der er der, grundet udsevet calcium og en slags betændelsestilstand i vævet, trukket en del væske ind i musklen for at hjælpe med helingen.

Det vil altså sige, at efter hårde træninger kan vi nogle gange se en vægtstigning, men den er ALTID midlertidig, så snart musklerne er fine igen, begynder vand, enzymer osv at forlade kroppen igen, hvis vi husker at holde vores vandindtag oppe.

Håber det var endnu en oplysning du kan bruge. Så du måske kan bygge en videnbank som du kan bruge til at forklare vægtstigninger. De sande forklaringer er trods alt bedre end vores egne gætterier. Jeg kender nemlig ALT for godt det der med at man føler man har taget 1-2 kilo REN FEDT på efter en god weekend, selvom det jo ikke er tilfældet. Det re så deprimerende.

Glæder mig til at høre hvordan det går med dig.
14 år3. november 2010 kl. 09:50
Hej Lovely - hvordan står det til.. ?

Nu er der en dag mindre til din mand kommer hjem og i kan nyde weekenden sammen.. håber det er begyndt at kører rigtig godt for dig igen, når nu du er så tæt på dit mål... men du skal nok nå det, det er jeg sikker på...

Håber du får en god uge :-)

kh Tanja
14 år3. november 2010 kl. 12:48
Pyhhh...travlhed på arbejde. Og så er der røget yderligere 200g siden igår - så jeg nu er på 64,6. Det er ikke meget - og det er 1,5 kg fra mit hidtil laveste SUK. Havde sådan håbet jeg ville være under 64 til weekenden - men jeg er ikke sikker på det bliver sådan.

Men ellers går det jo fint - i regn og rusk. Idag er en særlig dag, fordi jeg endelig skal ned og have ordnet mine negle. Glæder mig helt vlldt til at prøve det. Det var jo egentlig en belønning jeg skulle have, når jeg røg ned under 70 kg - så vidt jeg husker, så det er på høje tid.

Desværre er mit liv jo - som jeg ofte har nævnt - noget af en planlægningsudfordring. Har dog taget konsekvensen og tager tidligt fri fra arbejde for at belønne mig selv. Dejligt.

Ellers står den som altid på to gange onsdags-zumba. Det er hårdt - men skønt. Har dog lidt dårlig samvittighed. Når barnefaderen ikke er hjemme - er børnene jo overladt til en barnepige, når mor skal til zumba. Heldigivs er 2. omgang efter deres sengetid - så de ikke mærker det så meget (bliver jeg ved med at fortælle mig selv)

Ligger lige under min vægtkurve, og er bange for, at jeg for alvor ryger over (efterhånden som den ryger ned) og bare ikke kan samle mig selv op igen. Bearbejder min psyke så intensivt jeg kan - også for at fortælle mig selv, at min krop er SÅ meget mere trimmet nu (efter 3 måneders intensiv zumbatræning!!) og at jeg bare skal være tålmodig (HA - det er en joke - jeg er den mest utålmodige sjæl i verden!!)

Savner min elskede. Meget. Han er så opmærksom, sender søde beskeder, der giver røde kinder og varme i hele kroppen. Utroligt at jeg stadig kan få sommerfugle i maven efter alle disse år. Vores forhold har muligvis været stormfuldt - men vi er ved at blive så modne, at vi er faldet lidt til ro - er blevet lidt mere "runde" (på alle måder ;o)) og nu høster vi belønningen efter mange års hårdt arbejde - varme, kærlighed og venskab. SUUUUK hvor jeg dog savner ham. Godt det snart er fredag.

Det går - igen - fint med min kost. Spiser ikke for meget (og heller ikke for lidt - synes jeg - selvom jeg måske burde få lidt mere..skal snart til at taste ind igen). I dagligdagen har jeg fuldstændig faste rammer for mit fødeindtag - og det gør mig på sin vis meget tryg, at jeg ved lige nøjagtig hvad jeg må spise. Ikke at jeg ikke savner aftenslikket efter ungerne er lagt i seng (altså.det er jo specielt slemt når jeg er "alene" hjemme) men jeg er jo den "pæne, pligtopfyldende pige" og jeg tager regler meget alvorligt. Har simpelthen fået bildt mig selv ind, at disse regler har samme gyldighed som fx færdselsloven. Det virker på pæne piger.

At jeg så kunne sige rigtig meget om det ikke-formålstjenstlige i at være "den pæne pige" er en anden sag. Hvis man kan udnytte sin svaghed positivt, er det jo også værd at tage med.

Rigtig god onsdag eftermiddag og aften til jer alle

PS: Tak til Tanja og Manly for kommentarer - Manly det er dejligt at se, at du har så meget at sige - navnlig når det giver rigtig meget mening. Jeg håber lidt du kan blive ved med at fodre os andre med dine interessante og evidensbaserede betragtninger!! Det kan altså virkelig hjælpe på de negative tanker at få de "naturlige forklaringer"

Lovely
14 år3. november 2010 kl. 13:34
Hej Lovely... Jeg gør faktisk præcis som dig, ALT hvad jeg spiser om dagen, er 100 % planlagt... Det er jeg nødt til gøre, for ellers skrider det hele for mig... Jeg skriver ALLE måltider ned for en 14 dages periode, for så er der ingen slinger i valsen, og jeg ved hvad jeg skal handle, så der er heller ingen impulskøb, især af usunde ting! :o)

Kender godt den følelse af savn, du sidder med... Du skal bare glæde dig over at du snart har din elskede at kysse og kramme på igen... ;o)
14 år3. november 2010 kl. 13:49

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...